Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

I Stabæk står 8 spillere(4 sentrale) uten kontrakt etter sesongslutt. Men ingen der surmuler og forlanger 'å høre' fra trenerne/ledelsen om de blir med videre. Som sagt ingen eliteserieklubber kan fortelle hvordan laget er til neste år og det skulle bare mangle. Synes alle som føler seg 'utrygge' burde kanskje gå i seg selv, drive med egentrening i stedet for playstation og sette alt inn på å gjøre det beste for klubben så lenge de har kontrakt.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Om fem dager kan de skrive under for hvem de vil. Så får vi se hvor smart grep det er å sitte på gjerdet.
Er det noen av våre bosmanspillere som kommer til å bli ekstremt savnet? Neppe..
Er det bittert å la spillere som Patrick Berg gå gratis, ja litt?
Må klubben bruke mye ressurser på å "kartlegge" nye spillere, ja.

Føler denne surmulinga er litt oppkonstruert av avisa og. De gjengir først en sak fra Bergens Tidene om alle bosmanspillere, deretter går de til Glimt sine spillere på lista og spør om de har hatt forhandlinger med klubben.

Trond Olsen sier at han er overrasket over at det ikke har vært noen samtaler med klubben, siden det står i kontrakten at en slik prat skulle finne sted etter sesongslutt (fair enough).

Thomas Drage sier at han ikke har fått bidratt så mye på banen som han selv har ønsket, men skal jobbe seg tilbake fra skade. Han sier ingenting om at han er misfornøyd, utover at han ønsker spilletid. Dette har ingenting med kontraktsforhandlingene å gjøre.

Emil Jonassen sier at han tenker på at han ikke vet hvor han skal være neste sesong. Han vil finne en arbeidsgiver som vil ha han. Mye tyder på at han skjønner at han kanskje ikke har framtida si i Glimt.

Thomas Jakobsen bekrefter bare at han ikke har hørt noe fra Glimt, men har ingen kommentarer utover det.

Resten av bosmanspillerne er klubben tydeligvis i forhandlinger med. Jeg synes ikke det er så mye surmuling, men synes det er rett av Olsen å poengtere at Glimt ikke har fulgt opp avtalen de har inngått med ham.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Synes heller ikke noe tyder på surmulig, men det har jo tidligere vært eksempler på spillere som ikke har hatt noen dialog med klubben før kontrakten nærmest har vært over. Vel nok går dette begge veier, men det er helt ok personalpolitikk om Glimt setter seg ned med alle spillere som har utgående kontrakt og tar en prat med dem.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Spesielt de som klubben er helt sikre på ikke blir tilbydd ny kontrakt.
Vil tro det er noen i denne gjengen som ikke får tilbudet, og da er det realt gjort å gi de beskjeden så tidlig som mulig.
Førr Evig!
koffeincident
Posts: 7
Joined: Mon Jun 25, 2018 10:25 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by koffeincident »

Det er interessant at sportslig leder og hovedtrener har hentet to spanjoler til klubben. Åpenbart gode spillere. Jeg vil faktisk påstå at Isidoro og Ángel er våre to beste fotballspillere. Problemet er at man ikke får spilt på deres styrker med klubbens fotballfilosofi, sånn sett kan man vel konkludere med at dette er unødvendige signeringer som ikke passer inn. At Ángel må slå på tvers eller bakover er ikke rart når det tidvis ikke finnes initiativ, løp eller kombinasjoner fremover på banen. Det er tross alt bedre å holde ballen i laget og vente på en bedre mulighet, men når det ikke er oppfatningen blant medspillere eller publikum blir det en utfordring. Det jeg lurer på er om det jobbes aktivt fra trener team om en mer risikostyrt (kontroll på ball) spillestil i laget eller om det vi ser i kampene beror på kulturkræsj og tilfeldigheter på grunn av dårlig sammensatt spillertropp. Om det jobbes aktivt med har i såfall laget stått på stedet hvil i mange mange måneder hva angår samhandling offensivt. Jeg har problemer med å se hva man ønsker å oppnå i kampene, spesielt når det jages mål virker det helt tilfeldig.

Når det gjelder samhandling og kampplan kan vi også se at Bodø/Glimt er det eneste laget i Eliteserien som ikke har scoret i spilleminutt 31 - 45. I samme periode er det kun Sandefjord som slipper inn mer mål - syv - mot Glimts 6 mål. En annen interessant sak er at beste Glimt-spiller i poengligaen er Ulrik Saltnes på 45. plass, med 4 målpoeng på 14 kamper (0,29/kamp). Til sammenligning har Tromsø hele fem spiller som har sanket mer poeng (Åsen #7, Antonsen #18, Espejord #20, Gamst Pedersen #24, Berntsen #28, Nilsen #44). Forøvrig ble Fitim Azemi nr. 2 og Trond Olsen nr. 5 ved sesongslutt da klubben rykket ned i 2016. Det er ingen tvil om at laget mangler X-faktor og spillere som kan avgjøre kamper i favør Bodø/Glimt.

Når det gjelder spillere på utgående kontrakter er det interessant. Thomas Jacobsen er en rutinert mann og forholdsvis billig, da han neppe er aktuell for andre klubber. Kan bli en god mann å ha med seg ned i OBOS-ligaen om det skulle bli nedrykk. Thomas Drage har kun spilt 11-16 kamper per år i Eliteserien siste 5-6 årene. I 2011 da Tromsø tok sølvet i Eliteserien spilte han 30 kamper, Drage var da 19 år. Nå er han 26 år, skadeplaget, lite målfarlig og langt i fra fast på laget. Patrick Berg har åpenbart talent og ferdigheter, blir garantert dyrere å speide og hente inn tilsvarende spiller for en så lite attraktiv klubb enn det er å fornye kontrakten hans. Tviler på at han har millionlønn slik det er nå? Trond Olsen har vært en kjempespiller for klubben. Nå er han 34 år og er naturligvis på hell, spesielt når han har levd på farta. Emil Jonassen er ikke uerstattelig, har fått flere muligheter uten at han har klart å etablere seg.

I flere år har vi vært berget av enkeltmannsprestasjoner (Badou, Azemi, Olsen, Sørloth) heller enn godt samspil offensivt. Nå blir vi avkledd.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Alle arbeidstakere bør behandles greit. Får man vite tidlig at man ikke er aktuell videre, har man bedre sjans til å finne seg en ny klubb til høstsesongen. Kanskje kan Glimt få noen kroner også.
Fotball er nesten alltid morsomt
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sven-Rune »

Syns jo Trond selv kunne bedt om disse samtalene da.
Når det gjelder de andre ville jeg kalt dem inn og sagt at nå er det opp til dem: Vis at dere har noe å tilføre klubben, hvis ikke kan vi ikke tilby ny kontrakt!
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Min største bekymring er Glimt's inkompetanse på å hente nye spillere. Med mange av de som er på utgående (Jonassen, Moe, Jacobsen, Drage, Olsen) er det litt sånn "ikke god nok, noen andre må inn" - og man antar at "andre" er bedre uansett. Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden, hvertfall ikke når Knudsen/Bjørkan leter i en potetåker.

Så ja, mulig vi ikke syns Moe er god nok, men jeg beholder heller ham enn "en som så frisk ut på speiding i Latvia".
Una mas cerveza.
koffeincident
Posts: 7
Joined: Mon Jun 25, 2018 10:25 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by koffeincident »

Det interessante er jo at gode spillere oppdages og hentes jevnt og trutt, men passer ikke inn. F. eks. kan vi ende opp med en slags van Nistelrooy, men klarer ikke å spille på ferdighetene for å nyttegjøre seg overgangen.

"Oj, han var god! Hent ham!"
"Passer han inn i laget vårt da?"
"Ingen anelse, men han var god!"
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

(Ikke helt overbevisende)Tilsvar fra Frode Thomassen.
http://www.glimt.no/nyheter/Fra%20innsiden
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Det var en imponerede mengde gpp, blottet for meningsinnhold.

Hvis det er det "åpent og ærlig fra innsiden" betyr så kan man droppe det.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by ingen87 »

Spesielt tilsvar. Kanskje ekstra spesielt dette første avsnittet og setninga: "Det er ikke spesielt overraskende at AN-sportsleder Freddy Thoresen på sin sedvanlige populistiske måte, og med relativt svak refleksjonsevne, maler fanden på veggen og bruker skuffelsen etter Sandefjord-kampen, som bensin på sitt eget sankthansbål".

For en usedvanlig destruktiv måte å ta imot kritikk på? Resten har jeg ikke så mye å utsette på..
Førr Evig!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Kunne spart seg for det flotte utsagnet om Freddy. Ellers sier han jo ikke noe vi ikke har hørt fra klubben før. Og jeg liker tankene og filosofien. Liker derimot ikke måten Glimt spiller fotball på for tiden.
Ser fullstendig planløst ut.

Og om stallen ikke passer til 4-3-3, så må de da for f**n spille et annet system. Ser heller Glimt vinne kamper i 4-4-2, enn uavgjort og hederlige tap i en 4-3-3-formasjon som gir oss 2 skudd på mål i løpet av 90 minutter.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

ingen87 wrote: Tue Jun 26, 2018 2:28 pm Spesielt tilsvar. Kanskje ekstra spesielt dette første avsnittet og setninga: "Det er ikke spesielt overraskende at AN-sportsleder Freddy Thoresen på sin sedvanlige populistiske måte, og med relativt svak refleksjonsevne, maler fanden på veggen og bruker skuffelsen etter Sandefjord-kampen, som bensin på sitt eget sankthansbål".

For en usedvanlig destruktiv måte å ta imot kritikk på? Resten har jeg ikke så mye å utsette på..
Helt enig!
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Tenker også første avsnitt er uheldig og unødvendig. Glimt får da nærmest aldri kritikk i bodøpressen, selv ikke når det er på sin plass. De får heller mer positiv mediedekning enn de fortjener, med blant annet an-tv. an er vel i tillegg sponsor for klubben, om jeg ikke tar feil?
Her burde Thomassen beklage uttalelsen sin, etter min meningen, og heller takke Freddy for engasjementet, for det er det vel ikke for mye av rundt klubben?
Fotball er nesten alltid morsomt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

"Floskler, offerrolle og arroganse - er det virkelig slik Glimt vil fremstå?"
https://bodonu.no/floskler-offerrolle-o ... 7.06-08:02
koffeincident
Posts: 7
Joined: Mon Jun 25, 2018 10:25 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by koffeincident »

mortsto wrote: Wed Jun 27, 2018 9:15 am "Floskler, offerrolle og arroganse - er det virkelig slik Glimt vil fremstå?"
https://bodonu.no/floskler-offerrolle-o ... 7.06-08:02
Bra kommentar fra Bodø Nu. Det er ikke mye blest om klubben og når det først er noen som skrive en liten kommentar (Toresen) er det nitrist å se hvilken taktikk og virkemidler klubben tar i bruk. Kanskje det er samme holdning man ser på banen. Tannløst, retningsløst og forsvarsmodus. Et personangrep kan aksepteres og forventes av en skuffet supporter i affekt. Jeg forventer det ikke fra daglig leder i klubben.

Hva jeg sitter igjen med: "ikke stikk nesen deres borti Bodø/Glimt! Det er ikke deres klubb, men kom gjerne med sparegrisen når skattefuten lusker i hekken."
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Flott at det er andre som reagerer på det samme. At det blir debatt rundt klubben må jo være det beste som skjer. Om avisene bare skal drive referering av kamper og ellers publisere ønsket og ferdigsensurert materiale fra klubben, så gjør heller ikke de jobben sin godt.
Jeg tror klubben «dør» uten et stort ytre engasjement.
Fotball er nesten alltid morsomt
koffeincident
Posts: 7
Joined: Mon Jun 25, 2018 10:25 am

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by koffeincident »

Klubben er vel i ferd med å dø ut. Debatt er uønsket av klubben selv. Det er få lokale spillere, og de som er i klubben er på utgående kontrakter, på hell eller satses ikke på. Det er nesten ikke tilskuere på kampene og produktet fotballkamp på Aspmyra er svært dårlig. Det satses i ungdomsavdelingen, men det blir lite toppspillere av satsingen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

https://www.an.no/glimt/eliteserien/fot ... 5-4-799500
To nye på prøvespill. Venstre back/kant fra Østerrike, og dansk høyreving.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

http://www.glimt.no/nyheter/fra-innside ... -thomassen
Ny kommentar fra Frode T. Litt mer ydmyk, men fortsatt mye generell prat.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Det var en bedre tone, men ja, veldig generelt rundt hva de gjør, og en oppramsning av hvem som jobber i Glimt.

Nå skjønner jeg at man ikke kan ramse opp alle personlige tiltak i offentligheten, og at Frode forsøker skape ro rundt klubben. Men likevel, må man være så ignorant overfor det faktumt at Glimt ikke har sett bra/solid ut sportslig på rimelig lang tid? De ser jo samme kamper som oss, og de marginene som gav rekordseier i Obos kan man selvsagt ikke regne med i ES - når man har tilnærmet samme mannskap.

Nå er det blitt jobbet langsiktig en stund, og man ser ikke noen positiv utvikling der det gjelder som mest - på banen hver søndag kveld. Da passer det vel ikke så bra å forsvare seg med at man må fortsette å jobbe langsiktig?
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Crazy horse »

Man trenger vel to planer; en som gjelder flere år framover og en som gjelder denne sesongen? Holder vi oss, så kan vi fortsette med den langsiktige planen. Rykker vi ned må den skrives om, tenker jeg.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Enig, Crazy. Spill i ES er jo et krav for planen, så da må man tåle i si at man må gjøre er tiltak for å holde oss.
Una mas cerveza.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Sulliken »

Før jeg leste saken om at Patrick Berg forsvinner lekte jeg litt med tanken på en 4-2-3-1 formasjon med både Josè og Patrick som anker. foreløpig har vi jo spillerne til det. (Ikke at jeg ønsker at de skal eksprimentere midt i sesong, men off-season kunne de ha testet det ut).

---------------Ricardo-------------
Isidoro-Bjørnbak-Moe/Lode-Jack
---------Josè-----Patrick----
---Evjen---Zinker-----Layoni
------------Opseth--------------

Da vil Zinkernagel få den "10er"-rollen som han ønsker seg bak oppspillspunktet.
Offeret er da Vegard Leikvold Moberg, som spilte strålende mot VIF. Men tro om han kan ta en av ankerrollene?
Jeg mener at 4-2-3-1 er et utmerket alternativ til 4-3-3. begge ligner jo på 4-5-1 i forsvar, men i etablert tenker jeg at 4231 kan gi flere alternativer fremover. Samtidig så skal man (i teorien) være mindre sårbar for overganger i mot. Formasjonen er i utgangspunktet mer balansert med tanke på antall offensive spillere på laget, kontra defensive. Og hvis de to på midten samarbeider bra, så er det jo bare for den ene å fokusere litt mer fremover, mens den andre "holder fortet"..

Det er mulig jeg er langt ute i svadaland, men jeg syns oppriktig at de lagene som spiller 4-2-3-1 virker å ha bedre balanse bakover enn andre lag, uten at man ofrer noe særlig av det offensive spillet. Klart, du mister jo en indreløper til fordel for anker, men ankeret har og viktig jobb fremover..

Men så var det det der med de perfekte 4-3-3 kontringene, da... Det er ikke mye vakrere enn det i fotballen.. Indreløper til midtspiss, ut til ving, ned til linja, 45 ut og motsatt ving (evt midtspiss) setter ballen i mål.

Dette har jeg grublet litt på i det siste.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Locked