Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

Når det gjelder det der med samer.

Har vi noen gang vært på Ullevål/Intility uten at klanen har begynt å joike til oss?
Hva gjør vi? Vi joiker tilbake!

Jeg har litt sameblod selv, og ærlig talt. Det der må man tåle.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Det er vel ikke snakk om hva Gamsten må og ikke må tåle, men hva Glimt som arrangør og vertskap kan være bekjent av. Vi kan sikkert diskutere omfanget av reaksjonen, men at det reageres synes jeg er helt på sin plass. Min holdning er, og jeg ønsker meg at Glimts holdning også er, at egenskaper man ikke har valgt sjøl, som f.eks. etnisitet og legning ikke er akseptabelt grunnlag for raljering.

Ikke gå i "men de andre gjør det jo"-fella.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Re: Pyro 2019

Post by Buster »

Glimt-supporterne - vi har ikke alltid vært de snilleste i klassen. Vi var blant de første i Norge til å rakke ned på motstanderne, og noen var allerede for over 50 år siden så ivrige at de reiste med laget på bortebane. Jeg syns mange historier er langt over den usynlige streken for hva som er fair ovenfor motstanderne. Hvem kan glemme banneret med "Break a leg" som møtte Fevang på flyplassen i 2007, eller vekkerklokka som ringte på rommet til Jarstein natta før kamp.
Stort sett alle disse historiene syns jeg har vist oppfinnsomhet og ekte engasjement for Glimt. Når vi kommer i søkelyset for å komme med rasistisk sjikane, og for å lage farlige situasjoner på stadion tenker jeg at det er å senke oss ned på et lavmål som jeg forbinder med helt andre supportere enn oss. Banneret med "Velkommen lillebror" var en nydelig velkomst for TIL. Det er nivået vi skal holde! Ikke ytringer og handlinger som skjemmer oss ut som lavpanna neandertalere.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

For de som ikke har fått det med seg, så har blant annet daglig leder blitt intervjuet i NRK Nordland.
https://radio.nrk.no/serie/distriktspro ... t=45m24.6s
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Hvilken dag/sending finner man NRK innslaget du refererer til her?

Forøvrig, Glimt sin sending fra det åpne møtet fredag finner man her (også tilgjengelig for de som ikke har aktiv bruker på facebook): (har ikke bladd meg tilbake i tråden for å sjekke om linken er publisert tidligere, så den som evt. har gjort det får ha meg unnskyldt denne gangen)

https://nb-no.facebook.com/Glimt1916/vi ... &__tn__=-R

Når det gjelder status på Nadderud-saken så sjekket jeg denne med Stabæk Support før helga.
Selv om en person gikk høyt ut i media og sa at saken skulle anmeldes så nådde aldri anmeldelsen Stabæk Support. Det vil si at de fikk aldri beskjed om den fra politiet. Om politiet stoppet den/henla den eller om anmeldelsen aldri ble levert inn, det vites ikke.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Pyro 2019

Post by mortsto »

Noen som vet om det er mer kontakt mellom klubb og fanklubb? Kan vi håpe på at J-Feltet er åpent og støyende til hjemmekampen på mandag?
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

J I P wrote: Tue Oct 15, 2019 8:31 am Hvilken dag/sending finner man NRK innslaget du refererer til her?
Denne burde funke: https://radio.nrk.no/serie/distriktspro ... t=45m24.6s

Hvis ikke den funker er det altså distriktssendinga til NRK Nordland på radio fra den 8. oktober dere må søke opp. Ca 45 minutter ut i sendingen.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

J I P wrote: Tue Oct 15, 2019 8:31 am Selv om en person gikk høyt ut i media og sa at saken skulle anmeldes så nådde aldri anmeldelsen Stabæk Support.
Hans Petersen har gjort dette til en viktig sak for seg selv og det samiske miljøet, identiteten og kulturen. I mai ble en person dømt til 18 dagers betinget fengsel og 15 000,- i bot etter en anmeldelse fra Hans. I januar skrev NRK Sapmi om hans gjentatte anmeldelser om samehets. Da hadde han anmeldt denne typen hets 20 ganger, 19 ble henlagt. Dette var før situasjonen med Stabæk Support. Mye tyder på at det er 21 / 20 nå.

https://www.nrk.no/sapmi/mann-domt-for- ... 1.14563099
https://www.nrk.no/sapmi/hans-petersen- ... 1.14398182

Dette ble sagt av en av reineierne på Saltfjellet når de ble kontaktet om hvordan de følte på rasisme."– Det er ofte snakk om jernbanelinjen. De påstår at vi driver reinsdyrene på toglinjene med vilje, for å få erstatning for påkjørte rein", sier Oskal.

Denne Tweeten fikk jeg fra et medlem i J-feltet: "Han trur vel det e NSB/Vy sin fjell som alle Saltfjellfolk trur?" (om hvorfor EL-finalen ble lagt til Baku.
Last edited by ingen87 on Wed Oct 16, 2019 11:39 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Hvis vi kan ha en ørliten digresjon, hva legger folk i "et sentralt medlem fra J-feltet"?
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Jeg ser at det er postet på et facebookforum at en avgjørelse fra Doms- og sanksjonsutvalget kan ventes i slutten av Oktober.
Mon tro om dette stemmer siden det i retningslinjene for påtalenemnda står i kapittel 6:
Som en hovedregel bør imidlertid NFF ikke behandle saker samtidig og parallelt med offentlig myndighets etterforskning/undersøkelser, men avvente en rettskraftig avgjørelse.
Jeg regner med at Glimt har anmeldt saken.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

I dagens Avisa Nordland ser vi at ting begynner å materialisere seg.
Glimt har fått et erstatningskrav rettet mot seg på 25.000 kroner på grunn av ødelagt TV-kabel når et av blussene ble sluppet ned på bakken.

Videre kan vi lese at påtalenemnda har innstilt på bot til Bodø/Glimt men kanskje litt klok av skade fra minnemarkeringen så nevner Frode ikke noe beløp.
Han presiserer at det er Dom og sanksjonsutvalget som endelig beslutter hva straffen/boten vil være på.
Så min antakelse i forrige innlegg om at denne saken ikke ville bli behandlet av NFF samtidig med at politiet vurderer saken stemte ikke.

Et begrep som Frode nevnte både i det åpne møtet og i dagen avis er skillet mellom lovlig pyro og ulovlig pyro.
Vi kan egentlig også skille mellom lovlig pyro utført av supportere og lovlig pyro utført av en profesjonell aktør.
Frode argumenterer for at Glimt bør få lov til å gjennomføre fyrverkeriet med innmarsj som før ettersom dette er en offisiell del av kamparrangementet utført av profesjonell aktør.

Det er ikke vanskelig å være enig med Frode i at denne type straff vil være å oppfatte som dobbeltstraff.
Glimt får sannsynligvis både en bot fra Dom- og sanksjonsutvalget samt en administrativ tilleggsstraff som gir fyrverkeriforbud ut året.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Breaking News: Pressetreff på Aspmyra klokken 14:30, sendingen streames for AN Pluss. AN spekulerer i enighet mellom Glimt og supporterne.

Edit: seansen kan følges på facebook på Glimt sine facebooksider.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Møtet er avholdt, J-feltet er åpent igjen på mandag.
J-feltet og FK Bodø/Glimt er blitt enige om felles retningslinjer.
Anmeldelsen er opprettholdt, utestengelsene opprettholdes.

Retningslinjene gjelder alle som deltar på FK Bodø/Glimt arrangementer, det vil si hjemmekamper, bortekamper og andre arrangement i FK Bodø/Glimts regi.

https://www.glimt.no/nyheter/felles-utt ... KsaNp-hz0g
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Håper at vi slipper mer støy rundt dette, og heller kan ha fokus på det sportslige. Kanskje har noen lært et og annet også, og slutter med å tro man er så forbanna mye bedre enn all andre. Bot, erstatning for TV-kabel, banning av bruk av pyro ved inngang, negativ omtale - alt fordi man syns bluss på tribunen er så kult?

Blir godt med en kamp å prate om igjen!
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Jeg tror at denne saken vil leve videre i det minste til
- Glimt har fått bota fra dom- og sanksjonsutvalget
- Glimt forteller hva som ble resultatet av anmeldelsen til Politiet
- frem til siste hjemmekamp er over hvis NFF opprettholder dobbeltstraffingen av klubben med tanke på fyrverkeri ved innmarsj forbudet - da det sikkert vil komme kommentarer på at dette savnes.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Synes dette ser ganske fornuftig ut, etter én kjapp gjennomlesning.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Pyro 2019

Post by gavharr »

Bra å starte tidsregningen e.b.
Etter bluss
🤘
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

J I P wrote: Thu Oct 17, 2019 3:51 pm Jeg tror at denne saken vil leve videre i det minste til
- Glimt forteller hva som ble resultatet av anmeldelsen til Politiet
- frem til siste hjemmekamp er over hvis NFF opprettholder dobbeltstraffingen av klubben med tanke på fyrverkeri ved innmarsj forbudet - da det sikkert vil komme kommentarer på at dette savnes.

1. Hvorfor skal Glimt fortelle noen som helst om hva resultatet av anmeldelsen blir? Er ikke det Politiet sin oppgave?
2. Så lenge NFF står på sitt med at fyverkeri og pyro er det samme så blir det ikke fyrverkeri den siste hjemmekampen uansett. De to siste rundene er det totalforbud mot pyro på alle arenaer i de to øverste divisjonene.


Jeg håper virkelig at NFF klarer å skille mellom fyrverkeri og pyro. Det er ikke i nærheten av å være det samme engang. Ett av hovedargumentene til forbundet mot pyro har i alle år vært at de frykter at noen kan misforstå blussene og tro noen er i nød. Hvordan skal de klare å forsvare dét argumentet når det gjelder fyrverkeri er jeg spent på å se.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Har de virkelig argumentert med det? "Ja nei, da e nu itje så greitt å sjå førskjæl på Aspmyra og Væstfjorn."
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: Pyro 2019

Post by eidurgud »

Ja, opptil flere ganger.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

eidurgud wrote: Thu Oct 17, 2019 7:45 pm
J I P wrote: Thu Oct 17, 2019 3:51 pm Jeg tror at denne saken vil leve videre i det minste til
- Glimt forteller hva som ble resultatet av anmeldelsen til Politiet
- frem til siste hjemmekamp er over hvis NFF opprettholder dobbeltstraffingen av klubben med tanke på fyrverkeri ved innmarsj forbudet - da det sikkert vil komme kommentarer på at dette savnes.

1. Hvorfor skal Glimt fortelle noen som helst om hva resultatet av anmeldelsen blir? Er ikke det Politiet sin oppgave?
Hvis anmeldelsen ender opp i et forelegg da kan det hende at Politiet forteller om det, ref denne saken.
Hvis anmeldelsen blir henlagt, da vil Glimt få spørsmål om dette helt til de bekrefter at saken er henlagt. Politiet går jo ikke ut i media og forteller om alle henlagte saker - men kanskje de vil gjøre det her på grunn av mediefokuset. Politiet liker ikke å fortelle om alle sakene de ikke har kapasitet til å etterforske.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Med den lista over punkter man er blitt enige om mellom Glimt og J-feltet, så skulle man tro vi var pøbler hele gjengen :-D Det med pyro er greit, men de fleste punktene går på helt andre ting - og hvordan de kom helt dit ut fra å ha kalt Gamst en "jævla same" - og beklaget det - skjønner jeg ikke helt. Nu vel!
Una mas cerveza.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Det er litt rart det men bilder av pyro/bluss er veldig populært å bruke av medier når noe skal illustreres.

Akkurat i forbindelse med denne artikkelen og i direkte oppfølgere til denne så er det vel ikke så rart at AN bruker det - men bortsett fra i disse situasjonene så bør vel media ikke bruke det bildet?
https://www.an.no/glimt/fotball/bodo/na ... -4-1103404
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Tror de har fått seg en vekker og at de ønsker å ha et regelverk på plass slik at de kan henvise til det om det skulle komme nye hendelser, så de la til en god del punkter for å være forberedt på det som kan komme
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Pyro 2019

Post by Novi »

Joda, men mange av punktene er jo direkte brudd på norsk lov, så er jo ikke slik at det ikke blir utført fordi det nå er ulovlig mens det tidligere ikke var det. Glimt hadde hatt full dekning for å utestenge folk for så mange kamper de bare vil dersom det utføres vold, retningslinjer eller ei.

Skjønt, enkelte trenger kanskje få det inn med teskje, så nå har man hvertfall blir enige om å være strenge. Det er jo bedre å gjøre det nå, enn etter at det har vært voldsepisoder (selv om jeg ikke tror det er fare for det, slik jeg kjenner folka i både DGH og 1916).
Una mas cerveza.
Post Reply