Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Og poenget ditt er ... at siden Messi beveger seg lite for Argentina, som har en tradisjon for å spille et slags broken team-opplegg, så er det fortsatt urettferdig at Martin Samuelsen får beskjed om å trene kondis? :P
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Kesseboy wrote: Skal vi virkelig begrense de norske fotballtalentene til å være driblebroilere som kun funker på kanten i et Graeme Souness-lag?
Hvis de scorer hver kamp. HELT greit for meg.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Poenget mitt er at dersom en spiller scorer bøttevis med mål så gjør det ikke noe at man slurver med de tunge returløpene. Man kan faktisk bli kåret til VM's beste :wink:
Image

Talentet Samuelsen kunne blitt ødelagt i 13 års alderen av en trener som favoriserte spillere som hadde kommet lengre i sin pubertale utvikling - og således større motor og arbeidskapasitet.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

"Talentet Samuelsen" kunne blitt ødelagt i 13-årsalderen av en trener som ikke ga ham tilbakemeldinger om ting han kunne forbedre seg på. Det ene jeg ikke forstår er hvorfor motstanden mot en kollektiv innretning i fotballen er så stor hos enkelte. Det andre er hvordan så mange, her på forumet og ellers, konkluderer ut fra artikkelen over omtrent at Samuelsen har blitt utsatt for en slags ond trollmann av en ubrukelig trener med ølmage og hang til å favorisere sine egne unger foran store talenter, mens han ofrer kattunger til Satan og heier på Man Utd.

Du kan gjerne skåre sju mål hver kamp i Tippeligaen, men hvis du ikke har noe fysisk å stille opp med, tror du de vil hente deg til en stor europeisk liga da? Messi er Messi. Han kan jukse defensivt fordi, vel, han har ekstreme ferdigheter og laget er bygget rundt ham. Hvis han hadde tilbragt se seine tenåra sine med å daffe rundt for Extremadura er det ikke sikkert han ville blitt henta til Barcelona.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Mahrez?
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Å gi tilbakemeldinger er selvfølgelig helt greit og perfekt for videre utvikling, slik jeg tolket artikkelen favoriserte trener de spillerne som hadde kommet lengst i puberteten og Martin begynte å henge etter.
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Fysikkfavoriseringa er alltid et problem. Men det er ofte litt vel mye, har også hørt snakk om dette i U-avdelinga i Glimt bl.a., at spillere reagerer negativt på at de ikke får være dribleguder med defensivt frikort. Så spørsmålet blir: Hvem vil du helst være? Dribleguden som helst ikke bør tillates inn på egen banehalvdel i egenskap av defensiv ubrukelighet, eller dribleguden som kan trekke ned og sikre backen når det behøves? For det er virkelig ikke sånn at du enten blir feinschmeckertrikser eller leggknekker, sånn som enkelte kan få det til å høres ut som.

Tilfellet Mahrez er jo interessant, men langt på veg en spesiell historie. Her er f.eks. et heat map av ham offensivt i en kamp mot Bournemouth: http://i0.wp.com/outsideoftheboot.com/w ... =309%2C404. En svært bevegelig spiller, som har fått fritak fra mange defensive tunge tak, men som likevel gjør en viktig plasseringsjobb.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Nå er mange av poengene pulverisert og oppdelt, men skal prøve å oppsummere meg til slutt som et endelig punktum.

Jeg synes at vi i Norge har for mye fokus på det instrumentelle i fotballen og for lite fokus på å spille hverandre gode på det spillerne er best på. Taktikk og organisering virker ofte viktigere enn å ha et dynamisk spill hvor spillerne får utfoldet seg, spesielt på landslaget. Nederland har blitt nevnt som et land som har mange talenter å ta av. Nederland er også et lag som viser at med god dynamikk, riktig forståelse mellom spillere, fart og teknikk kan spille "totalfotball" hvor formasjoner og organisering ikke er så vitkig lengre, selv om noen funksjoner må være på plass.

Eksemplene fra Messi og Ronaldo var ment veldig spesifikk for VM 2014 (Messi) og Ronaldo i CL-finalen. Disse ble tolket til å gjelde disse to spillerne for både klubb og landslag i alle sammenhenger, men det var aldri intensjonen. Poenget med disse eksemplene var at to av verdens desidert beste fotballspillere får frihet til å kun tenke offensivt i særdeles viktige kamper. Ikke hele tiden men når situasjonen tilsier at det er fornuftig. Slik tror jeg vi må tørre å tenke i Norge og.

Mulig jeg overtolket artikkelen om Martin Samuelsen, men jeg synes det må være rom for at spillere som har kjempetalent spiller på det de er gode på. Selv om de andre på laget har kommet lengre i sin kroppslige utvikling og har større arbeidskapasitet og motor. Er selvfølgelig helt enig at talentet ikke må overskygge lagspillet, og at det er viktig at man forstår at fotball ikke er en individuell indrett. Det jeg har problemer med, og sliter å sette ord på, er denne prepubertale favoriseringen av spillere som er tidligere utvikla og som får en del fysiske fordeler i motsetning til de som senere blir kroppslig utvikla.
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by J I P »

Den ene av guttene mine - nettopp fylt 11 år - har relativt god dribleteknikk (uten gener fra faren på det området) sammenlignet med andre spillere på samme lag.
Men, han mangler litt overblikk og fremdrift etter dribling får følgelig ikke alltid gitt fra seg ballen før han mister den. Videre blir han fort litt "rød i ansiktet" noe treneren da kan tolke som om han er sliten.
Samtidig har han nok ikke like god kondis som skiløperne på laget.

Etter to tap på rad så ønsket treneren en seier i sommervarmen tidligere i uken , og kombinasjonen av de to elementene over sammen med treners ønske om å vinne - tror jeg førte til at guttungen tilbrakte en stor del av andre omgang på sidelinjen.
Faktisk stusset jeg så mye på at han ikke kom innpå igjen etter å ha startet på benk, spilt litt og kom på benken igjen at jeg gikk vekk fra foreldrelinjen av banen og bortover til guttungen for å sjekke om han var skadet siden han ikke kom mer innpå i ande omgang - noe som ikke var tilfelle.

Jeg innrømmer at når vi snakket om kampen etterpå, så ønsket jeg at han skulle klare å orientere seg og gi fra seg ballen før han mistet den - og så kommer man hjem og leser nevnte avisartikkel etterpå.

Da tenker jeg at han fremdeles må ta vare på dribleteknikken og kan gjerne jobbe /tenke over det med overblikket/spilleforståelsen. . På den annen side så blir det ikke enklere å knekke kodene i spillet med å sitte for lenge på sidelinjen. Jeg har sett fra andre kamper at denne treneren fort truer med benking hvis instruksjonene ikke følges.

Må man begynne med løpeturer utenom fotballtreningene allerede på 7-er bane nivået? Eller en liten tur i skogen for å få hjertet til å slå fortere. Jaja, barnefotballen har sine utfordringer den og....
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Jeg synes kanskje 11 er litt i tidligste laget til å operere på den måten. Og jeg river meg i håret over trenere som ikke evner å kommunisere bedre enn å bruke benking som sanksjon for å ikke følge instruksjoner ...

Denne treneren, hvis han foretrekker skiløperne som du sier, risikerer å ta livet av mange balltalenter, spesielt i en alder der de fysiske forskjellene mellom ungene kan være uforholdsmessig stor sammenlikna med aldersforskjellen. På sikt må nok din gutt i fotballsammenheng tåle å få tilbakemeldinger han ikke nødvendigvis liker, men han bør jo fortsatt få spille.

Vi trenger flere utdannede trenere, og færre sjøllærte foreldre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Neko »

Siste setning der er faktisk en del av suksessoppskriften til Island:
I tillegg har landets spillere fordel av 639 trenere med UEFAs B-lisens og 196 med A-lisensen. Selv de yngste, helt ned til femårsalderen, har som regel utdannede og betalte trenere.

Trenerne er lært opp til at de skal vektlegge teknikk.
https://www.nrk.no/ikke-kall-dette-et-m ... 1.12974250
Shredd
Posts: 1579
Joined: Wed Mar 26, 2008 3:51 pm

Re: Generell Fotballprat

Post by Shredd »

I norsk trenerutdanning for de yngste (C-lisens) er det mer fokus på at det skal være lite venting og mye ballkontakt. Så er målet at det skal skape bra teknikk.
Men det er nesten 0 fokus på hvordan man skal hjelpe ungene til å utvikle teknikk, ballkontroll og fotballforståelse. Det mases om smålagsspill og konstant stopping av spill for å gi feedback, men alt er så diffust og lite konkret i mange tilfeller at ungene heller bli irritert over at de ikke får nok sammenhengende spill.

At en trener truer med benking hvis man ikke følger instrukser i barnefotballen burde være god nok grunn til å få han fjernet. Spillere trenger veiledning, ikke instruksjon. Vi må bygge opp spillere som klarer å ta mange valg på banen, og som klarer å tenke trekk framover. Spillere som bare får beskjed om hvor de skal stå, hvor/hvem de skal slå til eller hvor de skal løpe vil henge langt etter de som blir veiledet til å tenke og utvikle spillet sitt på egenhånd.

En ting er begynt å bli veldig bra derimot i norsk trenerutdanning og spillerutvikling. Alle i forsvar og alle i angrep. Keeper er første angrepsspiller. Spiss er førsteforsvarer. Få dette inn tidlig, at uansett hvor du er posisjonert så er du både angrep- og forsvarsspiller.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell Fotballprat

Post by G-s-enz »

Øvelsene på de trenerkursene er jo også så latterlig enkle at det gir liten utfordring til de viderekommende. Som min onkel sa når han tok det ene kurset "Dette er jo så lett at selv jeg med mi nyoppererte hofte ville klart dem". Når man ikke klarer å gi spillerene utfordringer som skaper mestring så skaper man ikke utvikling.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Jeg ble andpusten av å lese det der.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Garrincha »

Jeg begynte relativt sent å spille organisert fotball, 7.ende klasse, og jeg var nok blandt de dårligste og mest treige på laget. Men jeg var veldig motivert den tiden og trente veldig mye egentrening. Slo ballen mot vegg i timesvis, pluss alt mulig annet jeg anså som fornuftig trening (bortsett fra kondisjon) og etter kun et par år så var jeg blitt mye bedre. I tillegg ble jeg veldig mye raskere. Men jeg hadde også fått mye bedre "selvtillitt", dvs at jeg ble veldig glad i å holde på ballen. En dårlig lagspiller med andre ord.

Vår dyktige trener så progresjonen min på både teknikk, fart (noe jeg ikke forsto selv at jeg hadde blitt bedre på) men det var et problem at jeg skulle gjøre ting selv.

At gutter (og jenter) i den alderen får veldig treningsmotivasjon ligger kanskje i at de ser på seg selv som en "superhelt" ala de store stjernene de ser på TV. I mitt hode dro jeg på fellestreningene og var for egoistisk fordi jeg ville "vise", spesiselt treneren, hvor mye "bedre" jeg hadde blitt all den tid jeg trente så mye. Og jeg trodde dyktighet gikk på hvor mange jeg klarte å forsere før jeg mistet ballen.

Heldigvis ble treneren, etter mange forsøk på å snakke fornuft til meg, at jeg burde sentre mer, lei og konfronterte meg (ganske hissig også ) midt på treningen. Jeg ble sur og dro hjem.

Neste kamp ble jeg satt på benken og fikk spille i slutten.

Men...jeg ble en mye bedre spiller etter dette. Jeg begynte å ta bedre avgjørelser med å sentre da det var lurt, drible da det var lurt, pole ballen vekk da de det var lurt. Og akkurat den egenskapen, kortpasningspillet var nok det jeg var best på da jeg sluttet med aktiv fotball 20-21 år.

Så trenerne kan forandre, men i mitt tilfelle var det til det bedre. Av og til må selv barn(var selv da i 8. Klasse) få den litt i trynet, det er kjipt der og da men man lærer av det. Derfor er jeg helt enig i at utdanning på trenere til unge er lurt. Vi snakker da om pedagogiske personer som kan både fotball og barneoppdragelse. Jeg var veldig heldig i så måte, vår trener var gammel 75-cupmester og lærer.

Året etterpå nominerte han meg forøvrig til kretslaget, noe som (til da) var den lykkeligste dagen i mitt liv :)
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Wendigo »

Nå er det vel også slik at vi ikke nødvendigvis skal tenke på benking som straff. Bare ett gitt antall spiller på banen til enhver tid, og trenere har også oppgaven med å ta vare på de andre.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Hva slags innleid nederlandsk konsulent var det som kom på regelen om at angripende lag ikke skal få hente ballen etter mål?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Tenk at det har blitt brukt tid og ressurser på å innføre den regelen uten at noen underveis tenkte på hvor idiotisk den er.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det må jeg si:

I PostNordligaen avd 1 holder Tuil huskestue.. 11 kamper spilt og 33 poeng. 32-5 i målforskjell.. Ok snitt det..

Alta surrer litt lengre ned på tabellen. Per nå på 8 plass og nedrykk. 4 poeng bak Grorud på 7 og sikker plass.

Elverum i avd 2 gikk på sitt første tap forrige kamp mot Nil-Trysil borte, men de har 30 poeng på 11 kamper og smått utrolige 32-1 i målforskjell. Mao: Hver kamp Elverum har fått en baklengs så langt denne sesongen, så har de tapt :mrgreen:

Jevnere i toppen i avd 3, der Nest-Sotra har 2 poeng på Florø (28 og 26) mens Arendal har skaffet seg 6 poens luke på Notodden i avd 4.

Notodden har jo kjøpt ganske mye, blant andre Magne Hoseth, Morten Fevang, Kamal Saaliti, og vår gamle venn Jim Johansen. Alle med erfaring fra bittelitt høyere nivå enn 2.div. Treneren Kenneth Dokken er ikke helt ukjent heller.. Men så langt i sesongen hjelper visst ikke det. Arendal har 7 strake seiere mens Notodden driver og taper mot storheter som Kvik Halden og Godset 2

(Florø og Arendal? visste ikke at de hadde lag som kunne kjempe om beholde plassen engang)


Men den egentlige krigen er jo midt på tabellen, 8-14. plass rykker ned. 2-7 blir værende i den nye 2.div, mens (så vidt jeg har forstått) vinnerne rykker opp til bingoligaen som kalles Obos. Dog spår jeg at det blir litt bingo midt på tabellen i alle 2-div avdelingene de siste kampene.


Sånn.
Da er dere oppdatert på det.. Sånn bare hvis dere lurte..


(litt kjedelig med senvakt når man uansett må opp i grålysningen med kids.)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Knuta »

Og til neste år rykker bare 2 lag ned fra Obos-ligaen. Derfor utrolig viktig å rykke opp i år. Verre er det i 3.div hvor kun 4 lag holder seg, samt 6 5.lag som spiller kvalspill unntatt avdelingene i Nord-Norge. Ingen lag fra 3.div og 4.div rykker opp. Dette ble altså vedtatt i sterkt alkoholpåvirket tilstand på fotballtinget.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Det virker mer som om de inntok hallusinogener. Uten incentiv som et opprykk gir, så kan jo i teorien et lag som rykker i fra, og har berget plassen relativt tidlig spare sine beste spillere for å f.eks minske risiko for skader. Det vil være urettferdig mot resten som må kjempe til siste slutt..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Rævbk var SÅ fornøyd med å trekke Austria Wien.

Obosligaforsvar på begge de baklengsmålene. :lol: :lol: :lol: :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Gruppene i CL:

A: Paris Saint-Germain (Frankrike), Arsenal (England), Basel (Sveits), Ludogorets (Bulgaria).
B: Benfica (Portugal), Napoli (Italia), Dynamo Kiev (Ukraina), Besiktas (Tyrkia).
C: Barcelona (Spania), Manchester City (England), Borussia Mönchengladbach (Tyskland), Celtic (Skottland).
D: Bayern München (Tyskland), Atlético Madrid (Spania), PSV Eindhoven (Nederland), Rostov (Russland).
E: CSKA Moskva (Russland), Bayer Leverkusen (Tyskland), Tottenham (England), Monaco (Monaco).
F: Real Madrid (Spania), Borussia Dortmund (Tyskland), Sporting Lisboa (Portugal), Legia Warszawa (Polen).
G: Leicester (England), Porto (Portugal), Brugge (Belgia), FC København (Danmark).
H: Juventus (Italia), Sevilla (Spania), Lyon (Frankrike), Dinamo Zagreb (Kroatia).

VGs kommentar:
"Det ble flere meget attraktive grupper som en følge av trekningen i Monaco torsdag kveld mens andre har i overkant mye Europa League-preg over seg."

Overkant mye Europa League preg ja...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
bjornage
Posts: 4463
Joined: Sat Mar 29, 2008 2:04 am

Re: Generell Fotballprat

Post by bjornage »

Gruppespillet i CL er bare tull. Sjeldent noe særlig som er verdt å følge, der er faktisk EL mer interessant.
Post Reply