Northug

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Northug

Post by Los-Loco »

Tror ikke vi har en Northug-tråd... Pussig, etter alle overskrifter den mannen har bidratt til på godt og ondt.

Anyway, jeg har slett ikke vært udelt i synet på Northug og hans stunts opp igjennom, han har både gjort og sagt geniale, banale og rent ut stupide ting i slik variasjon at det har vært umulig å stemple ham som verken genial, banal eller stupid.

Etter dagens løp får han pepper fra konkurrentene fordi han ikke er med og dra:
Dette var bare den femte etappen, det var ikke Tour de Ski som ble avgjort her. Da må man hjelpe til i gruppa underveis, sier Belov til Dagbladet.

- Han gikk bare bakerst og lot oss andre gjøre jobben. Jeg syns ikke det er måten man skal gjøre dette på, og det er derfor jeg både reagerte i mål og er sint nå, legger han til.
"Da må man hjelpe til underveis"? Hva slags vrøvvel er nå egentlig det? Dette er jo individuell konkurranse, og hvis Northug mener det passet ham best å ligge bak å lure, så måtte han selvsagt gjøre det! Det er vel ikke mer sportsånd og fair play å hjelpe de andre i en tetgruppe slik at feltet bak ikke kan ta dem igjen, enn det er unfair overfor de bak i feltet som ikke har sjangs? Og hvorfor skal man hjelpe hverandre med å gå fort i individuell konkurranse? Alle konkurrentene har jo anledning til å kjøre nøyaktig samme taktikk som Northug, ved å holde igjen og nekte å dra. Det vil jo nødvendigvis ikke funke lenge, før eller siden vil noen måtte prøve å rykke. Så hva er problemet?

Synes foresten Northug har valgt en smartere linje enn før også kommunikasjonsmessig, når han svarer på kritikken slik han gjør:
Jeg sier ikke så mye til Belov, jeg. Jeg sier at han var mye sterkere enn meg i dag, og føler meg beæret over å få ha gått sammen med ham i 25 kilometer.
http://www.dagbladet.no/2015/01/08/spor ... /37073169/
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Northug

Post by Kesseboy »

Uansett hva mannen gjør eller sier, så gjør han det helt utelukka for meg å bruke mellomnavnet mitt i Sverige ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Northug

Post by Los-Loco »

Kesseboy wrote:Uansett hva mannen gjør eller sier, så gjør han det helt utelukka for meg å bruke mellomnavnet mitt i Sverige ...
Hva da? esseb?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Northug

Post by Kesseboy »

The name's McKoy. Real McKoy. Joda, heter Nordtug til mellomnavn. Det blir kommentert (stort sett trivelig) ved samtlige anledninger der fullt navn er i bruk ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Northug

Post by Trapattoni »

Enig med innleder her. Northug kan kritiseres for mye, men ikke fordi han av og til vinner skirenn. Først til mål innenfor reglementet. Så enkelt er det vel?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Northug

Post by mortsto »

Har tidligere hatt sansen for Northug, men det har gitt seg litt etter hvert. Synes han taklet nedturen forrige sesong på en dårlig måte, og jeg synes heller ikke det er kult at han fyllekjører i nabolaget mitt. Det er en hårfin grense mellom å være en kul kis, og det å bli en parodi på seg selv, og jeg mener han har havna litt over på den gale sida de siste årene. Når det er sagt, så er han et funn for skisporten, og det blir tomt den dagen han gir seg. Er for øvrig enig i at det er om å komme seg først over mål. Hvis en ikke kan ta Northug i spurten, så får en forsøke å gå fra ham tidligere. Å klage på at han har lagt opp et godt taktisk løp, og brukt styrken sin til å vinne løp, blir for dumt.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Northug

Post by Cheese Smirnoff »

Det eneste som gjør langrenn interessant for min del er Northug. De andre norske løperne er så kjedsommelig at jeg brekker meg hver gang jeg hører "jeg vil bare gå fort på ski"-frasene deres. Martin Johnsrud Sundby er åpenbart en flink skiløper, men han er så kjedelig at jeg gruer meg til å høre intervjuene med han. Det samme gjelder Bjørgen og Johaug på kvinnesiden. Den dagen Northug gir seg er langrennssporten et steg nærmere grava.

De innledende uttalelsene her, om at alle må dra, er et tydelig tegn på hva som er galt. Hadde det vært en haug med kyniske individualister i skiløypa hadde det vært mye mer interessant å se på.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Northug

Post by Boombadila »

Second place is the first loser.

I hvert fall når vi snakker inviduell idrett.

For øvrig er langrenn noe av det mest kjedelige som finnes. Gå i ring ute i skogen i time etter time for og se hvem som kan gå raskest....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Northug

Post by Kesseboy »

I motsetning til alle de andre idrettene som baserer seg på å avgjøre hvem som er raskest?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Northug

Post by Boombadila »

Noen av disse idrettene har faktisk nyanser som gjør dem spennende.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Burde ikke han ha vært bura inne?
Den latterlige milde dommen han fikk viser st det ER forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Northug

Post by liverglimt »

Hva var den latterlige dommen på??
@liverglimt
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Northug

Post by Mr Bean »

Måtte han ha vinni opp i monsterbakken i dag , men tror nok at Sundby tar den kaka .. Spennende uansett :D
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Liverglimt
http://m.db.no/2014/10/09/sport/petter_ ... 244/?www=1
50 dager.
Men mesteparten av tiden vil være med fotlenke hjemme.
Fyllekjøring
For høy hastighet
Sette sitt eget og andres liv i fare
Forlate en skadet person
Falsk forklaring.

1/3 fratrekk. 2 dager fratrekk for varetekt.
vi snakker om 20-25 dager reelt. Som han sannsynligvis får sone hjemme.


Til sammenligning sonet jeg 14 dager for å ha kjørt for fort og havnet utenfor. Klin edru uten at det var fare for noen andre.

Jeg vil påstå at det Northug gjorde var betydelig mer alvorlig enn 6-11 dager mer enn min sak. Også hjemme, da.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Northug

Post by liverglimt »

Hjemmesoning er jo noe alle kan søke om. Så det er ingen unnskyldning.

50 dager og du fikk 14 dager. Er jo nesten 3 ganger straffen. Så kan man spørre om uvettig kjøring, edru eller full, har riktig strafferamme. Det er nok der skoen trykker. :?
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Jeg kunne ikke søke om hjemmesoning.
Jeg ble dømt til 15, satt 14. Altså 1 dag i strafferabatt.
Jeg var klin edru og la meg helt flat og ga en uforbeholdene tilståelse.

Northug kjørte betydelig fortere enn meg. I fylla. Rømte åstedet og forlot en skadet kompis. Og ikke minst: ga falsk forklaring.
Han må sone 25-30 dager. I hjemmets bekvemmeligheter.

Det er bare en alvorlig skjevhet i straffenivået.

Misforstå mg rett. Den tiden jeg satt, fortjente jeg. Jeg bare mener at Northug slapp alt for billig unna. Spesielt med tanke på den falske forklaringen, som i seg selv har ganske høy straffereamme.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10716
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Northug

Post by liverglimt »

Tja, vi får se om han må sone sine 50 dager eller ei. :)
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

1/3 fratrekk på straffen er nesten obligatorisk.
Og å sitte hjemme er ikke soning.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Northug

Post by bjornage »

Så man må se det menneskelige oppi dette, det trøkket han opplevde etterpå unner jeg ikke noen. Ikke et forsvar av Northug, men det må være tøft å ha en hel nasjon på seg på den måten når man enda er relativt ung og i hans posisjon. Det er kanskje prisen å betale for å være rik og berømt. Han må leve med det ute i offentligheten resten av livet. Da er noen dager mindre i fengsel ingen demper på min rettsfølelse. Ikke se bort fra at han må bruke dette og sin posisjon til mer forebyggende arbeid, og det er en veldig positiv og konstruktiv måte å utnytte situasjonen på.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Northug

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote:1/3 fratrekk på straffen er nesten obligatorisk.
Og å sitte hjemme er ikke soning.
Prøveløslatelse kalles det når domfelte løslates før hele straffen er sonet. Det er korrekt at 1/3 er vanlig praksis, men dette gjelder likevel for lengre straffer.

Straffegjennomføringsloven § 42:
Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager. Dersom løslatelse på prøve medfører at den gjenstående straffetid blir mindre enn 14 dager, kan prøveløslatelse bare skje dersom tungtveiende grunner taler for det.
Altså; du må ha sonet minst 60 dager. Med andre ord må straffen i utgangspunktet ha vært 90 dager eller mer for at 2/3 skal bli minst 60.

Northug må med andre ord belage seg på å sone 50 dager fullt ut.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Det der er jo et selvmotsigende sitat. Minst 60 dager, og at gjenstående straffetid ikke må være mindre enn 14 dager.

Jeg ble dømt til 15, så da burde jeg i følge den første delen sone alt. Jeg fikk 1 dag fratrekk, og satt 14 (selv om jeg så for meg 10 dager), i følge siste delen. dengang (2005) så måtte man sitte minimum 14 dager, så om det ikke har skjedd noen endringer i kriminalomsorgen på det punktet i de siste 10 årene, så er vel det praksisen i dag og.

Men å sitte hjemme kaller ikke jeg soning. Straff skal være frihetsberøvelse og at livet blir satt "på vent". Det skjer ikke hjemme i sofaen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Northug

Post by Boombadila »

Jeg vet nå ikke hvor særlig fritt det er å ikke kunne gå ut av sin egen dør uten å måtte klarere det med noen først.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Jojo. Men du er i hjemmet bekvemmeligheter, og du får gå på butikken og slikt, og du blir ikke overvåket 24/7.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Northug

Post by Los-Loco »

Det er lett å glemme at poenget med straff i Norge ikke er å hevne seg på lovbryteren. Da kunne vi likesågodt hatt Munkholmen åpen enda. Poenget er å påføre et "onde" som lovbryteren skal oppleve som et onde, og straffegjennomføringen skal på best mulig måte lede i retning av at lovbryteren ikke på ny begår lovbrudd. For mange vil fortlenke være mer enn tilstrekkelig til at man opplever samfunnets korreks, og avstår fra videre forbrytelser/lovbrudd.

I tilfeller Northug er det vel relativt lite som skulle tale for noen gjentakelsesfare. Selv om ikke mediekjør er, eller skal regnes som straff, er det vel grunn til å tro at det i denne saken har virket temmelig forebyggende for ny kriminell aktivitet.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Northug

Post by ingen87 »

Godt sagt! Tror det er veldig mange som tenker i de baner som du skisserer i første setning.
Førr Evig!
Post Reply