Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Det var mer i kjente baner ja! Vi vet det ikke funker, men vet hvertfall hva vi får.

Hvordan er vår statistikk på Øst-Europa? Vi traff med Jevtovic. Skivebom med Mladenovic (?), OK med han keepern som vi var heldig at Serbia ville ha tilbake, megabom med han DM'en som kostet mye og gikk gratis. Når vi er så dårlig til å scout'e kan vi likesågreit spare reisekostnadene og bare plukke noen vi finner på nett - eller?
Una mas cerveza.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Det virker som om Bjørkan aktivt oppsøker spillerne "der de er", fremfor å invitere de til Bodø. Det tror jeg kan være lurt.

La oss si at Bjørkan har blitt tipset om spiller A. Istedenfor å få spiller A til Bodø for å undersøke han nærmere, får Bjørkan sett han i "sine omgivelser". Det tror jeg er bedre vurderingsgrunnlag for spiller A, og så tror jeg det åpner muligheter for at Bjørkan får sett spiller B, C og D også. Han får jo sett mange flere spillere på én gang, fremfor bare spiller-A.

Hvis Bjørkan klarer å luke ut 1 bomkjøp, så må han gjerne reise rundt i hele verden for min del. Jeg er usikker på hvor vidt de du nevner ble scoutet mye i forkant? Eller om det var en agent som ringte å "tilbydde" seg disse spillerne?
Førr Evig!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

ingen87 wrote: Tue Feb 12, 2019 11:16 am Jeg er usikker på hvor vidt de du nevner ble scoutet mye i forkant? Eller om det var en agent som ringte å "tilbydde" seg disse spillerne?
Wyscout er nok brukt flittigt for å luke ut hvem som har kvaliteter som passer inn i vårt system. Mange store klubber som bruker det systemet mye, men må fortsatt studere spillere en del og ikke minst snakke litt med dem for å prøve å finne ut om de kan passe inn i klubben. Minuset med Wyscout er jo at gullet er allerede funnet av større klubber, men det er jo Glimts problem uansett.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Det finnes en egen rase over de norske fotballsupportere som a) raser over at spillere kommer på prøvespill og samtidig b) latterliggjør norsk fotball for at store, kjente fotballnavn ikke har vært gode nok til å få kontrakt i Norge på prøvespill. Lewandowski, Gudjohnsen, Wanyama, etc.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Jeg har forståelse for at B/G trenger en ny midtstopper nå, men dersom det er slik at Family Alamari, kun 19 år, "...... tatt fra seks til 12 måneder for ham til å ta nivået i Eliteserien.", da er vel det en av de billigste utviklingsprosjekter B/G har deltatt i. Dersom de virkelig mente og trodde på dette, bør vel Nordlandsglimt sørge for de pengene.
Last edited by ecke on Tue Feb 12, 2019 1:48 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Larsson wrote: Tue Feb 12, 2019 12:02 pm Det finnes en egen rase over de norske fotballsupportere som a) raser over at spillere kommer på prøvespill og samtidig b) latterliggjør norsk fotball for at store, kjente fotballnavn ikke har vært gode nok til å få kontrakt i Norge på prøvespill. Lewandowski, Gudjohnsen, Wanyama, etc.
Hvem er du retter nese til nå?
Una mas cerveza.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Jeg fastholder mitt syn. Look to Sarpsborg 08 og ta en ukes studietur til byen i Østfold. Her er det ikke mye jåleri og Wyscout og dill og dall. Plukk opp gode norske talenter gratis og selg dem til 10 mill etter 3 år. Jeg har allerde tippset Glimt om 3 stykker, men ingen kontakt foreløpig. Men Glimt skal ha ros for Layouni og Zinckernagel.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeppjepp, etter ei uke i Østfold har man pr. osmose tilegnet seg de ferdigheter som skal til for å telepatisk analysere fotballpotensialet til hele gamle HESA-divisjonen og kanskje litt nordsvensk også. I SARRSBÅRR bruker em ikkeno datadritt! Bare så svoope inn og hente talentene, og selge rem dyrt!

Sorry, måtte rante litt. Tror kanskje, Knuta, at ditt inntrykk av virkeligheten i Sarpsborg er litt i enkleste laget.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Like enkel som den er genial.

Eksempel på (noen) spillere som Berntsen har hentet til S08:
- Kristoffer Zachariassen. Hentet fra Nest-Sotra i 2. div. Var på prøvespill i Brann
- Jakob Glesnes. Hentet fra samme Nest-Sotra i 2. div. Solgt til Godset for flere millioner senere
- Sigurd Rosted. Midtstopper i 2. divisjon med Kjelsås.
- Anders Kristiansen. Keeper for Bryne. Prøvde seg med lite hell i Viking.
- Anders Trondsen. Spilte back under Bob Bradley i Stabæk. Misfornøyd med det. Hentet til S08 som midtbanespiller. Overgangssum på to millioner.

Hva er fellesnevneren her?
1) For det første (og kanskje det viktigste i sakens anledning): Alle hadde vært mulig å hentet til Bodø på et eller annet tidspunkt.
2) Spillerne er forholdsvis unge, men ingen var å anse som talenter lengre
3) Spillerne kom fra gode treningsmiljøer med gode hverdager og en matcharena som på sine beste dager er god som OBOS - og holdningene deretter. De er klare over at dette er en sjelden mulighet til å slå gjennom og skaffe seg et levebrød
4) Spillerne kommer i de fleste tilfeller med en beskjeden overgangssum. Derfor stilles det ingen forventninger til dem i forkant.

Rosted ble solgt for 13 millioner. Trondsen rundt 15 millioner. Glesnes tre millioner. Tre spillere som totalt kostet S08 rundt... skal vi tippe 3,5-4 millioner i overgangssum sørget for litt over 30 millioner i inntjening. Dette i tillegg til sesongene S08 fikk glede av disse spillerne. Glimt har selv hentet en spiller som oppfyller de ovenstående vilkår: Fitim Azemi. Som ble solgt for fire millioner selv med ett år igjen av kontrakten.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Selvfølgelig fullt mulig å ha grei kontroll på norsk 2.divisjon. Amedia sender alt av kamper.

Og Larsson har helt rett i det han skriver her.

Forresten, så har S08 hentet en spiller med navn Sebastian Jarl (2000) fra Kjelsås dette vinduet. Kan bare notere navnet først som sist. Ekstremtalent som kan gjøre det godt allerede i år. Spennende å se overgangssum om noen år :)
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Boombadila »

Jajonei, Sarp er nevnt.

Så vidt meg bekjent har Sarp en veldig stor utskiftning i stallen i løpet av en sesong. Før fjorårets sesong var det vel hele 12 nye spillere.

Hvis man graver lenge nok osv.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Masse å lære av hva de har gjort. Men å koke det ned til å ta ei ukes studietur og droppe Wyscout, og så er det bare å lykkes, det blir for enkelt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

La oss bare hylle at han faktisk reiser rundt å ser. Det er klar forbedring.

Og at man prater ned wyscout,for en skivebom,ta dere en prøveperiode der. Det er altså mulig å finstudere allskens spillere med ett briljant videoverktøy. Man kan se video med alle involveringene til den aktuelle spilleren,på den måten ser man fort om dette er en spiller det ikke er nødvendig å se mer eller om man skal se hele kamper av spilleren(som også ligger der). Man har også mulighet til å markere alle som er interessant og følge utviklingen i tillegg til at man etterhvert har en ganske stor pool av spillere.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Selvfølgelig er det satt på spissen, og en ukes studietur mer ment som en metafor. Men vi supportere må slutte å tro at vi kan matche VIF, RBK, MOLDE og Brann når det gjelder overganger. Lag som har trippel budsjett i forhold til Glimt og lønn som ikke Glimt er i nærheten av. Vi må være smarte, og da må vi sammenligne oss med de lagene omtrent med samme budsjett og lønnsbudsjett og som gjør det mesterlig. Som f.eks Sarpsborg og Haugesund. Vi har periodevis vært flinke eller kanskje heldige, som med Ibba og Azemi, spillere som så og si kom gratis og var en stor suksess i Glimt og i tillegg solgt for tilsammen 10 mill. Det finnes masse talent i Norge, også lokalt. Jeg har svært liten tro på at det å reise rundt i mellom og øst-europa for å finne spillere er løsningen i hvertfall på lang sikt.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Hovedfokus på unge spillere på vei opp, er Knutas resept, og dessverre har det i alt for liten grad vært B/Gs. Av 33 signeringer (19 utenlandske) i perioden 2016-2018 er bare 6 av disse i alderen 20-22, og halvparten på leiebasis. I tillegg synes jeg at S08 har vært flink til å rekruttere eliteseriespillere i det norske og nordiske markedet, som er en større forklaring på S08s sportslige suksess, enn unge ukjente norske spillere. Den største økonomiske gevinsten på spillere har imidlertid vært sikret ved kjøp av et ungt, sikkerstikk som Anders Trondsen, for 1,7 mill, og senegalesiske Diatta. Dersom Family ville blitt en Eliteseriespiller på 6-12 måneder, kunne det vært B/Gs Diatta. Det er altså flere elementer som har gitt S08 sportslig og økonomisk suksess. B/G har for ofte valgt "gammelt", og med åpenbart begrenset utviklingspotensiale. Derfor er det også at 15 av de nevnte 33 spillere bare ble værende ett halvt år. B/G må stramme inn og "friske opp" sin rekrutteringsstrategi, og Knutas ønskemål er en selvsagt del av det.
Last edited by ecke on Wed Feb 13, 2019 12:31 pm, edited 1 time in total.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Oppsummert: Litt mer ungt, nasjonalt og internasjonalt, gjerne en Family, spillere med mulig potensiale og kanskje usikre, og litt mer pengebruk på sikkerstikk "finansiert" med en mindre kjernestall.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja, jeg har vært sterkt i mot å hente spillere i Obos og 2.div som er godt voksne og har vist lite. I tillegg spillere som Drage og Wiik, samt spillere som har en lang skade historie. Fullstendig bortkastet. Det er noen kriterier som jeg synes er viktig for henting av unge talenter. Først og fremst tempo og grunnleggende hurtig teknikk samt rask forflytningsevne. Det har det vært lite av de siste årene, unntaket er Layouni og Zinckernagel, samt Evjen og Bjørkan fra egen stall. Jeg har ikke noe imot å hente spillere fra utlandet som har spesial kompetanse, men de må vise kvaliteter som er bedre enn de som allerede er i stallen. Stallfyll har vi hatt nok av de siste årene. Jeg poengterer stadig smartness som et viktig element.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Azemi med et par mål i dag mot Kongsvinger. http://www.vif-fotball.no/nyheter/azemi ... renga-vant
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Okei, så ... (**Begrunnelse for hvorfor dette innlegget passer i denne tråden kommer ganske langt ned)

Av den foretrukne sentrallinja fra 2017-sesongen -- en sesong med en del varierende prestasjoner, noen gode, noen svake, vanvittig mange uavgjort og kun noen tilfeldigheter på trygg side av nedrykk -- er det nå kun to igjen. Ricardo - Bjørnbak - Lode - Angel - Opseth. Hva slags langsiktig planlegging er det?

Vi har sett spillere blomstre voldsomt og plutselig. Saltnes er kanskje det beste eksemplet -- svak 2016-sesong, kanonbra 2017-sesong. Selv om han ikke holdt det samme nivået i 2018, var det tross alt en langt mer solid spiller. Vi har også tidligere hatt spillere som har dukket opp mer eller mindre fra intet, men det begynner å bli ei stund sia. Så med det in mente, la oss se på det vi i dag har for å fylle ut sentrallinja.

Bjørnbak kan erstattes av ... Moe. Som er en helt ålreit eliteseriestopper på sitt beste. Ganske shaky på sitt verste. Nokså skadeutsatt i perioder, men har tempo. Midtforsvaret Moe-Lode skal ikke bli fraløpt alt for ofte, men det spørs om de er gode nok i duell- og markeringsspillet. Bjørnbak og Lode utfylte hverandre veldig godt, og det kan tenkes at Moe og Lode er litt vel like spillertyper. Er det en forsterkning, en tilfredsstillende erstatning, eller en svekkelse? Gitt Bjørnbaks standing, duellstyrke, skuddfot og vinnervilje vil jeg påstå det er en svekkelse.

Angel kan erstattes av ... Berg. Hvis Patrick Berg skal gjøre noe godt for seg som Glimts sentrale midtbane er han nødt til å heve seg mange hakk. Han fikk en sentral rolle i 2016, en rolle han ikke var klar for. Han hadde en middelmådig sesong i OBOS 2017. Han ble i utgangspunktet ikke gitt ny kontrakt i 2018. Men nå er han plutselig god nok, et halvt år seinere? Angel fikk mye pes for å sinke spillet, og å være seig -- det er kanskje det ene fortrinnet Berg har foran Angel, han er i stand til å fordele ballen kjappere. Men bedre? Neppe. Sikrere? Neppe. Bedre i dueller? Nei. Bedre tempo? Nei. Berg har til gode å imponere mer enn glimtvis, og er en åpenbar svekkelse, selv om han representerer kontinuitet, med mindre han plutselig blomstrer. Det kjipe med Berg er at det kanskje ikke er så stor grunn til å forvente at han plutselig skal blomstre. Det beste vi kan gjøre er å krysse fingrene for et nytt Saltnes-tilfelle, eller kanskje en Normann-variant.

Angel kan også erstattes av ... Sigurjonsson. Men han har 26 minutter i OBOS-ligaen for Glimt. Og det er det hele. Fikk 20 av 22 kamper fra start for Breidablik, som var sølvvinner på øverste nivå på Island, og er et veldig ubeskrevet blad. At han var utlånt mesteparten av fjoråret forteller uansett om at han ikke er en kontinuitetsbærer, og er sånn sett å anse som en ny spiller.

Opseth kan erstattes av ... Kupen. Kupen hadde en god OBOS-sesong i 2017, men gikk glipp av hele 2018 med skade. Ingen annen topp-erfaring. Så vi har ingen anelse om han er i stand til å ta nivået, og ingen anelse om han i det hele tatt er fysisk i stand til å spille Eliteserie-fotball. En helt anna spillertype enn Opseth, har andre styrker å spille på, men er han en like god avslutter? Kan han kompensere for manglende størrelse og duellstyrke med tempo? Opseth hadde klare svakheter i som del av spilloppbygginga, men skåra tross alt en tredjedel av Glimts mål i fjor. Dette må være å anse som en svekkelse.

Opseth kan erstattes av ... Herrem. Men Herrem, som var nødløsninga for skadde Kupen i fjor fikk hundre tusen innhopp i 2018-sesongen. Det ga ett mål og samla sett ingen effekt. Det er vanskelig å se fra supporterplass hva ferdighetsregisteret hans består av. En åpenbar svekkelse.

Opseth kan erstattes av ... Hanssen. William Arne Barnebarn Hanssen har visstnok rimelig gode fotballferdigheter, men har etter sigende slitt med litt forskjellig. Har han mentaliteten til å ta steget opp som en bidragsyter i Eliteserien? Har han ferdighetene som trengs? Tungt skudd, ja, men hva mer? Vil være et veldig usikkert kort, og en åpenbar svekkelse med mindre han plutselig blomstrer.

** Eventuelle forsterkninger utenfra må komme snart. Det er 44 dager til Eliteserien starter, og på den tida skal eventuelle nysigneringer få danne relasjoner med lagkamerater, sette seg inn i spilleplan og trenernes filosofi, finne seg til rette i byen og evt. begynne å lære språket. Vi vet av erfaring at en del nysigneringer har behøvd litt tid for å komme i gang. I tillegg har f.eks. Evjen gått glipp av oppkjøringa med operasjon. 16. mai møter Glimt TYL på Alfheim, i Eliteseriens runde åtte. Nesten spilt en tredel av serien når vi kommer til 17. mai altså. Klokka tikker ...

---

En liten tilleggssak, en slags mørk hest oppe i det hele -- hva tenker klubbens andre salgbare prospekter om det som foregår? Hva tenker Zinckernagel og Layouni om klubbens langtidsplaner nå? Vil de lage bråk og ønske seg til første og beste klubb i Danmark eller Belgia når det kommer antydinger om interesse? Hvordan ser de for seg sin rolle i laget?

Jeg synes ikke dette ser så lyst ut.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Jobbes altså knallhardt med først og fremst en spiss, så en stopper og så eventuelt en midtbane hvis det er penger igjen. Det betyr nok at man anser Berg/Oliver som gode menn å bruke sentralt, så har vi også et meget stort talent i klubben som mange tror blir å ta den plassen i løpet av et par år.

Ryktes at man også fikk en meget god sum for å låne ut Angel, så jeg tror rett å slett man frigjør kapital som man trenger for å få den spissen man jakter etter. Ligger nok også litt mere bak overgangen til Angel enn hva som kommer ut i media.

Jeg håper fortsatt litt på Family, hvis vi ikke får en kvalitets stopper inn iløpet av dette vinduet. Så håper og tror jeg at Family blir hentet.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Den siste setningen er et godt bilde på livet som Glimt-supporter. Samme dag som man knuser et av tiårets beste norske lag 5-0 i treningskamp. Edit: Var ment til Kesse, ikke JHA.

Jeg ser ikke like mørkt på det. Synes Flo sa det veldig godt da han ble intervjuet på indre bane: nå har de mest kjøpekåte klubbene fått handle inn spillere. Nå er det Glimts tur. Det kommer spillere inn. Det er jeg helt trygg på.

Klubben produserer og selger spillere til utlandet og større klubber som aldri før. Ingen kan noensinne overbevise meg om det er negativt. Det var en som påpekte (om det var sarkastisk eller ei vites ei) at Sarpsborg tross alt hadde hatt voldsomme utskiftninger de siste årene. Ja, guess what. De har tjent over 100 millioner på spillersalg. 50 millioner inntjent gjennom Europa-spill. Hvordan kan det ikke være bra? Glimt er selvsagt ikke i den enden av skalaen, men det er tross alt blitt en del penger inn de siste årene. Og man må starte et sted - slik også Sarpsborg har gjort. Hvordan kan det ikke være bra? Tror dere ikke at agenter og spillere får med seg at å spille for Glimt er gunstig med tanke på utenlandsopphold? Seff gjør de det. Glimt er en attraktiv klubb å spille for. Og iallefall mer attraktiv nå enn hva de var for bare fire-fem år siden. Hvis ikke dét er en gledelig utvikling kan jeg ikke forstå hvordan dere andre tanker.

Fortsett å gjør jobben i hverdagen. Man ser med all tydelighet hvilke frukter treningsarbeidet har båret i dag mot Godset. Det hadde vært veldig interessant å se statistikkene. Men Glimt virket å være overalt og i flere faser av kampen var det 3-4 spillere rundt Godset-spilleren som hadde ballen. Og de var såpass godt trente at de stort sett gjorde gode valg med ballen.

Jeg ser heller ikke lyst på å gå inn i sesongen med Patrick Berg som anker og Geir André Herrem som spiss, men det er fortsatt tid. Både Azemi, José Angel, Zinckernagel, Isidoro og til og med Hannes Halldorsson ble klar med bare noen uker igjen til seriestarten. Ferske og gode eksempler på at det er mulig å hente gode fotballspillere på denne tiden av året.
Last edited by Larsson on Fri Feb 15, 2019 9:28 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Forskjellen fra tidligere er at jeg ikke har gitt opp håpet. Jeg synes ikke det ser lovende ut nå, men det kan snu.

Klubben har vært flinke til å omsette. Som Sarpsborg, men Sarpsborg har klart å skifte ut og samtidig levere resultater over tid. Men Angel-overgangen er nok lur i et langsiktig markedsperspektiv. Det er resten av stallen som er problemet, ikke at Angel drar.

Fortida er den beste prediktoren for framtida. Det betyr ikke at den er god. Historisk sett kommer vi til å hente inn en lovende ukrainesk midbanespiller som aldri presterer. Vi kan knuse hvem som helst i februar, men så begynner sesongen. Vi er ikke bare pessimister, vi har litt erfaring òg.

Men det er lov å håpe på bedre.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Fordi Glimt har hentet inn én ukrainsk flopp i løpet av klubbens 101 1/2 år lange historie så betyr dette at det skal gjenta seg denne sesongen? Framfor å se de navnene som jeg listet opp?

Analysen din preger dessuten av å være litt i vakuum - som gjerne ting blir i denne fasen av sesongen. Forrige sesong delte tabellen seg på to: over og under 40 poeng. Flere av lagene som var i nedre sjikt forrige sesong kommer til å være der også denen sesongen. I tillegg: KBK har mistet mange sentrale spillere, det er uklart hvordan vinteren kommer til å slå ut på Valle, Ranheim er klar for Den Vanskelige Andresesongen (som Glimt selv har vært offer for noen ganger) og FKH har mistet trenerduoen og en rekke sentrale spillere.

Jørgen Tjernås, sønn av Lars, er en av de i landet som følger mest med på lavere divisjoner i Norge. Han presenterte en spennende liste tidligere i dag. Jeg har ikke inngående kjennskap til mange av disse, men det slår meg at flere av spillerne matcher kriteriene jeg listet opp som fundamentet for S08-suksessen (norsk, semi-etablert og kommer fra gode miljøer): https://sportshjornet.com/her-er-obos-l ... -spillere/

Aleesami bør være en het kandidat inn som stopper, knuta? Synd og skam at det blir OBOS på Nordre Åsen for da blir han vel hakket vanskeligere å hente. Så bra ut i cupmatchen mot VIF sist sesong. OBOS-spisser fra Bergensområdet er kanskje ikke det som frister mest akkurat nå, men Dang i Nest-Sotra har jeg hørt om i flere år. Og S08+Furdal i Viking har vist at spillerne som kommer derfra har et veldig godt grunnlag for å prestere i Eliteserien.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Kesseboy »

Jeg kan nevne flere (og verre) overgangsflopper enn Babenko om nødvendig, men mulig du missa (eller valgte å se bort fra) poenget mitt; vi har truffet bra på mange overganger, men vi har truffet dårlig på mange også. Og i sum er det veldig mange overganger de siste åra. Jeg føler meg ikke trygg på at dette blir løst så godt som det kan løses. Men jeg utelukler det ikke.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Det er jo en grunn til at vi har en liten spisskrise, til tross for at vi hentet tre spisser i 2018
Førr Evig!
Post Reply