Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Novi »

Latterlig om det stemmer, kan jo være et løst rykte.
Una mas cerveza.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Kommer ikke til å skje hvis ikke de tilbyr han en vanvittig sum penger - noe de ikke har.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Forøvrig, hvis de i det hele tatt er alvorlig med å være interessert i Aasmund, så er det århundrets falitterklæring. Selv ikke Tromsø synker så lavt, selv om klubben er på randen av nervesammenbrudd.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Jeg utelukker ikke at en slik overgang vil skje.

Kanskje begynner han å lengte etter å styre et lag på treningsfeltet igjen slik at dette kan friste han?
Samtidig drar han med seg mye nyttig kunnskap fra Glimt som også andre lag vil ha nytte av.
Han vil kanskje ikke sitte for lenge på benken uten å praktisere.

Vi kan jo også se på dette som å plassere en trojansk hest hos vår erkerival slik at han kan fullførte oppdraget som Valakari ikke ble ferdig med 8)
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Skjønner heller ikke de som avfeier dette så lett.

TIL per dags dato er en drømmesituasjon for enhver trener, inkludert Aasmund Bjørkan. Optimismen og oppslutningen ligger tilsynelatende brakk, men fasilitetene og omgivelsene (potensielle tilskuere, klar nummer 1 i byen, sponsorer og andre ressurser) vil ta fyr ved det minste tegn til forbedring av status quo. Spillermaterialet er ikke SÅ ille og vil nesten uavhengig av hva som skjer de neste månedene være en klar opprykkskandidat. Vil tro det også det ved optimisme finnes penger til å styrke troppen.

Jeg håper jo de er såpass korttenkte at de går for et navn som Rekdal eller Nordlie. Dyre trenernavn kan funke i et par sesonger (opprykk + OK tabellplassering neste sesong), men som overhodet ikke er interessert i å bygge noe for det lengre løp. Og hvor man da må starte på nytt igjen om 3-4 sesonger.

Hadde jeg vært Kristian Høydal hadde jeg allerede ansatt Gaute Helstrup. Det er det jeg tror TIL trenger nå. Lokal tilknytning, men er flink til å søke kunnskap andre steder. Han vil fortsette litt i samme stil som Valakari, men er ikke fanatisk. Kjenner OBOS svært godt, flink til å utnytte små ressurser og ganske sikkert også blitt en bedre trener av å være sjef i HamKam. Bokstavelig talt også en brobygger mellom TIL og TUIL (og de andre klubbene i regionen som har følt seg støtt av beskyldningene i lys av Tounekti-saken). Bjørkan kan by på mye av det samme; nordnorsk, har vært sjef i OBOS for flere klubber, har vært sentral når gode spillere har vært hentet utenfra og har vært dyktig i å sette sammen spillertropper med lite ressurser. Med en god assistent som tar tunge tak på feltet ser jeg slettes ikke bort fra at Bjørkan kunne lyktes i TIL. Men dette håper jeg ikke de innser selv. For hver dag som går med kaos i TIL, dess større sjanse er det for at den neste Marcus Holmgren Pedersen kommer til Bodø istedenfor TIL.

For Bjørkans del tenker jeg at han vil se på dette som en god mulighet til å renvaske seg etter 2016-nedrykket. Han har helt garantert ikke vært trener for siste gang i sitt voksne liv og dette kan være en fantastisk mulighet til å gjøre et comeback. Dess lengre tid det tar, dess verre vil det bli å få slike muligheter. Det tipper jeg også Bjørkan innser.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Eurosport bekrefter at idrettslaget sin interesse for Aasmund er reell.
Vi har fått kjennskap til at han er en av de mer aktuelle kandidatene som TIL vurderer. Han er blant fire-fem kandidater som de har på blokka.

– Kan Bjørkan være den treneren?

– Han har jo en del av de kvalitetene som TIL ser etter: en tydelig spillestil, flink til å utvikle unge spillere og så er han jo nordnorsk. Det at han er fra Bodø er vel et aspekt som også er relevant i denne sammenhengen.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Larsson »

Det er vel strengt tatt sportslederen i ei lokalavis som "bekrefter" dette. I mitt hode er dette langt fra ensbetydende med at det fra TILs side faktisk er reellt.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Hvorfor skal Aasmund forlate Glimt, nå som klubben endelig begynner å vinne litt? Klubben har brukt penger og har mer penger igjen, det blir Europacup, klubben er harmonisk og alt er tilsynelatende på stell. Hvorfor skal man forlate det og gå til erkerivalen hvor situasjonen er stikk motsatt? Selvfølgelig er det en utfordring, men det er utfordringer i Glimt også. For eksempel å gjenta fjordårets gode resultater og ikke minst Europa.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by tomath »

Spørsmålet er jo kanskje hvilken type rolle han ønsker seg. Hvis han ønsker seg tilbake som trener så kan det sikkert være spennende med TIL som skal bygges opp igjen, men jeg har egentlig hatt inntrykk av at en "ordinær" trenerrolle aldri har vært det han har ønsket seg. Før Knutsen ble ansatt som hans assistent så ga han jo uttrykk for at han ønsket en assistent som kunne være litt mer aktiv på treningsfeltet, siden det ikke var der han ønsket å bruke mest tid. Sånn sett har jo rollen hans i Glimt virket ganske skreddersydd for ham. Det kan jo selvfølgelig være han har endret mening selvfølgelig.
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

I en ny artikkel fra Itromsø/Aftenposten så uttaler Jonas Johansen seg om arbeidet med å finne en ny trener
Flere trenere har vært nevnt som mulige kandidater, som for eksempel Bjørn Johansen, Per-Mathias Høgmo, Aasmund Bjørkan og Gaute Helstrup.
Kristian Høydal, Tore Rismo og Lars Espejord sitter i trenerutvalget som skal finsikte kandidater.
– Jeg skal ikke legge meg bort i treneransettelsen. Jeg er trygg på at Høydal, Rismo og Espejord med deres kompetanse kommer til å finne den rette personen som kan føre TIL tilbake til gamle høyder, med en nordnorsk identitet og kraft. Men de fire du nevner er gode kandidater og vil helt sikkert vil være med på å skape en god TIL-profil, sier Johansen.
Det er veldig få klubber som offisielt går ut og peker på kandidatene på lista si da det gjerne gir dårlig karma at man må ned på 6 til 7 plass på lista før man får tak i en kandidat som takker Ja til jobben, ref. Vålerenga sin trenerjakt. Hvem som da har blitt forespurt det vet man jo ikke før eventuelt de trenerne som har takket nei, letter litt på sløret.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Kanskje Bruttern er forespurt allerede. Rykter går.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Ser Eurosport fremdeles spekulerer i Aasmunds kandidatur til Tromsø-jobben da Høgmo sier seg lite aktuell nå:

https://www.eurosport.no/fotball/obos-l ... tory.shtml

Jeg har fremdeles veldig vanskelig for å tro at dette frister Aasmund.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by mortsto »

Det er en ting som er en større utfordring enn å gjenreise en skadeskutt og underpresterende klubb som TIL, og det er å gjenskape suksessen i Glimt. Jeg tror som flere, at Bjørkan trives i den rollen han vel selv har skapt seg i Glimt. Hvis Knutsen lykkes videre i Glimt, kommer det sannsynligvis større klubber og budsjetter på banen. Hvis han ikke lykkes, er det fort at trener og klubb skiller lag. Bjørkan er fortsatt bare 46 år, og jeg tror gjerne at hovedtrenerjobben i Glimt er ledig igjen før han er femti. Så spørs det om han vil ha den.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Gaute Helstrup ser ut til å være favoritten til å overta idrettslaget i nord.

Da ser det ut til at vi får beholde Aasmund
– Det er bare dere (journalister) som ringer meg. Jeg har ikke hørt noe fra Tromsø, sier Bodø/Glimts sportssjef og tidligere hovedtrener, Aasmund Bjørkan.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Nordlys gir seg ikke og spekulerer videre i om Aasmund er aktuell for en eller annen rolle i idrettslaget.
Så er spørsmålet om Helstrup kommer rett inn og tar Valakaris plass uten noe mer om og men, eller om man tenker på andre endringer i apparatet.

Helstrup er i mine øyne en dyktig nok trener til å stå på egne bein. Samtidig vet jeg at folk internt i TIL-ledelsen – som meg – har ment at tanken på å samle de to gode vennene Helstrup og Aasmund Bjørkan har vært spennende. De to kjenner hverandre meget godt, og lysten på å kunne jobbe sammen i et klubbprosjekt er nok stor. For fire år siden var det noe som kunne ha skjedd i Bodø/Glimt da Bjørkan var trener der, men da ble det vanskelig å få familiemannen Helstrup bort fra Tromsø.

Denne gangen kan skoen trykke mest på den andre foten. Å lokke «mr. Glimt» Bjørkan fra Bodø for å trene TIL før klubben han har spilt for nesten hele karrieren skal ut i Europa – det kan bli for tøft.

Det kan godt være at Bjørkan er trigget både av å være trener igjen, slik han var før han ble sportssjef i Glimt, og av å kunne jobbe sammen med Helstrup hvis det legges på bordet – men timingen og tanken på å forlate Glimt for TIL kan gjøre det hele litt for vanskelig.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Eurosport spekulerer også:
Et tredje navn som fortsatt sirkulerer på Alfheim, er Bodø/Glimts sportssjef Aasmund Bjørkan. Han skal være motivert for å igjen bli hovedtrener, og var blant annet en kandidat i Sandnes Ulf da de ansatte Steffen Landro for noen måneder siden.

Om Bjørkan blir noe mer enn et interessant navn er for tidlig å si nå, men han er åpenbart en kandidat som vil skape engasjement - både i Tromsø og Bodø - om noe skulle konkretiseres.
Last edited by J I P on Fri May 08, 2020 7:17 am, edited 1 time in total.
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Ikke for å kaste brannfakler i glasshus her, men jeg tror Bjørkan er en bra mann, men jeg er veldig usikker på hvor stor del han er av det oppsvinget vi har sett de siste sesongene.

Jeg har dessuten inntrykk av at han er langt bedre i en sportssjef-rolle enn som hovedtrener.

Det er en romantisk og fin tanke å ha Glimt-legenden Bjørkan ved roret når klubben gjør det strålende, men jeg tror vi vil klare oss fint dersom han drar til Tromsø. Kanskje vi til og med unner ham å lykkes litt der?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by gavharr »

Hvis TIL lykkes, så er det jo mye mer lettere å svelge dersom hjernen bak er en Bodøværing :D
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Kesseboy »

Vil jo ikke at TIL skal lykkes mer enn nødvendig, så klart. Tenker mer på at Bjørkan får gode skussmål og slipper å "skrive under på en ny kontrakt".
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Jeg tror oppsvinget skyldes mange ting, og jeg tror Knutsen og Bjørkan samarbeider godt. Bjørkan gjør en god jobb som sportssjef, men det er mange som skal ha æren for fremgangen til klubben. Akademiet og trenerne der, Knutsen og Kalvenes, spillerne, Bjørkan og den administrative ledelsen. I tillegg til trenere, medisinsk osv. Det er i ferd med å etablere seg en meget god kultur i klubben, og det er akkurat den kulturen vi må ta vare på og videreutvikle. Klubben, totalt sett, tror jeg aldri har vært i bedre forfatning enn nå. Målet nå må være å etablere seg på øvre halvdel og av og til ha årganger som kan kjempe om medaljer. Et annet mål må være å få gjort noe med den gamle tribunen. Et tredje mål må være å få bodøværingene på kamp, selv om dette for øyeblikket ikke er relevant.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by MhepA »

Jeg tror om Glimt får lukket stadion så er det større sjans for flere på kamp. Selvfølgelig....

Samtidig så ser vi jo at selv på gode dager der vær ikke burde vært et større tema, og Glimt kjemper om gull (!), så klarer ikke klubben å fylle tribunen skikkelig med mindre sponsorer gir vekk billetter i hopetall. Og vi har en stadion med plass til under 6000. Det er jo egentlig ingenting. I fjor burde det vært fullt omtrent hver kamp etter at man innså at dette gikk mot gullkamp.

For å dra det tilbake til tema, så er jeg helt enig om at det er kulturen vi må beholde. Trenere, spillere og folk på kontoret kommer og går hele tiden. Sånn er fotballen. Egne tradisjoner, trivsel på og utenfor banen, hverdagshumor og ting som gir oppholdet i Bodø en mening er det som må rendyrkes, i tillegg til det sportslige. Vi må ikke tro at hele kulturen raser sammen dersom Bjørkan eller Knutsen drar.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Hverken Glimt eller Bjerkan har hørt noe fra idrettslaget. Likevel senker vi ikke skuldrene før TIL har signert med en annen trener
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/__li ... 1.15014207
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Knuta »

Gaute Helstrup ansatt i TIL. Så da kan vi legge dette temaet dødt.
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by J I P »

Denne danseren hører med i denne tråden også, ikke sant? :LFC
Ville Lehtinen wrote: Mon Jun 29, 2020 5:37 pm Image
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Sportslig Leder-tråd: Aasmund Bjørkan

Post by Garrincha »

Ikke skjønner jeg hvordan snart 50 år gamle Bjørkan fremdeles er like sprek som en 18 år gammel breakdancer fra 80-tallet og ikke skjønner jeg hvordan noen veldig datakyndige forumbrukere på magisk vis evner å fremlegge bilder på forumet, men det er jo ikke alt man skal skjønne her verden :LFC
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Post Reply