Lillebror Tromsø IL

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

Men det virker som om SNN dikterer overfor TIL, i følge den mailen som blir sitert en del ganger.
men enn så lenge så må vi forholde oss til at de som betaler klubbens drift også må få bestemme hva som er best for de med tanke på synlighet og egne regler i bruk av logoer og farger
Så for TILhengerne er det vel viktig å tydelig markere for SNN hva de mener, samtidig som de og, for demmes del, burde bitchslappe feigingen til TIL som ikke tør stå på krava, menbare komme med lua i handa.
Håper de ikke gjør det.

Når det gjelder våre drakter så er det jo mulig SNN strakk seg litt lengre for å få sponsordealen i boks. Det var jo snakk om sponsorskifte.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Jeg skjønner SNN godt egentlig, noe som gjør meg bare mer og mer forundret over at de gikk med på å fjerne sine farger fra logoen på skjorta vår. Når det er sagt, takk og lov for at de gjorde det. Den originale SNN-logoen får TIL-draktene til å se helt grusomme ut.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Re: Superlaget Tromsø

Post by Taskeladdn »

Jeg synes egentlig det var et smart trekk å beholde den orginale logoen.. Grusomt ja, men det tar jo fokuset vekk ifra hvor grusom drakten er ellers da :)
You got to fight evil with evil :rock
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

Isberget.no leverer som alltid, og gir Tromsøfolk stempelet som blærete, pysete, venstrevvridde høyt utdannede kaffelattedrikkende festivalhipstere som trives bedre på kjøpesentre enn ute i regnet. Jeg ler så jeg triller :D


"Dessverre er det slik at Tromsøfolk ikke lenger identifiserer seg med TIL.
Hva innebærer dette?
Jo, tidligere var Tromsøfolk jordnære folk, hardt arbeidende folk fra Nord-Norge som støttet underdogen TIL i striregn og motvind omså nødvendig, og 80-tallet var en heidundrende folkefest for de som støttet TIL. Folk kunne med letthet identifisere seg med kampen mot overmakta, det lille laget i bakevja som kjempet i senk de andre lagene.

Men hvordan er ståa nå? Tromsøfolk har blitt blærete kaffelatte-folk som pøser ut penger på luksuskaffe og er så urbaniserte at det gjør vondt, det er blitt ovenpåkultur rett og slett, folk er heller ikke så tøffe som de engang var - nå må man handle innendørs, å gå mellom butikker i stygt vær det er fæle greier, så man har bygget haugevis med kjøpesentermeter.
Man identifiserer heller ikke med TIL lengere, det passer ikke å identifisere seg med noen som ikke vinner, man identifiserer seg heller med Manchester United og Barcelona, det er jo vinnerlag må man vite. Videre er det slik at høy utdanning og venstrevridde politiske syn er det som gjelder nå.
Fotballsupportere er jo som kjent lavpannede folk fra bygda man må ta avstand fra, det er jo lavkultur og sånt noe passer ikke inn i møblerte hjem, man kan kun hylle høykultur, teater og andre passende kulturtiltak som festivaler og slikt, ting hipstere aksepterer.

Jeg beklager dersom dette fremstår som et angrep på Tromsøfolk, jeg er fra Tromsø sentrum selv og er født innenfor gamle bygrensene så jeg mener jeg har lov til å si hva faen jeg vil om den saken.

Folk har blitt blærete, ovenpå, sossete, og ikke minst pysete. Da passer ikke fotball inn.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

Man identifiserer heller ikke med TIL lengere, det passer ikke å identifisere seg med noen som ikke vinner
Dèt var jo veldig presist og vitner om ihvertfall en dråpe selvinnsikt.
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Superlaget Tromsø

Post by stormp »

Davy Wathne mener TIL lever over evne og spår TIL-nedtur denne sesongen.

Mye fornuft i en gammel bergenser
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

At folk heller vil assosiere seg med "de som vinner" (Manchester United og Barcelona f.eks) er ikke en Tromsø-greie. Sånn er det i hele norge. I enkelte deler av landet (utenfor trøndelag) finner vi til og med Rosenborgssupportere. Da jeg bodde på østlandet møtte jeg plenty av innfødte som heiet på RBK. Tror ikke det er noen andre klubber som har det på samme måten.

At Tromsø lever over evne har Davy Wathne helt rett i. Det at TIL nå budsjetterer med inntekter på spillersalg og lavere lønnskostnader som følge av det er risikable greier.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

bjornage wrote:(...) I enkelte deler av landet (utenfor trøndelag) finner vi til og med Rosenborgssupportere. Da jeg bodde på østlandet møtte jeg plenty av innfødte som heiet på RBK. Tror ikke det er noen andre klubber som har det på samme måten.
For å bidra til digresjonen.
Ikke bare rundt i landet. Et år på Arvikafestivalen dukket det opp ei svensk berte som ruslet rundt med RbKdrakta. Aldri bodd i Norge og ingen slekt her.. Hun var engang ikke fra midt-Sverige, men fra Övertornio på Finskegrensa....
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

Men det er allikevel mer relevant å gå i RBK-skjorte i Nord-Sverige enn å gå i Man United- eller Barcelonadrakt i Norge.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

ManU og RBK-trøye er vel pr definisjon ikke relevant :twisted: Men de "hyperklubbene" får god hjelp av media og massesuggesjon. Det begynte med Tippekampen fra England på NRK i nittenhundreogbrødmangel.

Men ja, skjønner hva du mener. RBK er vel det nærmeste klubblaget som har spilt CL.. Og det laget i Norden som har vunnet flest medaljer i nasjonal serie og cup.

Likevel. Det blir helt fjernt for meg å skulle heie på Helsingborg eller Djurgården
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Superlaget Tromsø

Post by Cheese Smirnoff »

Og for meg er det like fjernt å skulle være blodfan av et lag i England og enda verre Spania. Jeg har favorittlag i både England og Italia, men jeg kommer ikke til å velge de over en Glimt-kamp som jeg faktisk har personlig tilknytning til.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

At nordmenn assosierer seg med store utenlandske lag er forsåvidt greit, sånn er det bare all den tid vi har et fotballvakum mellom november og april og tilgang til all verdens fotball på tven og internett. De er vanvittig god til å markedsføre seg selv, og er man blant de mange som har Man Utd eller Liverpool som favorittlag er det i de aller fleste tilfeller enklere å skaffe seg supportereffekter til de enn sitt lokale lag.

At noen forvirrede sjeler her til lands finner ut at de skal bli RBK-supportere istedenfor å holde med sitt lokale lag har jeg liten forståelse for. Eller, jeg skjønner det, men jeg vil ikke gå med på at det skal være akseptabelt. Å heie på et annet lag er stort sett en evig lidelse, jeg vil ikke beskylde en Brann-supporter fra Toten om å være en medgangssupporter akkurat. De u-trønderske RBKsupporterne derimot... de er først mot veggen når jeg får makta.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Ville Lehtinen »

Haaaaaaaar en liten mistanke om at ikke-trønderske RBK-supportere ikke er dem som kan eller bryr seg aller mest om fotball. :)
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Det er derfor de er verst!
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by mortsto »

Har to kollegaer som er østlendinger og som er lidenskapelig RBK-supportere. Han ene er fra Lillehammer, og han andre er fra Tønsberg. Det er jo to byer som ikke har hatt noe lag å snakke om etter nittenhundreogbrødmangel, og jeg skjønner hvorfor de ikke heier på lag fra "rivaliserende" byer som Hamar og Sandefjord. At RBK ble laget for en masse unger/ungdommer/folk flest som ikke har noe annet lokalt topplag, er vel ganske naturlig siden de over mange år spilte europeisk toppfotball som var mer underholdende enn landslaget.

Hadde Glimt surra nedi andrediv i ungdomsårene mine, kunne jeg vel ("grøss") fort blitt RBK-supporter da jeg flytta til Trondheim. Siden RBK i 96 var en konkurrent som tappa laget mitt for profiler, kunne jeg heldigvis utvikle et sunt og naturlig hatforhold til dem, som bare overgås av ondskapen vi helst skal diskutere i denne tråden.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

De siste innleggene i tråden viser at laget dere egentlig hater er Rosenborg. Forholdet til Tromsø er mer familiært, en lillebror "hater" av og til storebror, men er jo veldig glad i ham likevel. :wink:
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by MhepA »

Jeg har et familiært forhold til Rosenborg. Ikke Tromsø ;)

Det kan jo nevnes at folk her inne på Glimtforum kanskje er litt mer voksne av seg og en smule mer saklig i diskusjonene enn hvordan det foregår inne på deres eget forum brutus :roll:
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

Jeg har nok mange småbrødre på Isbergets forum også. Men de roer seg stort sett når man tar dem i øret.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16596
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 993 times
Been thanked: 778 times
Contact:

Re: Superlaget Tromsø

Post by Sulliken »

Jeg har faktisk aldri blitt moderert inne på Isberget.. En stund i 2008 da jeg hadde mye nattevakter, diskuterte jeg mye politikk der, og prøvde å banke litt vett av de ytterst til høyre i den ytterste høyre fløy... Enkelte forherliget jo Demokratene og til og med de surrehuene i Norsk Folkeparti...

Så var og 2008 en fin sesong å trolle litt på isbergetforumet..
(Dette var lenge før jeg ble moderator på Glimtforum)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by Kesseboy »

To supporterklubber i Tromsø. Det kan da ikke være spesielt konstruktivt?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Superlaget Tromsø

Post by liverglimt »

Kanon med konkurranse!
@liverglimt
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by bjornage »

Minner om situasjonen med Perraklanen, som startet opp som en kompisgjeng som utviklet seg til å bli en slags protestgruppe mot Havørnan. Faen for en artig tid det var!
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

"Jeg har faktisk aldri blitt moderert inne på Isberget.. En stund i 2008 da jeg hadde mye nattevakter, diskuterte jeg mye politikk der, og prøvde å banke litt vett av de ytterst til høyre i den ytterste høyre fløy... Enkelte forherliget jo Demokratene og til og med de surrehuene i Norsk Folkeparti..."

Jeg synes du gjorde en fin innsats i de debattene. Noen av surrehuene er fortsatt på forumet, men vi er stilltiende blitt enige om å ikke diskutere politikk.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Superlaget Tromsø

Post by brutus »

At det er etablert en ny supportergruppering er bare positivt. Men det spørs om det varer, det er gjort flere forsøk de siste 10-15 årene som har dabbet fort av. Det kreves en mye arbeid for å holde en supporterklubb i gang.
Post Reply