Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

https://www.eurosport.no/fotball/elites ... tory.shtml

Analyse av Glimt fra Joacim Jonsson. "Umulig å gjøre det noe dårligere på overgangsfronten"!
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by JHA »

Resten av analysen var meget positiv da. Virker som at han har trua på Glimt :glimt
Mangler bredde i forsvar og en spiss, noe alle sammen vet og som klubben jobber imot.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Vel i fjor så var det en unison mening av 'ekspertene' at Start var en av overgangsvinnerne og at Ranheim var desidert dårligst. Akkurat dette legger jeg lite vekt på. Men jeg ønsker meg en kvalitetsspiss og høy og midstopper så er jeg fornøyd. Jeg vil ikke ha inn stallfyll, da er det heller bedre at vi ikke henter noen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Kesseboy »

At Joacim Jonsson får betalt for å skrive sånt er dagens "det er håp for oss alle".

Jeg er rimelig sikker på at han ikke tar feil om overgangene. Men resten da? Glimt hadde en elendig avslutning på sesongen i fjor? Det var ikke avslutninga som var elendig. Ingen klar ener på midten, men likevel terningkast fire? Ingen etablert midspiss, to etablerte kanter, men terningkast fire?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Playmaker »

Jonsson er dyktig han. Treffer ganske greit synes jeg
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Gi meg tre konkrete eksempler på at Jönsson har truffet på noe som helst. Enten som fotballsynser eller sportslig ansvarlig i en klubb?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Ikke så mye nei, med unntak at han hadde rett i at overgangen til Glimt for Martin Wiig var uforståelig. Hva skal til for å kalle seg ekspert?. Hvis man leser litt historikk så er det ikke mye som stemmer.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Det kan du si om hvilken som helst ekspert... Han er nok ikke mye værre, eller bedre enn andre fotballeksperter.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Jo, det tror jeg så absolutt at han er. Det er vel en grunn til at han har vært innom utallige mediehus? C More, TV 2, Eurosport, VG og flere spillselskaper...
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by gavharr »

Da må det jo være at han er flink da... Men det var vel ikke poenget ditt!? :s
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Hvis du tror at man er flink fordi man har vært fem-seks steder på kort tid tror jeg du har misforstått ganske mye.

At Thomas Drage har spilt for 4-5 klubber de siste seks årene er kanskje et kvalitetstegn. Eller...?
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Så så, var vel sagt med en munter undertone :-) We get it, Jonsson er ikke spesielt flinkt. Bengt Eriksen er heller ikke noe unikum, men han sitter nå ennå i samme stolen. Eksperter generelt sliter med å leve opp til tittelen. Synsing om andre enn de største klubbene gjøres stort sett best på lokalt nivå, av de som faktisk følger klubbene tett.
Una mas cerveza.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Wendigo »

Gjennomgangen av økonomisaken i kapittel 8 virker grundig og det er gjort riktige grep. (selv om frykten om gjennomgående systemsvikt nok kan sies å ha vært reell). Med riktig fokus og oppfølging av dette fremover kan det bli bra! Men hvorfor var det så vanskelig å si dette før rapporten?

Litt skuffende blir det da at man i tredje avsnittet i kapittel 3 Økonomi har klart å regne/taste feil på budsjettert årsresultat...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Nytt for meg at Glimt tapte første runde i Badou-saken. Saken er anket til CAS og avgjørelse er ventet å falle i løpet av 2019.

Ellers bemerkelsesverdig at Gedde Lab-farsen er viet fem setninger. Jeg håper ikke styret lykkes med å begrave denne saken på denne måten og at det er et kritisk årsmøte som møter styret.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Knuta »

Nye internett avisa Bodø By på luften i dag. Ser veldig bra ut. For de som har AN tilgang er den gratis, ellers så kan man abbonere kun på denne.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by tomath »

Nye draktnummer til Friedrich, Berg og Zinckernagel. Henholdsvis 1, 7 og 10. Passende for alle tre synes jeg.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Knuta wrote: Wed Mar 06, 2019 9:15 am Nye internett avisa Bodø By på luften i dag. Ser veldig bra ut. For de som har AN tilgang er den gratis, ellers så kan man abbonere kun på denne.
Så dette blir AN uten "Derfor får kvinner orgasme når de trener"-artikler? Kan være greit.
Una mas cerveza.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Glimt er i Marbella og tradisjon tro skal det velges kaptein i klubben.

Vanskelig å vurdere kapteinssituasjonen i en spillergarderobe en aldri har vært i, men for en klubb som historisk sett alltid har hatt klare kapteinsemner (les: Bjørnbak, Haldorsen, Hansen, Kjølner) og en sesong som etter alle solemerker har potensiale til å bli tung er Knutsen nødt til å treffe med denne.

Jeg ser for meg følgende kandidater: Lode, Saltnes, Moe, Friedrich og Berg (rangert etter mine preferanser). De fleste av disse er det vel også kommunisert ut er aktuelle kandidater.

For meg er det to grunnvilkår som står fjellstøtt i en kapteinsvurdering. Det må for det første være en av klubbens soleklart beste spillere. To grunner til dette: 1) Leading by example er en lederegenskap i seg selv og 2) det skal som regel litt ekstra å sette en kaptein på benken. Da bør ikke bindet være avgjørende om du får starte eller ikke. Det andre er at du får medspillerne til å bli bedre. Det siste vilkåret skal jeg ikke behandle for det har jeg rett og slett ikke grunnlag til å skrive så mye fornuftig om.

Lode: Lode har siden Knutsen&Bjørkan helt uforståelig ønsket å selge ham (ikke bare én, men to (!!!) ganger) tidvis vært en av våre aller beste spillere. Han var i flere kamper bedre enn Bjørnbak og det ser ut til at han har lagt ned jobben i vinter. Alderen tilsier også at han bør få bindet. 25 år og har en svært god sesong i Eliteserien bak seg. Har også hatt noen personlige utfordringer gjennom karrieren og har vist seg stor i etterkant av det. Han erkjente sine feil og har utviklet seg til å være en av seriens ti beste stoppere.

Saltnes: Lokal. Vært i Glimt i årevis. Avskrevet av alle - kjempet seg tilbake. Virker som det klokeste hodet i Glimt (og kanskje også hele serien?). Alltid reflektert i mixed zone, sier aldri noe han ikke kan stå for. Han er etterhvert blitt en profil i dette profilfattige Glimt-laget. MEN: Ingen god sesong i fjor før han våknet på høsten. Da var han også skikkelig god og hadde også det riktige tenningsnivået.

Moe: Njææ. Slår meg ikke helt som typen (med forbehold om at jeg ikke vet hvordan mekanismene i Glimt-garderoben funker). Er heller ikke av klubbens beste spillere (selv om jeg synes han er i overkant utskjelt og at han er undervurdert med sin fart og driv framover i banen).

Friedrich: Som jeg skrev i kommunikasjonstråden: Friedrich virker som et genuint bra menneske. Et søramerikansk følelsesregister. Mourinho er skeptisk til å ha en kaptein så langt bak i banen og jeg skjønner hvorfor. Keeperen er nok aktuell, men jeg tviler på at det blir ham.

Berg: At jeg er skeptisk til Berg er en forumets dårligst skjulte hemmeligheter. Grunner til at han ikke bør være kaptein: 1) Jeg kan ikke huske én kamp de siste sesongene han har vært en av lagets 3-4 beste spillere. Ja, han har sett bedre ut i vinter, men det skulle vel egentlig bare mangle etter så lang tid og så mange muligheter? Han omtales fortsatt som et talent, men han fyller altså 22 senere i år. Og i forlengelsen av dette: Ankerplassen i laget er definitivt his to lose i øyeblikket, men det er et stort men her: Spiller han like dårlig som de siste sesongene kommer Glimt til å være i nedrykkssumpa med begge bein rundt St. Hansaften. Og da må det hentes inn en sentral midtbanespiller for å berge plassen. Kjetil Knutsen vil tape mye ansikt hvis dette skjer. Stiller han seg laglig til for hogg? Jeg tror Berg har nok med seg selv i øyeblikket. Make or break for han kommende sesong. Da bør han fokusere på å gjøre jobben sin, og ikke alle andres.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by mortsto »

Enig i vurderingene. Kapteinen bør i tillegg til å være den rette typen, også være en vi tror skal spille samtlige kamper. Om vi velger Berg eller Saltnes, havner vi fort i en Olsen-situasjon, hvor prestasjonene på banen sier benking, men der status som kaptein tilsier spill. Lode tipper jeg blir en av våre viktigste spillere. Eneste problemet er at jeg er usikker på om han er den ledertypen vi trenger. Virker som en veldig fin fyr, men høres han på banen?
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

At man høres på banen er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av. Det finnes mange måter å lede på. "Kauke-ledelse" har jeg egentlig ikke så mye tro på, verken fra banen eller sidelinjen. Hvertfall ikke ovenfor dagens 20-25-30-åringer.

Argumentet mot Lode: Nettopp det at Bjørkan&Knutsen avskrev ham kan være en av hovedårsakene til hans gode 2018-sesong. Kanskje trenger han å være forbannet for å prestere maksimalt.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Garrincha »

Jeg går for Lode. Han er bankers på laget og har god oversikt fra sin stopperplass. Saltnes og Friedrich bør bli de andre to i kapteins-teamet.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Larsson »

Fra intervjuet med unggutta som har hospitert med a-laget i vinter https://www.glimt.no/nyheter/laererike-maneder:
Guttene forteller også at A-laget har tatt de godt i mot.
- Spesielt Marius Lode og Ricardo er helt fantastiske til å få oss til å føle oss bra, sier Johnsen.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Novi »

Lode får min stemme. Ikke soleklar kaptein, men ut fra de vi har å velge mellom så står han frem som den beste kandidaten for meg. Reflektert, godt arbeidsmoral, rolig. Saltnes blir for het på banen, og Berg er fortsatt for umoden.

Men jeg tror det fort blir Berg...
Una mas cerveza.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Generell diskusjon rundt Bodø/Glimt

Post by Vix »

Enig, jeg også. Håper det blir Lode.
Locked