Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Nedturen i høst har igjen demonstrert manglende duellstyrke i "forsvarsleddet"; midtforsvar, midtbaneanker, og også keeper. Bodø/Glimt klarer ikke å stå i mot. Det fortelles om kanter og backer, men jeg håper å høre om spillere som er dominant i egen boks og foran egen boks.
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Ganske optimistisk å tro at P.Berg blir erstatta ecke selv om jeg er enig i analysen. Spesielt i høst har han (m.fl) blitt avslørt. Men føler vi trenger ny midtstopper og kanter. Selvsagt må Reitan (og helt sikkert Bjørkan) erstattes også.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Ja det spørs hvem som blir ny keeper. Håper vi får tak i en høy klassekeeper som plukker cornere og dødballer. Det er total mangelvare for tiden. Halldorsson hadde vært noe?.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

ecke wrote: Sun Nov 17, 2019 8:22 am Nedturen i høst har igjen demonstrert manglende duellstyrke i "forsvarsleddet"; midtforsvar, midtbaneanker, og også keeper. Bodø/Glimt klarer ikke å stå i mot. Det fortelles om kanter og backer, men jeg håper å høre om spillere som er dominant i egen boks og foran egen boks.
Enig, men jeg vil mene at dette har vært et enormt problem i norsk fotball i flere år. Se baklengsmålene til RBK de siste årene og du ser hvor dårlig stilt landets største klubb er på stopperplass. Og de har attpåtil seriens beste stopper som i øyeblikket er kaptein for landslaget.

De gode, gamle stoppertypene er mangelvare i Norge. Duellstyrken har nok gått på bekostning av ballbehandling og det offensive.
ingen87
Posts: 7099
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 190 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by ingen87 »

Jo, men dagens stoppere må i stor grad ha begge deler. Både duellstyrke og god ballbehandling. I Norge synes jeg det er litt enten eller.
Førr Evig!
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

https://www.an.no/glimt/sport/eliteseri ... -4-1125663

To spillere på besøk denne uka. Fredrik Kristensen Dahl (venstre back, 20 år) fra Fram i 2.div og Eirik Opheim Moldenes (høyre kant, 19 år) fra Brann.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

FKD (Dahl) ble hentet fra Start til Fram i årets sesong med kraftig protester fra Start's supporterklubb. En meget lovende spiller i følge leder for Start sin supporterklubb avdeling Oslo(kollega av meg). Men Start kvittet seg med 3 lovende ungutter i 2019. Så får vi se hva prøvespillet forteller oss. Moldenes er jo U19 spiller for Norge uten at jeg har noe kjennskap til spilleren. Liker at Glimt lar unge spillere prøve seg i stedet for spillere 'over the top'.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Spennende med folk på prøve. Apropos prøvespillere. Etter omtale av Jørgen Tjernås på podkasten "Toppfotball", synes jeg Ole Didrik Blomberg i Åsane(Jepp) høres veldig spennende ut som et alternativ på høyreback. Skader ikke å sjekke ham ut i alle fall.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
tord
Posts: 27
Joined: Wed Apr 09, 2014 9:46 am

Re: Forsterke lagettråden

Post by tord »

Glimt visstnok ute etter Skytte i Stabæk: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel ... 83c04a2bc/
JHA
Posts: 952
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 105 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Ville blitt en sykt god erstatter for Evjen :) Meget spennende :glimt
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Bra spiller,får vi han til å levere flere målpoeng så er det ett scoop. Har det meste for å levere bra som indreløper.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Kjøp, kjøp, kjøp.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Larsson wrote: Mon Nov 18, 2019 9:46 pm
ecke wrote: Sun Nov 17, 2019 8:22 am Nedturen i høst har igjen demonstrert manglende duellstyrke i "forsvarsleddet"; midtforsvar, midtbaneanker, og også keeper. Bodø/Glimt klarer ikke å stå i mot. Det fortelles om kanter og backer, men jeg håper å høre om spillere som er dominant i egen boks og foran egen boks.
Enig, men jeg vil mene at dette har vært et enormt problem i norsk fotball i flere år. Se baklengsmålene til RBK de siste årene og du ser hvor dårlig stilt landets største klubb er på stopperplass. Og de har attpåtil seriens beste stopper som i øyeblikket er kaptein for landslaget.

De gode, gamle stoppertypene er mangelvare i Norge. Duellstyrken har nok gått på bekostning av ballbehandling og det offensive.
Jeg foreslo Pallesen Knudsen i tråden her da han var på utlån i Åsane fra Brann for noen år tilbake. Brann lot han med tiden gå til Haugesund... begredelig vurdering av Brann. Solid boksspiller, men helt urealistisk.

Av realistiske alternativer har 1995-modellen Sondre Solholm Johansen vært frisk for Mjøndalen i går. En av de beste boksspillerne i ES. Klinker til i alt av dueller. Spinnvill spenst har han også. Har ikke akkurat hatt en takknemlig jobb ved siden av Quint Jansen.

Ull/Kisas Espen Garnås er av samme type. Beinhard boksspiller som har potensial.

Nest-Sotra har i år hatt nigerianske Izuchukwu Jude Anthony som en av tre stoppere i deres 3-5-2 formasjon. Vært i Haugesund tidligere, men slitt med skader. Voldsomt dominant stopper som har imponert. Født i 97 og 198(!) cm på strømpelesten. Bør følges tett..
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Jeg liker egentlig Solholm Johansen veldig godt som type, og på offensiv dødball er det vel ikke så mange i ES som matcher han. Han er jo ikke urealistisk å få fatt i heller, spesielt ikke dersom Mjøndalen rykker ned. Er jo også relativt ung, og kan nok ha 4-5 år med utvikling i seg før han peaker.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
G-s-enz
Posts: 5430
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 211 times
Been thanked: 280 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by G-s-enz »

Sålenge han utvikler andre deler av spillet sitt så kan det bli veldig bra :) som sagt få som toucher han i duellspillet.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Ørjan Berg poengterer i "Studio Glimt" på AN slik det er besluttet: "FK Bodø/Glimt skal alltid være i eliteserien og ha en nord-norsk profil", og det innebærer at 40% av spillerne skal være nord-norsk, og klubben har som mål om å styrke denne ytterligere innen 2023 (50%) (Jfr. Årsrapport 2019).

Det finnes flere av slike nord-norske i Tromsø som jeg kunne tenke meg (Kent Are Antonsen, Marcus Pedersen, Runar Espejord, Daniel Berntsen)
jendoriluka
Posts: 512
Joined: Sat Dec 12, 2009 4:42 pm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by jendoriluka »

Tja. Vil Berntsen tåle å sitte på benken neste år? Kanskje han kan ta over for Evjen, men han mangler jo de defensive egenskapen til Evjen. Ny spiss bør være en ung og sulten presspiller, som kan vikariere for / bytte med Boniface. Espejord er ikke det.

Glimt må for all del fortsette å hente typer (for å videreutvikle spillestilen), og ikke navn. Alt tyder på at de tenker slik — heldigvis.
Knuta
Posts: 10044
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Nettopp Glimt må ikke bli like opphengt i navn som JJ som skrøt hemningsløst over alle profilene Brann hadde sikret før årets sesong. Vi skal hente de beste sultne unge spillerne og det ser ut som flere og flere vil til Glimt. Vi trenger en bauta i forsvaret. I dag var det helt tydelig. Så får vi se om hvem som blir og ikke blir og tar det derfra. Jeg tror vi blir bedre neste år.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Even Barli og Mads Reginiussen, kunne de vært noe? Nå som eventyret til Ranheim er ute så er de kanskje åpne for noe nytt. Reginiussen vil jo også bidra til den nordnorske andelen.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
mortsto
Posts: 7417
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Reginiussen takka nei til RBK i fjor pga jobb og familie. Han vurderer å legge opp etter nedrykket. Tror det er 100% uaktuelt med klubbytte.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by gavharr »

Han er vel litt oppi åra også?

Synes kanskje Ola Solbakken er den mest spennende på Ranheim.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Novi
Posts: 11499
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 619 times
Been thanked: 822 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Daniel Berntsen tror jeg kunne gjort seg. Når til får telt over klubbkassa kommer de til å se at her trengs peng. Mohn har vel gitt penger allerede i år, så noen må ut.
Una mas cerveza.
ecke
Posts: 2636
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 154 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

"Knutsen ber om salgsstopp" (https://www.vg.no/sport/fotball/i/e8v07 ... ce=vgfront)

Jeg blir litt urolig når Knutsen føler det betimelig å poengtere salgsstopp på en dag som dette. Det er nesten som om det snakkes om neste salg på Aspmyra. :( Knutsen må få tid/lov til å bygge opp et nytt solid lag. Nå har de hatt tid til å finsikte aktuelle spillere en god stund, de/Nordlandsglimt har penger på bok, seriesølv og europacup, prisdryss. Alt skulle nå ligge tilrette for å hente de "riktige" spillerne.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Forsterke lagettråden

Post by J I P »

Jeg er glad for at Knutsen nå løfter hånda og sier stopp.

Han sa jo også i forbindelse med Ulrik-forlengelsen at han håpet at flere av spillerne nå følger hans eksempel og forlenger kontraktene.
Vi må jo ikke selge spillere for en hver pris.

Jeg er litt spent på hva Glimt gjør hvis enkelte velger å ikke forlenge - blir det å ta en Stabæk eller får Knutsen velge spillere fritt?
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

Sander Ringberg meldes å være på vei til en TIL-rival. Antar at det da er snakk om et lag fra Obos.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
Post Reply