Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

mortsto wrote: Thu Jan 03, 2019 10:11 am Enig. Men gi meg heller sesonger med bunnstrid enn å satse over evne, sånn at vi ender opp nær konkurs, må selge de største talentene for en billig penge, og ta fire strake år i Adecco.
Ligger vel an til at vi får begge deler? Bunnstrid + alt resten. Bunnstrid er vel langt fra noen garanti for økonomisk stabilitet og dyrt-selgende talenter...
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Bunnstrid gir a) mer penger - i alle sektorer, b) mer oppmerksomhet, c) lettere å hente spillere kontra OBOS-ball og er d) tusen ganger morsommere å følge enn OBOS - selv i sesonger som 2017.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Poenget er vel at man presenterer bunnstrid som et økonomisk sikkert alternativ til "å satse for og kommer høyere på tabellen". Bunnstrid holder folk borte fra tribunen (lavere inntekter), re-forhandlede sponsoravtaler (lavere inntekter), og spillere ut for å berge seg økonomisk (lavere inntekter).

Jeg vil ha en klubb som satser, og skal folk komme tilbake til Aspmyra og gidde bruke penger på klubben, så må de føle at det jobbes for å bli langt bedre enn atter en bunnstrid. Trenger ikke dermed konkludere med at eneste måte å gjøre dette på er "satse over evne". Skjønt, Glimt's "evne" ser ut til å være svært lav på flere områder, så skal ikke mye til å komme over :-P
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Kan ikke se at det der stemmer, Novi. Tippeliga gir fler folk på Aspmyra enn Adecco uansett, og dermed mer inntekter. Bunnstrid i sliteårene 2016 og 2018 ga betydelig fler tilskuere enn festfotball og rekorder i 2017. Folk vil se RBK, Brann og TIL, og ikke Strømmen og ULL/Kisa. Det gir mer sponsorkroner (oppmerksomheten i Adecco er ikke i nærheten av Tippeligaen), mer medieinntekter, samt tilgang på bedre spillere. Det er vel ingen her inne som ikke ønsker Glimt lenger opp på tabellen, men går klubben seks mill i minus, så må noe gjøres. Hvis ikke klubben vet at de klarer å øke inntektene betydelig, så bør de se på de rammene de faktisk har pr dd. Klubben brukte masse penger på å rykke opp, er iferd med å gå på en smell i år, og må sette tæring etter næring som det så kjedelig heter.
Glimt har allerede kvittet seg med fire spillere, de ikke ser monn i. De tre jeg nevner i tillegg har ikke bidratt i nevneverdig grad, og den lille spilletiden de har fått, mener jeg burde brukes på de største talentene som vi ønsker det skal satses på.
Får en ut disse sju, bør det frigjøre lønn til å hente et par nye spillere, og beholder vi de vi ønsker (mye hvis og men), samt at spillere som Bjørkan og Evjen tar nye steg, så tror jeg vi har et slagkraftig lag.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimt1916 »

Har ikke Glimt allerede satset? Hvordan ellers gikk de på et underskudd på seks millioner? Skal man virkelig "satse" enda mer?
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

mortsto wrote: Thu Jan 03, 2019 3:06 pm Folk vil se RBK, Brann og TIL, og ikke Strømmen og ULL/Kisa.
I løpet av disse to sesongene (2016 og 2018) er det kun Rosenborg, Tromsø og gratiskampen mot Vålerenga som har samlet over 4000 tilskuere på Aspmyra, hvis vi ser bort fra jubileumskampene (mot hhv Brann og Ålesund). I år møtte Glimt et gulljagende Brann og samlet svimlende 3082 tilskuere! Dette er 190 færre enn mot Ull/Kisa sesongen før. Nå skal det sies at hjemmekampen mot Ull/Kisa var på 16. mai.

Glimts tilskuertall i Eliteserien disse to sesongene ligger ganske stabilt rundt 3000 tilskuere. Det er seks kamper som skiller seg ut: Tromsø x 2, Rosenborg 2018, Vålerenga 2018 (gratis), Brann 2016 (jubileumskamp) og Ålesund 2018 (jubileumskamp).

I Obos var spredningen i tilskuertall atskillig større. Fra 1742 i siste serierunde mot Åsane (kl 12 på en lørdag) til 3272 mot Ull/Kisa på 16. mai.

I årets kamp mot Start talte Avisa Nordland opp faktisk oppmøte: 1100 tilskuere. Registret denne kampen var 2700, altså et avvik på 1600 tilskuere. Selv om Glimt hadde spilt for tomme tribuner så ville ikke tilskuertallet vært under 1600. Jeg tror dette er med på å forklare hvorfor det er mer stabile tilskuertall i Eliteserien enn i Obos. Det er selvfølgelig på grunn av Eliteseriespill at vi kan selge 1600 sesongkort, som ikke blir benyttet til kampene. Vet ikke hva sesongkortsalget var i Obos, men det var neppe høyt.


Hvor vil jeg med dette? Jeg mener at det er få lag i Eliteserien som alene øker interessen i Bodø. Det er Tromsø og det er Rosenborg. Jeg mener Glimt har fått utrolig lite igjen for sin "satsning". Underskudd på 6 millioner og såvidt sikret plass i Eliteserien? Jeg er enig i at vi må kutte på noe for å dekke inn dette tapet. Bunnstrid er vel det minst sikre alternativet som finnes. Vi balanserer på en knivegg. Vi har satset,kanskje litt over evne, likevel er vi der vi er idag. Hvor har det sviktet? Jeg mener at vi sportslig sett ikke har fått god uttelling for de ressursene vi har brukt. Skal ikke dra sammenlikninga mot Sarpsborg igjen (for n'te gang), men de har drevet klubben smart over mange år. I 2015 var vi seks poeng bedre enn dem, og hadde større budsjett. I 2016 var vi tilnærmet likt budsjettmessig. Nå har de dobbelt så stort budsjett som oss, og hevder seg greit i Europa. Det skilte oss lite på tabellen, men deres Europa-deltakelse i høst kostet dem en del poeng.

Jeg skulle ønske Glimt var litt mer som Sarpsborg, og litt mindre som Tromsø.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Misforstå ikke. Jeg setter bunnstrid i eliteserien opp mot spill i Adecco, og argumenterer for at det første er bedre enn det andre.
ingen87
Posts: 7039
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Personlig vil jeg se Eliteseriefotball 10 / 10 ganger foran OBOS.

Men å delta bare for å delta blir etterhvert kjedelig det og. Jeg skulle gjerne sett et Glimt-lag snart som kunne sparket litt fra seg i Eliteserien. Men er enig med deg om at dette ikke må gå på fremtidig klubbdrift, og risiko for å bli fast OBOS-lag.

Ellers virker det som om Glimt har et relativt fast publikum som kommer på kamp uansett om de spiller mot Ull/Kisa, Strømmen eller Brann.

Det var ikke mer enn 300 flere tilskuere på Bodø/Glimt - Brann i 2018 enn Bodø/Glimt - Strømmen i 2017. Og det selv med et laaaangt bedre sesongkortsalg, mot serieleder i Eliteserien. Skulle vært artig å satt de to kampene opp mot hverandre i forhold til FAKTISK oppmøte. Jeg tror tilskuertallet var mer eller mindre likt på disse to kampene, om ikke bedre mot Strømmen.

Ta f.eks kampen mot Florø i 2017: 3014 tilskuere. Det var bare seks kamper i 2018 som hadde flere tilskuere til tross for at det ble registrert langt flere sesongkortinnhavere som ikke var på kamp denne sesongen.

Sandnes Ulf 2017: 2893. Sju kamper i 2018 hadde lavere tilskuertall enn dette: Kristiansund, Sandefjord, Strømsgodset, Start, Odd, Molde og Stabæk.

Så for den gjengse Bodøværingen vet jeg ikke hvor mye dette har å si. Og jeg drar på kamp når jeg kan, uavhengig av motstander. Det tror jeg gjelder VELDIG mange av de 3014 som var på Glimt - Florø.
Førr Evig!
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Veldig godt oppsummert, ingen87. Og der er også mitt poeng - vi får dårlig uttelling for det vi gjør. Selv når vi satser "over evne", så ender vi i bunnstrid. Derfor er ikke det å satse egentlig snakk om "over evne" eller ikke (som jeg tror de fleste mener er ensbetydende med at vi bruker mer penger enn vi bør?), men at man må jobbe annerledes. Og den jobben må gjøres mtp at vi skal bli "et Sarpsborg" - opp på øvre halvdel og bli der - og ikke "ok ES-lag som hvertfall ikke rykker ned, men ligger nedi der". Ref. Bjørnbak's uttalelser, det er ikke det spillere ønsker se tilbake på. Og er det det klubben kommuniserer utat, så får man også den type spillere til klubben. Vi skal hente unge talenter, gjøre dem gode og selge dem videre - men hvilke talenter vil være med på noen som ikke tør snakke om å vinne noe? "Bygge stein på stein og kontinuerlig utvilasldfkja sdløinasdæf adsmæbønmBLABLABLA"...talentene og de gode sponsorene har allerede lagt på røret.
Una mas cerveza.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Se, uten sammenlikning for øvrig, på forskjellen mellom Mourinhos og Solskjærs måte å kommunisere utad på. Den ene var surmulende og innadvendt, den andre er åpen og positiv. Ingen tvil om hva som skaper mest entusiasme, selv om jobben de gjør med kameraene avslått godt kan være nøyaktig den samme.

Glimts problem, føler jeg -- med trykk på føler, jeg har ikke noe egentlig grunnlag -- er at når Glimt er jordnære, så høres klubben ut som gråstein i gjørma, med kodeknekkinga og stein på stein-opplegget. Mens når Glimt er frampå og offensive, så er det alvorlige Ikarus-tendenser med Geddes Labs og Champions League om fem år.

Det må da gå an å finne en måte å være positiv og offensiv på, uten at man dermed mister bakkekontakten?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Tv2 mener å erfare at Glimt ønsker å hente Erlend Dahl Reitan og at muligens Ranheim også er interessert.

https://www.tv2.no/sport/10327140/
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

https://www.an.no/glimt/bodo/eliteserie ... 5-4-938605
– Vi ønsker å få inn mer økonomiske muskler i systemet. Vi jobber for å få inn minimum 3,5 millioner kroner. Dette beløpet kan øke hvis stemningen i markedet tilsier det, bekrefter styreleder i Nordlandsglimt AS, Arne Juell.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Det er flott å lese at NordlandsGlimt fremdeles er i live :-)

Det gjør jo ikke noe hvis de lykkes med aksjeutvidelsen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Burde ikke Nordlandsglimt finansiert en speider/sportsdirektør? De har altså Bjørkan som på en måte forvalter pengene sine 🤔

Men gode nyheter,men merker at AN nå opererer med 7 mill i underskudd kontra 6 tidligere?
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Tar gjerne i mot Reitan, om han kommer, og Glimt har råd til det. Han er iallfall testet ut før.
Så kom jeg på noe: A. Konradsen snakket vel om at han ønsket å avslutte karrieren i Glimt, om jeg ikke husker feil. Han blir 29 i år og må vel snart vurdere det comebacket om det skal være av noen verdi for Glimt? Tipper den skuta seiler forbi.
Fotball er nesten alltid morsomt
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Tror han er vel 4 år unna. Han fikk vel et barn for litt siden, så kanskje når han/hun når skolealder?
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Han sa vel dette da han dro til Godset eller utenlands? Nå er han sammen med ei trønderdame, og jeg tror neppe han flytter nordover, så lenge han satses på av RBK.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

liverglimt wrote: Thu Jan 03, 2019 1:34 am I en stall på 20++ så bør vel 4 ut være ett normalår.

Håper bare det blir noe salg også.
Bladde igjennom en gammel avis fra romjula og før eventuelle termineringer/salg av kontrakter så har altså Glimt 24 spillere under kontrakt.
Selv om noen av disse sikkert har "minimumskontrakter" så må nesten flere med en proffkontrakt å leve av ut for at nye skal komme inn.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Drage, Jacobsen, Tagbajumi, Wollen Steen og Jonassen. Der har du fem som i Glimt-sammenheng sannsynligvis har brukbart betalt. Så da skal det frigjøres ganske betydelige lønnsmidler. Ønsket mitt nå er at Herrem også forsvinner, og at de (minimum) 3,5 millionene Nordlandsglimt skal hente inn kan brukes til to solide forsterkninger på Zinckernagel-nivå. Frykten er at vi henter inn fem spillere av typen "snart 30 og uten eliteserieerfaring" evt "middelmådig østeuropeer med insisterende agent". Hva med et fjerdevalg på spissplass fra breddefotballen i Hordaland?

EDIT: Er det i morgen overgangsvinduet åpner?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Av disse så er det bare Wollen Steen som er med i tallet 24 spillere under kontrakt.

Hvis Wikipedia er oppdatert så er det i morgen at vinduet åpner
https://no.wikipedia.org/wiki/Overgangsvindu
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Glimt.no er ikke overraskende lite oppdatert men jeg tror ståa nå er:

Keeper: Ricardo, Krysiak
Forsvar: Isidoro, Moe, Bjørkan, Evjen, Bjørnbak, Lode, Steen (på vei ut)
Midtbane: Angel, Berg, Konradsen, Saltnes, Moberg, Sigurjonsson, Tjærandsen-Skau.
Angrep: Zinckernagel, JP Hauge, Opseth, Kupen, Layouni, Herrem, Runar Hauge, WA Hanssen (på vei ut på lån).

Så 24 ser rett ut. Må tro Tjæransen-Skau, WA Hanssen og Runar Hauge er på ungdomskontrakter med veldig beskjeden lønn. Med Steen på vei ut, er det Herrem og Sigurjonsson som har proffkontrakt, som jeg tenker bidrar lite, og som klubben bør la dra om det finnes interesserte.
Da er vi nede på 21 spillere, hvor minst tre ikke har proffkontrakter. Vanskelig å se hvor stallen skal slankes videre, men med feks en god indreløper inn, så kan Moberg forsvinne, feks?
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

mortsto wrote: Fri Jan 11, 2019 10:21 amFrykten er at vi henter inn fem spillere av typen "snart 30 og uten eliteserieerfaring" evt "middelmådig østeuropeer med insisterende agent".
Ser ingen motsetning mellom disse :?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Tror ikke det blir riktig å anse Evjen som forsvarsspiller... er først og fremst offensivt begavet og tiltenkt en rolle.

Men klubben har jo også Andreas van der Spa, Casper Øyvann, Tobias Lillevold Johnsen, William Mikalsen og Adrian Skindlo på slike utviklingskontrakter.

Utviklingsleder Gregg Broughton sa i sommer: "– Vi har brukt mye tid de siste månedene på å planlegge hvordan vår A-lagsgruppe skal se ut de kommende årene. En del av denne planleggingen er å sikre at vi spillerne nærmeste A-laget har utviklingskontrakter. Som klubb er vi over målet vårt om at ti prosent av spilletiden skal være til akademiutviklede spillere under 23 år, og dette bør være til stor inspirasjon for enhver ung fotballspiller i Nord-Norge."


Og så er det nok vesentlig at Glimt 2 spiller 3.div denne sesongen. Viktig å holde på de eldste ungguttene da de gjerne får andre tilbud. 4.divisjonsspill i Oslo-området for enkelte klubber kan gi oppimot 10k i mnd. Finnsnes som er i samme divisjon som Glimt, betalte flere spillere 10-15k i mnd i fjor. Junkeren på sin side, betalte vel ikke en eneste en :)
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Mjøndalen henter Brustad fra Molde. Han var jo ifølge ryktene svært nær en overgang til Glimt før han dro til AIK. Kjapp høyreving. Vurdert av Glimt denne gangen?
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Krysiak var ute av kontrakt ved årsskiftet, og B/G har vel ikke forklart hva som er tanken om og med han.
Post Reply