Øl på Aspmyra?

Moderators: Sulliken, Larsen

Alkoholservering på Aspmyra?

Ja, det er uproblematisk!
28
72%
Nei, idrett og alkohol hører ikke sammen!
10
26%
Hold det til VIP's
1
3%
 
Total votes: 39

MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Øl på Aspmyra?

Post by MhepA »

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/ar ... d=10100390

Viking ser ut til å være på vei til å servere alkohol på stadion for "vanlige" nå også. Hva mener folk? Et reelt problem eller bare dramatisert?
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

Det er snakk om før kampstart, i pausen, og etter kamp. Og det er ikke lov å ta med seg øl på tribuna. Da ser jeg ikke det store problemet egentlig.
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Masinga »

Synes ærlig talt ikke øl hører hjemme på idrettsarrangementer. Hva er argumentet før å innføre dette, bortsett fra at klubben tjener en ekstra slant på ølsalg?
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

At mange vil ha det. Mange jeg kjenner ville satt pris på å kunne ta en øl eller to før eller etter kamp. Og da mener jeg en øl eller to, ikke åtte. Dette er ingen viktig sak for meg akkurat, men jeg ser som sagt ikke noen store problemer om det skulle bli lov. Jeg har reist litt rundt omkring i andre land og sett fotball, og aldri opplevd noen problemer med dette.
User avatar
XuliX
Posts: 1328
Joined: Sun Apr 03, 2005 2:36 pm
Location: Mørkved city
Been thanked: 1 time

Re: Øl på Aspmyra?

Post by XuliX »

Egen tribune der det hadde vært lov, med aldergrense? La oss si Gammeltribuna? Toyota? System ala England, lov med øl utenfor i pausen, men ikke å ta det med inn? Ville det trekt flere til Myra? Eller hadde noen følt seg utestengt (De som har med unger på kamp og sitter der?) Mange muligheter..
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 521
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimtsupporter »

Den største effekten av å selge øl i forbindelse, tror jeg, er at man vil få et større engasjement fra publikum.
Lik det eller ikke, men flere ville bidra på allsang og roping, med en øl eller tre innabords. Det er Ola Normann i et nøtteskall :-)
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Garrincha »

Tja, sette av en del av tribunen hadde jo vært greit å prøve. Kanskje folk hadde slått seg litt mer løs og det hadde blitt mer stemning. Selvfølgelig nulltolleranse mot fyll - tror ikke det er noe problem siden mesteparten av kampene går på søndag.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Cheese Smirnoff »

Med alkohol på tribunene får vi nesten garantert en mye dårligere tribunekultur. Flåsete sagt: tenk dere bavianene i Klanen, Bataljonen og Kanari-fansen med kontinuerlig inntak av alkohol under kamp. Med dagens ordning må folk ha ca 115 minutter uten tilgang på alkohol, slik at det ikke er særlig hensiktsmessig å drikke seg full før kampen, og de som gjør det får en andreomgang med promillenedtur.

Folk gjør og sier allerede dumme ting på fotballstadioner i edru tilstand, det blir ikke bedre hvis det blir flere fulle folk der.
Begod
Posts: 3531
Joined: Tue Sep 14, 2004 9:22 am
Location: Bodø

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Begod »

Det er få ting jeg ønsker meg mere enn øl servering på myra. Enkleste og beste stemningsskaperen som finnes. Jeg syns det der om at idrett og alkohol ikke passer sammen er en norsk raritet som ikke henger på greip i hele tatt.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

Det er ikke snakk om kontinuerlig inntak av alkohol under kamp. Det er snakk om før kam, i pausen og etter kamp. Og ingen øl på tribuna. De som vil ha tilgang på alkohol på tribuna har det allerede uansett. Og hva legger du i dårligere tribunekultur? Når det gjelder stemning er vi vel allerede i bunnsjiktet sammenlignet med land rundt oss i Europa.

EDIT : NRK er som vanlig litt mer ryddig enn VG :
I Stavanger er det allerede gjort erfaringer med alkoholskjenking under kampene til elitelaget i ishockey, Stavanger Oilers. Klubben har hatt ei prøveordning, med skjenking før kamp, i pausen og etter kamp.

Det er også denne type servering Viking har søkt om, men på permanent basis. Skjenkingen av alkohol skal skje ved egne barområder og ikke på tribunene.
http://www.nrk.no/rogaland/flertall-for ... 1.11196801
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Ja takk til øl med eller uten alkohol.
Jeg tar gjerne en Breezze jeg, da det smører stemmen min betraktelig mer enn hva brus og kaffe gjør.
IFA får heller ikke stemmen til å vare kampen ut.
Generelt: hvorfor skal VIP-en få lov men ikke vi andre?
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Cheese Smirnoff »

Stemning og tribunekultur er to forskjellige ting. De fleste nasjoner i Europa har bedre stemning på tribunene, men man skal ikke lengre enn til Sverige før kulturen er i negativ utvikling. Jeg sitter heller på en tribune med mindre stemning enn omringet av personer som sjikanerer, slåss eller fyrer opp bluss i tide og utide.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

Men hvor ofte skjer egentlig det? Det hender at folk slåss en helt annen plass enn stadion noen timer før kamp i Norge også, akkurat som i Sverige. Tror du at det hadde blitt sjikanering og slåssing om de som ville det fikk ta seg en øl før kamp? Det tviler jeg veldig sterk på, bla fordi de jeg regner med du sikter til uansett drikker før kamp og mest sannsynlig har smuglet alkohol med seg på tribuna på hver eneste kamp de går på uten at det blir slåssing. Jeg tror at de som vil benytte seg av dette tilbudet er ganske vanlige folk som klarer å oppføre seg like fint som VIP'ene om de får en øl eller to innabords.

Forøvrig er jeg stor fan av bluss, og synes det er med på å gi en ekstra ramme rundt kamper.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg er også fan av bluss, i kontrollerte former. Bluss har ingenting inni intetanende folkemengder å gjøre. Familievennligheten på norske fotballstadioner vil for meg bli mye ødelagt av alkoholservering, og jeg syns alkoholfrie arenaer er en liten pris å betale for å la barn engasjere seg uten ubehagelige opplevelser. For det er ingen tvil om at altfor mange har problemer med å begrense seg, selv på søndager kl 18.00.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by MhepA »

Jeg har vokst opp i en supporterkultur hvor de voksne drakk før kamp. Jeg satt sammen med de voksne, hørte på fyllepratet, så utviklingen fra edru til full, gikk på kamp og koste meg gjennom det hele. Det er helt greit at mange ikke har samme synet som meg... Men herregud det finnes så mange som beskytter barna sine alt for mye mot alkohol. De tåler å se folk som er fulle. Jeg tenkte i mine dager at de som var fulle skulle man holde seg unna, og det gjorde jeg. Og om folk er for full så slippes de jo ikke inn på arenaen eller serveres ihvertfall ikke mer alkohol.

Tilbudet om alkoholfri tribune er jo også nok så vanlig, er det ikke? Det som gjerne ofte kalles familietribuna :)
Hva bluss har med saken å gjøre lurer jeg på, er jo ikke akkurat som om man plutselig drar og kjøper bluss etter to øl. Man slipper ikke inn på stadion med bluss uansett. Og folk har vel vett til å nekte folk med bluss å fyre dem opp.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glenn P »

Jeg vet faktisk ikke hvilken vei jeg tipper. For meg gjør det ingenting at det ikke er alkoholservering, og på den andre siden finner jeg ikke det store behovet for det. Økonomisk sett er det vel greit for klubbene å få en liten boost (ikke booze).

Bare det ikke ender opp med kokain i pausen.
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Wendigo »

Folk vil ha det og det vil bidra til at det er mindre forlokkende å sitte på puben og se kampen der. Bidrar til steming.
Loffen
Posts: 452
Joined: Sun Mar 30, 2008 1:39 pm
Location: Oslofoten
Has thanked: 70 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Loffen »

Jeg må bare spørre: Om det hadde vært ølservering på Aspmyra, ville dette blitt påvirket av sponsoravtalen med Mack?

Ser forøvrig flere fordeler enn ulemper med ølservering på stadion, HVIS det foregår innenfor den rammen man har tenkt seg. :!:
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

Bodø vil ikke være den første stadion etter Viking som får ølservering.
Bodø mangler et godt kollektivtilbud og følgelig vil flesteparten fremdeles kjøre på kamp.

Muligheten til å ta seg en øl vil trekke folk tidligere inn på stadion og forhåpentligvis også ut på tribunen tidligere.
VIPene kommer ikke til stadion rett før kampstart (ihvertfall ikke hvis de vil utnytte fordelene de får).

Man vil sannsynligvis slippe å se folk på de nærliggende pubene hylle i seg mer enn de strengt faktisk har gått av fordi de vil sikre seg igjennom hele kampen.
Man vil slippe å se at folk kjøper seg en mugge med øl fordi tiden for skjenkestopp er der og det fremdeles er en time til kamp.

At idrettstoppene går så hardt ut mot dette -etter at de har åpnet for øltelt i Holmenkollen og bygger ut Ullevaal med flere VIP-fasiliteter, er dobbeltmoral.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

Jeg synes det er litt tendenser til krisemaksimering blant folk som er mot dette. Det er jo som nevnt mange ganger før ikke et tilbud som vil gjøre en hel stadion til en eneste stor fyllefest. Det er snakk om at enkelte deler av en stadion vil få en bar der man må drikke ølen sin. Man kan ikke drikke under kamp, og man kan ikke ta med øl på tribunen. Jeg drikker ofte noen øl før jeg drar på kamp uansett, og jeg tror ikke jeg er alene. Jeg synes det er dumt at Idrettsforbundet tror at "bermen" på tribuna ikke klarer å oppføre seg like godt som de dresskledde i VIP-seksjonen.

Og dette er jo ikke en søkt sammenligning i det hele tatt..... Når idrettstoppene i Norge sammenligner fotballkamper med foreldremøter er det kanskje ikke rart at vi sliter litt med stemningen.... http://www.nrk.no/sport/fotball/strides ... 1.11198678
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Knuta »

Drikk øl før og etter kampen for de som ønsker det. Å starte med ølservering er meningsløst og ikke fremtidsrettet. I Danmark diskuteres det nå om å fjerne ølservering, p.g.a my bråk, pissing ved inngangene og fulle folk og ubehag på tribunen.
Glimt1916
Posts: 5638
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Glimt1916 »

I Danmark har de et helt annet system. Der kjøper du øl gjennom hele kampen i kiosken der de selger andre varer og du kan ta den med hvor du vil. Ikke sammenlignbart med det som det her snakkes om
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by J I P »

I Danmark tar du øl med deg inn på tribunen, ihvertfall var det slik sist gang jeg var på landskamp i parken.
Kanskje de skal begynne med å begrense seg til de samme reglene som foreslås i norge?
User avatar
youron
Posts: 1601
Joined: Wed Mar 03, 2010 10:24 am
Location: Oslo
Has thanked: 66 times
Been thanked: 55 times
Contact:

Re: Øl på Aspmyra?

Post by youron »

–Det er på tide å innføre dette i Norge. Jeg har troen på at dette går helt fint, vi må slutte med den sosialdemokratiske tankegangen at bare folk får litt mere frihet, så vil alt gå under.
–Det er bare pils det er snakk om. Dette er helt vanlig i mange andre land. Det er på tide at man lovlig gjør dette i Norge også. Dette handler også om inntekter for idretten, samt litt mer frihet til folk ved at de får mulighet til å nyte en pils under arrangementer. Dette kan gjøre til at flere har lyst til å dra å se på en fotballkamp live, og ikke bare setter seg på en pub i nærheten for å få alkohol under kampen.
–Hvis en idiot ikke klarer å oppføre seg på en kamp, så er det han som er problemet. Ikke de tusenvis av andre som er der for å se en kamp og kanskje også nyter en pils i sommervarmen.
–Man kan ta seg et glass vin på teater, hvorfor kan man ikke ta seg en øl på fotballkamp? Det er ingen logikk i det,
intervju fra http://www.liberaleren.no Med Aina Stenersen, politisk nestleder i Oslo FrP

Og jeg er så enig, så enig :rock
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Øl på Aspmyra?

Post by Knuta »

Anti Idrettspartiet FRP. Drikk, slåss, fjern bønder, send utlendinger ut av Norge så går det bra. Partiet lokalt har vel aldri løftet en finger for å hjelpe eller støtte Bodø/Glimt.
Post Reply