Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl 19)

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

Linjedommeren skal stå på linje med 16meteren når skuddet går. Hvis han ser at Viljar er på innsiden av den så lider han av en sykdom som gjør han uskikket til å være dommer. Hvis han skulle være i tvil om hvor Viljar sto idet skuddet går lar han tvilen komme angripende lag til gode.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by MhepA »

Paradigma wrote: MEN, når du er i tvil så lar du det gå! Argh!
NETTOPP!!
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Johansen »

Det står tre mann innafor Viljar, da er man som linjedommer i bestefall blind når man vinker..
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by XuliX »

Kjøpt og betalt. Mafioso.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Kesseboy »

Er vel relativt sjelden at linjedommere dømmer på det de faktisk skjer, men går ut fra en følelse/oppfatning/tolking av situasjonen. Tror ikke denne aktuelle linjedommeren var helt heldig med plassering, puls og magefølelse. Kan det bero på for lite eller for dårlig erfaring?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Crazy horse »

Glad jeg ikke var i nærheten av en laptop når jeg så kampen. Jeg har fått litt tid til å roe meg mye ned, nå er jeg bare kokførbainna! Aldri før har jeg følt mer for å utsette noe meneske for netthat enn jeg er nå! Jeg jubla som en gal når Viljar scora og nedturen som fulgte i de neste minuttene var så grusomt brutal at jeg kunne drept med en tannpirker, og dere vet hvem det ville gått utover. Aaaaahhhhh, godt å få det ut.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Shredd wrote:Var Toppe som dømte når Alta - Nybergsund måtte spilles om igjen grunnet at han satt igang spillet mens Alta jublet for mål.
Ingen tvil om at målet burde vært godkjent. Men her kan man ikke skylde på Toppe. Han må stole på at linjedommeren tar den rette avgjørelsen. Vinker linjedommeren, så må du nesten annullere som hoveddommer, all den tid det er rimelig vrient å bedømme offside for en hoveddommer.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

MhepA wrote:Skal vi aldri lære? Få inn dommere fra utlandet, for det er jo ikke nok gode dommere i Norge. Feilaktige dommeravgjørelser skjer ALT for ofte ikke bare i Adeccoligaen men i all norsk toppfotball.
Helt enig, utenlandske dommere gjør aldri feil. De er stødigheten selv.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

Det er nå forsåvidt greit, men den dømmekraften Toppe viser ellers i kampen, og har vist tidligere er likevel kritikkverdig. Spesielt inkonsekvensen hans på hva som kvalifiserer til kort og ikke idag, der var det patetisk.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

Toppe gjør ikke akkurat en kanonkamp selv. Forferdelig mange dårlige avgjørelser hele kampen gjennom, men assistentdommer Tranholt topper hele fadesen med en hodeløse avgjørelsen. Ikke usannsynlig at Toppe kunne sett at Viljar var onside fra sin egen posisjon heller.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Det kan godt hende, så ikke kampen så kan ikke uttale meg om noe annet enn de situasjonene som var på NRK nå nettopp. Men hovedpoenget mitt er at når assistent/linjedommer vinker så må hoveddommer nesten stole på assistenten. Ergo kan man ikke lynsje Toppe for den annulleringen.
Å bedømme offside fra hoveddommers vinkel er så å si umulig, så fremst du ikke har svart belte i dybdesyn.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

En god dommer har oversikt nok i en slik situasjon til å se at Viljar ikke er i offside, og kan enkelt la være å høre på talentløse linjedommere. Nå synes jeg Toppe har snytt Glimt for nok, på tide å la han ødelegge for andre lag. Han har vært i hardt vær ofte når det gjelder Glimt.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

Tja, Sandefjords bakerste mann står på 16meter-streken. Det gjør ikke Viljar.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by ingen87 »

Lynsjer linjedommer for hårreisende avgjørelse. Når en spiller står en meter innenfor 16 meter, og en annen spiller står en meter utenfor, så skal det være ufattelig lett å se at han som står utenfor står to meter lengre bak!

Toppe kritiserer jeg for:
- Holdinger: Ibba holdt gjennom hele kampen, ingen frispark. Sellin / Lamøy / Amankwah får frispark ved nesten hvert lange oppspill
- Gule kort: Sverre Martin Torp holder igjen Glimt-spillere på gode overganger i tre ulike tilfeller. Samme spilleren får altså ødelegge tre overganger uten noen konsekvenser. Valentin og Ibba gjør det hver sin gang og blir belønnet med gult kort.
- Flyt i spillet: Elsker å blåse, selv på gode fordelssituasjoner. Når vi derimot blir felt på 30 meter (i andreomgang) og Berglann står alene mot 7 SF spillere, da gir han fordel??

Toppe har dømt Glimt så mange ganger nå, og denne diskusjonen kommer så si hver gang! Dette er en ræva dommer, og jeg skjønner ikke hvorfor NFF lar han dømme Adeccoligaen. Han har bevist gang på gang at han hører til lengre ned i systemet!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Boombadila »

Forøvrig kom det melding fra Glis om at opffsidesituasjonen ble vist på storskjerm på stadion, og at alle så at det var feil avgjørelse....
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Shredd wrote:En god dommer har oversikt nok i en slik situasjon til å se at Viljar ikke er i offside, og kan enkelt la være å høre på talentløse linjedommere.
Feil, hvis du vet hvordan en hovedommer skal beveger seg under kamp, for å ha oversikt over de situasjonene som assistentdommeren ikke ser, så er det komplett umulig for en hoveddommer å avgjøre om det var offside eller ikke. Har selv dommerkurs, og har dømt hundrevis av kamper på aldersbestemt nivå uten assistentdommere. Og med den vinkelen du har i 99,8% av alle situasjoner så har du som hovedommer ikke en sjanse i helvete å se om det er offside eller ikke.

For å ta den situasjonen fra dagens kamp. Hoveddommeren skal fokusere på der ballen er, ergo så ser han på ballfører ( han som skyter). Skal han samtidig se om Nordberg (som er 30 meter til høyre) er offside i skuddøyeblikket, så bør han ha 2 pupiller ekstra og være ekstremt skjeløyd i tillegg. Skal han se på hvordan vingene til Glimt er plassert, så vil han ikke se på området hvor ballen er, og vil ikke få med seg når skuddet går, eller om det skjer en takling som burde vært kort/frispark etc.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

Ja i Norge har vi jo en tendens til å utdanne dommere med tunnelsyn.
User avatar
trmika
Posts: 190
Joined: Mon May 03, 2004 7:27 am
Location: Bodø

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by trmika »

Jeg såg mye innkonsekvent dømming , bl.a minst 4 situasjoner hvor dommer vinker spille videre, hvor det burte ha vært gitt minst 1 gult kort for filming. 15-20m holding, som kun gir frispark. Det er i hvert fall 3m onside på skåringen. underlaget gir ballen utrolig dårlig sprett, og det vistes på passiningene til Glimt ( feilvurdering av hvor hardt man skal slå og hvor ballen kommer ). Synes likevel Glimt gjør mye bra. Det lover bra for fortseningen av sesongen
En anne ting som er positivt er antall folk på sports-baren på Aspmyra. Fullt hus og bra trøkk. kanskje 150 + ( eller var det mer ??? ) , Anbefales. blir ikke siste gang jeg drar dit.
Johansen
Posts: 1336
Joined: Sat Oct 30, 2004 4:34 pm
Location: J-Felte på Aspmyra

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Johansen »

Last edited by Johansen on Tue Apr 16, 2013 7:20 am, edited 1 time in total.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by FSHelgeland »

Boombadila wrote:Forøvrig kom det melding fra Glis om at opffsidesituasjonen ble vist på storskjerm på stadion, og at alle så at det var feil avgjørelse....
Å spørsmålet er: Hvorfor kan man ikke bruke videodømming på alle mål hvor man blåser for offside i våre to øverste divisjoner. Da blir problemet borte, man får det jo til i Ishokcey så hva er egentlig problemet i fotball?

Sånn ferdig med det, vi har tapt og må rette blikket fremover. Nå venter en rekke med antatt lettere motstand og vi har en gyllen anledning til å få masse selvtillit inn i laget. Det var mye bra spill i denne kampen mot et av de beste lagene i avdelingen. Det vil ikke være vanskelig for våre trenere å trekke mye positivt ut av denne kampen og gutta vil være lette å tenne. Dette blir en bra Glimtsesong selv om det svir litt akkurat nå.
Tippeliga 2015
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Om du er fra Norge eller Tyrkia, så er området du skal fokusere på relativt likt. Men du mener altså at Toppe burde fokusert på Nordberg og ikke ballfører.
Enn hvis skuddet hadde blitt stoppet av en hand, og det skulle vært straffe, men Toppe fulgte med på om Nordberg var offside eller ikke?

Det er ingen tvil om at det ikke var offside på scoringen, men dette er assistentdommerens feil, Toppe er nesten nødt til å annullere når assistenten vinker.

Men bevares, vi kan godt importere dommere fra utlandet. De gjør sjelden feil har jeg fått med meg. At ballen i VM-kampen mellom England og Tyskland var 50 cm. inni i målet men det ikke ble godkjent var en feil dommeravgjørelse. Typisk dømming av norske dommere?
Zlatan var 2 meter offside i den første kvartfinalen mot Barca, men målet ble godkjent. Norske dommere igjen, tydeligvis.
Og når man følger med på engelsk fotball en helg, så er det haugevis av dommerfeil, så tydeligvis er det bare norske dommere med tunnelsyn som dømmer i England hver helg.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

Nei, jeg mener at det går på at Toppe stoler blindt på sin linjedommer. Føler meg rimelig sikker på at 99 av 100 dommere i den sitasjonen hadde dømt mål om det ikke var linjedommere tilstede. Og det er fult mulig ha god oversikt i den situasjonen om man velger det, spesielt når det er en så klar oppmerket strek på banen som skiller spillerne.
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

Men poenget var uansett at han MÅ ikke dømme der fordi linjedommeren vinker. Om han føler seg sikker på at Nordberg ikke er offsode, så kan han overstyre. Og jeg mener at det absolutt er mulig for en dommer å være sikker på at han ikke var det.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

At linja var klart opptegnet er en overdrivelse. Det er et under at linja i det hele tatt var synlig på det brune underlaget.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

FSHelgeland wrote:
Boombadila wrote:Forøvrig kom det melding fra Glis om at opffsidesituasjonen ble vist på storskjerm på stadion, og at alle så at det var feil avgjørelse....
Hvorfor kan man ikke bruke videodømming på alle mål hvor man blåser for offside i våre to øverste divisjoner. Da blir problemet borte, man får det jo til i Ishokcey så hva er egentlig problemet i fotball?
Enn hva med de situasjonene som ikke ekspertene klarer å bli enige om selv etter å ha frosset bildet, og sett det i reprise 100 ganger. Hvordan skal det avgjøres under kamp? Skal de bruke 2 timer på å komme med en avgjørelse, mens publikum og spillere venter på om det var mål eller ikke?

Feile dommeravgjørelser i mot er dritsurt, og jeg blir jævlig sur på de. Men de er en del av spillet, noen ganger får man de i mot, andre ganger er det dømming i vårt lags favør. Og husker jeg ikke feil, så har det skjedd flere ganger der jeg har vært glad for feile dommeravgjørelser, men de glemmer man fort. også husker man de som gikk i mot.

Videodømming er jeg i mot, det vil ødelegge fotballen slik jeg elsker den. Da kan man likegodt begynne med timeout, reklamepauser osv. Det vil ødelegge all rytme i spillet, og se for deg en kamp, med 5-6 tvilsomme avgjørelser. Skal man bruke 25-30 minutter på å sitte å granske en video? Det hadde vært moro å stått på tribunen å ventet på de avgjørelsene.
Post Reply