Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Enig med Larsson, bør gå an å ha to tanker i hodet samtidig, men selv det er ingen nødvendighet med timeantallet man jobber i Glimt :P
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Tror ikke speidere gjør noe fra eller til i denne sammenhengen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Vanskelig ja. Men det forhindrer ikke det faktum at det er en viktig del av jobben til en som skal hente inn spillere. Faktisk en viktig del av jobben til enhver innkjøper.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Trapattoni wrote:Bare antallet spillere som har gått ut og inn av Aspmyra det siste året viser at alt ikke er helt i vater der oppe.
But this is my point: Det er ikke speidere som bestemmer hvor lange kontrakter spillere skal få. Dette er BTH og styrets bord.
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tjongs »

Det som vel enhver kan være enig i er at jobben som gjøres på Aspmyra har et solid forbedringspotensial. Så kan man kalle det sportsdirektør, speider, agent, idoldommer, julenisse, Chad Gibson, sportslig utvalg, Ernst Pedersen, Gianluca Mafioso, eller hva faen man vil. Glimt må bi bedre på dette, som på mange andre områder. I år var ikke totalen god nok for Tippeligaen, og spillerlogistikk er en del av totalen.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Nei muligens vil ikke en speider gjøre en forskjell,men en sportsdirektør vil gjøre en forskjell i Glimt,100% sikkert. Hva gjorde at FKH og Sarsborg vippet sesongen til å bli bra? Gode kjøp av Grindhaug og T.Berntsen. Berntsen har jobbet noen år i Sarsborg og fått en god stamme spillere som er bra TLspillere. Hvor mange sånne har vi i Glimt? De har også hadd ansvaret for å ansette hovedtrener. Altså ett sportslig ansvar.
Hva har de i Glimt? Ett sportslig utvalg der gamle kompiser drikker kaffe å småprater?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Jo bedre jobb man gjør før man henter spillere, dess mindre behov blir det for å hente inn et halvt lag på låneavtaler midt i sesongen. Men for all del - er vi tilfredse med dette, så er det jo bare å kjøre på som før. Alltid spennende med nye fjes.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Joda, spesielt spennende med de nye fjesene man aldri får se på en fotballbane (ref: Osvold)
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Trapattoni wrote:Direktøren sier vel faktisk det i dagens AN.
Det er bra! Men det er ikke det jeg mener med å reise seg opp og erklære.

Hvorfor står ikke dette i krigstyper på hjemmesiden?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Enig Wendigo. Glimt må bruke media og være i front og ikke komme alltid slentrende etter. Folk i Bodø higer etter noen optimistiske signaler.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Larsson wrote:Sakser listen fra ovenfra her:

Osvold - Fått lite muligheter, men heller mot en bom


Bedre enn Tjærnås'en imo all den tid han hentet etablerte spillere med et mye større lønnsbudsjett.
At du har Glimtbriller på er helt greit, og din motstand mot å ha en speider får stå for din regning. Men når du slakter Brann og Tjernås samtidig som du vurderer Osvold slik er jo noe spesielt. Hittil er Osvold en fiasko, verken mer eller mindre.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Larsson, du er da ekstremt streng på Brann-vurderingene dine. Både Vega og Braaten har vært en suksess. Remi Johansen ble hentet som backup. Gili Rolantsson har ikke vært dårlig, ble matchvinner i går mot S08. Børven helbom.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Braaten overgangen har ikke Tjærnås hatt noe med.
Zero
Posts: 813
Joined: Sun May 16, 2010 2:56 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Zero »

Hadde håpet på et MYE bedre lagspill der spillerne spilte for hverandre, men enkeltspillere som blir speidet eller hentet av Glimt fra Øst-Europa er vel like bra....
Stian Sommerheim
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Knuta wrote:Jeg vet at det står i kontraktene, men jeg mener det kan løses på en annen måte. Tror at Sandefjord beholdt lønnen selv om laget gikk ned i fjor uten at jeg skal være skråsikker. Det har også medført at klubben beholdt så og si hele stammen og rykker opp igjen.
Sandefjord er interessant. De beholdt som du sier lønningene når de rykket ned. Men sliter nå såpass med økonomien at spillerne på utgående kontrakter nå tilbys lavere lønn for 2017. Realiteten er der både for Sandefjord og Glimt.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Spør du meg, så kan de bare se på lønnskuttet som en slags prestasjonsbasert lønn...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Knuta wrote:Jeg vet at det står i kontraktene, men jeg mener det kan løses på en annen måte. Tror at Sandefjord beholdt lønnen selv om laget gikk ned i fjor uten at jeg skal være skråsikker.
Spørsmålet her er vel hvor mye av budsjettet som går med til spillerlønninger, og hvor stor inntektssvikten blir i OBOS. Husker jeg ikke feil, så er årets budsjett på 48 millioner, og det har vært snakk om opptil 10 millioner i mindre inntekter, så dvs. at neste års budsjett vil være på 38-40 millioner. Denne artikkelen fra 2014 forteller litt om lønningsnivået i Glimt : http://www.an.no/glimt/topplonna-narmer ... 33-7640389

Hvis ikke over 50 % av budsjettet til lønninger fortsatt gjelder, så spørs det om ikke lønnskutt er en nødvendighet. Jeg tipper Glimt har relativ grei kontroll på sponsorinntektene i 2017, usikkerhetsmomentet er vel hvor mye tilskuersnittet kommer til å falle og hva det betyr i mindre inntekter (Jeg regner det som en utopi at årets publikumstall opprettholdes i 2017)

Hvis spillerne har kontraktsfestet en lønnsnedgang på 20% så er det at klubben bestemmer seg for det relativt udramatisk. Vi får nesten gå ut fra at spillerne vet hva de har signert på, slik at dette ikke kommer som lyn fra klar himmel.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Må jo være morsommere å se et Glimt som vinner brorparten av sine kamper i Obos, enn et som taper 16 av 30 kamper i TL.
Hvis de er flinke med markedsføringen, og gjør det bra sportslig, så kan det godt hende det kommer folk på kamp, og kanskje kan man ta med seg en del av de tilskuerne ved et eventuelt opprykk.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

På samme måte som at det må være morsommere å se Glimt vinne nesten alle kampene i 2.divisjon enn brorparten i Obos? Jo lenger ned i divisjonene man kommer så mer kamper er det sannsynlig at Glimt vinner flere kamper, og desto morsommere blir det å gå på kamp. Så da er vel ting greit, det beste er å være i f.eks OBOS slik at Glimt kan vinne kamper, og få folk på tribunene? Resonnementet henger ikke sammen, og all erfaring tilsier en relativt kraftig nedgang i tilskuertallet i OBOS kontra TL.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Selvfølgelig ønsker alle at Glimt skal spille i eliteserien, men når det har blitt som det har blitt så er det vel bra å se at det kan komme noe positivt ut av neste år. Å hele tiden bare fokusere på at Obos består av en haug med dårlige spillere og klubber som bare spiller fysisk fotball så blir det helt feil. Kongsvinger er vel et av de mest tekniske lag i Norge, og de slo ut Godset fortjent i cupen. Dette bare som et eksempel. Vi må i denne fasen prøve å finne positive greiner å henge våre innspill på. Mange er frustrert og sint. Jeg er mest sint fordi jeg mener det var helt unødvendig for Glimt å rykke ned. Det burde vært tatt grep tidligere i høst uten at jeg her og nå vil si hva som burde vært gjort.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jeg vil bare påpeke at jeg er kjempefan av en sportslig leder-stilling. Og også speidere. Glimt skulle hatt 25 speidere reisende rundt i verden på jakt etter talenter sammen med Chelsea, Barcelona og Ajax. Men man må stikke fingeren i jorda.

Hvor mange aktuelle kandidater er det for en slik stilling i Glimt per nu? Hvor mange finnes der ute? Jeg vil ha konkrete navn. Det er jo ikke akkurat som at man får Jostein Flo eller Thomas Berntsen til å flytte til Bodø. Det er der idéen skorter. Jeg vil ikke ha Mini som sportslig leder. Ikke noen av de andre kandidatene jeg anser som farefulle alternativer heller. En sportslig leder-ansettelse er viktigere enn en treneransettelse. Og da også mer kostbart hvis det går galt - på alle mulige og umulige måter. Da er det faktisk bedre uten.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by liverglimt »

Hvorfor ikke Mini? Sterk profil med ett enormt kontaktnett.
@liverglimt
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Jeg er selvsagt helt uenig angående sportslig leder,og det er nok mange kandidater der ute. Men som du riktig påpeker med de navnene der,vi får nok ikke de som allerede er i gode klubber og vi skal hvertfall ikke hente en komplett idiot som Mini heller. Jeg kan komme med to navn jeg tror kunne gjort en bra jobb (merk:disse er skandinaviske,det finnes nok ett hundretalls ute i verden som kunne gjort en god jobb og som er realistiske å hente)


Brian Steen Nielsen(jobbet 10 år som sportsdirektør i Aarhus)

Håkan Mild(8 år bak seg som sportsdirektør i Ifk Gøteborg,en god del kamper som spiller i Sveits,Spania og England der han også har en del kontakter)

Kunne sikkert fortsatt med flere navn,for spesielt i Sverige og Danmark har de skjønt viktigheten av dette. NFF har også kjørt kurs for sportdirektører/de som vil bli det,men har ingen oversikt over hvem som evt har tatt ett slikt kurs.

Det vi UANSETT må få på plass i Glimt er en bedre måte å kvalitetssikre signeringene vi gjør og vi MÅ bli flinkere til å finne de rette typene. For å ta Babenko så er han jo åpenbart en god fotballspiller,men han passer jo ikke inn i spillestilen. Mulig han kan tilpasse seg over tid,men vi har allerede rykket ned så litt sent nå.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Du tror Håkan Mild er interessert i å komme til Bodø? You lost me at Håkan. God kveld

Og jeg tror det skal mer til enn et kurs for å klare en slik jobb.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Ja jeg tror faktisk det(selv om han hadde blitt dyr),poenget var uansett at det er veldig mange kandidater der ute med mye erfaring som Glimt kan prøve å hente. Er ikke han interessert,prøv neste mann på lista.

Forøvrig er Asbjørn Helgeland,som bygde FKH fortsatt uten jobb innenfor fotballen.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Locked