Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Men så ser vi jo nå, spennende nok, at flere av Glimts argeste internett-kritikere ifm. bluss-saken her oppe synes det at det kastes bluss inn på bana og inn i leiligheter ikke er noe problem.

Er det altså kun folk med tildekka ansikt som kan lage stemning på stadion nå?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Bra at Glimt har vært førevar med å få på plass et regelverk. Når det går så langt som det gjorde på åråsen så beviser det at ting har bare blitt feid til side og enkelte grupperinger har tøyd strikken lengre og lengre.
Jeg er ikke mot pyro for det lager en spesiell stemning, men det må utføres på en måte så det ikke er til skade for de som er på stadion
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

NFF har i år gitt 144 tillatelser til bruk av Pyroteknikk på norske arenaer ifølge egne uttalelser.

Stabæk Support ber nå klubbene stå sammen med supporterne i kampen for mer LOVLIG pyroteknikk på norske tribuner og på norske fotballstadioner.
Ta deg gjerne tid til å lese dette innlegget: https://www.stabaek.no/klubbene-ma-sta- ... wO964s0P08

Selv VG mener at NFF praktiserer reglene for strengt selv om maskefyrene ødelegger.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/0nqEe ... legger-alt

Hva Eurosport sitt panel mener kan du høre om her:
https://video.eurosport.no/fotball/elit ... ideo.shtml
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Nå hørte jeg Eurosport sine meninger. Har aldri hørt slikt makkverk bli severt av såkalte eksperter. DE vil ha mer av LSK-VIF og ingen nevnte at fotballkampen var dritt kjedelig og at flere familier dro fra stadion i pausen. Denne uken ble 2 barn skadet i Sverige av pyro og direkte flaks gjorde at det ikke gikk verre. Det er en stor diskusjon i Sverige nå om det skal forbys. Kan ikke fatte å begripe at bluss og røyk er underholdning. Da bør jo også dette bli innført i teater, konserter osv slik at stemningen blir 'bedre'.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Hørt om røykmaskiner, Knuta? :D
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Wendigo
Posts: 1499
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 231 times
Been thanked: 113 times

Re: Pyro 2019

Post by Wendigo »

Hvis man har sett Rammstein live...
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Knuta wrote: Wed Oct 30, 2019 1:58 pm Nå hørte jeg Eurosport sine meninger. Har aldri hørt slikt makkverk bli severt av såkalte eksperter. DE vil ha mer av LSK-VIF og ingen nevnte at fotballkampen var dritt kjedelig og at flere familier dro fra stadion i pausen. Denne uken ble 2 barn skadet i Sverige av pyro og direkte flaks gjorde at det ikke gikk verre. Det er en stor diskusjon i Sverige nå om det skal forbys. Kan ikke fatte å begripe at bluss og røyk er underholdning. Da bør jo også dette bli innført i teater, konserter osv slik at stemningen blir 'bedre'.

De har rimelig god dekning for det de sier. Forøvrig enig med dem,mer pyro men i kontrollerte former. Evt krav om at de som blusser må sendes på kurs(skjer i enkelte andre land). Så kan man stenge ute idiotene som kaster det på banen/i leiligheter leeenge.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Ja til pyro på tribunene så lenge det blir gjort i kontrollerte former. Jeg synes definitivt det bidrar til stemningen. Og røyk og fyrverkeri har vel blitt brukt på konserter i mange tiår....
User avatar
helsvhe
Posts: 1498
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 327 times
Been thanked: 81 times

Re: Pyro 2019

Post by helsvhe »

Men på konserter er det jo ikke akkurat publikum som gjør det.
Jeg synes at sånn som Glimt har brukt fyrverkeri før kampen er veldig bra og håper de får får fortsette med det.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Wendigo wrote: Wed Oct 30, 2019 5:28 pm Hvis man har sett Rammstein live...
Men det er jo sjeldent at publikum tar med seg hazer og pyro.

Men jeg føler jo at vi kanskje snakker forbi hverandre.

Det er vel ingen her inne som er i mot pyro. Vi vil bare ikke ha fri mitraljøse på tribunen...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Var det noen av Dere som leste Stabæk Support sin artikkel eller ble det full stopp etter å ha sett/hørt på Eurosport sin?

Det kan nesten virke som om Stabæk support sin påstand om at "99% av alle diskusjoner vi har sett om pyro de siste årene stopper opp i polemikk før den går dypt nok" stemmer.

https://www.stabaek.no/klubbene-ma-sta- ... wO964s0P08

Lillestrøm har ellers fått 700 000 kroner i bøter de siste årene hvor klubben ikke har betalt 1 øre. En kollega som ofte frekventerer åråsen sier at stemningen ved supporterfeltet var helt rå under kampen. Han sier at publikum på Åråsen er for pyro men at de selvfølgelig ikke er for maskering og kasting av bluss på banen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10030
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 450 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Nå har jeg vært på kamper både i England og Tyskland og også lokaloppgjør mellom København og Brøndby. Elektrisk stemning og helt rått uten et eneste bluss på tribunen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg kjenner FCK-supportere, og har vært med dem på kamp. Jeg kan garantere deg at de blusser mye mer enn vi er vant til på norske tribuner. De blusset også inne på Telenor Arena når de møtte Stabæk i 2009.
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Fisketjønn ble nettopp fullstendig eid på eurosport i diskusjon om pyro :)
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Wow, hvilken avslutning på den debatten. Posse er tilnærmet sakligheten selv når NFF blir geleidet inn i teltet og avkledd.
https://video.eurosport.no/fotball/elit ... gQiunHg_0c
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10719
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2223 times
Been thanked: 366 times

Re: Pyro 2019

Post by liverglimt »

Avkledd? Lenge siden sist jeg så NFFs representant svare så saklig på ett spørsmål.

Pyro er en egoistisk handling og kan skade andre. Jeg skulle gjerne sett en undersøkelse på om alle besøkende på stadioner rundt om i landet virkelig ønsker dette. Jeg har mine tvil. Nå går det norske folk bort fra pyro på nyttårsaften med fellesoppskytinger, så skal man gjøre stikk motsatt på fotball arenaer. Hvorfor? Fordi ivrige supportere som kan være påvirket av rusmidler skal få lov til å gjøre hva de vil?
@liverglimt
ingen87
Posts: 7044
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 115 times
Been thanked: 157 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by ingen87 »

Jeg merker jeg begynner å bli veldig ambivalent til dette med pyro.
I utgangspunktet synes jeg det er dritkult og har selv vært med på spleisen til J-feltet. Likevel er jeg av den oppfatning av at det må føles trygt og sikkert når dette tas i bruk.

Etter de siste serierundene ser man hvordan det kan bli når pyro kommer i gale hender. Pyro inn vinduer, ut på kunstgress, under plast-TIFO, etc. Jeg synes generelt supportermiljøet begynner å bli mer "aggresivt". Man ser folk forsvarer bluss inn leilighet på Åråsen med at de "slang med leppa", og forsvarer bluss ut på Intility med at "de stjal et banner". Det blir litt som reaksjonene fra Østerrike-Ungarn når Frans Ferdinand ble skutt.

Jeg vet ikke helt hvordan man skal møte dette, men jeg synes man har lyktes bra med pyro på Aspmyra tidligere, uten at det føles helt galemathias. Bluss kan kjøpes av alle på nett, og når jeg ser en del diskusjoner på Facebook / Twitter så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er til alles fordel at det er så lett tilgjengelig. Er det noen justis innad i supportergruppene (J-feltet spesielt, og øvrige generelt) om hvem som kan fyre, og når? Jeg har sett folk som har blusset, som aldri burde vært i nærheten av en bluss med tanke på promillenivå - er det noen som håndterer slikt? Det kan godt hende.

Mulig at dersom det hadde blitt lovlig at det har blitt mer åpenhet rundt dette. Nå ser man at supportergrupper prøver å verne om sine egne og heller sparke problemet over på NFF.
Førr Evig!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Jeg har nu trua på at de supporterklubbene som følger NSA sitt opplegg fyrer forsvarlig og ivaretar sikkerheten. Les gjerne hva de skriver om dette og spesielt der hvor sikkerhet nevnes. De har gjennomført ganske mange fyringer uten skade.
https://www.fotballsupporter.no/tifo-og-pyro-pa-1-2-3/

Det er derimot veldig ødeleggende for fremtidige muligheter når situasjoner som de på Åråsen og Intility oppstår hvor det fyres av raketter og kastes bluss ned og ut på banen. En uting rett og slett.

EDIT: De brannskadene som oppsto etter blussingen i forbindelse med Ranheim-Stabæk og Vålerenga-Brann skjedde når personene prøvde å hjelpe til med oppryddingen etter den ulovlige blussingen. Les mere i artiklene til Aftenposten og Vårt Oslo (gratis)
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Gode nyheter for Dere som mener totalforbud er veien å gå på norske fotballarenaer: DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) har publisert følgende artikkel i dag

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2019/blu ... stadioner/

Da er saken løst da og vi er kvitt problemet, ikke sant?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Om Twitter gir indikasjoner så er indikasjonen nå at det kommer til å bli hett på landskampen .
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Boombadila »

Jeg er nå litt spent på hvilken tiltale som vil bli tatt ut om en av disse som skal blusse fyrer av et bluss og tenner på noen så de brenner i hjel.

Blir det mordbrann, uaktsomt eller overlagt drap?

Eller sagt på en annen måte: Jeg tviler på at ulovlig blussing vil føre til at hvermannsen får mer respekt for standpunktet, og føre til at man får støtte av, ehem, publikum.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er sjelden jeg opplever debatter der jeg har så lite sympati for noen av sidene. NFF er jo håpløse, inkompetente løgnere, og tribune-intelligentsiaen som skyter opp raketter og kaster bluss på banen virker å ha en slags forskrudd forståelse av at det hjelper saken deres. Når alt er over logger de på twitter-ekkokammeret sitt og tror de har oppnådd noe, mens få andre fotballinteresserte bryr seg. Jeg håper fortsatt at blussing kan bli lov på sikt, til tross for idiotene som gjør det vanskeligere og vanskeligere.
Sven-Rune
Posts: 3028
Joined: Fri Mar 26, 2004 10:00 pm
Location: Tønsberg
Has thanked: 299 times
Been thanked: 166 times

Re: Pyro 2019

Post by Sven-Rune »

Jeg spør: Er virkelig bluss stemningsskapende? For meg er det kampen som er viktig samt at det synges og heies. Bluss er det lite sang i! Hva med å gå over til glow-sticks?
Sven-Rune, med Glimt i hjertet
Medlem i FK Bodø/Glimt
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by J I P »

Artikkelen over betyr ingen innstramming - kun en presisering - ifølge DSB - men fyring hvor det er gitt tillatelse kan ikke lenger skje oppe på tribunen før avspark men kun på indre bane.
https://twitter.com/AliIqbalTahir/statu ... 6916563969

Edit: Uansett, så ble det høy temperatur i debatten i går og bl.annet Klanen frykter at de moderate kreftene i supportermiljøene nå er på vikende front og at vi neste år vil oppleve flere maskeringer og mer ulovlig pyro på norske stadioner:
https://www.nettavisen.no/sport/klanens ... 74035.html

Dette er ikke en ønsket utvikling.

Kan ikke partene komme sammen over en øl (supporterne) og et glass champagne(NFF-toppene) og få ryddet opp i dette?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg har forståelse for klanens synspunkter, og er enig i at utviklingen kan svekke moderate krefter, men når han sier "Det er titusenvis av mennesker nå som ikke har noe å tape." så fremstår det helt virkelighetsfjernt.
Post Reply