Adeccoligaen 2013 - Seriemester: Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Sett at Glimt tar 45 poeng hjemme, må de minst ta 20 poeng borte. Altså seks seire til borte, og ni seire til hjemme.
wololo
Posts: 75
Joined: Tue May 22, 2012 10:13 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by wololo »

Sånt er umulig å beregne. Kanskje holder det med 60 poeng, kanskje holder det ikke.

Men det var en som sa at JHH nok har psykologi til å ordne på bortebanekomplekset. Jeg tror også han har det. Både Ibba og Christian har jo sagt ganske tydelig at det er en mental greie. Det jeg har merket meg, er at Halvorsen er flink til å vinkle ting positivt i de intervjuene jeg har sett. Slik jeg ser det er det en nøkkel.

Klarer han å få en positiv energi i laget før bortekampene og samtidig terper på sitt eget spill, så er jeg sikker på at seierene kommer også på bortebane. Og da trenger vi ikke å vinne absolutt alle kampene hjemme heller.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Knuta »

Hvor mange poeng som må til for direkte opprykk er avhengig av
om det blir noen lag i bunnen som alle vinner mot eller ikke. Blir det en jevn serie tror jeg det holder med 56-58 poeng for direkte opprykk. En gyldne regel er at et snitt på 2 poeng pr.kamp holder til seier. Pr. Dato ligger Glimt akkurat på dette.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by tjongs »

15 poeng på bortebane holder ikke til opprykk, det tør jeg nærmest garantere. For det er bare å innse det; vi blir ikke stående med 15-0-0 på hjemmebane etter sesongen. Håper virkelig jeg må spise i meg de ordene, men det er fryktelig usannsynlig! Rundt 35 poeng på hjemmebane er mer realistisk, og veldig bra! Det gir en flyt på f.eks 11-2-2. Klarer vi det har vi gjennomført en meget god sesong på hjemmebane, men kanskje vi til og med kan klare å strekke oss opp mot 40 poeng hvis alt klaffer!

På bortebane må vi da ha rundt 25 poeng. 5-5-5 gir oss 20, så vi må være litt bedre enn det. Langt i fra noen umulig oppgave, men det forutsetter naturligvis at vi begynner å plukke trepoengere borte. Vi har iallefall ikke tapt de siste to borte, og jeg tror det handler om å komme seg igang borte, så kommer trepoengene. For det er ikke SÅ stor forskjell på borte og hjemme, det er mye hva man gjør det til selv. For Glimts del kan bortebane fort bety mer rom, og det kan jo egentlig være en fordel!
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by MhepA »

Nå må folket her holde seg fast for nå kommer jordskjelvet som sender oss under kvalikstreken.

Mjøndalen (B)
Stabæk (H)
Kongsvinger (B)
Ranheim (B)

Det er vell i beste fall 3 poeng. Vinner vi mot Mjøndalen borte i neste kamp, så ser ALT mye lysere ut. Da har vi fått den første trepoengeren på bortebane, moralen er høyt oppe fram mot Stabæk-kampen og vi kan kjempe inn 3 nye poeng. Derfor er det helt utrolig viktig med tre poeng borte mot Mjøndalen, etter fint spill!

Samtidig i neste runde så har omtrent samtlige topplag enkle tre-poengere:

Bryne - Elverum
HamKam - Strømmen
Hødd - Vard
Kristiansund - Kongsvinger
Sandefjord - Ull/Kisa
Stabæk - Ranheim
Follo - Fredrikstad
Mjøndalen - Bodø/Glimt

Med seier holder vi en liten avstand til HamKam, Stabæk og Bryne. Forhåpentligvis kan vi ta innpå tre viktige poeng på Ranheim. Hvis det er lov å drømme så håper jeg selvfølgelig at Elverum, Strømmen, Vard, Ull/Kisa og Follo stjeler med seg så mange poeng som mulig, poengdeling i Kristiansund og muligens i Bærum.

Det skal jo selvsagt nevnes at det er to hengekamper før denne runden skal spilles:

Follo - Bryne
Elverum - Hødd

Be til gudene alle sammen om to hjemmeseire.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by mortsto »

Solid 3-0 seier til FFK over Kamma. Greit at sistnevnte tapte terreng til oss, og FFK ligger fortsatt sju poeng bak.
wololo
Posts: 75
Joined: Tue May 22, 2012 10:13 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by wololo »

Nå er ikke Mjøndalen noe topp lag i år, så alt ligger egentlig i Glimts hender. Vi har god kvalitet i troppen. Men det er viktig å komme i gang på bortebane også, og det så fort som fy. Veldig dumt at Ibba og muligens Dane er ute, Ibba har vel scoret samtlige av våre bortemål til nå, og har et vinnerinstinkt som vi kunne trengt i den kampen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Ranheim har jo lyktes veldig godt å bortebane, med godt forsvars- og kontringsspill. Nå har jo Glimt virkelig fått satt forsvarsspillet, men mangler mye på kontringsspilet, ikke sant? Det må man jobbe steinhardt med framover.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Samtidig så er ingen kamper enkle i denne divisjonen og det vil nok flere erfare etterhvert.
Tippeliga 2015
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Men foreløpig ser ting enkle ut på hjemmebane, og nærmest umulige ut borte. Men jeg er optimist og tror det ordner seg. Det blir opprykk!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by gavharr »

Morsomt av Mhepa å påstå at alle de andre har enkle kamper, mens vi har o store Mjøndalen borte, og supergode Stabæk hjemme :O :skål
User avatar
Frodo Baggins
Posts: 2280
Joined: Tue Jan 18, 2005 11:28 pm

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Frodo Baggins »

JHH sier vi har landets beste forsvar
Hvis han sier det så er det ett tåpelig utsagn Greit nok at Glimt har sluppet inn lite mål på hjemme på Aspmyra, men landets beste? Selv ikke den mest ihuga Glimt supporteren tror på det.
Landets beste forsvar ville neppe sluppet inn 4 mål mot Bryne eller 2 mot Vard.

Men igjen, bortsett fra Hødd så er det ikke all verden av motstand dere har hatt hjemme foreløpig.
At Glimt vinner hjemme mot Elverum, Strømmen, Ull/Kisa, Follo osv. er vel slik det skal være.

Hvor gode Glimt er får man svar på når det beste lagene i Adecco kommer til Aspmyra. Og når selv Follo klarer å vinne borte mot Vard, så er ikke 2-2 i Haugesund spesielt imponerende.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Kesseboy »

Ja, Gud forby at man snakker opp sitt eget lag til media ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Adeccoligaen 2013

Post by J I P »

Re Knuta: Som oversikten på forrige sider viser, så har formelen vinn alt hjemme pluss spill uavgjort borte kun holdt til direkte opprykk 2 (til tre) av sesongene med 16 lag i Adecco.

Re: Forsvar:
Siden tabellen aldri lyver, så viser oversikten over innslupne mål at kun Ranheim og Hødd har sluppet inn færre mål en Glimt i skrivende stund med 8.
Glimt har 9 innslupne.

Gress versus kunstgress:
Siden jeg tror og ser at det er forskjell på Glimt på naturgress og kunstgress, så er jeg veldig komfortabel med at vi kke har neste kamp på gress før mot Follo 18. August.
I den perioden skal det bli mange poeng til Glimt - uansett hvilken motstander vi møter.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

1/3 av sesongen er unnagjort og vi har sikra 20 poeng, hvor 6 av kampene har vært på hjemmebane og bare 4 borte. I fjor hadde vi 18 etter de første 10, tok 16 på de neste 10 og avslutta med 14 poeng på de 10 siste.
Andre 10-kampersperiode i år består av 5 hjemmekamper og 5 bortekamper:

Mjøndalen (B)
Stabæk (H)
Kongsvinger (B)
Ranheim (B)
FFK (H)
Kisa (B)
Sandefjord (H)
Bryne (H)
Follo (B)
Mjøndalen (H)

Vi bør kunne klare å vinne bortekampene mot Follo og Kisa, og kanskje kan vi klare en uavgjort eller to i de tre andre, men vi har ikke råd til store feilgrep på hjemmebane om vi skal klare 20 poeng i denne perioden også.
Last edited by Crazy horse on Tue May 28, 2013 11:06 am, edited 1 time in total.
Ruskelispretten
Posts: 56
Joined: Mon May 21, 2012 11:49 am

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Ruskelispretten »

MhepA wrote: Det skal jo selvsagt nevnes at det er to hengekamper før denne runden skal spilles:

Follo - Bryne
Elverum - Hødd

Be til gudene alle sammen om to hjemmeseire.
Dette er ikke riktig det sier ovenfor, det er 2 hengekamper i Adeccoliagen :

1.Runde : Follo - Bryne, spilles som nevnt 2 juni.
3.Runde : Follo - Hødd spilles 13 juni.

Elverum - Hødd er ingen hengekamp, men en kamp i 15.Runde som er fremskutt pga Hødds europadeltagelse i Euroleague.

Terminlisten for adecco :

http://nrk.no/sport/resultat/fotball-1- ... erminliste

er nyttig lesing så man ikke kommer med feilaktig informasjon.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by poteten »

Neste 10-kampersperiode - mine forventninger:

Mjøndalen (B) 1 poeng.
Forventer at vi fortsetter den gode trenden borte og Mjøndalen skal vi kunne spille jevnt med. De er tilbake på det nivået jeg forventet de skulle være i fjor, og tror de blir der.

Stabæk (H) 3 poeng.
Jeg mener fortsatt at Stabæk er et farlig outsiderlag med gode målskyttere. Men forsvarsmessig er de ei sil og her bør vi ta dem.

Kongsvinger (B) 3 poeng.
Her vinner vi vår første bortekamp. Gjemselund er ikke hva det var en gang og om Glimt har ambisjoner om topp 2, er vel dette et sikkerstikk?

Ranheim (B) 0 poeng.
Har vi noen gang slått Ranheim? Hehe, jeg forventer 0 poeng her.

FFK (H) 3 poeng.
FFK i fritt fall, selv om pene 3-0 over HamKam i går bra. Mitt problem ligger i at her kan FFK plutselig finne på å slippe ned skuldrene, siden de endelig ikke er favoritter.

Kisa (B) 3 poeng.
Her skal vi hevne oss hardt. Kisa er nedrykkskandidat i år og da bør vi ta dem.

Sandefjord (H) 1 poeng.
Første hjemmepoengtap i år. Sandefjord er sterke og virker å ha en flott struktur og tålmodighet i laget sitt.

Bryne (H) 3 poeng.
Måtte vi hevne det bitre 0-4-tapet. Hjemme skal vi være best.

Follo (B) 3 poeng.
Dumpekandidat. Her bør vi vinne om vi skal se på oss selv som opprykksfavoritter. Selv på bortebane.

Mjøndalen (H) 1 poeng.
Har trua på at vi neste 10-kampsperiode avslutter sterkt, men Mjøndalen stjeler et poeng fra oss er jeg nesten sikker på.

Dette gir oss 21 poeng i neste 10-kampsperiode.

12-5-3 i flyt og en god inngang til høstsesongen.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Crazy horse »

Slik gikk denne ti-kampers rekka i 2012:
Mjøndalen (B) Tap 1-2
Stabæk (H) (ikke i samme divisjon)
Kongsvinger (B) Seier 2-1
Ranheim (B) Uavgjort 1-1
FFK (H) (ikke i samme divisjon)
Kisa (B) Seier 3-0
Sandefjord (H) Seier 4-0
Bryne (H) Seier 4-1
Follo (B) (ikke i samme divisjon)
Mjøndalen (H) Uavgjort 2-2

4-2-1 i de sju kampene som gikk, og 17-7 i målforskjell. Det ser ikke så ille ut, om vi gjentar det. Men for å komme på 21 poeng må vi ta 7 mot FFK, Stabæk og Follo, som selvsagt ikke er umulig. Jeg håper dog virkelig at vi kan ta mer enn ett poeng mot Mjøndalen i år.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Garrincha »

Spoler frem til Ranheim borte - ikke umulig i det hele tatt å vinne den kampen. Det er viktig at vi reiser til antatt gode lag på bortebane og ser på det som en mulighet for å gjøre det ekstraordinære, nemlig å vinne. Og siden bortestatistikken mot Ranheim er dårlig er muligheten desto større. Mao mindre og tape og desto mer å vinne.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2013

Post by eiriksin »

Registrerer at Sandefjord er såpass sterke i år at hvis det fortsetter så må vi begynne å vinne bortekamper. Hvis ikke tar de den andre opprykksplassen...
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Ranheim holder ikke helt inn denne sesongen heller? De har en sterk ellver med gutter som har spilt sammen i flere år, men har de bredden i troppen når det begynner å røyne på?
Tippeliga 2015
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Adeccoligaen 2013

Post by eiriksin »

Dersom de øker forspranget noe særlig mer så blir det vanskelig å ta de igjen selv om de ikke har en bra ok tropp på papiret...
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Adeccoligaen 2013

Post by mortsto »

Noen som vet om det er noen spillerhospiteringer mellom Ranheim og RBK i år? Det var akkurat en sak i Adressa om at RBK ikke har råd til å kjøpe nye spillere i sommer, så jeg regner med at hvis det er noen spillere som skifter klubb, så er det kanskje de beste Ranheimspilelrne som får prøve seg hos RBK, og at vi slipper forsterkninger andre vei.
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Adeccoligaen 2013

Post by FSHelgeland »

Frodo Baggins wrote:
JHH sier vi har landets beste forsvar
Hvis han sier det så er det ett tåpelig utsagn Greit nok at Glimt har sluppet inn lite mål på hjemme på Aspmyra, men landets beste? Selv ikke den mest ihuga Glimt supporteren tror på det.
Landets beste forsvar ville neppe sluppet inn 4 mål mot Bryne eller 2 mot Vard.
Jeg lurer nå på hvor tåpelig det utsagnet egentlig er, Viking som er nr 2 på lista over lagene som har sluppet inn færrest i Tippeligaen måtte også se 4 baller bak seg i nettet mot nettopp Bryne, det endogtil i Stavanger.
Tippeliga 2015
User avatar
Elling
Posts: 300
Joined: Sun Apr 03, 2005 6:20 pm
Location: Bodø

Re: Adeccoligaen 2013

Post by Elling »

mortsto wrote:Noen som vet om det er noen spillerhospiteringer mellom Ranheim og RBK i år? Det var akkurat en sak i Adressa om at RBK ikke har råd til å kjøpe nye spillere i sommer, så jeg regner med at hvis det er noen spillere som skifter klubb, så er det kanskje de beste Ranheimspilelrne som får prøve seg hos RBK, og at vi slipper forsterkninger andre vei.
Frykter at det går forsterkninger til Ranheim i sommervinduet, de har en del unge gode som de sikkert ønsker skal få god matchtrening. Blandt annet Midtsjø og Berntsen avhengig av hvem som er nærmest plassen, tror jeg kan lånes ut. Håper Glimt gir Ranheim kamp om Berntsen i så fall...
Post Reply