Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

ecke wrote: Tue Apr 24, 2018 4:50 pm Det er det sportslige apparatet i B/G som har formulert planene for B/G, og de har i de siste årene i det vesentlige bestått bl.a. av Ørjan Berg, Cato Hansen, Stig Johansen, Aasmund Bjørkan, Runar Berg, Jan Erik Bjerk, Håvard Sakariassen m.fl.. Dette er spillere som har vært med på alt av suksess i B/G som er skapt siden 1993!
Det har du rett i at de har vært med på, og som trenere har de ikke vært like heldige. Og jeg sitter med spørsmålet: La oss si Glimt skal ha ny trener og en dyktig spennende trener er aktuell og får følgende beskjed, vi spiller 4-3-3, ingenting å diskutere! Da fjerner du mange dyktige folk, fordi ingen trener med integritet og sin fotballfilosofi vil gå med på at styret/årsmøtet/gamle spillere/eks.trenere har bestemt hvilken formasjon laget du trener skal spille. Dette er med all respekt å melde helt håpløst.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Garrincha wrote: Tue Apr 24, 2018 4:54 pm Jeg tror det både er fordeler og ulemper med å ha en definert spillestil, men med tanke på at Glimt bruker store ressurser på akademi og at det er et stort satsingsområde, så tror jeg det kan være flere fordeler enn ulemper. Dette er et veldig diskutabelt spørsmål, og man kan argumentere godt for begge synspunkter, men typiske utviklingsklubber (som Glimt er) tror jeg det er viktigere med et tydeligere rammeverk enn i andre klubber.
Definert spillestil er en fordel, men at den spillestilen aldri skal justeres er da rimelig konservativt. Og gode fotballspillere børe kunne spille fotball i flere formasjoner enn kun 1.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Og for å utdype litt, hva hvis Layouni er best som hengende spiss i 3-5-2, liggende i mellomrommet i en fri rolle? Det får vi aldri vite all den tid vi spiller 4-3-3, der han er venstre kant. Hva om Moe, Lode og Bjørnbak fungerer som krutt sammen i en treer bak, med Isidoro og XXX som høyre og venstre i en femmer på midten? Svaret får vi aldri, all den tid vi kun skal spille 4-3-3.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

4-3-3 er en fleksibel formasjon som kan spilles på mange måter. Glimt må bli flinkere til å mestre flere varianter av 4-3-3. Hvis Glimt f.eks begynner å spille 3-5-2 så beveger man seg utenfor rammeverket, og da er det jo ikke noe poeng å ha det rammeverket.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Baltus
Posts: 236
Joined: Sat Apr 17, 2004 1:52 pm
Location: Bodø

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Baltus »

Man kan ha et tydelig rammeverk, uten at dette begrenses til 4-3-3. Og som du sier 4-3-3 kan spilles på mange måter, er alle disse innenfor rammeverket?

Jeg mener at når man gir en trener tillit, så skal den tilliten inkludere at vedkommende disponerer spillerstallen som man har tilgjengelig på den måten man mener er best.
Vi kan faktisk komme opp i en situasjon der en trener får sparken fordi 4-3-3 ikke fungerer med spillerstallen som er tilgjengelig, og vedkommende ikke får lov til å endre noe fordi et vedtak gjort av tidligere spillere ( med begrenset trenersuksess) har bestemt hva som er lov og ikke. Det er jo direkte tullete.
_________________________

6 måneder med snø og is uten
Tippeligafotball er alt for lang tid...
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Til tross for at det er store navn som står bak denne planen, så må jeg si meg enig i at dette bør på museum. Jeg har aldri hørt om noen andre klubber som har nedfelt hvilken formasjon de skal spille i. Hvorfor ikke mon tro? Formasjon bør bestemmes av hvilke spillertyper vi har og det treneren mener er best, ikke gamle helter som sitter på bakrommet. Jeg skjønner tankegangen med at hvis U-avdelingen spiller på samme måte, så kan vi utvikle de riktige spillerne internt, men det er jo stort sett lette midtbanespillere og en brukbar ving annethvert skuddår som kommer fra egne rekker og når A-laget. Jeg lurer jo på om sånne Moberg/Sané på vingen-eksperiment skyldes sånne tåpelige formasjonsbestemmelser. "4-4-2 sier du? Kommer ikke på tale. Da får du heller sette Bjørnbak inn som ving"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Tror ikke Liverpool fortalte Klopp at slik og slik må Liverpool spille ellers så får du ikke jobben. Tror dette er noe som henger igjen fra 70-80 tallet i Glimt og så henger denne planen igjen. Skrot hele greia. For meg kan Glimt spille både 4-3-3 og andre formasjoner bare at de til enhver tid bruker de beste spillerne og vinner kamper.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Trapattoni »

ecke wrote: Tue Apr 24, 2018 4:50 pm Dette er spillere som har vært med på alt av suksess i B/G som er skapt siden 1993!
Det er altså kaffekos på Aspmyra og suksessformler fra 90-tallet som skal være førende for Glimts sportslige utvikling når vi nærmer oss 2020? Trøste og bære.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

1. En liten klubb med et lite ressurstilfang gjør nok fornuftig i å harmonere ungdomsavdelinga og elitelaget mtp. spillestil, formasjon, spillertyper osv.
2. Klubben klarer tilsynelatende kun å ale opp én spillertype, så det fornuftige i punkt 1. er kanskje ikke så fornuftig likevel?

Sammenlikninga med Liverpool er søkt, ettersom klubben har enormt med ressurser og nærmest fritt kan velge trener på øverste hylle.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Du trenger ikke så mye ressurser for å frigjøre seg fra en fossil tankegang når det gjelder formasjoner.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Det stemmer, men hvis du er en liten klubb med få ressurser, og ikke har noen nedfelt kontinuitet i klubben, vil du fort bli prisgitt en nyansatt treners innfall og luner. Usikker på om det er spesielt mye bedre.

Man kan jo spørre seg hva dette grunnlaget er forankra i, ut over tidligere spilleres positive erfaringer, og om utforminga gjør det utvikling og prestasjon mulig i den grad man ønsker det. Jeg hadde kanskje sett at man hadde nedfelt noen andre prinsipper enn akkurat tallkombinasjonen, men det er nå likefullt hundre måter å spille 4-3-3 på.

Slår du dette sammen får du en situasjon som dagens, der klubben har et vedtak og et grunnlag som kommer i konflikt med trenerens erfaringer og ideer. Det trenger ikke bli særlig bra. Men alternativet er ikke nødvendigvis bedre, som nevnt, for en liten klubb.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Jeg vil påstå at vi rykket ned i 2016 p.g.a at vi ikke ville vike fra 4-3-3 formasjon, nettopp fordi vi hadde 2 knallgode spisser som ville passet perfekt til et 4-4-2 formasjon.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

Jeg vil påstå at vi rykket ned i 2016 på grunn av elendig spillerlogistikk og suspekt kampledelse.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

En kombinasjon vil jeg si.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by G-s-enz »

Jeg tror vi hadde vært tjent med å nedfelle litt andre punkter i planene. Ett lite forslag:

- Glimt skal basere seg på en ballbesittende stil uavhengig av motstander. (Få det inn fra yngst til eldst)

- Glimt skal spille en ambisiøs angrepsfotball med høy risiko.(Se til Celta Vigo eller Real Betis)

- Glimt skal tilpasse formasjon etter typer ikke typer etter formasjon.

Dette rablet jeg ned på 1.minutt,sikker på at smarte hoder ville klart å fått ned noe bra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Glimt skal basere seg på å vinne fotballkamper, uavhengig av motstander, formasjon osv, men alltid stille med de spillerne som er best og i form og seriøs i treningsarbeidet uavhengig av gamle meritter.
jendoriluka
Posts: 511
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by jendoriluka »

Det er riktig at 4-3-3 kan spilles på veldig mange måter. Men det er én variant som er så innøvd i Glimt-systemet at 4-3-3 i Glimt egentlig bare er denne varianten. Helt fra smågutte-alder blir Glimtgutter lært opp til at vingene skal holde seg bredt (altså ingen innoverkanter). Indreløperne skal stå høyt, forholdsvis bredt og true mellomrom og rommet mellom back og midtstopper. Dette en statisk variant av 4-3-3 som er helt avhengig av de rette typene. Jeg tror Knutsen ønsker variasjon, noe jeg mener er helt riktig. Problemet er at Glimt antagelig ikke har trent nok på variasjonene. Dette ser man ved at rytmen i angrepsspillet er nærmest fraværende.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Knuta wrote: Wed Apr 25, 2018 9:45 am Glimt skal basere seg på å vinne fotballkamper, uavhengig av motstander, formasjon osv, men alltid stille med de spillerne som er best og i form og seriøs i treningsarbeidet uavhengig av gamle meritter.
Og det tror jeg de gjør. Ingen kakker Knudsen i hue om de vinner kamper i 3-5-2. Når man taper derimot leter man etter en synder, og da diskuteres alltid spillerstil, noe jeg tror er helt feil.

Vi har terpet på 4-3-3 med suksess med akkurat de samme spilerne som nå, og gjengen er nå usikker etter en rekke dårlige resultater. Da er det typisk at man vil "prøve noe annet for det kan jo ikke bli værre", men MÅ det begynne med formasjonen? Kan man gjøre noe annet i det daglige arbeidet som gjør at man har samme inngang og gjennomføring av kampene som Ranheim, f.eks.?

Og apropros Ranheim. Alle som er nært/kommer nært på klubben applauderer fellesskapet, holdningene, og de langsiktige verdiene som er bygget opp i laget. De er ikke der pga et blaff, men pga flere år med strukturert jobbing rundt veldefinerte verdier. Jeg tror ikke Glimt har de som kreves i klubben sentralt for at det skal jobbes på samme måte.
Last edited by Novi on Wed Apr 25, 2018 10:37 am, edited 1 time in total.
Una mas cerveza.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Boombadila »

Det er vel kanskje tre debatter som pågår samtidig her, men som jo går inn i hverandre.
1) Hvilke prinsipper og "spilleplaner" skal Glimt ha, hvordan skal disse se ut, og hvordan skal klubben innrettes når det kommer til disse. Sånne kjedelige strategispørsmål altså.

2) Hvordan skal disse prinsippene fungere i praksis? Hvor mye frihet skal man gi en trener? Hvilke spillere skal man hente, og kan man f.eks i en nedrykkskamp hente noen som ikke passer direkte inn for å berge plassen. Det finnes mange flere spørsmål, men disse er jo på det operasjonelle planet.

3) Så har vi det vi kan kalle for det taktiske nivået, altså hvordan fungerer disse tingene i dag. Har man klart å gjennomføre, på en god måte, det man satte seg ut for å gjøre. Har man spillere som passer for planen? Hvis ikke, bør man da tilpasse planen til naturen, eller naturen til planen? Bør man, kortsiktig, bruke en annen plan mens man prøver å få på plass det som trengs for å kjøre hovedplanen? Fungerer f.eks trenerteamet optimalt etter rolleendringen fra i fjor.

Det er vel på alle disse spørsmålene jeg håper at styret kjenner sin besøkelsestid.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Novi wrote: Wed Apr 25, 2018 10:36 am
Knuta wrote: Wed Apr 25, 2018 9:45 am Glimt skal basere seg på å vinne fotballkamper, uavhengig av motstander, formasjon osv, men alltid stille med de spillerne som er best og i form og seriøs i treningsarbeidet uavhengig av gamle meritter.
Og det tror jeg de gjør. Ingen kakker Knudsen i hue om de vinner kamper i 3-5-2. Når man taper derimot leter man etter en synder, og da diskuteres alltid spillerstil, noe jeg tror er helt feil.
Det er nettopp det jeg ikke tror Glimt gjør. De er for opptatt av 'gamle spøkelser' og tar ut utrente spillere fordi omgivelsene forlanger det, og jeg er skremt over at Glimt i forhold til sin storhetstid har veldig dårlig tempo i laget, selv om det burde vært motsatt. Glimt ble før regnet som laget med ekstrem hurtighet og teknikk. I fjor holdt det i Obos mot Florø, Elverum og Åsane. Sammenligning med TIL og Valakari og hans fotball filosofi er slående. Som Gamst sier, vi spiller kamper akkurat som vi trener.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Jeg synes dette er en interessant debatt. Jeg liker tanken om å ha en rød tråd gjennom "akademiet" til A-laget, men jeg synes ikke det virker som om man får ut potensialet til en slik ordning.

Jeg tror mye skyldes at vi ikke klarer å rekruttere rette spillertypene til å fylle inn tomrommene i 4-3-3. I tillegg brukes ikke nødvendigvis talentene i de posisjonene som de har gått gradene i. Det er også forutsigbart, når vi ikke klarer å skru opp tempoet så er vi latterlig lette å stoppe. Derfor har vi de siste kampene tydd til Flo-pasning (gud hjelpe..).

Stefan Johansen var kantspiller i Glimt også på aldersbestemte lag. Han ble kort tid etter han forlot Glimt en av landets beste sentrale midtbanespillere, både i 4-4-2 på Godset og 4-5-1 på landslaget. Jeg tror gode spillere klarer å tilpasse seg andre spillerstiler. Det handler først og fremst om forståelse. Trond Olsen er det motsatte eksemplet. Han MÅ spille bred kant i 4-3-3. Ingenting annet har fungert for ham.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Veldig bra oppsummert ingen87.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Godt mulig Glimt overvurderer betydningen av at akademiet nødvendigvis må spille på samme måte som a-laget. Kanskje er tiden kommet til at klubben, supportere og Bodø by tar en skikkelig debatt om Glimt skal fortsette med 4-3-3 stilen eller at man skal gå over til å være mer fleksible. Det er en interessant og aktuell problemstilling. Vi må ikke glemme heller at det er mye tradisjon i 4-3-3. Tror det er sterke meninger om temaet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Spillestildebatten forflytter seg i sirkler og ikke en lang og strak linje.

I år er det høyt press på motstanderens banehalvdel som er fasiten i lys av City og Liverpool. I fjor var det totalfotball med 3-5-2 på bakgrunn av Chelsea. For ti år siden var det viktigste å holde nullen - så fikk man håpe at en klarte å lure inn et mål eller to på dødball eller basert på tilfeldigheter.

Jeg ser ingen problemer med at det i sportsplanen er slått fast at klubben skal spille 4-3-3. Da vet alle involverte, være det seg potensielle trenere, spillere, supportere eller andre, premisset. Det gir en tydelighet i bunn som jeg tror er veldig nyttig i arbeidshverdagen og i det langsiktige perspektiv. Jeg tror ikke problemet er 4-3-3-erklæringen i seg selv, men at jobben rundt har vært for dårlig. Med andre ord: Man har ikke vært flink nok til å rekruttere spillere som passer inn i 4-3-3-formatet dagens sportslige ledelse ønsker å spille.

Som tidligere slått fast: Det finnes tusen måter å spille 4-3-3 på. Jeg ser forskjeller på måten Bjørkan løste 4-3-3 da han var hovedtrener og da Jan Halvor Halvorsen var sjef. Og Øystein Gåre. Og jeg store forskjeller på Glimts 4-3-3 i dag kontra Kåre I's 4-3-3 i Rosenborg. Pep Guardiola spiller i tid og utide 4-3-3. Jeg ser ingen som hevder at han er utdatert av den grunn.

Noe jeg derimot er engstelig for, og noe jeg har uttrykt tidligere, er at klubben kanskje går glipp av store talenter på bakgrunn av at akademiet _skal_ spille 4-3-3. Jeg har selv spilt på førstelag i u-avdelingen og jeg har ikke telling på hvor mange mål jeg har vært med på å score som utelukkende skyldes at vi hadde et fast spillemønster og en plan om hvor ballen skulle gå når vi hadde den. Det gikk nærmest på automatikk. De lokale aldersbestemte lagene hadde ikke dette spillemønsteret i ryggmargen. Og man vant som regel kamper 10-0. Jeg ser absolutt fordelene med at juniorene som kommer opp har spilt 4-3-3 tidligere. Men det man da utvikler er rollespillere; være seg indreløpere eller kanter. Man utvikler ikke fotballspillere. Hadde klubben lagt opp til litt mer eksperimentering på aldersbestemt ville for eksempel en 4-3-3-stopper kunne utviklet seg ytterligere ved å spille noen kamper i 3-5-2. Han ville da blitt kastet ut av komfortsonen og måtte behandle en ny arbeidsoppgave. Og innrettet seg deretter. Og sannsynligvis blitt en bedre stopper i 4-3-3.

Edit: Det er feil å hevde at Stefan Johansen var kantspiller på aldersbestemt. Han var spiss. Han spilte flere kamper på midtbanen enn på kanten. Det var først og fremst på a-laget han ble prøvd på vingen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Stefan Johansen har dog vært kantspiller på a-landslaget i nyere tid :mrgreen: Både under Høgmo og Lägerback. Men selvsagt, mye mye bedre mer sentralt i banen.
Locked