Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7043
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Vi jobber videre.. Burde vært overskrifta :D
Førr Evig!
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Ja, artikkelen er i bunn og grunn tom. En setning er egentlig nok.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

"Du vil ikke tro hva som skjedde når partene møttes!"

Bedre?
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Njaa... :P
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Mye har blitt både ment og skrevet i denne saken.

For å ta rasismesaken først, den er enklest å komme til bunns i:


Fakta: Vedkommende sa noe til Gamst. Det ble umiddelbart tatt tak i hendelsen fra flere andre på feltet, og vedkommende beklaget med en gang direkte til Gamst. Gamst ga tommel opp for beklagelsen, men går ut i media uten å si noe om at vedkommende beklaget. Igjen bidrar media til å skape dårligere stemning enn nødvendig.

Rasisme er selvsagt noe J-feltet ikke støtter, og det står også i vedtektene til supporterklubben.

Klubben velger å utestenge vedkommende fra alle Glimts arrangementer t.o.m 31/12-10. I og for seg greit å utestenge, men over ett år for dette? Hvilken straff fikk Bendixen da han i 2007 (var det vel?) kalte Mame Biram Diouf og/eller Pape Diouf for "sotrør", og i ettertid gikk ut i media for å forsvare ordbruken? Hva skjer med en viss godt voksen herremann fra Lofoten som gang på gang er så snydens full at han ikke klarer å gå engang? Som ved ihvertfall ett tilfelle har blitt bortvist av medlemmer i J-feltet fordi han kalte en mostander for "neger"? Savner litt sammenheng fra klubben i slike saker.


Blussingen:

Fakta: Det ble antent, etter det vi har erfart, to bluss fra under plastduken. Dette resulterte i at banneret som hang på gjerdet foran tok fyr.

Skadepotensialet her er enormt. Dersom OH'en hadde tatt fyr (OverHead, den som lå opp over feltet) så kunne et sted mellom 50-90 personer fått potensielle alvorlige brannskader, panikk kunne oppstått og kampen kunne blitt utsatt. Dette er bare noen eksempler, alle skjønner at dette var alvorlig.

Styret i J-feltet tar på ingen måte lett på dette, og har samarbeidet med klubben for å komme frem til de involverte. Mer enn dét er det ikke å si uten å krenke personvernet.

På facebook (og sikkert twitter også) har det tatt helt av. Folk snakker og drar konklusjoner uten å vite noe mer enn det som står i media. Hvorfor det er slik i dagens samfunn er en diskusjon jeg ikke orker gå inn på nå.

Etter at Glimt og styret i J-feltet møttes for å diskutere disse sanksjonene klubben har kommet med kom klubben med en uttalelse. Denne ble ikke godtatt av enkelte personer, selv om det ikke er noe mer å fortelle. Det jobbes fra begge parter om å komme frem til en løsning partene kan akseptere. Å holde denne prosessen internt inntil en løsning er presenterbar er da helt normalt, er det ikke? Må man kalle partene lukket av den grunn?
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

"andre har også vært rasistisk uten å bli straffet" er ikke en god forsvarsstrategi. Heller ikke å skylde på media.
eidurgud wrote: Sun Oct 13, 2019 3:01 pm

På facebook (og sikkert twitter også) har det tatt helt av. Folk snakker og drar konklusjoner uten å vite noe mer enn det som står i media. Hvorfor det er slik i dagens samfunn er en diskusjon jeg ikke orker gå inn på nå.

Sikter du her til reaksjonen til supporterne som blir rasende for at feltet blir stengt? Det er de jeg ser uttaler seg i hytt og pine.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Jeg verken forsvarer rasisme eller skylder på media for noe som helst.

Nei, det er ikke det jeg sikter til.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg skjønner at du ikke forsvarer rasisme. Men du skriver at både Gamst Pedersen og media bidrar media til å skape dårligere stemning enn nødvendig. Det er ikke så kult å antyde at den som blir ropt dritt etter er med på å skape dårlig stemning ved å prate om det i media.

Når det gjelder reaksjonene i ettertid, er det da sånn av supporterne skal få rase i media og sosiale medier, snakke om å legge ned driften, trekke seg fra verv og fyre opp stemningen mot klubben, mens de som ikke er enige med dem skal sitte stille i båten?
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Jeg mener det hadde vært ryddigere om Gamst gikk ut å sa noe sånt som "det va en som ropte jævla same etter mæ, men han skjønte fort at det ikke e så fint å si. Han beklaga sæ umiddelbart, og det va voksent gjort av han" istedet for å kun å sparke inn åpne dører. Alle skjønner at rasisme er noe som ikke hører hjemme på en fotballstadion (i dette tilfellet. Det hører ingensteds hjemme bare for å ha det klart).

Hele denne saken er bare trist, og både fotball- og supporterklubb ville vært den foruten dersom de fikk velge.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Rasisme mot Gamst syns jeg er litt fiffig, egentlig. Om det var "jævla same" som var det som ble sagt, så har vi noen tusen rasismeanklager og komme med til supportere sør på. Men det var kanskje noe langt værre? Takhøyden bruker jo være ganske høy i slike kamper mot TIL.

Også enig i at et års utestengelse om det var det som ble sagt, og det ble bedt om unnskyldning, er i strengeste laget.
Una mas cerveza.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Det var "jævla same" som ble ropt til han, ja.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Pyro 2019

Post by Wendigo »

Det er godt mulig at det hadde vært en fornuftig ting å holde prosessen intern, og søke løsninger først.

Men det er tåpelig å argumentere for det etter å ha gått ut med kollektiv straff av flere hundre av klubbens mest iherdige supportere, som beviselig ikke hadde gjort noe galt.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Apropos det at media beskyldes for å lage dårligere stemning enn nødvendig: hvor mange avsier har tatt seg bryet med å forklare at supporterne faktisk ikke er utestengt fra stadion, men at Glimt stenger et felt der de mener de ikke har kontroll på sikkerheten?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Repeterer ikke bare mediene Det de har fått fra Glimt?

På Glimt.no står det
J-feltet stenges inntil videre.
- Klubben ser seg nødt til å stenge J-feltet i påvente av at vi kan gjenopprette tillit til supporterne, slik at sikkerheten på stadion ivaretas på en god og tilfredsstillende måte.
I Avisa Nordland står det
* J-feltet stenges inntil videre

– Klubben ser seg nødt til å stenge J-feltet i påvente av at vi kan gjenopprette tillit til supporterne slik at sikkerheten på stadion ivaretas på en god og tilfredsstillende måte.
Hadde Glimt hengt på en linje i dette avsnittet om at supporterne får plasser andre steder på stadion da hadde flere fått det med seg. Glimt har i sin kommunikasjon ikke lagt opp til at den informasjonen skulle komme ut.

Når man nå måtte man lese et langt stykke ned i AN-artikkelen eller detaljstudere Glimt sine kommentarer på facebook for å få med seg denne informasjonen, da er det ikke rart at det overses.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Bokstavelig talt rett under dette står det at det er tre supportere som er utestengt



KONSEKVENSER AV ULOVLIG BRUK AV PYRO

Disse seks punktene er vedtatt.



I kjølevannet av hendelsen med ulovlig bruk av pyro i forkant av kampen mot Tromsø har FK Bodø/Glimt vedtatt å gjøre grep for å sikre sikkerheten til publikum på Aspmyra.

-Styret i FK Bodø/Glimt har vedtatt følgende:

J-feltet stenges inntil videre.
- Klubben ser seg nødt til å stenge J-feltet i påvente av at vi kan gjenopprette tillit til supporterne, slik at sikkerheten på stadion ivaretas på en god og tilfredsstillende måte.

Supportere utestenges.
- Klubben har identifisert tre supportere som gjennomførte handlinger knyttet til bruk av pyro på Tromsø-kampen, samt rasistiske tilrop til enkelte Tromsø-spillere. Disse personene er utestengt fra klubbens hjemmekamper og arrangementer i Glimt-regi ut 2020-sesongen. I den grad det skulle vise seg at flere var involvert i nevnte hendelser vil disse imøtese tilsvarende sanksjoner fra klubben.
Last edited by Glimt1916 on Mon Oct 14, 2019 1:13 pm, edited 1 time in total.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Glimt har ikke gjort mye feil i dette tilfellet. Dersom en supporterleder trekker seg på grunn av Glimt's reaksjoner betyr det vel at vedkommende aldri burde vært supporterleder og sånn sett er det et riktig valg. Bråkmakerne skriker etter at de vil ha dialog med Glimt, det har det faktisk fått. Det skulle vel tatt seg ut dersom jeg drev med brannfarlige leker utenfor naboens dør som kunne ende med brann og personskader og deretter forlangte at naboen skulle gå i dialog med meg, ellers så vil jeg trekke meg fra sameiet. Her snakker vi virkelig om å snu ting på hodet.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Glimt1916 wrote: Mon Oct 14, 2019 12:17 pm Bokstavelig talt rett under dette står det at det er tre supportere som er utestengt

KONSEKVENSER AV ULOVLIG BRUK AV PYRO
-Styret i FK Bodø/Glimt har vedtatt følgende:

J-feltet stenges inntil videre.
- Klubben ser seg nødt til å stenge J-feltet i påvente av at vi kan gjenopprette tillit til supporterne, slik at sikkerheten på stadion ivaretas på en god og tilfredsstillende måte.

Supportere utestenges.
- Klubben har identifisert tre supportere som gjennomførte handlinger knyttet til bruk av pyro på Tromsø-kampen, samt rasistiske tilrop til enkelte Tromsø-spillere. Disse personene er utestengt fra klubbens hjemmekamper og arrangementer i Glimt-regi ut 2020-sesongen. I den grad det skulle vise seg at flere var involvert i nevnte hendelser vil disse imøtese tilsvarende sanksjoner fra klubben.
Her er vi nok uenige i at det står skrevet i klartekst at at stengt J-felt betyr at de med billetter på J får byttet til plasser andre steder på stadion.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

eidurgud wrote: Mon Oct 14, 2019 8:07 am Det var "jævla same" som ble ropt til han, ja.
Woah, seriøst? Og det blir man i 2019 utestengt for i et år, selv etter at det er utført en 'selvjustis' i gruppa? Syns det er drøyt og dra rasismekortet på den i det hele tatt, satt i kontekst med hvilken kamp og spiller det er snakk om.
Una mas cerveza.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Knuta wrote: Mon Oct 14, 2019 12:46 pm.. Dersom en supporterleder trekker seg på grunn av Glimt's reaksjoner betyr det vel at vedkommende aldri burde vært supporterleder og sånn sett er det et riktig valg...
Igjen bidrar media til misforståelser. Såvidt meg bekjent har verken lederen av GLiS eller J-feltet trukket seg.
Supporterkoordinatoren derimot gikk ut i media og sa at hun vurderte å trekke seg. En moderator fra GLIS' facebookside trakk seg. Personen satt vel i styret der nede, men ikke som leder.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Gamsten og rasime:

Hva skrev de samarbeidende storby avisene om "Gamst-saken" og hva hentet AN fra denne artikkelen?
Jeg har markert med fet skrift hva AN tok med.
Overskrift: Gamst skulle bare varme opp på Aspmyra. Så ble han hetset for sin samiske bakgrunn: – Slike ting hører ikke hjemme i fotballen.
Morten Gamst Pedersen (38) mener det skal være stor takhøyde for tilrop på fotballkamper. Men en plass går grensen.

TAR AVSTAND: Morten Gamst Pedersen mener takhøyden for tilrop skal være stor, men tar stor avstand mot rasisme.
Tobias Stein Eilertsen
9. okt. 2019 13:34 10. okt. 2019 11:29


Tre Bodø/Glimt-supportere ble utstenget ut 2020 for rasistiske tilrop i forbindelse med «slaget om Nord-Norge» 29. september.

– Noen få supportere valgte før kampen å tenne flere bluss i ly av en stor duk, noe som gjorde at deler av duken tok fyr. Det skal i tillegg ha kommet rasistiske tilrop i form av samehets mot TIL-spillere mens de varmet opp på sidelinjen, skriver NRK.

Glimt har lagt ut følgende melding på sin hjemmeside:

«Klubben har identifisert tre supportere som gjennomførte handlinger knyttet til bruk av pyro på Tromsø-kampen, samt rasistiske tilrop til enkelte Tromsø-spillere. Disse personene er utestengt fra klubbens hjemmekamper og arrangementer i Glimt-regi ut 2020-sesongen. I den grad det skulle vise seg at flere var involvert i nevnte hendelser vil disse imøtese tilsvarende sanksjoner fra klubben».

Samisk opphav
Finnmarkingen Morten Gamst Pedersen spilte 82 kamper kamper og scoret 17 mål for Norges A-landslag i perioden 2004–2014, men har vært aktuell for spill for det samiske landslaget tidligere på grunn av sine røtter.

Hans samiske opphav har fotballprofilen snakket om flere ganger tidligere i sin karriere, blant annet i den samiske avisen Sagat i 2007.

– Det samiske er noe jeg er stolt av og noe jeg alltid bærer med meg. Etter at jeg ble kjent, har jeg vel kanskje skrytt på meg mer samiskhet enn jeg egentlig har, men det er bare artig. Jeg har samisk blod fra begge sider, mest fra morssiden, sa han den gang.

– Stor takhøyde
Vadsøværingen ha vært en av spillerne som underveis i kampen fikk slengt uakseptable tilrop mot seg.

– Det er synd slikt ting skjer. Rasisme er aldri bra. Det er kjempebra at det blir ropt ting og det skal være kjempehøy takhøyde for det å komme med tilrop på fotballkamper, men når det kommer til rasisme, har det ingenting å gjøre på verken fotballstadioner eller generelt i samfunnet. Det er å gå langt over streken, sier Morten Gamst Pedersen til iTromsø.

– Hva mener du om utestengingen av supporterne?

– Det er Bodø/Glimts sak hva de gjør. Det viktigste er at det blir tatt opp.
Jeg vil heller fokusere på alt det positive som skjedde der. Det var helt fantastisk stemning, stort sett flotte supportere og et fantastisk arrangement, sier 38-åringen.

– Hva var det som ble ropt?

– Det har vel Bodø/Glimt bekreftet, så det trenger ikke jeg å gå inn på, sier han.

Roser Glimt
TIL tapte «slaget om Nord-Norge» så det sang etter, 4–0, og Gamsten var i den kampen ubenyttet reserve.

– Jeg synes det er synd hvis noen få som ødelegger skal få for mye fokus. Jeg vil heller rose stemningen og alle de som var der for å støtte laget sitt og måten de gjorde det på. Det var akkurat slik stemning det skal være i slike kamper og som jeg sa, jeg mener det skal være vanvittig stor takhøyde for hva som blir ropt, for det er det som skaper stemning. Det er stort sett fine og flotte folk med en «passion» som støtter laget sitt, og det er det jeg vil trekke frem, sier Gamst Pedersen.
Og så Avisa Nordland sin artikkel
Rasistiske tilrop mot Gamst: - Langt over streken

Morten Gamst Pedersen fikk rasistiske tilrop mot seg under oppvarmingen på Aspmyra sist helg.

Bodø/Glimt slo Tromsø 4–0 på Aspmyra for halvannen uke siden. I ettertid har resultatet i kampen kommet helt i skyggen av pyrobruk – og rasistiske tilrop fra tribunen.

Samehets
Morten Gamst Pedersen var en av Tromsø-spillerne som ble utsatt for samehets, mens han varmet opp.

– Det er synd slikt ting skjer. Rasisme er aldri bra. Det er kjempebra at det blir ropt ting og det skal være kjempehøy takhøyde for det å komme med tilrop på fotballkamper, men når det kommer til rasisme, har det ingenting å gjøre på verken fotballstadioner eller generelt i samfunnet. Det er å gå langt over streken, sier Morten Gamst Pedersen til iTromsø.

Utestengt
Bodø/Glimt har tidligere meldt at tre supportere blir utestengt fra Aspmyra og arrangement i regi av klubben ut 2020, på grunn av hendelsene. Dersom flere identifiseres, vil de få samme straff.
Nå får jeg vel mediepolitiet på nakken siden jeg gjengir begge artiklene men det får så være.

Ga Avisa Nordland her et balansert bilde av Gamsten sine uttalelser?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

eidurgud wrote: Mon Oct 14, 2019 2:17 pm
Knuta wrote: Mon Oct 14, 2019 12:46 pm.. Dersom en supporterleder trekker seg på grunn av Glimt's reaksjoner betyr det vel at vedkommende aldri burde vært supporterleder og sånn sett er det et riktig valg...
Igjen bidrar media til misforståelser. Såvidt meg bekjent har verken lederen av GLiS eller J-feltet trukket seg.
Supporterkoordinatoren derimot gikk ut i media og sa at hun vurderte å trekke seg. En moderator fra GLIS' facebookside trakk seg.
Personen satt vel i styret der nede, men ikke som leder.
Han som trakk seg fra facebooksiden sitter ikke/ satt ikke i styret til GLIS.
Hvem som sitter i styret i år, det ser Dere i "Om"-seksjonen på GLIS sin facebookside.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er ekstremt desillusjonerende å måtte diskutere med medsupportere om det er ok å rope "jævla same". Både på og utenfor en stadion. Dette og Stabæk borte viser ihvertfall at dette er et reelt problem både hos andre og egne supportere, så det er bra Glimt tar den fighten.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Jeg er enig i at det er et problem, men jeg føler samtidig at det må belyses at vedkommende umiddelbart både ble snakket til av andre på feltet og ba Gamst om unnskyldning.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Ja det er godt å vite. Det som har skjedd har skjedd, og man må bare prøve å rydde opp i det. Men at folk på forumet nå argumenterer for at det er en ok ting å rope gjør meg desillusjonert og trist. Kjenner at jeg mister litt gleden både over seieren over TIL og sesongen generelt nå.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Tar gjerne den diskusjonen. Sier selvsagt ikke det er greit, men det er et poeng at det her ble:
- tatt tak av medsupportere
- beklaget til Gamsten
- Gamsten godtok unnskyldningen

I tillegg er det har snakk om 2 nord-norske klubber i et "hatoppgjør", og uttalelsen er "Jævla same". Ved innkjøring til Bodø er det samiske skilt - man må se ironien her.

At man da likevel ender opp med 1 års utestengelse syns jeg er unødvendig. Det har blitt tatt opp i media, man har sagt fra det ikke er greit, og da er det mulig og også tilgi noen og se fremover. Beklager om det tar fra deg gleden over Glimt's tabellplassering per d.d.
Una mas cerveza.
Post Reply