Tippeligaen 2016

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

At Island skal spille EM er intet mindre enn imponerende og jeg tror mange nordmenn kommer til å følge kampene deres, meg inkludert.

Tror grunnen til at Solskjær går for Gudjohnsen er at Solskjær liker å ha en sterk og rutinert ledertype i garderoben sin, og da gjerne en spiller som har vunnet noe. Men han er 37 år så jeg er litt enig med VGs kommentator at det er litt gambling. På den andre siden så klarte jo Frode Johnsen seg rimelig bra i høy alder men Johnsens forse var hodespillet og kanskje det var enklere for han siden å heade ikke er så alderssensitivt.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Gvandreassen »

Cheese Smirnoff wrote:Om ikke annet har de hentet en helproff spiller med en rutine som ingen har hatt i Tippeligaen før. Går ikke an å sammenligne Gudjohsen med Daniel Braaten eller Gamst Pedersen. Dette er en spiller som vil og som fortsatt får det til. Målet hans er vel å komme inn i den islandske EM-troppen.
Mener selvfølgelig ikke å sammenligne disse på kvalitet eller erfaring, Cheese, noe jeg påpekte i det originale innlegget. Poenget var at hvis man først skal signere en spiller som kanskje er noe "over-the-top" og oppi åra, ville jeg tatt Gudjohnsen 10 av 10 ganger.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
madbertha
Posts: 377
Joined: Sun Apr 24, 2005 5:26 pm
Location: Stavanger
Been thanked: 2 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by madbertha »

http://pluss.vg.no/2016/02/13/2313/6bf828bc0976

Patrick Berg fra Glimt.
Ingen fra Tromsø.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Tippeligaen 2016

Post by Sulliken »

WAH og Mattias Normann burde vel og figurert på den lista.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Nok en gang viser riksavisene at dem ikke har peiling på det som foregår utenfor Oslo-gryta. De kan kun overskriftene, og sitter ikke på noen inside info. Pr nå er Berg også ganske langt bak Normann på den listen.
Kristatistisk
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by G-s-enz »

Og ganske langt bak ungutten til TIL som putta mot oss,han er ett større talent enn alle vi har.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Playmaker »

Tynn liste av VG. 2-3 Haugesund-spillere der er eksempelvis bak flere av våre. Svakt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Han som mener han har god oversikt over talentene i andre klubber. Som har fulgt disse over tid, og som har et godt faglig grunnlag for å sammenligne ferdighetene til disse og våre egne talenter. Som troverdig kan forklare hvorfor spillere fra andre klubber som har spilt flere kamper for respektive A-lag og gjerne G- og U-landslag, skal byttes ut med våre spillere som så vidt har glimtet til i et par treningskamper....
Han kan kaste den første sten.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Handler jo ikke om det, morsto. Ikke for meg i allefall. Det handler om at nok en gang leverer VG en nyhetssak uten å ha inngående kunnskap om temaet. Og jo lengre vekk du kommer Oslo S, jo mindre presist blir det. Har dem ikke oversikten, så bør dem jo ikke lage en oversikt!! For man må ikke kunne gjøre jobben til noen andre, for å påpeke at dem ikke gjør jobben sin.
Kristatistisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Poenget mitt er at det kan godt hende denne lista er ei god og komplett liste. Kanskje er den ikke det. Det er vanskelig å si hvorvidt Normann burde vært med på bekostning av Berg, og hvorvidt WAH burde vært med på bekostning av noen andre. Vi ser norsk fotball gjennom våre gule, glade solbriller, og ser hvem som glimter til i egen klubb, men har lite peiling på hvor gode disse er sammenlignet med talentene i andre klubber.
Jeg tror også lista er østlandstung. Det er lettere for folk i VG å sjekke ut 2.lag og juniorer i kjøreavstand fra VG-huset. Men mange av disse navnene er komplett fremmede for meg. Noen har jeg kanskje så vidt sett i korte innhopp, og har null grunnlag for å mene det ene eller andre om dem, og hvorvidt de er bedre enn Normann eller ikke. Så tenker jeg at sånne artikler uansett er lett underholdning, og at tiden får vise. Kanskje er artikkelen hovedsakelig skrevet for et par uker siden, eller kanskje journalisten(e) ikke la så mye vekt på at Normann og WAH spilte bra i en betydningsløs treningskamp mot start.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

Ifølge en +sak i Nordlys er Remi Johansen på vei til Brann.
User avatar
stormp
Posts: 451
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:00 pm
Location: Fauske

Re: Tippeligaen 2016

Post by stormp »

Mens TIL henter en forsterkning som er vel kjent for de av oss som har små barn. Link
Det er vel nesten overload på kommentarer om at TIL henter fra barne-TV... så jeg lar den ligge
"Problemet med sitater på internett er at det er umulig å fastslå om de er sanne eller ikke" George Washington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

Det store spørsmålet er jo nå ... kan jeg med god samvittighet la ungene fortsette å se på Kråkeklubben?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

morsto: Sorry, så ikke svaret ditt før nå. Poenget er jo at Normann er både mye mer spennende, mer ukjent og nærmere enn førsteelverplass enn det Berg er. Det VG sliter med er nr 2, at han er mer ukjent. De har ingen inngående kunnskap om temaet virker det som om. Tipper antall kamper for aldersbestemte landslag er fasit i hånd for de fleste spillere utenfor en 1000 lapp med Taxi fra VG huset.
Kristatistisk
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

Artikkelen er vel skrevet av Knut Espen Svegaarden, som hovedsaklig er en uhelbredelig tulling, men har også tradisjonelt mest peiling på Glimt sør for Sinsen-krysset. Jeg er enig med han, etter Konradsens gjennombrudd ifjor, er Patrick Berg den naturlige neste kometen. Mathias Normann ser god ut i treningskampene, men ærlig talt: det var det svært få av selv oss mest innbitte supportere som så komme, og vi vet jo ikke hva som skjer når skjiten treffer vifta i mars.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Tippeligaen 2016

Post by Trapattoni »

Enig, Cheese. Ingen grunn til å idioterklære VG her. Normann har markert seg nå etter nyttår. Så sent som sist sesong hadde Normann en svært ujevn sesong for et middels lag i 2. divisjon. Noe grunnet skader. Svea i VG kan man si mye om. Er jo bl.a. en erkekverulant på Twitter. Men blant journalistene i rikspressen tror jeg ikke man finner noen med bedre oversikt over hva som foregår i norske klubber enn akkurat han.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Garrincha »

Men bare det at vi har denne diskusjonen er et tegn på at det er mange unge spennede på vei opp og frem. Konradsen, Berg, Normann, Hanssen, Bjørkan - kan det være slik at klubben begynner å høste litt frukter av talentsatsingen som startet for noen år siden?
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Overskriften er "20 talenter å se opp for foran Tippeligaen 2016" og ikke "20 talenter som har spilt masse fotball på aldersbestemte landslag, og litt i tippeligaen". Det der er en typisk kjapp og gæli sak i fra VG. Mulig jeg som har lest aviser i fra 80-tallet har for høye forventninger til dagens aviser, men er virkelig inngående kunnskap i en sak for mye å forvente? Eventuelt at dem undersøker med noen med inngående kunnskap? Å få med Berg på den lista kunne de fleste som følger litt med norsk fotball fått til. Å få med Nordmann krever innsikt og kunnskap.
Kristatistisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by mortsto »

Overskriften til VG får meg til å tenke at dette er 20 spillere som kan få gjennombruddet sitt i år. "Å få med Nordmann krever innsikt og kunnskap." Nja... Først og fremst kreves det nok at en er Glimt-supporter med urokkelig tro på at egne talenter skal slå ut i full blomst. For noen år siden kunne vi vel klaga på at Viljar N, Erlend R eller Daniel S evt ikke figurerte på den lista. Noen som husker hvor gode de var i et par av kampene de spilte? Jeg mener fortsatt at Patrick Berg er et bra navn å ha med på den lista. Synes vi har et for lite grunnlag til å slå fast at Normann blir en god tippeligaspiller, selv om jeg naturligvis håper det. Har også lest aviser siden 80-tallet og har lært meg å ta spesielt sports- og kulturstoff med en klype salt.
Cheese Smirnoff
Posts: 5822
Joined: Wed Mar 26, 2008 5:02 pm
Location: Steigen, eksil i Trondheim

Re: Tippeligaen 2016

Post by Cheese Smirnoff »

mortsto wrote:For noen år siden kunne vi vel klaga på at Viljar N, Erlend R eller Daniel S evt ikke figurerte på den lista.
Amen. Etter treningskampen mot RBK der Viljar briljerte, ble han hauset opp til å være et kjempetalent. Han klarte aldri å markere seg i Tippeligaen. Nå mener jeg at Normann har andre kvaliteter som vil gjøre han bedre rustet i Tippeligaen, men han har allikevel aldri spilt en Tippeliga-kamp før. Da hjelper det ikke hvor mye kunnskap eller innsikt man har, fordi det er umulig å vite per dags dato. Patrick Berg har fått en del minutter i Tippeligaen, hvor han verken briljerte eller gjorde seg helt bort, samt at han jevnlig spiller på aldersbestemt landslag og har blitt regnet som et stort talent i flere år.

Uansett; fremtiden vil dømme hvorvidt denne lista er korrekt eller ikke. Det fins ihvertfall mange talenter i Glimt, og forhåpentligvis vil både Berg, Hanssen, Bjørkan og Normann klare å ta steget opp i Tippeligaen og bli solide Glimt-spillere.
Heia, heia, heia!

- Ole-Gunnar Iversen
User avatar
Kesseboy
Posts: 15756
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Kesseboy »

RaymondEngmark wrote:Overskriften er "20 talenter å se opp for foran Tippeligaen 2016" og ikke "20 talenter som har spilt masse fotball på aldersbestemte landslag, og litt i tippeligaen".
Og overskrifta er heller ikke "Dette er de eneste 20 talentene å se opp for foran Tippeligaen 2016".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
RaymondEngmark
Posts: 2389
Joined: Sat Apr 09, 2011 4:41 pm

Re: Tippeligaen 2016

Post by RaymondEngmark »

Jeg syntes nå fremdeles at den lista ikke var særlig imponerende. Den minner litt om VG lupen foran de fleste sesongene når Glimt er med. Flere spillere er satt opp i feil posisjon, dem de mener man må se opp for har stagnert for lenge siden og det er gjerne en spiller eller to med i troppen som enten ikke er i klubben lengre, eller så har dem ikke fått med alle som har signert. Velvel, men jeg om det.

Når det gjelder Normann ser det bra ut. Jeg er ikke så enig i at det blir det samme som Robertsen, Stensland og Viljar. De hadde alle en spisskompetanse, og ikke så mye mer enn det. WAH blir min sammenligning mot dem, han har hatt mere involveringen som kan være blaff og tilfeldighet når man ser tilbake på historien. Normann har vært involvert i såpass mange forskjellige kampsituasjoner og løst alle så bra, at han ser bedre ut enn de fleste.

Ikke dermed sagt han ikke kan floppe, men han ser allerede såpass bra ut, at det kunne fristet å slenge noen kroner på at han ble årets nykommer i TL.
Kristatistisk
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Tippeligaen 2016

Post by Baltus »

madbertha wrote:http://pluss.vg.no/2016/02/13/2313/6bf828bc0976

Patrick Berg fra Glimt.
Ingen fra Tromsø.
Nå skal jeg ikke forsvare TIL her, men kriteriet for lista var vel født i 1996 og senere og max. 10 kamper i Tippeligaen. TIL har Espejord og Norø Ingebrigstsen som begge er født i 1996, men de har flere en 10 kamper i TL så derfor får de "ikke plass" på listen. Begge må vel kunne kalles relativt lovende.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Tippeligaen 2016

Post by Baltus »

RaymondEngmark wrote: Å få med Nordmann krever innsikt og kunnskap.
Hvor mange kamper har han spilt for Glimt? Ingen stort sett, og skal man ha innsikt og kunnskap så må man ha vært å sett en av treningskampene nå i vinter. Selv på glimt.no så er han ikke med i oversikten over a-lagstroppen. Greit nok at man kan kreve kunnskap fra journalister, men det må da finnes en grense.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Tippeligaen 2016

Post by Knuta »

Synes lista så grei også interessant ut. Skal man sette opp en fullgod liste må en vente til etter første halvdel av sesongen og lage en ny liste over unge spillere som har uthevet seg i serien. Det hele er vel en journalist som prøver å lage litt blest om unge spillere før sesongstart. Det skal ikke være noen fasit og jeg fant mange interessante spillere fra andre klubber jeg ikke har hørt om. Men for all del man må ikke komme her og komme her i hver fall ikke i Bpdø.
Post Reply