Dommertråd

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Dommertråd

Post by Kesseboy »

http://m.db.no/2015/07/07/sport/sportno ... /40040850/
Jeg vet ikke om Dagbladets kommentator sitter på bedre bilder enn det som vises i den saken, men synes det er litt urettferdig overfor dommeren. Dommeren har, som helt riktig er, ikke dømt mål når han er usikker. Men jeg synes ikke bildene de viser til er spesielt entydige heller. Virkelig vanskelig å si om hele ballen faktisk er over streken eller ikke.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Dommertråd

Post by liverglimt »

De bildene i artikkelen viser ikke at ballen er over streken!
@liverglimt
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Dommertråd

Post by Trapattoni »

Er denne ballen over streken?
Image
Nilzo
Posts: 1014
Joined: Thu Jul 31, 2008 11:24 pm
Location: Ski (Beiarn)
Been thanked: 2 times

Re: Dommertråd

Post by Nilzo »

Enig! Synes at dommerne får uhørt mye kritikk fra "ekspertene". Umulig å si ut ifra bildene, og det virker som en slags optisk illusjon i og med at ballen er i lufta. Vil samtidig trekke frem to andre situasjoner der ekspertene er enstemte, og dommerne uenige med ekspertene.

1: Handsen som førte til straffe i kampen LSK-ODD, jeg mente det var klar straffe, det samme mente dommersjefen når han fikk sett bildene. Samtlige i TV2 sitt studio mente at det aldri kunne være straffe, og det endte med at de lå spredd i studio for å demonstrere hvorfor det ikke var straffe. Tok meg friheten til å konfrontere Davy om dette på twitter, og fikk beskjed tilbake at dersom det der er straffe så ønsket han meg god bedring.

2: Glimt-RBK: Det var vell Valentin sin dytt i ryggen på en RBK-spiller alle ekspertene mente skulle vært straffe. Igjen så mente TV2 sin dommerkontakt Staberg når han fikk sett bildene at han ikke ville dømt straffe.

Er to vanskelige situasjoner. Hands er umulig å bli klok på. I situasjonen i Glimt-kampen så er det blitt en uskreven regel at det som ville vært et klart frispark midt på banen, ikke nødvendigvis er et klart straffespark. Mener uansett at ekspertene bør kjenne sin plass, det er en grunn til at de ikke er dommere.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Dommertråd

Post by Trapattoni »

Nilzo wrote:2: Glimt-RBK: Det var vell Valentin sin dytt i ryggen på en RBK-spiller alle ekspertene mente skulle vært straffe. Igjen så mente TV2 sin dommerkontakt Staberg når han fikk sett bildene at han ikke ville dømt straffe.
Dommeren hadde sikkert hatt sitt på det tørre om han hadde blåst der, men det er jo slett ikke slik at det blir dømt på alle sånne midt på banen. Ved langt utspill fra keeper har ofte midtstopperne nærmest amnesti når de går i duell med angrepsspiller midt på banen.

Davy Wathne? Kan masse om norsk fotball og har av og til interessante analyser. Fremstår derimot som en komplett drittsekk så snart noen kommer med noe som likner på andre synspunkter enn hans egne. Snakker gjerne om raushet, men tok ikke fem øre for å snakke nedsettende om kollega Arne Scheie som kanskje ikke hadde sin beste tid som kommentator de siste årene.
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Dommertråd

Post by Ville Lehtinen »

Dom som sier dommera er domme, dom er domme, dom!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Dommertråd

Post by ingen87 »

Trapattoni wrote:
Nilzo wrote:2: Glimt-RBK: Det var vell Valentin sin dytt i ryggen på en RBK-spiller alle ekspertene mente skulle vært straffe. Igjen så mente TV2 sin dommerkontakt Staberg når han fikk sett bildene at han ikke ville dømt straffe.
Ved langt utspill fra keeper har ofte midtstopperne nærmest amnesti når de går i duell med angrepsspiller midt på banen.
Frode Kippe ville ihvertfall fått et tosifret antall frispark mot seg hver eneste kamp..
Førr Evig!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Dommertråd

Post by Boombadila »

Jeg vil vel kun påpeke at det er tvilsomt at noen av disse ekspertene i det hele tatt har lest reglementet, langt mindre tatt et dommerkurs...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Dommertråd

Post by liverglimt »

Gode poeng Bombis.
@liverglimt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Dommertråd

Post by ingen87 »

En ting er regelverk, men en annen ting er tolkning av det.
Det står klart i regelverket at det ikke er lov å holde/dytte motstanderen. Skulle dommere dømt på alt av holding så ville det blitt tresifret antall frispark i løpet av en kamp.
Førr Evig!
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Dommertråd

Post by Cheese Smirnoff »

Trapattoni wrote: Davy Wathne? Kan masse om norsk fotball og har av og til interessante analyser. Fremstår derimot som en komplett drittsekk så snart noen kommer med noe som likner på andre synspunkter enn hans egne. Snakker gjerne om raushet, men tok ikke fem øre for å snakke nedsettende om kollega Arne Scheie som kanskje ikke hadde sin beste tid som kommentator de siste årene.
Jeg kan ikke tro annet enn at Wathne har sjikanert mer enn halvparten av TV2s ansatte, spesielt de kvinnelige. Usmakelig fyr.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Dommertråd

Post by Garrincha »

Vi kan jo snakke om motiver. Dommernes motiv, både under kamp og i ettertid er og burde være, at situasjonen analyseres mest mulig korrekt. Riktignok har de selvsagt et potensielt motiv å forsvare sine egne avgjørelser, men jeg tror og håper at de i all hovedsak tilnærmer seg situasjonen mest mulig nøytralt og korrekt.

Medias motiver er derimot å skape klikk, seertall og engasjement - de nøler nok ikke med å benytte seg av subjektiv skyts for å oppnå dette.

I slike tvilsituasjoner hører jeg mer på dommerne som er fagmenn på området. Og uansett, til syvende og sist er det dommeren som dømmer så Davy og Morten P. kan egentlig bare holde kjeft. Det er uansett faen så lett å være etterpåklok når man sitter med superslowmo og spoler frem og tilbake - dommerne må ta avgjørelsen der og da.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Dommertråd

Post by Garrincha »

Jeg har foresten merket meg at Morten P har nærmest en sykelig trang, av prinsipielle grunner, å få dommerne til å legge seg flat i ettertid når de har gjort tvilsomme avgjørelser. Hvorfor? Hvorfor er det så viktig for Morten P at dommere, som ofte må ta veldig vanskelige avgjørelser på et sekund eller to, i ettertid skal gå med lua i hånden og si unnskyld? Jeg begriper det ikke.

Han har drevet å mast masse om dette i det siste, og jeg begynner å bli drit lei hele fyren.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Dommertråd

Post by Kesseboy »

Bemerket av meg på Facebook, så prøver Morten Pedersen å kappe hodet av NFFs talentsatsing fordi noen våget å påpeke hans defensive mangler da han var 14. Mangler injurierende kraft, den fyren, men han er jo den irriterende myggen som surrer rundt øret ditt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Dommertråd

Post by G-s-enz »

Morten Pedersen er alltid i uttakt med meg på det meste,mulig jeg er rar men.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Dommertråd

Post by Boombadila »

Han lider av det jeg kaller for SGGIAG-syndromet.

Sur Gammel Gubbe I AkersGata. Alt var så mye bedre før vet dere.....
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Dommertråd

Post by Kesseboy »

Edvardsen-saken: http://www.vg.no/sport/fotball/eliteser ... /23990817/

Edvardsen er en "ydmyk og lærenem person" sier Elden. Les skjermdumpene og se om du føler det stemmer. Drittpakke? Kanskje det. Men ingen røyk uten ild.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Dommertråd

Post by ingen87 »

Jøss.. Begynner å skjønne mer av denne konflikten nå!
Førr Evig!
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Dommertråd

Post by G-s-enz »

Type denne Edvardsen,du skal bryte folk brukbart ned om de bryter sammen flere måneder senere i ett intervju. Spesielt en linjedommer som jeg vil tro har relativt bra psyke i utgangspunktet.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Dommertråd

Post by Kesseboy »

Stusser veldig på det dersom en sånn måte å snakke til sine medarbeidere/meddommere blir sett på som akseptabel og prestasjonsfremmende. Bytte jobb? Slutte som AD? Og i to-ords setninger? Drøye saker, spør du meg -- med forbehold om at noe kan være tatt ut av sammenheng.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Post Reply