Spillertråd: Abdurahim Laajab

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by FSHelgeland »

Synes Ibba gjør det bra i den møtende spissrollen og i høst har han vært så meget bedre en han var i vår. Jobber godt, vinner dueller og frispark høyt oppe i banen, og er god til å holde i ball. Ja han kunne scoret mer, men ser du bort i fra Kjartason så er det ikke mange spisser som lager flere mål en det Ibba gjør. Jeg er fornøyd med Ibba. Momoo har også vært god, men han trenger å trene avslutninger, han burde hatt flere mål en de han har.
Tippeliga 2015
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

Venstrebeinte spillere, i særdeleshet venstrebacker, slipper oftere unna med å være middelmådige. Tenk Bjørnebye, Steve Staunton, Denis Irwin, Andreas Brehme
.. :lol:
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

Ibba er venstrebeint men har et ok høyrebein. Ikke så håpløst som Imingen. Bare se scoringen mot Molde så forstår dere hva jeg mener.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Cheese Smirnoff »

Kesseboy wrote:
mortsto wrote:Men er det egentlig marginer det er snakk om? Når en rett og slett roter bort en overgangsmulighet pga dårlig samhandling?
Vel, Ibba hadde ei god avslutning fra skrått hold uten alternativer, han hadde ei stupheading like utafor, og hadde ei blokkert avslutning etter å ha kommet seg fri med en god bevegelse. [...] Ibba er kanskje litt irriterende i en del tilfeller, men er overraskende god på å skape mye ut av lite.
Jeg vil ikke si at at man skaper mye når det man skaper er avslutninger som ikke går på mål. Det blir i alt 0 poeng av avslutninger som går like utenfor eller blir blokkert. Det gjelder for hele laget, ikke bare Ibba.

Til neste år ønsker jeg at Glimt har en spiss som kan binde opp midtstopperen gjennom å være en livsfarlig avslutter, istedetfor å stå og dytte og sparke på 25-30 meter uten å skape noe mer. Det vil kanskje få Glimt mindre defensive og mindre på hælene i hver eneste kamp.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2814
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 429 times
Been thanked: 143 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Gvandreassen »

Så nettopp Ibba på en lokalbutikk her på Grønland. Så fit ut, men jeg undres hva han gjør i Oslo. Familiebesøk?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8277
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Crazy horse »

Kan John Arne Rise også kalles en middelmådig, venstrebeint back?
Fotball er nesten alltid morsomt
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Ville Lehtinen »

Ingen tar igjen Kjartansson på førsteplass, men Ibba er nå bare ett mål unna å innta en hederlig delt andreplass på toppscorerlista i TL. :LFC
User avatar
FSHelgeland
Posts: 7755
Joined: Sun May 15, 2005 1:18 pm
Location: Mosjøen

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by FSHelgeland »

12 mål på et lag som sliter langt nede på tabellen er meget bra. Spesielt med tanke på at han til tross for flere forsøk aldri hadde lagd mål i den øverste divisjonen før han kom til oss. Ibba har fortsatt massevis å gå på, krysser fingrene for at det kommer neste sesong.
Tippeliga 2015
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by bjornage »

Toppscorerne de siste årene har vel ligget på 13-14 mål så Ibba har så absolutt levert varene i år sånn sett.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16506
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 956 times
Been thanked: 723 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Sulliken »

Ibba, Ibba Lajaab
Kan det scores
Ibba, Ibba Lajaab
Klart det kan!

Jeg synes ibba har værtganske god i hele år, og fått ufortjent mye pepper. Og av enkelte Glimtsupportere blitt kalt direkte dårlig. Klart, han har hatt et par dårlige kamper han som alle andre, men sett over ett har han levert varene. Scoret OK med mål, og gjør i stort sett hver kamp god defensiv innsats.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by ingen87 »

Han har et kroppspråk som til tider provoserer. Litt daff, giddaslaus, umotivert, og jeg tror det er dette som har smitta over til en del supportere. Likevel mener jeg han har vært en av våre viktigste spillere denne sesongen, og hadde kantspillet vært på nivå med det vi vet de kan levere så tror jeg at Ibba hadde stått med ytterlige flere scoringer.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7029
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 113 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by ingen87 »

Den ene har scoret 12, den andre 2..

http://www.dagbladet.no/2014/10/27/spor ... /35935101/
Ironisk hvordan man hører sukk og akk fra tribunen over hvor dårlig Ibba er (og ja han kan ha skikkelig down-perioder). Men fasiten er at han har scoret ett mål mindre enn Elyounoussi, Grytkjær og Søderlund. Det er mer enn godt nok for meg!
Førr Evig!
Glenn P
Posts: 2811
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 207 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Glenn P »

Tenk på alle sjansene han har misbrukt. 20+ neste sesong :)
G-s-enz
Posts: 5394
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 204 times
Been thanked: 270 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by G-s-enz »

Ibba er Glimts mest undervurderte spiller.

Ekstremt viktig på defensiv dødball.
Viktig i fasene i spillet der vi trenger en som kan holde på ballen.

Har mye å gå på i form av valg med ball,når skal det skytes,når skal det sentres osv.

Synes ikke han har bommet spesielt mye på sjangsene,sammenligner man med f.eks Khalili sin tid i Glimt så er nok Ibbas effektivitet i en annen klasse
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Trapattoni »

Jeg mener også Ibba får for mye pepper. Her på forumet er nå stort sett kritikken på et saklig nivå, synes jeg. Rett bak meg på Aspmyra sitter det derimot et par herrer som tydeligvis hater Ibba som pesten. Det er ikke pent å høre på.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by bjornage »

Sjelden jeg kan huske en spiller som har fått så mye tyn fra tribunen som Ibba. Når vi tenker produksjonen hans er det rart, men kan forstå at kroppsspråket provoserer av og til.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg har vært, og er fortsatt, skeptisk til Ibba som Tippeliga-spiller. Men det er selvsagt ikke like lett nå som han har klatret opp mot øverste del av toppscorer-lista. Det er absolutt imponerende, og målene hans har jo vært avgjørende for at Glimt holder seg i Tippeligaen.

Det er to ting som gjør meg skeptisk til å gi han like mye tillit til neste år som han har fått denne sesongen. For det første presterer han på et godt nivå når han har personlige motivasjonsfaktorer i forkant. Han har hatt 4-5 slike kamper i år, hvor han har vist seg tilliten verdig, men han har hatt mer enn dobbelt så mange kamper hvor han har fremstått fullstendig uinteressert og som en elendig lagkamerat. Slikt mener jeg Glimt ikke har råd til. Alle spillerne på laget må gi 100%, selv når det ikke har noen spesiell personlig relevans for dem.

Det andre er hvor mange enorme sjanser han har skuslet bort med dårlig spilleforståelse eller dårlig humør. Dette har spesielt gått ut over scoringssnittet til vingene, særlig Trond Olsen. Det er ikke bare snakk om å sentre ballen til bedre posisjonerte spillere, det har vært flere episoder hvor Ibba har vært mer interessert i å klage på dommeren eller ikke bevege seg i det hele tatt, som igjen har ført til vanskelige arbeidsforhold for de andre angriperne.

Nå er det vel slik at Ibba er en slik type fotballspiller, og at det er derfor han først som 29-åring får spille i Tippeligaen, etter et år med ubegrenset tillit. Det er Halvorsens ansvar å se til at alle gir alt på banen, og når det ikke skjer er det hans oppgave å gi andre sjansen. I år har kanskje alternativene vært dårlige, selv om jeg mener at Momoo er et godt alternativ når Ibba ikke lengre vil. Til neste år mener jeg at det er viktig å få inn reell konkurranse på spissplassen, noe som forhåpentligvis øker motivasjonen til Ibba slik at han vil hver eneste kamp. Gjør han det, og holder seg på det nivået han har vist i noen kamper denne sesongen, så ser jeg han gjerne som spiss også neste sesong.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

Ibba har vel nå scoret 30 mål for Glimt i 2013-2014. Sammen med Sane og Badou mener jeg at de er hovedårsaken til at vi rykket opp i fjor og har holdt oss i eliteserien i år. Jeg ser også at Ibba har noen dårlige kamper, det samme kan også sies om Badou. Men når Glimt ligger veldig lavt er det vanskelig for enhver spiss å sloss mot et helt forsvar alene. Kvitter Ibba seg med en del unoter ser jeg fram til en bra 2015-sesong.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15736
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1192 times
Been thanked: 1073 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Kesseboy »

Ibba er litt en luksusspiller. Det er greit det, men vi hadde tjent på at han var mer stabil. Kanskje kan han bruke erfaringene fra denne sesongen til å bli jamnere i prestasjonene neste sesong.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Cheese Smirnoff »

Alle kan ha en dårlig dag eller periode (slik som nevnte Badou), men ingen i Glimt er i nærheten av å vise seg så resignert og tilsynelatende uinteressert som Ibba. Det er et problem, fordi det smitter over på de andre spillerne og sprer frustrasjon. Det er rett og slett mangel på lagmoral. Men den fremste kritikken er i grunn rettet mot Halvorsen, som lar Ibba være på banen når det lyser ut av han at han ikke ønsker å prestere. Hvis det ikke er planer om å hente andre angripere enn Momoo håper jeg å få se en fair konkurranse dem imellom som midtspiss neste sesong.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by bjornage »

Slik som sesongen har utviklet seg har vi kun hatt en spiss all den tid Momoo har figurert som høyreving etter at Dane Richards ble avslørt på tippeliganivå, og Berglann utelukkende er tenkt som venstreving. Dersom det blir reell konkurranse på spissplass kan det kanskje få opp bunnivået til Ibba de gangene humøret ikke er der det skal være.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Garrincha »

Synes faktisk han har skjerpet seg litt med spilleforståelsen utover i sesongen. Han er et veldig godt oppspillspunkt, sterk og god nærteknikk. Synes han har hatt en stigende kurve, men vi trenger en reell utfordrer til Ibba, det kommer også til å gjøre Ibba bedre. Jeg tror at i enkelte kamper kan Ibba også spille ving, han er ikke så rask som de andre vi har, men han er ganske god èn mot èn pluss at han fikser små flater bra (i noen kamper er det trangt ute på vingen og da hjelper det ikke med lynvinger, men heller noen som ikke mister ballen og som kan utfordre).

Målet jeg husker best fra Ibba i år var den headingen etter innlegg fra høyresiden, husker ikke kampen, men det var et klassemål.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Knuta
Posts: 10021
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 448 times

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by Knuta »

På Tjærnås 3 på topp onside liste i Aftenposten i dag.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by J I P »

Ibba skal spille Futsal for Grorud i vinter.

De håper å fravriste Vegakameratene for futsaltronen.

Fra Akers Avis Groruddalen på fredag
Ballkunstner

Bodø/Glimt-spiller Abdurahim Laajab avslutter Tippeligasesongen for på Aspmyra og er ikke med troppen som innleder sesongen i Trondheim kommende helg.

Ibba har vært en av de mest fremtredende spillerne på det norske futsal-landslaget, nå gleder han seg til å spille for Grorud i vinter.

"Jeg er motivert og gleder meg til å komme i gang. Treningene ser lovende ut og nå handler det om å få ut potensialet. Vi kommer til å kjempe i toppen i år, advarer Laajab."

Etter flere år på det nest øverste nivået, var det futsal-karrieren som vekket interessen hos Tippeligaklubbene i 2010. Og "Ibba" takker ikke nei om landslagsledelsen tar kontakt igjen.

"Selvfølgelig sier jeg ja til futsallandslaget hvis det kommer en forespørsel. Det skal bli gøy å bidra for Grorud, det er over et år siden min forrige futsal-kamp", sier han
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
stensland
Posts: 134
Joined: Tue Aug 31, 2010 5:34 pm
Location: Trondheim

Re: Spillertråd: Abdurahim Laajab

Post by stensland »

Ibba er den 5.mestscorende i Tippeligaen, 13 mål på 30 kamper. Jeg er svært imponert av sesongen hans! Hadde heller ikke troen på han før sesongen og skulle ønsket en spiss ble hentet i vinter, men Ibba har virkelig motbevist. Volley i dag for eksempel, en klasseavslutning. Gleder meg allerede til neste sesong for å se at han tar nye steg :glimt
Post Reply