Eliteserien 2018

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
AnthonyGregory
Posts: 206
Joined: Sun Apr 09, 2017 5:38 pm
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Eliteserien 2018

Post by AnthonyGregory »

Enig med Novi her.

I går spesielt, men også i store deler av sesongen mangler vi kreativitet og godt kombinasjonsspill på siste tredel, men sist og ikke minst- flere gode avsluttere. Det bør helst komme 5-7 mål per sesong fra hver vingposisjon, i tillegg bør det leveres 3-5 mål fra hver indreløper. Resten av utespillerne bør score et mål eller to per sesong.

Sist gang vi rykket ned mener jeg å huske at det bare var Furebotn (som forsvant ila sesongen) og Berg som scoret fra midtbaneposisjon. Synes Saltnes har vært litt uheldig, og tror han kan bidra med mål. Zinkernagel har kreativitet og vil nok score noen flere mål. Men å se ballen trille ut på seksten meter på fotbladet til Angel, i god skuddposisjon- hvor man holder pusten i spenning- for så å se en lompe 17 meter utenfor og 11 meter over, er faktisk det aller mest frustrerende med årets Glimtutgave.

I 2016 leverte vingene brukbart med scoringer. Hittil i år synes jeg ikke vingspillet har vært imponerende. Layouni har tidvis vært meget god og Evjen ser spesielt spennende ut, men jeg venter enda i spenning på et mål fra kant.

Vi er godt trent, har bra lagmoral og stort sett et solid forsvar. Vi blir sjelden utspilt. Vi kan bare håpe at det løsner offensivt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Vi har snakka mye om det innpå her; når Glimt fungerer skårer indreløperne mye mål. (Ikke nødv. ankeret — verken C.Berg eller Chatto hadde noe særlig til målproduksjon).

Så langt er det jo bare Zinkernagel som har skåret av indreløperne. Verken Saltnes eller Berg (når han har fått sjansen) har kommet seg til særlig mange farligheter, mens Moberg er en type som kan komme seg i gode posisjoner men ikke er en voldsomt god avslutter. Det lover ikke bra for Glimt, men er heller ingen voldsom overraskelse; Knutsen er ikke noen tradisjonell Glimt-trener og Bjørkan framelsker et litt anna spillemønster enn hva vi er vant med.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

Jeg mener vi angriper fortere enn vi mestrer når vi får overgangene. Vi rekker aldri å få indreløperne inn i feltet,og da blir det innlegg mot ensom spiss og kanskje en ving. Meget enkelt å forsvare seg mot.

Synes egentlig vi finner ett bra tempo når vi angriper mot etablert,problemet er bare at vi angriper feil sone på banen. Ofte er det Angel som slår fri Saltnes/Zinkernagel,de går inn mot midten med ball fremfor å slå på ving som enten får en mot en eller har en back på overlapp. Gjør vi dette får vi flyttet folk inn i feltet. Dette går på offensivt spillemønster og samhandling. Dersom vi har innoverkanter får back og indreløper en enorm jobb med å strekke motstander ut mot sidene. Moberg den klart beste til akkurat dette i fjor,men han har foreløbig falt gjennom på dette nivået.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Neko »

Jeg har sammenlignet kamp for kamp med 2015 (sikker plass etter skummel start) og 2016 (nedrykk). Endringer i lagene som spilte er håndtert slik:
  • Ranheim har tatt plassen til Viking (og blir sikkert like vanskelig som Viking var)
  • Kristiansund har tatt plassen til Aalesund (samme landsdel, tilsvarende nivå)
  • Sogndal har plassen til Sandefjord i 2016-sesongen (eneste mulighet)
  • Mjøndalen har plassen til Brann i 2015-sesongen (at Mjøndalen gikk ned og Brann opp gjorde rett og slett serien vanskeligere i 2016 enn året før)
Tallene i de hvite kolonnene hvordan årets poengfangst kommer ut +/- sammenlignet med den tidligere sesongen:

Image

(hvis bildet ikke kommer fram, trykk på linken i signaturen min)
Last edited by Neko on Mon May 21, 2018 6:57 pm, edited 2 times in total.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

Linken funker ikke
Una mas cerveza.
User avatar
Neko
Posts: 430
Joined: Tue Jul 28, 2009 9:10 am
Location: Oslo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Neko »

Bedre nå? :)
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Eliteserien 2018

Post by liverglimt »

Ja den fungerer og den vises i forumet. :)
@liverglimt
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Playmaker »

Mark Dempsey sparket! Håper ikke de får en oppsving neste match...
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Crazy horse »

Det hadde jo bare vært jævlig typisk.
Fotball er nesten alltid morsomt
tjongs
Posts: 2571
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 94 times
Been thanked: 178 times

Re: Eliteserien 2018

Post by tjongs »

I Start innser de krisen og tar grep. I Glimt satser vi på at det går over og belønner trenerteamet med nye kontrakter når vi gjør det nesten like dårlig. Håper vi har rett, men er langt fra sikker.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien 2018

Post by ecke »

Trenerne har snudd opp ned på spillestil og angrepsmønster, som f.eks. ballbesittelse, innoverkanter, truer ikke bakrom, oppspill mot høytliggende indreløpere. Alt det jeg likte med B/Gs måte å spille på, er i ferd med å forsvinne! Knutsen og Bjørkan har gått inn i dette, selvsagt med vitende og vilje, men med et foreløpig sørgelig resultat. Dessverre er styreleder og daglig leder med "på lasset", med nysignering som bekreftelse på at det er slik klubben ønsker det.

Jeg hadde ønsket at B/Gs ytterligere rendyrket sin tradisjonelle spillestil, i motsetning til B/Gs trenere/ledelse og mange på "Glimtforum", slik Ranheim har gjort det. "Håpløst konservativt", javel. Tønne fra Levanger på venstre kant og Valla Dønnem fra Byåsen som sentralt anker, var det som skulle til for å foredle fjorårets 4-3-3. Husk at Ranheim tok 4 poeng fra B/G i 2017.

B/G hadde bedre sportslige forutsetninger enn Ranheim foran denne sesongen, et av Norges beste fotballakademi, større økonomiske ressurser, dyrere spillestall, flere nye spillere. Likevel lykkes Ranheim med en innarbeidet 4-3-3 der kantspillere får være kantspillere, der indreløpere løper og spissen er møtende, mens B/G leter etter noe annet.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Eliteserien 2018

Post by G-s-enz »

For meg virker det noen ganger mer som om de ønsker å utnytte rommene på kantene men spillerne lystrer ikke/får ikke til(jmf intervjuer etter kamp). De ønsker nok å variere mer i spillemåte som på sikt vil gagne spillerene og klubben. Men akkurat nå blir det verken fugl eller fisk.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Det er nok ikke systemet i seg selv som er problemet. Ranheim brukes som eksempel. De har en mye mer mobil midtbane enn Glimt samt raskere spiss. De kommer ofte med 4-5 mann i boks og er fysisk sterke og veldig mobile. Innsats og guts er en undervurdert egenskap. Glimt har TO på en ving. En spiller uten teknikk og har også mistet mye hurtighet. Layouni er rask men enkel å stoppe. Opseth er treig og stillestående. Så har vi en midtbane som jeg mener kun er Zickernagel som holder mål i tillegg til PB og Evjen(de to siste spiller lite). Moberg og Saltnes er for lite mobile og Angel stopper opp hvert angrep. Da spiller det liten rolle om vi spiller 4-3-3 eller hva som helst. Snakket med en topptrener på fredag. Han påpekte også at Glimt tidligere var kjent for sin hurtighet men at det ikke lengre prioriteres i klubben.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Eliteserien 2018

Post by ecke »

Jeg er enig med deg om spillerstallen, men dessverre er det også de prioriteringene trenerne har gjort. Trenerne har prioritert noe annet enn hurtighet. TO blir vi ikke enige om. Ranheim ble fornøyd med Tønne og jeg tror de ville vært fornøyd også med TO.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Gvandreassen »

Fulgte dagens kamp fra jobb, og jeg må si at dette nok er det mest tannløse jeg har sett på lenge. De ser ut som om de har gitt opp før legges inn i boks, som om det er en plikt de bare må få gjort. Dette blir nedrykk slik det står seg nå med mindre det begynner å bli lagt planer for hva man skal gjøre når man har ballen ved tredve meter. Det eneste laget i eliteserien som er dårligere enn oss er Sandefjord. Det er dessverre ikke bare ett lag som rykker ned, men to pluss kvalifisering. Da holder det ikke å være bedre enn laget fra byen som sleper hval på land.

Det som bekymrer meg mest er den nevnte ambivalensen når ballen blir slått inn. Både den som legger, og de som er i boks, ser ut til å ha null tro på det de driver med. Ikke har vi noen som er gode på langskudd. Begynner å bli oppriktig bekymret, så nå får gutta begynne å vise at de ønsker å spille i landets fremste liga. Sukk...Heia Glimt...
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by Sulliken »

Stabæk snytt for sesongens klareste straffe. Klarere enn noen av de vi har blitt snytt for.
https://www.vg.no/sport/i/OnJ2bV/ohi-fr ... -lett-unna

VIDEODØMMING NÅ
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Novi »

"– Vi har spilt tolv runder, og nå har jeg ingen statistikk på dette, men jeg synes på generell basis at det ikke har vært for mange feil."
Jeg har ikke sett på tallene, men benekter det du sier likevel.

Den der situasjonen er jo helt horribel - Sarpsborgspilleren har jo totalt uttstrakt fot, og ballen endrer ikke retning i noen grad. Da er det jo bare 2 alternativer: Gult kort for filming eller straffe.

Norske dommere ER dårlige. Ha DET som utsagn på "generell basis" og jobb utfra det. Klages det like mye over dommere verden over, eller kan det faktisk være noe med all den medie-oppmerksomheten den elendige dommerstanden klarer fra på seg?

Vi ble åpenbart snytt for straffe mot RBK, mens denne er enda klarere. Offsidefeilen for RBK på søndag var også ille, men noe mer forståelig.
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Knuta »

Det mangler etter min mening fotballforståelse. Det er noen dommere som peker seg ut som veldig bra, og som jeg ser har en veldig god fotballforståelse. Den enkleste regelen er at dersom det felles innenfor 16-meteren og ballen fortsetter i samme retning etter 'fellingen' er det beina som tas og ikke ballen. Endrer ballen retning er det som 'regel' ballen som tas. I kampen mot RBK er det tydelig at ballen forsetter rett frem og der bør dommeren forstå at en spiller ikke legger seg ned på 3 meter når han bare kan klinke ballen i mål. Det samme ser man på kampen i går at ballen fortsetter i samme retning etter fellingen. Filming foregår som regel når spillerne ikke er helt gjennom men bruker alt innenfor 16-meter linja som skuespill.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Boombadila »

Jeg ser at tvkampoppsettet nå er klart for resten av sesongen, dvs fra runde 17-28.

Det er vel to kamper som flyttes for Glimt sin del, så vidt jeg ser i farta:
https://www.fotball.no/turneringer/elit ... iteserien/
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 734 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by Sulliken »

Reka til Start

Hva tenker vi om det?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Kesseboy »

TK Karlsen og Rekdal i samme klubb? Something's gotta give ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Gvandreassen »

Ja hjelpes, akkurat det jeg og tenkte Kesse. Hvordan er effekten av Rekdal på omgivelsene? Var vel opphold over flere år i både VIF og AAFK. Tærer han på folk i støtteapparat og spillergruppe, eller er han mulig å hanskes med over tid?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Eliteserien 2018

Post by Larsson »

Tja, Rekdal klarte fire sesonger sammen med Henrik Hoff i Aalesund. Hoff er trolig den mest inkompetente lederen Fotball-Norge har sett. Så dette kan gå bra. De har jo bygd opp klubben på en måte som sørger for at han ikke får ha mer enn én finger i spillerlogistikken. Det er jo på det punktet han er aller verst.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Eliteserien 2018

Post by J I P »

Nå er jeg veldig spent på om Rekdal skal kaste seg ut i en ny kjøpegallopp når overgangsvinduet åpner. Man kan si mye om Glimt sine innkjøp og kanskje enda mere om Rekdal sine. Rekdal har en del ting å bevise nå.

Edit: litt om utskiftninger i lagene
http://www.vpn.no/vpn-spesial/2016/04/s ... -spillere/
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Post Reply