Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Skulle gjerne sett noe slikt ja! Tar selvsagt litt tid å gå gjennom arkivmateriale, så man kan legge lista på et oppnåelig nivå. Proffe bilder, god lyd, god tekst, så er mye gjort.

Har lite erfaring med video selv, men har begynt å se mer på det ifm jobb. Ut fra det jeg har vært borti så kan man sikkert få laget noe slikt for...60-70.000,-? Glimt kan nok få det rimeligere, via sponsormidler. Kan også selge sponsorplass inn i filmen.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Bodø Energi eller oppdrettsnæringen burde se interesse i dette. Finne et case med en ung supporter i distriktet som sammen med faren reiser inn til Aspmyra for å gå på kamp. La han fortelle hva Glimt betyr for han.

Denne var veldig fin. Mer av slikt: https://www.facebook.com/Glimt1916/vide ... 736163756/
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Nydelig
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Siste oppdatering fra meg angående Daniel Berntsen: 9 på Nordlys-børsen etter seieren mot Sandefjord.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

DB spiller veldig bra i TIL. Fått tillit og passer godt inn i 4-4-2 system og TIL har en god trener og en vanvittig god inspirator. Skulle ønske at Glimt ikke er opphengt i et bastant system, spesielt når de har spillere som ikke passer inn i systemet. Det hindrer Glimt i å utvikle seg som klubb.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

TIL spiller ikke 4-4-2 etter at de fikk ny trener, det jeg har fått med meg er enten 3-5-2 eller 3-4-1-2. Og utfra hvordan Berntsen har vært plassert så spiller han spiss med Espejord eller i rollen bak spissen.
Last edited by liverglimt on Mon Apr 23, 2018 3:05 pm, edited 1 time in total.
Reason: Sitering
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Takk for opplysningen Baltus. Men poenget mitt er at Glimt ikke vil eller tør å justerer noe som helst på sitt system som akkurat nå ikke fungerer. Den eneste justering de har gjort er å plassere en treg midtbanespiller på ving i et 4-3-3 system.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Å tviholde på en formasjon hvis man ikke har det riktige spillermateriellet til formasjonen er sjelden noen suksess. Nå er jo 4-3-3 i ryggmargen til Glimt, men fotballen forandrer seg og jeg er usikker på om klassisk 4-3-3 er riktig nå.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Igjen klager man på 4-3-3 som en hemsko for B/G. B/G spiller aldeles ingen klassisk 4-3-3 og forsøker hele tiden å spille seg vekk fra det med alle underlige forsøk, med det resultatet som vi nå ser. Jeg ønsker at de finner tilbake til det som er klassisk B/G. Jeg registrerer også at Brann og Ranheim er to lag som "sverger" til den klassiske måten å spille 4-3-3. Hvorfor lykkes disse, er naturlig å spørre? Kanskje er det mer å hente i standard 4-3-3, ikke bort fra det. B/G har fra 2016 hentet 30 spillere der bare 15 har nådd førstelagsspill, men hvor også 13 av spillerne har forsvunnet bare etter ett halvt år. Jeg har aldri vært med på et slikt "forbruk" av spillere som under Bjørkan. Etter all disse forsøkene, skulle det vel være mulig å finne spillere som passer til det mønsteret man ønsker å spille!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Ecke, var det dette Olsen refererte til i intervju etter kamp, når han sa "ingenting overrasker meg lengre"?
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Jeg tror at Knutsen er nærmere til fortsatt å prioritere ballbesittelsen og spill på fot, men i 3-5-2 dersom "krisen" fortsetter, enn å justere spillestil med spill i rom og med nye spillervalg som må til for å lykkes i 4-3-3. Foran RBK var det tre bak som var den ønskede løsningen i hele treningsuken. Det vil ikke overraske meg om vi snart får se Popovic - Moe, Bjørnbak, Lode - Isidoro, Moberg, Angel, Saltnes, Layouni - Zinckernagel, Opseth. Dessverre :(
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Trassig at TIL pdt er det mest underholdene laget i ligaen og at D.Berntsen er en av de beste.
Vet jo at du er konservativ på 4-3-3 ecke men problemet er det offensive spillermønsteret ikke tallkombinasjonen i seg selv. Vi har jo omtrent bare ett mønster og det har alle funnet ut hvordan de skal ta ut. Men jeg ser lyspunkter nå:

Marius Lode skaper trøbbel for motstander når han forserer gjennom ledd. Vi får håpe Brede Moe holder seg på benk/tribunen resten av sesongen.

Zinkernagel har evnen til å gå av folk og forsere ledd alene.

Vi har ligaens beste høyreback.

Opseth trente for fullt forrige uke,han må i form.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

G-s-enz wrote: Tue Apr 24, 2018 7:19 amVet jo at du er konservativ på 4-3-3 ecke men problemet er det offensive spillermønsteret ikke tallkombinasjonen i seg selv. Vi har jo omtrent bare ett mønster og det har alle funnet ut hvordan de skal ta ut.
Vil arrestere deg der - vi har ikke hatt mange offensive mønstre tidligere når vi har hatt suksess med 4-3-3, men det har funket svært bra. Grunnen er nok spillertypene; kan vi vinne ball, gi den til Runar Berg som blindt slår listepasning til en ving som han VET har startet, og indreløpere som spurter inn i boks, ja da kan motstander gjør hva som helst. Så å legge om fra 4-3-3 for at "folk har funnet ut av det" er jeg ikke med på.

Men å spille etter spillermannskap er vi nødt til, all den tid vår inkompetanse i spillerlogistikk hindrer oss fra å hente den typen spillere vi trenger. Vi hentet ikke Berntsen fordi vi har mer trøkk på midtbana i Moberg. Vel, nå spiller han med trøkk som høyrekant, og holder vårt største ungdomstalent på benken.
Una mas cerveza.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

ecke wrote: Mon Apr 23, 2018 7:04 pm Jeg tror at Knutsen er nærmere til fortsatt å prioritere ballbesittelsen og spill på fot, men i 3-5-2 dersom "krisen" fortsetter, enn å justere spillestil med spill i rom og med nye spillervalg som må til for å lykkes i 4-3-3.
Dette kan man jo tolke på forskjellige måter, men er det slik at vi har en "hovedtrener" som vil spille på en annen måte men ikke får lov til å gjøre det? Hvis ja, hvem er det som bestemmer hvilken spillestil laget skal ha hvis hovedtreneren ikke gjør det?
Nå skal det sies at jeg ikke helt skjønner arbeidsfordelingen mellom Knutsen og Bjørkan, er det Knutsen som er sjef, er ansvaret delt, eller er Bjørkan sjef? Uansett hvem som bestemmer så er slike ting som ecke her kommer med ikke bra når man sliter litt.

Igjen for å bruke en Tromsø referanse, Gamst var klokkeklar på i intervjuet etter kampen at grunnen til at spillet begynner å sitte nå er at det de gjør i kamp er det de øver på hver eneste trening. Tror at de er mye riktig i det, og kanskje noe lederteamet i Glimt bør tenke på hvis det stemmer at de øver på 3-5-2, men spiller 4-3-3, fordi hovedtreneren ikke får det som han vil.
Last edited by Baltus on Tue Apr 24, 2018 11:09 am, edited 2 times in total.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Hadde Valakari kommet til Glimt med sine ideer, ja da hadde det blitt huskestue. Her skal det ikke tenkes nytt, det er programfestet.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

I sportsplanen for B/G heter det at B/G skal spille 4-3-3, derfor:

* utdanner man spillere i akademiet etter dette
* derfor rekrutterer man spiller som passer inn
* derfor ønsker man å trene hver dag for å bli god i 4-3-3
* derfor henter man trenere som kan trene spillere som skal bli god i 4-3-3

Det virker da rimelig logisk, om enn konservativt?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det tenkes jo nytt i massevis, det virker bare ikke som om det som gjøres er så gjennomtenkt alltid.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

Står det noe i sportsplanen om hvordan 4-3-3 skal spilles? Begrepet "4-3-3" sier jo fint lite om hvordan det skal spilles fotball.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

ecke wrote: Tue Apr 24, 2018 11:15 am I sportsplanen for B/G heter det at B/G skal spille 4-3-3, derfor:

* utdanner man spillere i akademiet etter dette
* derfor rekrutterer man spiller som passer inn
* derfor ønsker man å trene hver dag for å bli god i 4-3-3
* derfor henter man trenere som kan trene spillere som skal bli god i 4-3-3

Det virker da rimelig logisk, om enn konservativt?
Denne sportsplanen bør vel snart overførers til et sportsmuseum der den hører hjemme.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det var logikken du ikke likte? :-)
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Novi wrote: Tue Apr 24, 2018 8:58 am
G-s-enz wrote: Tue Apr 24, 2018 7:19 amVet jo at du er konservativ på 4-3-3 ecke men problemet er det offensive spillermønsteret ikke tallkombinasjonen i seg selv. Vi har jo omtrent bare ett mønster og det har alle funnet ut hvordan de skal ta ut.
Vil arrestere deg der - vi har ikke hatt mange offensive mønstre tidligere når vi har hatt suksess med 4-3-3, men det har funket svært bra. Grunnen er nok spillertypene; kan vi vinne ball, gi den til Runar Berg som blindt slår listepasning til en ving som han VET har startet, og indreløpere som spurter inn i boks, ja da kan motstander gjør hva som helst. Så å legge om fra 4-3-3 for at "folk har funnet ut av det" er jeg ikke med på.
Mener ikke vi skal gå bort fra det,men det finne ganske mange andre måter å løse 4-3-3 enn vi har gjort siste årene.

Og som du nevner når vi har spillertypene som bryter med systemet iblant så funker der bra,som Berntsen, Badou og Runar Berg. Vi har ikke spillerene som gjør det per nå selv om jeg tror Zinkernagel blir en sånn spiller. Hauge er også en sånn spiller.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

B/G har noen overordnede prinsipper for A-laget som er skriftlig formulert "Tydelig Spillestil - Glimtstil":
* offensiv og underholdende fotball
* 4-3-3 formasjon
* tydelig 11'er for å bygge relasjoner i spillet
* Spillestilsdokumentet "Spillestil i Bodø/Glimt"
* Dokumentet "Rollebeskrivelser i 4-3-3"

Det er altså ikke jeg som er konservativ, men faktisk rimelig oppdatert (trykket i årsrapporten for årsmøtet i mars 2017), selv om Knuta mener at disse planene bør havne på museum.
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Jeg mener det er gammeldags av Glimt å ha et vedtak ( om det er styret eller årsmøtet som har vedtatt dette) på 4-3-3. Man kan ha en overordnet strategi på offensiv og underholdende fotball, men at det via vedtak skal bestemmes hvilken formasjon det til enhver tid skal spilles mener jeg er tullete.

Gitt en situasjon som fullt mulig kan dukke opp i løpet av kort tid, trener mener at dagens spillertropp passer best til f.eks å spille 3-5-2, 4-4-2 eller 3-4-3 så kan vedkommende altså ikke gjøre det fordi det ligger et vedtak i bunnen som sier 4-3-3. Det er jo tullete, ansetter man en trener/trenere så skal de ha ansvaret og friheten til å disponere laget akkurat som de mener er best, alt annet er jo tullball. Og ja, jeg vet det som å banne i kirka å gå bort fra 4-3-3 i Glimt, men det smarteste er vel å tilpasse formasjon til det spillermaterialet man har disponibelt ikke det spiller materiale et årsmøte/styre gjennom et vedtak ønsket man skulle ha.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ecke »

Det er det sportslige apparatet i B/G som har formulert planene for B/G, og de har i de siste årene i det vesentlige bestått bl.a. av Ørjan Berg, Cato Hansen, Stig Johansen, Aasmund Bjørkan, Runar Berg, Jan Erik Bjerk, Håvard Sakariassen m.fl.. Dette er spillere som har vært med på alt av suksess i B/G som er skapt siden 1993!
Last edited by ecke on Tue Apr 24, 2018 4:54 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Jeg tror det både er fordeler og ulemper med å ha en definert spillestil, men med tanke på at Glimt bruker store ressurser på akademi og at det er et stort satsingsområde, så tror jeg det kan være flere fordeler enn ulemper. Dette er et veldig diskutabelt spørsmål, og man kan argumentere godt for begge synspunkter, men typiske utviklingsklubber (som Glimt er) tror jeg det er viktigere med et tydeligere rammeverk enn i andre klubber.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Locked