Northug

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Northug

Post by Cheese Smirnoff »

Jeg syns råkjøring og til dels fyllekjøring er unødvendig å straffe med fengsel. Det fører med seg en ressursbruk som er større enn straffen av å sitte et par uker i fengsel. Bot og inndratt førerkort er fornuftig straff. Når fengselskøene er så lange at personer som er en vedvarende fare for samfunnet går fri, blir det rart å straffe éngangs-forseelser med fengsel.

Og, nei, jeg har ingen personlig grunn til å mene det. :geeku
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Northug

Post by Trapattoni »

Det finnes vel god dokumentasjon på at fyllekjøring ikke nødvendigvis er noen engangsforséelse.
Overlagt drap derimot, det er vel noe de fleste i den kategorien bare utfører en gang?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Northug

Post by Kesseboy »

I det perspektivet er fengselsstraff en moderat overdrivelse for en fyllekjører, mens inndraging av førerretten kanskje er for mild. Men smak på denne: Inndraging av bilen ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Northug

Post by Cheese Smirnoff »

Mitt "til dels" skulle være en forsikring om at det gjaldt førstegangs-forseelser. Kom ikke fram. Men jeg tror allikevel ikke de som vil fyllekjøre igjen lar seg stoppe av at de satt 10-14 dager i fengsel. Lengre inndragelse av førerkort og kanskje også bil, er mer effektivt. Tror jeg.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Los-loco

Som jeg ser det, fikk jeg strengere straff for noe som ikke hadde brøkdelen alvorlighetsgrad, i og med at jeg pent måtte stille opp på Indre Østfold fengsel. Northug får være hjemme.

Det er ikke fylle- eller råkjøringen som er det verste her. Hadde det kun vært de to punktene, så hadde jeg vært enig om ressursbruk/straffereaksjon, etc.

Det verste er jo at han rømte åstedet, etterlot en skadet kompis og avga falsk forklaring. Og det hjelper ikke et sekund at han sier "Æ haddj itj løye hvis æ hadde vørre ædru". Fylla er skjerpende, ikke formildende.

Nei. En straff skal ikke være hevn, men det er ikke bra at folk føler at det er forskjellsbehandling heller.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Inndragning av bil. Seriøst?
Hva med ektefelle/samboer som og er avhengig av bilen. Skal dere virkelig straffe familien til domfelte og?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Northug

Post by Trapattoni »

Inndragning av bil er praksis ved høy promille og/eller gjentakende fyllekjøring i Danmark.
Straffe familien til domfelte? Ja, det er faktisk en konsekvens, enten man liker det eller ikke. En familie blir selvsagt hardt rammet av en lang fengselsstraff og tap av inntekt. Det er vanskelig å unngå.

Rus er involvert i 60% av dødsulykkene på norske veier. Det rammer også ektefeller/samboere. Inndragning av bil ved gjentatte forséelser synes jeg høres svært fornuftig ut.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Så hvis bilen er Karis eiendom, og Ola fyllekjører med den, så da skal den inndraes? Selv om Kari er avhengig av bilen for jobb, barnehage, skole, etc?
Helt feil. Du skal ikke straffe de som ikke har gjort noe gæærnt.

Og fengsel for "småting" som råkjøring og fyllekjøring har sjelden annen økonomiske konsekvenser enn en evt bot. Det er ikke rent få som tilfeldigvis tar ut ferie i den perioden de skal inn ;-) Tro meg, jeg VET.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Northug

Post by Trapattoni »

Det er selvsagt ikke snakk om å dra inn annen mann/kvinnes eiendom. Det sier seg jo selv. Men min samboer vil selvsagt bli rammet dersom min bil blir inndratt. Kjipt, men det er vel strengt tatt noe jeg selv får ta ansvaret for, ikke retten.
Kanskje det til og med kan forhindre et tragisk dødsfall som følge av "småting" som en ny fyllekjøring.

Betaler jeg ikke avdrag på billånet mitt, så forsvinner også bilen til slutt. Selv om min samboer blir rammet av det.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16541
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 736 times
Contact:

Re: Northug

Post by Sulliken »

Hva med det åpenbare smutthullet?
"Selge" bilen før øvrigheten henter den inn?

Nei, jeg kjenner at jeg er kraftig i mot en sånn reaksjonsform.

Uansett tilbake til Northug.
Jeg sitter og leser trafikkteori, da vi snart skal flytte, og det er på tide å kjøre bil igjen.
Her står det følgende:
Hvis man forlater en trafikkskadet person uten å hjelpe, kan man bli straffet med inntil 3 års fengsel og få inndratt førerkortet for alltid.
Dette var et av punktene mot Northug, og totalt fikk han 50 dager for alle punktene.

Hadde ikke mannen het Petter Northug jr. , så hadde nok vedkommende fått strengere straff. Det er jeg 100% sikker på.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Northug

Post by Trapattoni »

Smutthull finnes vel for det meste. Synes ikke det er noe godt argument. Nå har jeg ikke noe belegg for dette, men jeg vil vel tro at et noe mer alkoholliberalt Danmark har enda større problemer med fyllekjøring enn vi har. Det er nok bakgrunnen for at de har innført inndragning av bil som en mulig straffereaksjon. Det er helt nytt. Skal bli spennende å se om de kan dokumentere noen effekt av det på sikt.

Northug mistet vel i tillegg også lappen for alltid, som altså i praksis er 5-7 år. Men er enig med deg i at straffen hans virker litt billig tatt i betrakning alle punktene som lå til grunn.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Northug

Post by Boombadila »

I Belgia, sier i hvert fall ryktene, blir bilen din solgt på tvangsauksjon hvis du ikke klarer å betale bota innen så så lang tid.

Jeg vet ikke om det er et smutthull å selge en bil som du vet skal bli inndratt. Det er vel også fult mulig at bilen blir midelltidig beslagtlagt(slik man nå beslaglegger førerkort i påvente av resultat av saksgang).

Hvis jeg hadde kjøpt en slik bil, hadde jeg vel saksøkt deg for alt du hadde, fordi du ikke oppga en vesentlig mangel vel overdragelsestidspunktet. At bilen blir inndratt fra meg er jo en vesentlig mangel, da jeg ikke kan bruke den som tenkt.

Uansett, det anbefales ikke å dra på pub i Sør-Afrika. Der så jeg sjåføren drikke tre whisky, to øl og en tequila før han satte seg bak rattet og kjørte resten av festgjengen hjem. Og her er politiet like ille...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Northug

Post by Cheese Smirnoff »

Det er merkelig at påtalemyndigheten ikke anket dommen hvis det var slik at retten brøt vanlig straffepraksis på grunn av tiltaltes kjendisstatus. Man må vel ha såpass tiltro til domstolene at de holder seg innenfor lovverkets rammer når de gjør en straffeutmåling.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Northug

Post by Los-Loco »

Boombadila wrote:I Belgia, sier i hvert fall ryktene, blir bilen din solgt på tvangsauksjon hvis du ikke klarer å betale bota innen så så lang tid.
Ikke bare i Belgia, det blir den høyeste grad i Norge også. Får du Staten som kreditor, er det no mercy hvis du ikke betaler. Da ryker bilen, motorsykkelen, huset og hytta med, dersom det er det som skal til for å få betalt.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Northug

Post by Kesseboy »

Inndragelse (dvs avskilting) av kjøretøyet for inntil tre måneder er såvidt jeg husker en vanlig straffereaksjon når man dømmes for å ha bedrevet personbefraktning mot betaling uten kjøreseddel/løyve (i praksis pirattaxi). Dette uavhengig av hvem som eier bilen.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Northug

Post by Cheese Smirnoff »

Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Northug

Post by Wendigo »

:lol: Hadde vært utrolig effektivt, idet en mann på 35+ ser på en Audi-forhandler, så kommer Audiot-politiet i helikopter og beslaglegger såpass mye penger at det blir Toyota Auris istedet.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Northug

Post by ingen87 »

Grei forskjell på mediafokus:
http://www.tv2.no/a/6493036

Får se hva straffen blir for denne kjendisen.. Men han heter ikke Petter Northug og er allerede skånet for mye gjennom media.
Førr Evig!
Post Reply