Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by gavharr »

Bergan er da også fortsatt ung. Brede Moe er jo mye bedre nå enn da han kom f.eks.
Øve, øve, øve...
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by Novi »

Greit nok det, Hauge, Saltnes, Layouni, Richardo osv har alle blitt bedre det siste året. Men når man snakker neste kamp så er det jo dagens kvaliteter som teller, og der er ikke Bergan per d.d. en erstatter for Bjørnbak eller Moe. Sistnevnte har også blitt mye bedre til å føre ball fremover enn hva han var til å begynne med.
Una mas cerveza.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by tomath »

Men Glimt er unektelig en klubb som er avhengig av å utvikle spillere for å utvikle klubben videre. Bergan er p.d.d. ikke på nivå med Lode og Moe, men hvordan kan han bli det uten tillit når Moe er ute?

Ser for øvrig at en annen av sesongens overraskelser, Viking, ble slaktet av Molde i dag. Kanskje er forklaringen på Glimts dårlige prestasjon i går så enkel som at det tøffe programmet preger klubber som Glimt og Viking mer enn sine mer ressurssterke konkurrenter i Bergen og Molde?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by G-s-enz »

Mja mulig,men Brann har spilt med samme 11-er de siste tre kampene.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by tomath »

Spar meg den faktasjekken og la meg ha resonnementet mitt i fred 😉
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by helsvhe »

Joakim Kildal mente jo i Studio Glimt at spillestil til Glimt er veldig krevende og at med tett med kamper som nå i mai vil merke det mer enn andre som ikke spiller så krevende.
Det at også veldig mange av de nye som kommer inn blir fort skadet også er den høye intensiteten på trening og kamp.

Jeg syntes hvertfal at Glimt i de fleste av kampen har sett ut til å holde ut kampen bedre enn de fleste av de andre lagene de har møtt.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by Kesseboy »

I Brann-kampen synes jeg Glimt virka mest mentalt slitne, men det henger vel sammen med å være fysisk sliten. Kombinasjonen kan fort bli fæl. Vi så det rimelig godt på en del av innkastene, spesielt i første omgang, der innkastet drøyer leeeenge, ikke bare fordi Brann låser av bra, men også fordi Glimt bokstavelig talt står stille og venter.

Jeg tror Glimt var på 90% fysisk, men enda lavere mentalt. Da blir det, som Knutsen sa i intervu etter kamp, for lite sprut i beina. Vi så jo også Glimt tidvis gjøre gale valg og se ut som om de var redde for å feile, så de var kanskje ikke helt skjerpa. Kanskje naturlig etter tre kamper på ei uke etter en krevende periode.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by Larsson »

ingen87 wrote: Mon May 20, 2019 10:12 amJeg er heller ikke imponert over Bergan, men å sitte å klage på han i en kamp vi taper 1-2, der vi nesten ikke skaper noen ting, synes jeg blir for tynt. For min del så var Zinckernagels bidrag mye mye mye værre. Herrem også, men han kan man unnskylde med at han fikk en umulig oppgave igår.
Av alt som er skrevet her inne etter Brann-kampen er nok dette det jeg er aller mest enig i. Ja, han spredte usikkerhet og jeg synes personlig litt synd i ham, men han var ikke grunnen til at Glimt tapte 2-1. Han var ikke direkte skyld i noen av målene. Bergan må få tid.

For det første: Brann er gode. Og spesielt gode i det som etter hvert ble kampbildet. Det er ufattelig irriterende at ikke Glimt klarer å holde 0-0 lengre - og kampbildet utover andre omgang ville blitt veldig interessant hvis det hadde stått seg. Men når det først blir som det blir er Brann det beste laget i Eliteserien til å gjøre det de da måtte gjøre; ligge i ramma, forsvare og dekke rom og irritere Glimt nok i oppbyggingsfasen. At de er best på dette er tilskuertallene på Stadion et klart tegn på. 10 spillere bak ballen blir melodien på Aspmyra i de ti neste hjemmekampene + enkelte bortekamper. Det er bare å innstille seg på det. Bjørkan er innom det samme i Dagen derpå.

Jeg synes likevel at det har vært utvikling fra de tidligere kampene Glimt har blitt tvunget til å styre spillet på denne måten. Borte mot Stabæk ble det verken fugl eller fisk og totalt sett skandaløst svakt løst, det var litt bedre mot FKH, enda bedre i andre omgang mot TIL med stoppere som tok med seg ballen framover og muligens en liten tilbakegang mot Brann nå (men som jeg påpeker; Brann er også best i klassen på dette). Glimt må, slik jeg ser det, ha enda mer fokus på bevegelse foran stopper og anker med ball i beina. Det må motsatte bevegelser til, det må plasskifter, forsøk på kombinasjonsspill og løp inn i det bakrommet som er. Dette siste var måten Molde åpnet Viking i går. Haraldseid og Gabrielsen jaktet det lille bakrommet som var ved hver eneste anledning. Både Lode, Berg og Bergan skal i utgangspunktet ha gode nok pasningsføtter til å finne dette rommet. Spillet mot etablert satt mye bedre enn mot Stabæk på søndag, men det skulle vel egentlig bare mangle.

Jeg tror Knutsen bommet på et par ting før og underveis i kampen:
1) Saltnes er, dessverre, ikke god nok til å spille indreløper i Eliteserien. Og han er det i enda mindre grad når kampbildet blir som det var på søndag: Ekstremt lite rom og lite tid til å behandle ballen. Det går et millisekund for sakte med Saltnes, dessverre. Her tror jeg det hadde vært bedre med Konradsen om Moberg absolutt ikke kunne spille 90. Han har bedre nærteknikk og er i større grad en 4-3-3-indreløper som truer mellomrommet foran stopperne.
2) I den grad Saltnes spilte synes jeg det var unødvendig å flytte Evjen over på høyre indreløper. Evjen storspilte som venstre indreløper mot LSK og har også vært helt fantastisk å finne mellomrommet på denne siden tidligere i sesongen (som i forkant av Herrems 3-2-mål mot Mjøndalen). Evjen må og skal starte hver kamp og jeg mener at den startgarantien må utvide seg til å gjelde venstre indreløper. Han kommer i større grad til sin rett der. Hans evne til å finne rom og være god nok til å vende opp er beyond noen andre Glimt-spillere.
3) Jeg er veldig fan av Reitan og mener at han har masse inne som han enda ikke har fått ut. Men i et kampbilde som på søndag tror jeg man kunne nytt godt av Isidoros innleggsfot. Han har en veldig følsom serve - og er mye bedre enn Reitan på akkurat det. Det var et grep jeg kunne tenkt meg å se på søndag.
4) Når kampbildet ble som det ble ville jeg også hatt JPH inn tidligere. JPH har både teknikken, fotballforståelsen og kreativiteten til å åpne et forsvar. Og han er ikke låst til å ligge i posisjonen sin i angrep mot etablert. Hauge vandrer mye. Og jeg tror vandring er bra når man skal forsøke å åpne en så stengt forsvarsmur. Dette så man med all tydelighet mot Tromsø på Evjens 2-1-scoring. Hauge oppsøker et ledig rom som han i utgangspunktet ikke skal administrere før han slår den avgjørende pasningen. Når Zinckernagel helt tydelig ikke hadde dagen ville JPH vært et bedre alternativ på et tidligere tidspunkt.

Det er med stort ballinnehav en utvikler seg som lag og spillere. Glimt må ta den utfordringen med den største glede. Slik jeg ser det er det en stor anerkjennelse at det nå blir musikken framover.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by gavharr »

Absolutt positivt at motstandere i større grad tar hensyn til Glimt!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by Novi »

Godt oppsummert, Larsson. Er også en befrielse å prate om de "problemene" Glimt nå har, kontra for et år siden. Herlig å se at vi har ballen mest, og liker å ha den i beina og i laget. Håper laget utvikler seg mer i den retningen, samtidig som de finner et større reportoar å spille på når motstander klare låse oss like bra som Brann gjorde.
Una mas cerveza.
delfagro
Posts: 154
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:05 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Kamptråd: R9-2019 Bodø/Glimt - Brann Søndag 19/5 Kl 20:00

Post by delfagro »

Det meste er vel sagt om kampen men..

Jeg er uenig i at Saltnes ikke er god nok som indreløper i eliteserien. På sitt beste syns jeg han kan slå perfekt vekta pasninger til ving, og når påslått tar han for seg i duellene. Han har også godt driv med ball. I mine øyne er han er nær komplett midtbanespiller. Han trenger imidlertid litt rom (og tid) for å komme til sin rett, og det var lite av dette i kampen slik som Brann spilte. Saltnes er en spiller ofte er i eller nær situasjoner- og skårer mål nå og da.

Sammen med Moberg har vi indreløpere til å løpe mot innlegg i boksen, men har ikke sett så mye til rytmen og innlegskvaliteten til at vi får noe ut av det.

Så var det da denne Evjen da- som ser ut til å gjøre krav på venstre indreløper- og forsetter det slik som i det siste er det vanskelig å si seg uenig i at han er førstevalg. Da må muligens Saltnes spille stopper. Noe som kanskje ikke er så dumt i kampbilde av den typen vi har sett når motstanderne legger seg lavt og tett.
Alltid gul!
Post Reply