Treningskamper 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Reitan har tatt "stjele meter på innkast" kurset til Jacobsen :D
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Nydelig første omgang. Brann burde kanskje puttet, men vi burde isåfall ledet med 2 mål. Hele laget jobber tidvis meget bra, mest positivt overrasket over Herrem som jobber mye.

Sier som kommentatoren, Brann er det beste laget i treningskampene sålangt. Bortsett fra i denne kampen. Her er de stort sett statister.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Treningskamper 2019

Post by helsvhe »

Glimt spiller med høyt press og en vannvittig intensitet, det ser ut til at Brann ikke hadde forventet det.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Knuta »

Det jeg har sett av Glimt i år er milevis bedre enn 2018 sesongen. Spesiellt fart, bevegelsen og teknikk. Jeg har alltid sagt at Herrem bør få spille før vi kan si om han er god eller ikke. Så langt positivt. Innhopp i det 88 min som det var i fjor sier vel ingenting om standarden.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Synes Berg er BB igjen. Taper en duell i første omgang. Bortsett fra det så gir han masse juling, lager de nødvendige frisparkene som må lages og har taklinger som det lukter svidd av. Skader ikke med en målgivende og ett mål :) Jeg synes han fortjener den plassen i laget, en eventuell erstatter skal iallefall være en WOW signering :)
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Treningskamper 2019

Post by Sulliken »

Enten er vi mye bedre enn vi tror, ellers er Brann oppskrytt. Det var ikke mye fres i det de kom med.

Og når bergenskommentatoren begynte å skylde på varmen, ble jeg litt... eeehhh. Kadusaførrnåkka?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg har ingen interesse av å være med på diskusjonen rundt Berg, men i dag var han god. Flott målgivende og sikker straffe er bonus.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Knuta »

Morsomt å lese BT og Doddo sine kommentarer. Brann har trent i det siste og var slitne. Har Glimt ikke trent?. Har de bare ligget på solsenger?.
User avatar
Mr Bean
Posts: 2708
Joined: Thu Mar 27, 2008 8:45 am
Location: Sortland
Has thanked: 85 times
Been thanked: 35 times
Contact:

Re: Treningskamper 2019

Post by Mr Bean »

Kjempeflott . :hedre
Kjenner på at man glede sæ til sesongstart :glimt
GLIS og STOLT av det

YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Treningskamper 2019

Post by tomath »

Noen som fikk med seg hva som skjedde med Boniface? Var det kneet?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

Flotte resultater så langt, også i dag, men jeg har den gnagende følelsen av at dette går litt for lett. Fikk ikke sett hele kampen i dag, men fikk sett nok til å se en del bra og en del som vi lett kunne blitt slakta for, en gjennomsnittlig eliteserierunde.

Skal bøye meg djupt i hatten hvis dette er en flyt vi kan ta med oss inn i sesongen, men tror jeg skal fortsette jobben med å få ned blodtrykket.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

tomath wrote: Fri Mar 15, 2019 3:28 pm Noen som fikk med seg hva som skjedde med Boniface? Var det kneet?
Kalvenes sier at det var kneet. Men ikke noe om det var alvorlig eller ikke.
Boniface imponerte den tiden han fikk spille, får bare krysse fingrene og håpe at kroppen ikke er laget av porselen.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Larsson »

Befant meg i området i dag og tok turen til Estepona. Meget gledelig. Jeg er langt mer positiv til sesongen enn jeg var for bare 24 timer siden.

# Patrick Berg. Jeg vet ikke hvor mange tegn jeg har brukt på å slakte ham i dette fora, men i dag fikk jeg se med egne øyne hva han har gjort. Virker som han har pratet med sin far - meget tålmodig i presset og tok en hel del gode valg med ballen. Ikke fullt hus på alle fire skiver - til det blir det litt for mange feilpasninger, men dette var langt bedre enn hva jeg noensinne har sett ham. For å være stygg kan man jo komme med en slengbemerkning om hvorfor man ikke tidligere har sett at han var tre kilo for tung, men det kan vi la passere i denne omgang.

# Geir André Herrem. Også en som har fått (berettiget) kritikk rettet mot seg. Jeg har servert en god del. Og jeg skal igrunn ikke svelge mine ord, for hans mangler kom fram i dag også, men det er én ting som han gjør bra i denne matchen. Og det gjør han attpåtil veldig bra. Han er meget sentral i det neste punktet mitt. Han stenger rom, han jobber iherdig og gjør jobben enklere for resten av laget. Kanskje blir det ikke en sesong hvor en spiss hamrer inn 13 mål, men om han kan være med å nekte mål får det være godkjent.

# Marius Lode er naturligvis BB i dag. Herrefred for en stopper Glimt har der. Bamba, kjøpt for megapenger i norsk målestokk for bare et halvt år siden kom ikke til en eneste sjanse. Og både Moe og Lode tar for seg i duellene med Karadas. Hvor enn lang kontrakten hans er må den forlenges. For her er det muligheter til å tjene gode penger. Også backene var gode i dag. Reitan og Bjørkan er gode med ball i beina og offensiv i hodet. God kontroll på sine respektive vinger - som jo virkelig er topnotch i Eliteserie-sammenheng. Reitan har naturlig nok litt å gå på fysisk, men det er bare å la han spille seg i form - så blir det bra. Jeg gleder meg til Glimt får kjøre overganger på Aspmyra denne sesongen, for da kan det gå virkelig kjapt.

# Glimt ligger ekstremt godt i ramma defensivt når Brann styrer. Selv Eggen Rismark, kanskje DEN stopperen i Eliteserien som er best framover, sleit med å finne løsninger. Lyktes ikke helt med å eksplodere i press i dag, men det kan kanskje motstanden (fy faen for en stall LAN har bygget opp) + varmen ta skylden for. Det var ganske varmt i solskinnet i dag. Til tross for det synes jeg de holder distansen ut. De virker rett og slett å være jævlig godt trent.

# Alternativene framover: Glimt er, slik jeg ser det, ekstremt godt skodd framover på banen. Håkon Evjen, Zinckernagel, Layouni... Sterk rekke og to av disse kan også bekle indreløperne. Førstnevnte ser ut som en seniorspiller. Han kan virkelig få sitt gjennombrudd denne sesongen. Tror vi dessverre snart kan drysse jord over JPH. Virket ikke å være tilstede i dag. Meh. What a waste of talent.

Litt edruelighet til slutt:
# Brann virker å ha kjørt hardere treninger den siste perioden og har neppe målsetning om å spisse formen til seriestart - som jeg går ut fra er målet til Glimt. Brann håper de nok at dødballer og enkeltmannsprestasjoner skal være nok til å male fram seire i starten av sesongen, noe Glimt ikke har tid til. Så de hadde nok litt forskjellig treningsgrunnlag i kroppen i dag. Det kan forklare noe, men selvsagt ikke alt. Man må slå den motstanden som møter opp.

# Herrene Løkberg og Eggen Rismark er gutter som det 100% hadde vært mulig å få til Bodø for 1 1/2 år siden. I tillegg til at de er gode fotballspillere er de også fine typer. Løkberg gikk virkelig i krigen i dag. Han hadde vært perfekt som indreløper i Glimt. Men det er forseint å tenke på nå.

# Boniface: Så spennende ut den tiden han fikk på banen. Var det samme kne som han ble rapportert å slite med for noen uker tilbake? Har de gjort godt nok arbeid med fysioene i forkant av signeringen?

For ei uke siden skrev jeg at det enten blir jævlig bra eller jævlig dårlig denne sesongen. Pendelen svinger soleklart mot førstnevnte to uker før seriestart. Men det er tidlig enda. Godset valset over alle i fjor vinter, men fikk en møkkasesong. Fortsett å gjør jobben!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

https://www.nettavisen.no/sport/se-fotb ... 16094.html
Liten oppsummering, men tydelig at høydepunktene var laget av BT.
Denne kommentaren fra nettavisens fotballekspert sier vel det jeg har sagt i noen mnd nå:
"Jeg synes at Patrik Berg ser fantastisk bra ut, denne vinteren her har han virkelig tatt taktpinnen i Bodø Glimt og er en spiller de kan bygge laget rundt nå."
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Larsson »

Tror vi skal ta alt, absolutt ALT, Jonas Giæver kommer med med en solid dose maldonsalt. Hvis personifiseringen av at «fotballekspert» er Joacim Jönnson, er Giæver skyggen av denne karakteren. Meh. Hvor mange Glimt-kamper tror du Giæver har sett i sitt liv?

Tendensiøs. Oppsamling av hva de med innsikt og kunnskap kommer med. De fremste ekspertene på Glimt er Høgland og Toresen. De er de eneste uten bånd til Glimt som ser alt av kamper og treninger. Hva de måtte mene og tro er ekstremt mye viktigere enn det vissvasset Giæver lirer av seg.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2019

Post by G-s-enz »

Så kampen i opptak nå:

- Herrem fungerer bra når vi skal kjøre høyt press. Synd lungene har hemma hele oppkjøringa.

- Lode soleklart BB. Her må jo Glimt snart inn å tilby ny kontrakt.

- JPH med en svak kamp,virket tung.

- P.Berg gjør sin beste kamp til nå(i Glimttrøya). Klarer han å heve nivået litt samt holde det der kan det gå bra i år om de coacher etter hver kamp. I dag klarer han å slå i de rette tidspunktene samt å ta ut offensiv markering. Fortsatt endel å gå på ift å ta ut mellomromsspillerene. Men absolutt lovende.

- Brede Moe bør erstattes,merkelig å si etter å ha holdt nullen kanskje? Men de fleste farlighetene til Brann kommer av feil fra Moe.

- Reitan veldig varierende,må bli matchfit snart.

- Boniface ser spennende ut,relativt dårlig taktisk men stort potensiale. Lurer på hva som skjer med den kroppen.

- Moberg meget bra.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Larsson wrote: Fri Mar 15, 2019 6:52 pm Oppsamling av hva de med innsikt og kunnskap kommer med. De fremste ekspertene på Glimt er Høgland og Toresen. De er de eneste uten bånd til Glimt som ser alt av kamper og treninger. Hva de måtte mene og tro er ekstremt mye viktigere enn det vissvasset Giæver lirer av seg.
Lurer litt på hva din unskyldning for å klage på Berg ville vært hvis disse to fex laget en spillebørs basert på årets treningskamper.
Følger meg ganske sikker på at Berg og Lode ville fått de to første plassene på spillebørsen deres.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Garrincha »

Vi var bare rett og slett mye bedre enn Brann. La det ikke herske noen tvil, Larsson er en av mine favorittdebatanter her inne. Veldig mye smart der i gården. Glimt var så solide i dag, vi må støtte de nå. Fornøyd med trenere og spillere.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Playmaker »

Kan skrive under på at Jonas Giæver ikke har mye å komme med.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Kesseboy »

Problemet med fotballeksperter (hva det nå enn måtte være) og Glimt er at det ikke er særlig mange i ekspertkorpset som ser ut til å se særlig mye av Glimt, eller kjenne Glimt veldig godt. Vi har sett mange glimtspillere bli haussa enormt opp etter noen få gode kamper, eller i verste fall bare én. Det kan nok ofte komme av mangelen på forventninger. Plutselig kommer det en ung spiller fra et lag nesten ingen bryr seg om, og spiller ganske bra, da må jo han være dritgod, sant?

Det var mye snakk om Hauge, for eksempel, før fjoråret. Kanskje rett og slett fordi mange hadde hørt navnet. Men få visste særlig mye. Dermed var det overraskelse da han brant litt ut. Olsen-saken var nesten enda verre.

Ser et eller annet tabelltips i dag setter oss på sisteplass og sier at Glimts forsvar ledes an av Moe, og midtbana av "Morberg". Da er man kanskje ikke så informert. Omtrent like informert som jeg er om Haugesund og HamKam.

Så jeg tar skryt om spillere fra langtvekksfra forståsegpåere med ei stor klype salt. Det betyr ikke at de ikke kan ha rett, men at jeg venter litt før jeg stoler på det. Dessverre er vi nordlendinger litt vel glade i utenfraskryt.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Larsson »

JHA wrote: Fri Mar 15, 2019 7:47 pm Lurer litt på hva din unskyldning for å klage på Berg ville vært hvis disse to fex laget en spillebørs basert på årets treningskamper.
Følger meg ganske sikker på at Berg og Lode ville fått de to første plassene på spillebørsen deres.
Jeg vet ikke om du forsøker å gjøre deg dummere enn du er og dermed ikke er verdt bryet, men jeg kan forsøke meg:
Det er ikke et motsetningsforhold for eksempel å si a) Donald Trump virker å være helt i mentalt ubalanse og b) Donald Trump gjorde en klok og taktisk god valgkamp som endte med kontor i Det Hvite Hus. Overført til min Berg-kritikk: Det er ikke et motsetningsforhold å si at a) Patrick Berg har ikke vist noe som helst som bærer preg på at han kan bære et Eliteserie-lag på ryggen og b) han var bedre mot Brann i dag. Dette er ikke to utsagn som møtes i frontkollisjon på midten. Det går an å mene begge deler.

Jeg har utfordret deg den siste uken, flere ganger, til å komme med 4-5 kamper de siste fem sesongene hvor Patrick Berg har vært en av lagets tre beste spillere og dermed vist at han har et høyt toppnivå inne. Jeg har ikke fått svar og tror vel igrunn det er svar nok.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Treningskamper 2019

Post by Larsson »

BT fremstiller det som at Brann ble slått av et ungt og talentfullt lag med denne lekre oppbyggingen:
"Bodø/Glimt sto for tur. En samling ungdommer fra nord, et lag som har mistet sine viktigste spillere siden sist." https://www.aftenposten.no/100Sport/fot ... 0808b.html

Glimts snittalder de første 45 minuttene: 25,09 år. Ikke spesielt lavt, det. Branns XI i første omgang? 27,36. Tror en av årets kommende mest åpenbare løgner er at Glimt har et så ungt lag. Ukjent betyr ikke nødvendigvis det samme som ungt.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Du har jo fått svar flere ganger, han har vært blant lagets beste i alle treningskampene hittil i år. Han har tatt vanvittige steg siden sommeren i fjor. Hvis du så siste kamp i serien i fjor, så var han og blant banens beste spillere i den kampen imot ganske god motstand. Da hadde han vist at han var på tur til å bli noe med sine innhopp tidligere på høsten.

Spillere skryter av utviklingen hans, trenerene skryter av utviklingen hans, kommentatorer skryter av utviklingen hans, journalister skryter av utviklingen hans og ja jeg også som har sett alle kampene i år minst 2 ganger, skryter av utviklingen hans. Hvorfor gjør vi det? Jo fordi gutten har hatt en vanvittig utvikling, fra å være en som jeg ønsket skulle dra på utlån for å få erfaring og selvtillit. Til å bli en av Glimts beste spillere.

Forstår jo at ditt kriterie er at man skal ha prestert over tid i eliteserien. Men da lurer jeg jo på hvorfor det kun er Berg som får gjennomgå? Han er pdd en av de beste spillerene i en stall hvor så si ingen har til gode å prestere godt i tippeligaen over en lengre periode.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Treningskamper 2019

Post by G-s-enz »

Sist kamp i serien i fjor spilte han indreløper,ble forøvrig belønnet med 5 på børsen,slått av fem andre: https://www.an.no/glimt/fotball/bodo/n- ... 5-4-911692

Jeg er helt enig med Larsson og tar vi bort treningskampene som grunnlag så står vi igjen med svært få kamper der han får godkjent av de 40(!) han har spilt. Vi kan bare klamre oss til halmstrået om at han er på ett OK nivå når han møter kampklare spillere om noen uker.

Men ingen vits å fortsette diskusjonen før tellende kamper spilles,rimelig steile fronter når du mener han er en av de beste i stallen(!).
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Treningskamper 2019

Post by JHA »

Da må jeg bare beklage, du har selvsagt helt rett. Er absolutt ingen vits å diskutere spillere og lagets utvikling under treningskampene når fasiten er tidligere eliteserie kamper. Egentlig burde denne tråden som heter "Treningskamper 2019" døpes om eller slettes da den er ganske misvisende.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Post Reply