Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Garrincha »

Jeg begynner å miste troen på Berg. Dessverre. Han slår gode dødballer, ellers er han ekstremt ordinær minus. Kan liksom ikke huske å ha sett han brilliere noen gang. Saltnes og Zinckernagel er veldig mye bedre. Tar han ikke steg denne sesongen mister jeg helt troen.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Mangler eksplosivitet og "prescence" så langt. Akkurat det jeg savner i ei signering ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Playmaker wrote: Sun Feb 10, 2019 6:44 pm Berg har jo tatt bra steg siste året, Larsson. Her overdriver du veldig.

Vegard Bergan er by a mile seriens svakeste stopper. Griner om han kommer.
Om man er milevis unna er ett par steg ikke nok. Jeg skulle jo ønske av hele mitt hjerte at P Berg hadde vært såpass god at han forsvarte en plass på laget men han har noen åpenbare mangler som attpåtil hemmer styrkene.

Okay, ser mange er negativ til Bergan, siden jeg har wyscoutkonto(fine trialordninger der) kan jeg se veldig gode tall på hans prestasjoner. La oss se opp mot Bjørnbak, som det er naturlig å sammenligne med.

Total action succsessfull:

Bjørnbak: 76,4%
Bergan: 75,6%

Passes accurate:

Bjørnbak: 88,3 %
Bergan: 89,4 %

Bergan slår litt flere pasninger i tillegg,naturlig nok siden Odd nok har ballen mer.

Duels won:
Bjørnbak: 58%
Bergan: 43,8%

Eneste Bjørnbak knuser Bergan på tallmessig, men Bergan er 1.93 og bør kunne utvikle den delen av spillet sitt.

Helt likt på interceptions ellers er Bergan litt bedre på det offensive samt å rette opp lagets feil.

Tall sier ikke alt men å kalle Bergan eliteseriens dårligste stopper er godt gjort, opp mot tall til flere andre i ligaen er han midt på treet og enda bare 23 år. Klarer vi å utvikle han videre har vi nok ei Bjørnbakhistorie.

Så nei jeg er ikke like skeptisk som andre. OM det er nok til å erstatte Bjørnbak i form av prescence og lederegenskaper? helt klart ikke. Om det er ett ok alternativ dersom vi ikke finner ett sikkert kort fra utlandet? Helt klart.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2625
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg synes det er for lite som skjer, men håper det bare er på utsiden. Det er sjokkerende å se hvor dårlig trent noen av nysigneringene har vært (Herrem, Steen, Tagbajumi). B/G hadde nok vært mer komfortabel om nysigneringer hadde en god treningsperiode før seriestart, og da haster det. Jeg så at Kupen håpet at han kunne nå Rosenborgkampen for å spille et kvarter. Da er det rimelig stuslige utsikter på spissplass framover. To spillere ut og tre inn, i løpet av februar, bør være ambisjonsnivået for Bjørkan. Kanskje Bergan er en positiv mulighet fordi det også haster.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

ecke wrote: Sun Feb 10, 2019 11:57 pm Jeg synes det er for lite som skjer, men håper det bare er på utsiden.
Som jeg sa i en tidligere kommentar; tror ikke det er bare på utsiden. Jeg tror de sliter med å finne gode alternativer som ikke koster for mye. I det hele tatt må mye skje over evne fremover for at dette skal se bra ut for Glimt. De må ha mye flaks med nye spillere, flere enkeltspiller må ta store steg og komme på stabilt høyere nivå, og trenerene må ha sving på sakene fra kamp 1. Mye som skal samsvare her, og det er allerede midten av februar.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Regner med at det jobbes knallhardt med navn uten at vi vet om det. Stemninga i overgangsvinduene er jo vanligvis ganske dyster på forumet. Enten signeres det ikke spillere, eller så signeres det spillere vi ikke har hørt om, eller så signeres det spillere vi mener er for dårlige.
Får si meg enig med Larsson at en del av spillerne det fabuleres om fremstår som helt urealistiske. Så fremst det står klubber på det sentrale Østlandet som tilbyr dobbel lønn av oss, så er det veldig liten sjanse for å få napp. Glimt har jo nettopp presentert et regnskap med seks mill i minus. Hvem tenker vi skal konkurrere med pengedopa VIF mht spillere? Når det gjelder norske spillere, så mener jeg vi bør satse på talenter fra lavere divisjoner vi tror passer inn (ny Azemi, ny Bjørnbak), spillere som en ser ikke helt lykkes der de er, men som vi tror vil gjøre det bedre i Glimt (ny Sæternes) eller hente tilbake spillere som har har vært i klubben tidligere. I så måte er det jo trist at JLB ikke kom. Men utenlandsoppholdende hans i Århus og Waregem har vel ikke akkurat sikra ham økonomisk, så jeg kan skjønne at han melker Engen for noen ekstra mill på tampen av karrieren.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Det jeg synes er mest urovekkende er at vi ikke har en klar nr. 1 spiss, backup for Lode, Moe og Ricardo.

Kanskje kan Kupen være den som skal score 10+ mål kommende sesong, men å legge all lit til en spiller som ikke har spilt fotball på over ett år synes jeg er skummelt.

Lode virker som den nye forsvarssjefen. Moe på sin side er på vippen mellom Eliteserie og OBOS-spiller, enkelte kamper er han på greit Eliteserienivå og andre kamper er han på bra Obos-nivå. Kanskje skal Family være han som pusher Moe til å levere 20+ kamper i den første kategorien?

Vi trenger også en reservekeeper. Jeg vil ikke gå inn i en sesong med kun èn seniorkeeper.

Hvis jeg skal få noe som helst håp foran kommende sesong så må vi i løpet av de neste ukene skaffe:
- En spiss som putter 10+ per sesong
- En midtstopper som helst danker ut Moe
- En reservekeeper/keeper som pusher Ricardo

Er det lov å drømme?

Vi har solgt vår kaptein, vi har solgt vår målscorer, vi har kvittet oss med mye bredde (helt greit).

Midtbane, backer og vinger tror jeg vi kan klare oss med det vi har.

EDIT:
Det kom et innlegg fra mortsto mens jeg skrev, som hang litt i hop.

Jeg tenker at midtstopper og keeper må kunne finnes som både talenter i lavere divisjoner og spillere i andre klubber, som ikke får ut sitt potensiale. Keeper: kan også være mulig å hente en eldre ringrev som må vike plass for yngre krefter i den klubben de spiller i. Jeg skulle gjerne sett en Håkon Opdal (e.l.) som reservekeeper som kan bidra på treningsfeltet med de unge lovende keeperne våre. Vi har en av landets beste keepertrenere i Jonas Kolstad, men hvis det er noe man kan utfylle han på så er det erfaring. Til tross for at han var lenge i klubben så spilte han ikke alt for mange kamper. Å få inn en erfaren keeper tror jeg kan gi enda bedre læringsarena for juniorkeeperne våre. Når det gjelder spiss kan løsningen være å hente noen som har vært i klubben tidligere. Det er etter mine forventninger spissplassen som blir vanskeligst å fylle.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

ingen87 wrote: Mon Feb 11, 2019 10:50 am Kanskje kan Kupen være den som skal score 10+ mål kommende sesong, men å legge all lit til en spiller som ikke har spilt fotball på over ett år synes jeg er skummelt.
Ikke bare det. Han har fortsatt ikke spilt et eneste minutt på eliteserienivå.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Er det nå vi skal si "slapp av, de jobber enda med lista til Kesse!"?

Neida, fra spøk til revolver. Fra mitt ståsted trenger vi enten en knallgod midtstopper, eller en knallgod spiss. Hvis det blir sistnevnte, må vi vel bare skåre mer mål enn motstanderen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Deler av Bjørkans MO virker å være å hente utenlandske spillere etter at det internasjonale vinduet er stengt. Det har selvfølgelig gitt oss noen bomkjøp, men også noen kvalitetsspillere. Hvis man skal få inn en skikkelig kvalitetsspiss som Glimt har råd til så tror jeg nesten det må gjøres på den måten, og sånn sett ser jeg ingen grunn til å få full panikk ennå, selv om det selvsagt er optimalt at nye spillere får med seg så mye som mulig av oppkjøringen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

mortsto wrote: Mon Feb 11, 2019 10:44 am Regner med at det jobbes knallhardt med navn uten at vi vet om det.
:? Skulle ønske jeg var enig med deg, men jeg venter fortsatt på å bli overraska og overvelda.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Transfermarkt sier Vieux Sane har vært klubbløs siden i sommer. Kan dette stemme?
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Vet at det jobbes knallhardt med navn uten at de fleste av oss vet så mye om det.
Tenk at i fjor på denne tiden så var Sam Johnson en spiller vi prøvde å hente!

Vi har høye krav angående de vi ønsker å hente, problemet er at de som oppfyller kravene har høye krav dem også. Og da ender de fort i klubber som fex Enga eller Brann ( Brann fikk en kantspiller vi ønsket i fjor og de hadde en kantspiller på benken som takket nei til oss, Enga fikk en spiss vi ønsket i fjor, Enga fikk i år en kantspiller vi ønsket i fjor og meget sansylig også ønsket iår. Vet ikke om JLB var aktuell, men tar det som en selvfølge at klubben prøvde men klarte ikke å matche engas tilbud i det hele tatt. Klubben fikk seg nok en liten økonomisk "vær varsom" vekker i slutten av fjoråret, så de har ikke sjans til å følge den pengegaloppen som andre klubber holder på med. Noe budkrigen om reservekeeper viser, Odd vant nok den lett. Jeg tipper at vi etterhvært enten signerer Family eller "omskolerer" Moberg til å være backup i forsvar. Så legger vi alle resurser i å hente en spiss.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Det er veeeldig lett å komme etterpå og si "åååh, han prøvde vi å hente". Hvor hardt prøvde de? Hva gikk forsøket ut på?
Synes det blir litt enkelt å komme etterpå.
Førr Evig!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Etter ryktene så fikk Sam Johnson tilbud om å bli den best lønnede Glimt spilleren.
Burde kvalifiseres som å prøve hardt nok :)
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Ja hvis det var lønn det til syvende og sist skorter på, så tenker jeg at det må være et verdig forsøk.
Førr Evig!
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

ingen87 wrote: Mon Feb 11, 2019 1:53 pm Det er veeeldig lett å komme etterpå og si "åååh, han prøvde vi å hente". Hvor hardt prøvde de? Hva gikk forsøket ut på?
Synes det blir litt enkelt å komme etterpå.
Dette er jeg dundrende uenig i. Forutsatt at forsøket var reelt er dette for meg a) tegn på at man ser etter de riktige typene med de riktige ferdighetene og b) at man legger listen høyt.
Glimt var interessert i Jonathan Lindseth forrige sommer. Han signerte bosmankontrakt med S08 - selve prototypen på en godt drevet norsk klubb i disse dager. At de velger Østlandet og potensiell gullkamp med sannsynligvis bedre lønn er det lite å gjøre noe med. Her er det egentlig bare snakk om timing; Hadde Glimt vært litt tidligere på ballen kunne de kommet med et tilbud før S08. Fryktelig balansegang det å være triggerhappy vs at man ikke ønsker å kjøpe katta i sekken. Det er etter hvert blitt såpass mange spillere som vraker Glimt at dette er en tendens - og en tendens jeg ser positivt på. Tidligere var ikke Glimt på ballen i det hele tatt. Nå er vi nærme nok til å vurdere å slenge inn en desperat sklitakling. Det er for meg fremgang.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

G-s-enz wrote: Sun Feb 10, 2019 11:41 pm
Om man er milevis unna er ett par steg ikke nok. Jeg skulle jo ønske av hele mitt hjerte at P Berg hadde vært såpass god at han forsvarte en plass på laget men han har noen åpenbare mangler som attpåtil hemmer styrkene.

Okay, ser mange er negativ til Bergan, siden jeg har wyscoutkonto(fine trialordninger der) kan jeg se veldig gode tall på hans prestasjoner. La oss se opp mot Bjørnbak, som det er naturlig å sammenligne med.

Total action succsessfull:

Bjørnbak: 76,4%
Bergan: 75,6%

Passes accurate:

Bjørnbak: 88,3 %
Bergan: 89,4 %

Bergan slår litt flere pasninger i tillegg,naturlig nok siden Odd nok har ballen mer.

Duels won:
Bjørnbak: 58%
Bergan: 43,8%

Eneste Bjørnbak knuser Bergan på tallmessig, men Bergan er 1.93 og bør kunne utvikle den delen av spillet sitt.

Helt likt på interceptions ellers er Bergan litt bedre på det offensive samt å rette opp lagets feil.

Tall sier ikke alt men å kalle Bergan eliteseriens dårligste stopper er godt gjort, opp mot tall til flere andre i ligaen er han midt på treet og enda bare 23 år. Klarer vi å utvikle han videre har vi nok ei Bjørnbakhistorie.

Så nei jeg er ikke like skeptisk som andre. OM det er nok til å erstatte Bjørnbak i form av prescence og lederegenskaper? helt klart ikke. Om det er ett ok alternativ dersom vi ikke finner ett sikkert kort fra utlandet? Helt klart.


La meg moderere meg: blant de svakere stopperne. Var kjempesvak i flere kamper for Odd i 2018-sesongen, tidvis helt katastrofe. Vært skyld i flere baklengsmål, noe Fagermo(!) også har uttalt i media. Utmerket seg i ungdomsalderen med høyden (193 cm) samtidig som å være ekstremt hurtig. Dessverre har han posisjoneringsfeil og fotballforståelse som hører hjemme et par divisjoner under. Jeg fikk nok av de defensive ferdighetene Jonassen dro med seg fra Odd-tiden... la oss slippe en reprise på stopperplass :roll:


Burde heller se til Steiring i Sogndal som kun har kontrakt ut 2019. Storspilte og var fast i fjor. Har luftstyrke som ingen andre i Glimts tropp.
Last edited by Sulliken on Wed Feb 13, 2019 9:00 am, edited 1 time in total.
Reason: Sitat av sitat er ikke greit.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Steiring må de jo ha en viss dialog med, ettersom han er nordlending og har vært her på prøvespill før.
Una mas cerveza.
User avatar
Crazy horse
Posts: 8282
Joined: Sun Aug 07, 2005 7:01 pm
Location: Bjugn, men for alltid nordlending
Has thanked: 148 times
Been thanked: 229 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Crazy horse »

Jeg blir veldig glad om man klarer å gi egne talenter sjansen, framfor hele tiden tenke kjøp fra andre. Muligens har vi ikke keeper-/stopper-/spisstalenter i klubben, selv om det høres litt merkelig ut.
Har inntrykk av at klubben satser hardt på ungdomsavdelinga, med solide trenere. Da er det viktig at talentene får sjanser nok til å spille på a-laget.
Fotball er nesten alltid morsomt
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Glimt prøvde å hente Neymar i 2012.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

https://www.an.no/sport/bodo/glimt/nige ... 5-4-958033

– Vi tok en lang prat med Family lørdag. Han er 19 år og utvilsomt en god stopper, men det hadde nok tatt fra seks til 12 måneder for ham til å ta nivået i Eliteserien. Den tiden har ikke vi, dessverre. Vi trenger noen som kan gå rett inn å spille nå, slår trener Kjetil Knutsen fast.
Klubben er ikke i posisjon til å kunne tenke langsiktig ved å hente spillere som dette, og det er i grunnen litt synd, erkjenner Knutsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

U-avdelinga i Glimt er et satsingsområde, men har jo hatt den defekten at det man får fram er lette indreløpere.

Ang. Family — at klubben ikke er i en posisjon til å tenke langsiktig på denne måten er faktisk mye mer krise enn fjorårets regnskap ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Larsson wrote: Mon Feb 11, 2019 2:57 pm
ingen87 wrote: Mon Feb 11, 2019 1:53 pm Det er veeeldig lett å komme etterpå og si "åååh, han prøvde vi å hente". Hvor hardt prøvde de? Hva gikk forsøket ut på?
Synes det blir litt enkelt å komme etterpå.
Glimt var interessert i Jonathan Lindseth forrige sommer.
Hva mener du med interessert? Hadde de Googla navnet og sett på Youtube-filmer? Lå det noe konkret tilbud på bordet?

Det blir for meg veldig "søkt" å si at de var interessert. Så kan man si at det er bedre at de hadde funnet ut at det var en god bosman-spiller, enn at de ikke visste av han. Det er jeg enig i.

Blir litt som Selvik, som mange medier skrev at Glimt var interessert i, og så? Spilleren kommer jo ikke gående til Bodø selv. Hadde de hatt kontakt med Nest Sotra? Lagt inn bud? Snakka med spilleren? Interessert kan være så mangt.
Førr Evig!
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

"Aasmund Bjørkan har de siste dagene vært i Kroatia for å gjøre seg kjent med spillermarkedet der."

Det høres mer ut som vårt opplegg..
Førr Evig!
Post Reply