Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl 19)

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by MhepA »

Frodo Baggins wrote: Men bevares, vi kan godt importere dommere fra utlandet. De gjør sjelden feil har jeg fått med meg. At ballen i VM-kampen mellom England og Tyskland var 50 cm. inni i målet men det ikke ble godkjent var en feil dommeravgjørelse. Typisk dømming av norske dommere?
Zlatan var 2 meter offside i den første kvartfinalen mot Barca, men målet ble godkjent. Norske dommere igjen, tydeligvis.
En ting er å dømme et godkjent mål som burde vært offside.. Det er dårlig dømming.
Men å annulere et mål som er soleklart onside, det er horribel dømming.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Shredd wrote:Men poenget var uansett at han MÅ ikke dømme der fordi linjedommeren vinker. Om han føler seg sikker på at Nordberg ikke er offsode, så kan han overstyre.
Nei, det må han ikke. Men de fleste dommere stoler på assistenten når han vinker.
Problemet her er at Toppe ikke ser på Nordberg i det hele tatt, han ser på ballfører som skyter. Nordberg ligger 20-30 meter til høyre for situasjonen, utenfor fokusområdet til dommeren.

Nå vet jeg ikke hvordan vinkel du så dette i fra, men husk på at jeg som så dette på TV (Nrk) så situasjonen fra en totalt annen vinkel enn det Toppe så. Ergo så kan man ikke sammenligne mitt syn på situasjonen og det synet Toppe hadde. Og hadde ikke jeg vist at dette var en offsidesituasjon, så ville heller ikke jeg sett på Nordberg, men der ballen var.

I denne spesifikke situasjonen må Toppe stole på assistenten. Han gjorde en feilaktig avgjørelse. MEn det er vrient for Toppe å vurdere der og da.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by FSHelgeland »

Det er ikke dårlig dømming å dømme mål selv om det er offside. Tvilen skal komme angripende lag tilgode. Når man deromot er flere meter onside og grensa går nøyaktig på 16 meters linja, da er det dårlig dømming da.
Tippeliga 2015
User avatar
trmika
Posts: 190
Joined: Mon May 03, 2004 7:27 am
Location: Bodø

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by trmika »

jeg såg kampen på zebra ...da fikk vi se situasjonen bakfra ... og et godt stykke unna. Ca midtstildt med banen på kortsiden. At linje-dommer klare å se den offside når vi som ser det bakfra ser at det ikke er offside , strir i mot fysikkens regler
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

MhepA wrote:
En ting er å dømme et godkjent mål som burde vært offside.. Det er dårlig dømming.
Men å annulere et mål som er soleklart onside, det er horribel dømming.

Potatoe, potato. Det kommer jo helt an på hvilken side du ser saken fra. Så hvis Glimt hadde fått ett mål imot på en soleklar offside så hadde det vært greit? Fordi det er bedre å godkjenne ett soleklart offside mål, enn å underkjenne ett onside mål?

Feil er det uansett..
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

FSHelgeland wrote:Det er ikke dårlig dømming å dømme mål selv om det er offside. Tvilen skal komme angripende lag tilgode. Når man deromot er flere meter onside og grensa går nøyaktig på 16 meters linja, da er det dårlig dømming da.
Bokmerker denne siden, med denne kommentaren. Så husker jeg hvor du sier dette. Regner med at du da selvsagt mener at det er greit at motstanderen til Glimt får godkjent mål, selv om det var klar offside på scoringen? Da er det ikke dårlig dømming mao?
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

trmika wrote:At linje-dommer klare å se den offside når vi som ser det bakfra ser at det ikke er offside
Helt enig, linjedommeren burde sett at det var onside.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Boombadila »

Øyet vårt har sine begrensinger. Disse kan til dels oppveies med øvelser, til dels med trening på spesifikke situasjoner. Når da linjedommeren ikke ser en så klar onside som dette, får det meg til å tro at han ikke var på jobb mentalt sett, og dermed gikk det i ball.
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Frodo Baggins »

Igjen helt enig, linjedommeren burde sett at det er onside, og ikke offside. Der ble Glimt snytt for scoring.

har akkurat snakket med en kompis av med som er Sandefjordsupporter, og som var på kampen. Han var enig i at det var en feilaktig annullering.
Men han var i harnisk over at SF ikke fikk straffe etter 2 minutter. Og etter å ha lest kampreferatet på an.no (så som sagt ikke kampen) så mener de vel også at det burde vært straffe der.

Men som Glimtsupportere så fokuserer man ikke på de avgjørelsene som går i favør, men veldig på det som går imot. Sånn er vi fotballsupportere :-)
Så er spørsmålet, var det straffe til Sandefjord etter 2 minutter?
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Sven-Rune »

Frodo Baggins wrote:Det kan godt hende, så ikke kampen så kan ikke uttale meg om noe annet enn de situasjonene som var på NRK nå nettopp. Men hovedpoenget mitt er at når assistent/linjedommer vinker så må hoveddommer nesten stole på assistenten. Ergo kan man ikke lynsje Toppe for den annulleringen.
Å bedømme offside fra hoveddommers vinkel er så å si umulig, så fremst du ikke har svart belte i dybdesyn.
Hvis dommeren j det hele tatt evner å lese spillet burde han i den situasjonen konferert med linjedommeren før han tok avgjørelsen. Det er helt innenfor regelverket! Jeg snakket med noen SF-supportere etterpå, og de sa at de bare måtte bukke og takke; de skjønte heller ikke noe av den avgjørelsen!

Dette er den verste måten å tape en kamp på!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by ingen87 »

Nei hånda til Zarek er utenfor 16-meteren.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

Handsen til Valentin var tricky, for han står utenfor 16meter-merket, mens handa han handser med er innenfor. Hadde ikke vært kontroversielt hvis han hadde dømt straffe, hadde vært greit med frispark utenfor. Jeg trodde lenge at det var Sellin som handset.
User avatar
trmika
Posts: 190
Joined: Mon May 03, 2004 7:27 am
Location: Bodø

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by trmika »

skal være enig at når man ser kamper fra siden med litt skrått hold i forhold til et angrep , så kan ikke publikum bedømme om en linjemanns avgjørelse er rett eller ikke , men når vinkelen er bakfra derrimot ( med mindre det er håfrint, noe det ikke er snakk om i denne kampen ) , så har man en vinkel som gjør at man ser om det er klar offside eller ikke. Linjedommer skal følge med offrside-linja, om han ikke får med seg situasjonen i det skuddet går, ja så skal han ikke dømme noe som helst. Han skal ikke gjette på om Viljar var offside fordi han ikke såg på situasjone da skuddet startet
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by ingen87 »

Helt enig i at det kan være vanskelig, men i denne situasjonen er det ganske enkelt, når linja allerede er der i 16.meteren. En er innenfor, en er utenfor, skulle være enkelt selv jeg uten linser skulle sett den!
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Shredd »

Når det gjelder handsen til Valentin så er den tricky. Var ikke 100% sikkert hvorvidt den var innenfor eller ikke, og han er så minimalt borti den at ballen ikke forandrer retning og går uansett videre til Sellin som får avsluttet. Så ikke ut som at noen på banen fikk den med seg, men var den innenfor kan det absolutt dømmes straffe. Var det utenfor er det jo helt innenfor regelverket at ballen går videre til Sellin som fordel, og slik Toppe dømte fordeler er det jo ikke utenkelig at det var det han gjorde, om han så den.

Likevel må det kunne kalles surere å få feilaktig annulert ett soleklart mål, enn å muligens ha blitt snytt for straffe. Straffe betyr ikke nødvendigvis mål selv om sjansen er stor, mens Glimt hadde målet!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Crazy horse »

Forstår ikke at dette er noe å diskutere. Det fins ikke annet enn empatiske grunner, at man av en eller annen grunn synes synd på linjedomeren, som kan unnskylde avgjørelsen som ble tatt. Jeg, og de jeg så kampen med, var uten fnugg av tvil at scoringen var korrekt, og vi så det i fra tv-ruta. Linjedommer står på linja og ser (eller gjorde han det?) og ser helt feil.
Det jeg lurer på er hvor lang tid det tok før han, og også hoveddommer. oppdaga at feilen var gjort. Jeg frykter at det skjedde nokså umiddelbart, og da lurer jeg på om det ikke går an å ta fram skamvettet sitt og innrømme det med en gang, og få det omgjort.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Zero »

Synes Glimt sto greit opp i dag tatt i betrakning at de spilte på en dårlig gress(?) bane, kan bli bedre på bortebane sener i sessongen, æ har fortsatt trua!!!
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Ville Lehtinen »

Forbanna irriterende med det annulerte målet, men Glimt spilte hodeløst Kåre/Cato-forsvarspill på begge målene. Mange som ikke hadde dagen i dag, jeg nevner Thomas Braaten, Christian Berg, Ulrik Saltnes og Jim Johansen som noen eksempler. Synd at den hardtarbeidende og ballvinnende midtbanen fra Ull/Kisa-kampen var kun representert ved Badou. Jeg lurer også på om smellen i hodet gjorde Pavel Londak så treg på 2-1-scoringen?

Lyspunktene var Sané, Zarek Valentin og angrepsrekka etter pause. Glimt spiller en godkjent andreomgang og angriper og angriper selv om man kunne ha prøvd å safe inn 1-1, sånt liker man å se. Fortsett utviklingen utover i sesongen, så kommer vi til å slå alle lagene borte som de andre topplagene er dømt til å dumme seg ut mot nå og da, og så havner vi på opprykksplass når sesongen er over.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by ingen87 »

Poenget med handsen er at man trenger 5-6 kamera fra ulike posisjoner, gjerne fra helikopter ovenfra for å se om den skjer innenfor eller utenfor. Offsiden kunne man sett fra et kamera festa i hjørneflagget på motsatt side av banen, så klar var den.. :klapp

Synes faktisk den situasjonen der Sane feller (får ikke til å skrive e``, kommer automatisk to slike`` istedefor over e'en^^,) Sellin litt senere i omgangen.. Sellin faller heldigvis veldig teatralsk og blir dermed ikke belønnet med straffe.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Cheese Smirnoff »

Kjell Rune Sellin ‏@KRSellin 25m
Meldte før kampen at glimt ikke ville få noe gratis ikveld. Linjedommeren var heldigvis veldig enig med meg.Blomster sendes i posten
:lol:
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Larsen »

Dette var utrolig surt. Har ristet av meg det værste av frustrasjonen og klarer forhåpentligvis å se høvelig klart igjen.

Alt i alt er Sandefjord tydelig et godt lag, de har marginene med seg i dag med tanke på den klart feile annuleringen men uansett viser de klart at de kommer til å være i toppen i år. Etter første omgang tenkte jeg at et uavgjort resultat her er mer enn godkjent, spesielt med tanke på Glimts elendige bortestatistikk.

Klart det er uansett utrolig surt når man var så nært poeng, ja kanskje alle tre!

Angående de gule kortene, og mangelen på de, så synes jeg de gule på Glimt var rimelig klare. For Sandefjords del så holder de også, og stopper dermed overganger, men de skjuler det bedre og klarer dermed å slippe unna med det. Jeg skjønner at dommeren ikke dømmer selv om under kampen var jeg ganske høylytt og forbannet.

Synes forøvrig en del Sandefjord spillere faller lett, kanskje spesielt Sellin.

Alt i alt synes jeg dette var et løft fra tidligere prestasjoner på bortebane så dette ser ikke så værst ut, så lenge laget fortsetter den gode trenden kan dette bli bra.
Men da må de også huske på å ikke slutte å spille straks de scorer...vi blir straffet med to mål på at man sovner helt etter å ha scoret, selv om det ene ble annulert. Hva i huleste gjorde CB på andremålet?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Boombadila »

Forøvrig burde jo denne kampen brukes som propaganda for kampanjen "Ja til kunstgress!".
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by gavharr »

Kjipt å tape kampen på denne måten. Hadde vært helt greit om vi var spillemessig underlegne, men den gang ei.
Glimt er med unntak av første kvarteret fullt på høyde med SF.

Trøster meg med at Glimt ER et bedre lag enn Sandefjord, og at det kommer til å synes greit på tabellen om bare noen få runder ;)
Et lag som ikke slår Strømmen borte, vinner ikke Adeccoligaen.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by Glenn P »

I likhet med mange andre har jeg fått døyvet den verste skuffelen (to øl og fire/fem/seks Cuba Libre hjalp på).

Glimt overrasker mer som lag enn fryktet. Tidligere forsøkte jeg å mot-jinxe Glimt, noe jeg tror funket i religiøshetens navn. At Glimt har to gode/OK kamper på rad er nå et faktum. Her kommer Glimt som underdoger til Sandefjord - en av opprykksfavorittene - med angrepsvilje OG solid forsvarsspill. Det er et helt annet lag enn 2012-Glimt, men ,med det samme mannskapet. Marginer for og i mot er en del av fotballen, i dag ble det dessverre i mot.

Pluss i dag er den tilsynelatende kontrollen i forsvarsfireren, en kombinasjon jeg tror kan bli bedre enn med Hamoud/Bjørdal! Individuelt sett er de kanskje bedre enn Valentin/Sané/Braaten, men potensialet her er definitivt tilstede.

Uff, nå bør jeg stoppe skriveriet. Sengen kaller. Korrektur på grammmmmatikken og tanker skjer i morgen. Ha en flott (les. gul) dag!
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Kamptråd 2. runde 2013: Sandefjord-Glimt (mandag 15/4 kl

Post by FSHelgeland »

Frodo Baggins wrote:
Bokmerker denne siden, med denne kommentaren. Så husker jeg hvor du sier dette. Regner med at du da selvsagt mener at det er greit at motstanderen til Glimt får godkjent mål, selv om det var klar offside på scoringen? Da er det ikke dårlig dømming mao?
Det er helt korrekt Frodo, er man i tvil så skal det komme det angripende lag til gode, det skjer alt for sjelden i dagens fotball. Det er et større problem at de blåser når det ikke er offside en at de blåser når det er det. Hele tanken er jo at man ønsker å se lag som angriper. Enkelte situasjoner er jo dog så klare at hvis du ikke klarer å få de med deg så har du en håpløst dårlig dag på jobben. Har forstått det slik at denne aktuelle linjemannen er ung, håper han ikke får alt for mye pes. Vi skal jo ikke støte de vekk heller, forhåpentligvis så jevner det seg ut i løpet av sesongen.
Tippeliga 2015
Post Reply