Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Selv om mange i utgangspunktet er skeptisk til Glimt p.g.a beliggenhet så er så og si alle som har vært i Glimt veldig begeistret. Det er vel historikken til tidligere Glimt-spillere Glimt kan bygge på. Mange sier at Glimt er den beste klubben de har vært i. Lædre Bjørndal, Birkir Bjarnasson osv. Ibba roser Glimt i skyene. Zarek, Dane, Sane og Badou trives selv om klimaet ligger lagt fra det de er vant til. Bruk litt av dette i markedsføringen av klubben.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Og ikke nevn Eirik Dybendahl, Karim Essediri eller Chad Gibson :wink:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Nå snakker jeg om gode fotballspillere.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Tom Høgli sier at kun Tromsø er en aktuell klubb ved retur til Norge til sommeren. Familien haralleredeflyttet dit. Men så er Tromsø uaktuell hvis de rykker ned.

Vi har vel ikke en direkterute mellom Bodø og Tromsø lenger?
Kanskje Jan Halvor uansett bør ta en prat med han?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Forsterke lagettråden

Post by Trapattoni »

J I P wrote: Vi har vel ikke en direkterute mellom Bodø og Tromsø lenger?
Hæ?
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Høgli tilbake til Glimt? Slutt å drømme og vær realistisk :-D
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by PEMA »

Chad Gibson!?
Hvor mange kamper fikk så den Australske frelseren som skulle erstatte Tom Kåre Staurvik?
Ikke mange trives om benken og tribunen er mest sannsynlige posisjoner under kamp.
Jan Halvor har bevist til nå at det hentes inn folk som slipper den problemstillingen.
Tesen er "Skal man hente folk utenfra, må de gå rett inn å forsterke laget".
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

OK Trap, SAS flyr direkte mellom Bodø og Tromsø!

Så da vil Høgli komme nærmere kona enn ved å spille på et hvilket som helst annet lag i tippeligaen.

Han kan jo ikke si annet i dag enn at kun Tromsø er aktuell - men rykker de ned så diskvalifiserer de seg selv.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

...men vi har jo Zarek? (forhåpentligvis)

Kommer Høgli tilbake til norge blir han enten VIF- eller RBK-spiller, det er jeg brennsikker på. Jeg er mer tilhenger av å se etter noe nytt istedenfor å lengte tilbake til de spillerne som var gode for oss før.
eiriksin
Posts: 1134
Joined: Mon Nov 28, 2011 2:51 pm
Location: Oslo

Re: Forsterke lagettråden

Post by eiriksin »

Det er jeg helt enig i. Og man kan jo tenke seg lønnen som høgli ville fått utbetalt hvis vi liksom skal forbli i grønn sone.
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Nilzo »

Jeg så forresten Rekdal utenfor stadion i Fredrikstad. Kanskje han var å speidet på nye spillere, Sane?
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja Reka ønsker en erstatter for Muri som er akterutseilt det siste året. Men VIF har ikke råd til å bla opp med 20 mill når de har et underskudd på 15 mill pr.dato. For Sane å gå til VIF nå er en veldig nedtur for gutten og det blir ikke aktuelt.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

http://www.aftenbladet.no/100Sport/fotb ... lcVLoZ7KSp

Viking er interessert i å hente han også. Forhåpentligvis får Glimt forlenget kontrakten hans.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Knuta: Hvor får du 20 mill fra?

Håper vi får forlenget kontrakten. Hvis ikke må vi selge han i vinter, dessverre. Og det blir ikke for noe i nærheten av halvparten av 20 millioner en gang, vi er heldige om vi får en fjerdedel.

Fordelen vår er som Jonevret sier:
Økonomien er anstrengt. Det koster penger å ha et topplag, og hvis vi ikke har de pengene, må vi være ærlige å si det. Både til oss selv og omverdenen, sier Jonevret.
Viking får ikke et rødt øre for Lædre Bjørdal, så penger til å hente Sane må isåfall hentes fra andre steder. Forhåpentligvis kan han overtales til å signere en ny kontrakt og ta minst ett år til før han selges - til utlandet.
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Trodde faktisk Glimt hadde lært det med kontrakter, men ser fortsatt ut til å være amatører her. Trodde faktisk Sane hadde to år igjen. Hvorfor begynner man å se på forlengelse av kontrakten når kun et år gjenstår og mange sultne ulver lurer der ute?. Her bør vi få investorer på banen og la gutten få en topplønn og en kontakt han ikke kan si nei til. Vi sitter her med Norges beste midtstopper og en gullgruve vi kan selge om 2-3 år til en meget høy pris. Det samme bør skje med Badou, Zane og Dane.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Enig i at Badou, Zarek og Sane kan ha potensielt bra videresalgsverdi - men ikke Dane. Han bikker vel 30 snart og vil ha minimal verdi med tanke på salg om et par år. Jeg tror og håper Glimt har det i bakhodet om de eventuelt tilbyr han ny kontrakt.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Jeg tipper det foregår kontinuerlig arbeid med å forlenge disse. At det ikke har skjedd noe tyder kanskje på at Sane ikke vil? Eller evt ikke har ønsket det frem til nå før han vet at Glimt spiller på høyeste nivå neste år. Det er for mye forlangt å tro at en spiller som er for god for adecco skulle forlenge etter fjorårets sesong.
Forøvrig minner 20 mill for Sane meg litt om fantasiene folk i Tromsø hadde ang Kara. Der ble det snakket om 40 mill og interesse for Arsenal. Han gikk som kjent til Genk for 10 mill etter å ha storspilt i eliteserien i flere år.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

Meg bekjent jobber Glimt for å forlenge Sanès kontrakt med ett år, slik at både han og Badou får ett år i Tippeligaen med Glimt før de blir solgt. Det er vel ingen som lever i det drømmelandet hvor disse to gutta ukritisk signerer en langtidskontrakt med en rimelig ressursbegrenset klubb nord for polarsirkelen.

Hvis det er amatørmessig å drive økonomisk fornuftig, og holde seg unna gullkantede kontrakter, så håper jeg Glimt fortsetter slik istedetfor å gå konkurs pga to-tre utlendinger som er i Glimt for å starte karrieren sin.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Det er vel ikke til å stikke under en stol at Glimt bare er en mellomstasjon for disse to, men jeg håper og tror de ser på det som en springbrett til europa fremfor et springbrett til Oslo eller Trondheim. Det er heller ikke til å stikke under en stol Glimt har hentet dem for å selge dem videre med god profitt. Sane kommer til å ta tippeligaen med storm neste år, håper bare det blir for Glimt.
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det mest økonomiske ansvarlighet i en klubb er å ha lange kontrakter med gode spillere, slik som f.eks Godset har gjort og gjør. Nå vet jeg ikke hvor mange millioner Glimt har gått glipp av gjennom årene fordi man har gitt bort spillere fordi kontraktene har vært for kortsiktige. Vil vel ikke si at det er noen økonomisk smartness. Jeg fullroser stort sett Glimt for det de gjør for tiden, men jeg fastholder at de har mye å lære når det gjelder spillerkontrakter. Å si at en spiller som er 29-30 år er for gammel for å tegne lange kontrakter mener jeg er rett og slett tøv.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Forsterke lagettråden

Post by Cheese Smirnoff »

For å påpeke hvor vanskelig det kan være å se inn i fremtiden:
Knuta 17.november 2012 wrote:Jeg synes Badou rett og slett mangler taktisk forståelse, og for min del kan han godt forsvinne.
Knuta 11. oktober 2013 wrote:Trodde faktisk Glimt hadde lært det med kontrakter, men ser fortsatt ut til å være amatører her. [...] Her bør vi få investorer på banen og la gutten få en topplønn og en kontakt han ikke kan si nei til. [...] Det samme bør skje med Badou, Zane og Dane.
Det er ikke lett å finne det tidspunktet hvor klubben vil gi en langtidskontrakt med spilleren, og der spilleren vil skrive under lengre kontrakt. Vi hadde jo en viss Thiago Martins som vi måtte sikre oss for enhver pris da TIL var på røvertokt, men som til slutt gjorde Glimts sportslige og økonomiske liv mye vanskeligere. For Sanè sin del var han høyreving i første del av fjorårssesongen, og det var vel ikke før på slutten av året at man forsto hvor god han er og kan bli. Slik jeg forstår det har jobben med forlengelsen av kontrakten hans pågått i mange måneder, så jeg tror det er helt og holdent opp til Sanè selv nå. Forhåpentligvis ser Sanè at en ny og lengre kontrakt i Viking eller en annen middels TL-klubb bare vil utsette overgangen til en større klubb i utlandet.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Problemet er at en ikke alltid vet hvem det er verdt å signere lange og gode kontrakter med. Thiago Martins? Daniel Stensland? Tommy Knarvik? Tom Erik Nordberg? Når det gjelder Sane og Badou, så ønsker en naturlig nok å få bekreftet at disse er gode nok over tid, og at de trives i spillergruppa og byen. En kan alltids si at Glimt burde forlenga med en gang en så hvor gode disse kunne bli, men er det sikkert at spillerne har ønsket dette? Det kan jo hende at stortalenter fra Diambars synes at tre år på nest øverste nivå i et foballmessig bakgårdsland på andre siden av kloden er lenge nok på veien mot noe større.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by bjornage »

Spillerne har også et ord med i laget og det er ikke gitt at de ønsker seg en spesielt lang avtale hvis de har høyere ambisjoner enn å spille for Glimt. Vil ikke si Godset er spesielt gode eller dårlige heller, de gikk igjennom lignende situasjoner med bla. Konradsen og Johansen. Førstnevnte måtte de selge og sistnevnte klarte de å overtale til å bli ett år til ved å gjøre han til klubbens best betalte spiller på en ganske kort forlengelse.

Vi er en selgende klubb og en mellomstasjon i norsk fotball. Jeg mener at stallen bør ha en sterk overvekt av relativt unge spillere på vei opp med god videresalgsverdi. Jeg syns ikke spillere med "dyr lønn" (hva nå enn det er) med minimal mulighet til videresalg er noe å satse på i det lange løp, såfremt de ikke tilbyr eksepsjonelle kvaliteter. Christian Berg mener jeg har gjort det de siste årene, og Runar Berg før han, men jeg tviler på om Dane Richards kan det. Det som er helt sikkert derimot er at hvis vi signerer han på 3-4 årskontrakt vil det være helt minimale muligheter for at vi ser noen av de pengene igjen i form av et salg. Da må han enten kunne levere såpass godt på banen at han rettferdiggjør "kostnaden" han tilfører oss, eller så bør vi la han gå. Som jeg har skrevet flere ganger før er jeg ikke helt overbevist om at han er en spiller vi bør hente permanent uansett.

Jeg snakker ikke om å budsjettere med spillersalg (som et visst idrettslag lengre nord holder på med), men å være litt smartere og mer strategisk med hvordan de begrensede midlene vi har disponeres. Jeg vil nødig se Glimt repetere galskap som å hente gamlinger som Jan Derek Sørensen på syvsifret lønn og toårskontrakt. Det tror jeg heller ikke de vil gjøre, kontraktsforhandlingene de hadde med Christian Berg i fjor viser at BTH & co virker å ha helt samme tankegang som jeg har.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Jeg ønsker meg Vebjørn(lillebror til Vetle) Vinje. Født i 1995 og spiller stopper for Mo. Kanongod spiller som burde være aktuell for Bodø/Glimt. Ble kåret til banens beste i dag i 4-3 seieren mot Levanger. :)
User avatar
PEMA
Posts: 663
Joined: Tue Mar 25, 2008 8:28 pm

Re: Forsterke lagettråden

Post by PEMA »

Sitter med følelsen av at vi mister både Badou og Sane før sesongstart.
Håper virkelig at deres situasjon blir avklart tidlig, allerhelst før jul slik at man kan i det minste prøve å erstatte dem.
– Det der er ikke gress – det er jo ingenting som er grønt. Å kalle det for gressbane er en fornærmelse mot gress.
Post Reply