Tippeligaen 2013

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg ser gjerne norsk fotball, og følelsesmessig er jeg sterkest knyttet til den, og jeg går titt og ofte på Lerkendal for å se kamp. For min del er det to faktorer som truer interessen; tv-dekningen, både det Knuta sier om fredag, lørdag, søndag og mandagskamper og den latterlige overeksponeringen TV2 drev på med de forrige årene. Norsk fotball er morsomt, men ikke så morsomt at jeg vil lide meg gjennom 3 timer med analyser og Davy Wathnes skjitsnakk for å få se de interessante innslagene. Det andre er smålagene som biter seg fast i Tippeligaen, som Sandnes Ulf, Sarpsborg, Sogndal og Hønefoss. Det er selvsagt moro for dem og supporterne deres, men det er svært begrenset underholdningsverdi (og teknisk nivå) når disse lagene møter hverandre. Slik er det kanskje i alle ligaer, men det gjør allikevel Tippeligaen en hel del kjedeligere når kampene går på et jorde foran 1000 tilskuere.
brutus
Posts: 3587
Joined: Mon May 09, 2005 11:53 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by brutus »

Jeg kan ikke se at verken Sandnes Ulf, Sarpsborg, Sogndal eller Hønefoss har dårligere arenaer enn Glimt. Dette er lag i akkurat samme kategori som Glimt, i sjiktet mellom toppen av Adecco og bunnen av Tippeligaen. For slike lag må det ubetinget være en fordel med 16 lag i eliteserien: det er lettere å rykke opp, og lettere å holde seg i TL når man har rykket opp.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by poteten »

16 lag er bra. Det gir spillerutvikling. Men det er en total overeksponering i media som ødelegger stadion-besøkene.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by ingen87 »

Morsomt at du nevner det brutus, i en 14-lagsserie ville Tromsø vært hele 4 poeng unna nedrykk xD (Bare basert på tabellen, og ikke hvordan lagene har spilt innbyrdes..)
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Jeg føler at det ikke lenger er en prestisje å være i Tippeligaen, da det finnes mye dårlig fotball der. Vi ser jo at nivået mellom Adecco og TL er minimalt, tre lag fra Adecco har vært i cupfinalen de siste årene. Et av de har vunnet. Nivåforskjellen er for liten, det er et problem mener jeg da. Det er en av grunnene til lite folk på stadion.

Spillerutvikling ja, men vi kan jo enkelt bevise at spillerne ikke har utviklet seg mer mår det har vært 16-lagsserie. Så relativt tynt argument.

Sesongen blir kortere, og det er en fordel mtp. værforhold.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

Jeg syns ikke "problemet" med tippeligaen er 14 eller 16 lag, vær, nivåforskjell på TL/Adecco, kvalitet eller noe slikt. Det har med markedsføring, omdømme og underholdningsverdi. Konkurransen fra større ligaer vil alltid være der, det nytter ikke å forsøke seg på å lokke ut Premier League-supporterne som alltid vil sitte hjemme og se United, Liverpool og Arsenal og gnåle om at tippeligaen er så rævva. Vi kjenner alle mange av den typen.

Det gjelder å spille på produktet tippeligaen. TV2 klarte det bra i lang tid, men jeg syns de ga folket for mye av det gode med kamper fredager, lørdager, søndager og mandager. Litt ut i sesongen når kampprogrammet tetter seg til og noen skal ut i europa dukker det opp kamper på de andre dagene også. Det er håpløst. Den tradisjonelle fotballdagen, søndag, ble redusert til 3-4 kamper. Nå når folk flest ikke har tilgang på tippeligafotball uten å være CMore-kunde står man fort igjen for de uendelige negative sakene. FFK, TIL, Bodø/Glimt og hvem det skal være som er på randen av konkurs igjen.

Kvalitet på fotballen som blir spilt er utrolig subjektivt, men det er vel ikke til å stikke under en stol at profiler som scorer flotte mål og spiller gode pasninger tiltrekker seg langt mer oppmerksomhet enn å se en nærmere 40 år gammel Frode Johnsen stange inn et frisparkmål.

Hvis Glimt fortsetter å spille god positiv fotball, har gode Glimt-ambassadører i spillerstallen og har orden på sysakene blir det fort det dobbelte på tribunene etterhvert som gjeldskriser, innsamlingsaksjoner, blanke giroer i posten, offentlige bidrag og dyre usympatiske spillere begynner å høre fortiden til. Det samme gjelder for resten av norsk fotball også.

Gjeninnfør fotballsøndagen, med tippekamp på lørdag. Spill opp rundt lokale elementer, få opp flere unggutter, la rivaleriene blomstre og inviter folk på tilbake på kamp igjen.

Når alt dette er sagt, det med cupfinalen er jævlig spesielt. Men samtidig, er det ikke slikt vi alle elsker å se? Fotballen har knapt føltes så levende for meg som da bittelille Follo slo ut Rosenborg i cupen.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by Ville Lehtinen »

bjornage wrote:Men samtidig, er det ikke slikt vi alle elsker å se? Fotballen har knapt føltes så levende for meg som da bittelille Follo slo ut Rosenborg i cupen.
Cupfinalen 2012. :mrgreen:
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

VIF med 12 mill i underskudd og må kjøre strakstiltak. Er det rart norges største publikum svikter når Vålerenga, de middelmådiges høyborg, spiller rævvafotball og surrer bort millioner på det samtidig? Det er ikke 16-lagsserien sin skyld at de hårreisene lønningene i bla. VIF kjører klubbene på ræva.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10112442
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Unnskyld meg, men kan noen forstå hvorfor TV2 velger å vise Start - Vålerenga (sisteplass mot 7. plass) istedenfor å vise Strømsgodset - Rosenborg (gullkampen)????

Korrupte jævler... Er det rart at folk mister interessen?
User avatar
Mjh
Posts: 1229
Joined: Wed Dec 01, 2010 9:10 pm
Location: Horten
Has thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2013

Post by Mjh »

Det er vell Cmore som har tippeligaen? Tv2 får vell bare vise et par kamper, sannsynligvis er det Cmore som bestemmer.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2013

Post by Ville Lehtinen »

Ja, mener det er sånn at Cmore får førstevalget på tippeligakampene, mens TV2 får de ikke alltid like spennende smulene.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2013

Post by Cheese Smirnoff »

TV2 får vel den søndagskampen de selv velger, såvidt jeg har forstått. Men det virker merkelig at de da ikke velger seriefinalen.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by OTH »

Er det ikke slik at cmore får velge en eller 2 først å så kan TV2 velge av resten en kamp?
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by gavharr »

Cmore har førstevalg. Deretter velger Tv2 sin kamp.
At de velger å vise Start-Vålerenga er jo tullete. Den er av ca. 0 interesse sportslig for alle andre enn osloensere og sørlendinger.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Systemet nå er mildt sagt en skandale. For Adeccoligaens del er det helt greit, vi får en Zebra-kamp i uka. Kjipt at den kommer på Mandag, men det må tross alt vike for all annen fotball.

Men Tippeligaen er et eneste stort rot. To kamper på lørdag, to på dagen søndag, tre til vanlig tid, og èn kveldskamp. Spenningen i å følge med på søndag er kjempeliten. Det skulle absolutt vært èn kanal som hadde rettighetene til Tippeligaen, også hadde de vist samtlige kamper på søndag.

18:00
7 kamper starter

20:00
1 kamp starter

I værste fall kunne de vist èn kamp på enten Lørdag eller Mandag.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Knuta »

NFF's avtale med C no more og fucking TV2 er i ferd med å ødelegge interessen for norsk fotball, med kamper i hytt og pine og man mister oversikten fullstendig. At NFF ikke forstår dette er enda verre og at Semb mener 16-klubb serien er årsak til svikten forteller vel mye om virkelighetsoppfatningen der i gården.
Glenn P
Posts: 2816
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Glenn P »

Før da det var full runde i TL og Adeccoligaen samtidig var det stas å følge med på FotballXtra. Nå er det så få kamper at det er null interesse der fra min side.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

FotballXtra på TV2 og radiosporten på P1 var helt suverene på søndagene i sin tid. Ikke like gøy å høre på oppdateringer fra 3-4 kamper sånn som det er nå akkurat.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Måååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååål................... MÅL!

Dæven søkke hvor klump jeg hadde i halsen når man satt i baksetet på bilen og hørte på fotballsendingene. Med pling oftere enn hvert 20 minutt og en tabell som stadig endret på seg iløpet av de to timene, da var det spennende da.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

Så, spekulasjonene rundt at Rune Skarsfjord skulle få sparken raste lenge - helt til Trond Mohn sa han skulle gi Brann 10 mill forutsatt at de ikke ga han sparken. Norsk fotball i et nøtteskall.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by MhepA »

Både positivt og negativt. Typisk pengedoping, men vi trenger sterkere lag i denne ligaen. Og ideelt sett bør jo de tre beste være Rosenborg, Brann og Vålerenga. Nå er Rosenborg det mest stabile laget i tillegg til Tromsø (før årets sesong). Men man trenger Brann og VIF der oppe i toppen for å skjerpe norsk fotball.

Da kan de holde på litt sånn, mener jeg. At Skarsfjord blir i Brann er bare bra. Han gjør en god jobb i Bergen, og er en likanes fyr.

Det beste som kunne skjedd norsk fotball på de neste fem årene er:

1. Kutte ned på lagene og gjøre det mer prestisjefyllt å spille i Tippeligaen, 14 lag er best - ingen protest.

2. Bli kvitt (på en fair og sportslig måte) de fanfrie lagene som Sandnes Ulf.
Jeg mener at dette laget nærmest har havnet i Tippeligaen ved et uhell, og har greid å holde seg der pga. det labre nivået norsk fotball holder om dagen. Jeg tror f.eks. at Glimt lett kan hevde seg i toppen av norsk fotball om de beholder kjernen av laget og unngår skader osv.

3. Gi èn kanal TV-rettighetene og opprette et system som det var før med kjøpskanaler for 6/8 kamper. Èn kamp på moderkanalen, èn på datterkanalen (type Zebra).

4. Og da blir også kampene samlet på èn dag og det blir mer spennende å følge med.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Boombadila »

Om ligaen har 16 lag eller 14 lag er en avsporing, og helt uvensentlig.

Skottland, f.eks, har jo tolv lag i den øverste divisjonen, men det er jo bare et lag der for tiden som vinner...

Utfordringen til norsk fotball ligger i å faktisk bygge lag og kompetanse, og ikke bruke penger som fulle russ i en bar.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Tippeligaen 2013

Post by bjornage »

At en rik onkel kan diktere store sportslige avgjørelser på den måten tror jeg er alt annet enn en fordel for Brann. Bare se på alt tullet i VIF og LSK, eller da vår egen "rike onkel" Benn Eidissen ville finansiere comebacket til Stig Johansen - men bare hvis Thiago Martins fikk sparken. Håpløst.
Last edited by bjornage on Fri Aug 09, 2013 9:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2013

Post by Kesseboy »

MhepA wrote: de fanfrie lagene som Sandnes Ulf.
Hvordan begrunner du dette?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply