Norske eksporter

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Norske eksporter

Post by MhepA »

I kjølvannet av Dorsins kommentar om at Rosenborg er et bedre utstillingsvindu enn Bodø/Glimt tenker jeg at det vil være interessant å se om det er hold i uttalelsene.

Ettersom jeg Googler og ikke finner tenkte jeg å lage en oversikt over spillere som er eksportert til utlandet som "proffer".
Jeg ønsker innspill fra dere på sider som eventuelt har en god oversikt over eksporter, slik som denne fra 2015-sesongen. I tillegg vil jeg sette i gang en diskusjon om hva som vil definere en "proffkariere i utlandet". Er du like proff om du spiller for Umeå i Superettan eller for AC Milan i Serie A?


Mitt forslag på kriterier:

For at spilleren skal regnes som proff må klubben han har gått til enten oppfylle kriterium A), eller både B) og C). Forklaring følger:

A) Bli solgt til en hvilken som helst klubb som spiller (i året han ble solgt) i en av de ti største elitedivisjonene i Europa:
- Spania (La Liga)
- England (Premier League)
- Italia (Serie A)
- Tyskland (Bundesliga)
- Frankrike (Ligue 1)
- Portugal (Liga NOC)
- Russland (Premjer-Liga)
- Nederland (Eredivisie)
- Belgia (Jupiler Pro League)
- Østerrike (Tipico Bundesliga)

eller

B) Bli solgt til en klubb som spiller i en av følgende ligaer (11-20) og oppfyller kriterium C:
- Skottland (Scottish Premiership)
- Ukraina (Favbet League)
- Tyrkia (Süper Lig)
- Danmark (Superligaen)
- Kypros (Cyta Championship)
- Serbia (Linglong Tire Superliga)
- Hellas (Super Interwetten)
- Sveits (Raiffeisen Super League)
- Tsjekkia (Fortuna Liga)
- Kroatia (Hrvatski Telekom Prva Liga)

Eksempler på lag jeg i alle fall tror blir innafor kriteriene:
Celtic, Shakhtar Donetsk, Dynamo Kiev, Galatasaray, Fenerbahçe, Besiktas, FC København, Midtjylland, APOEL, Partizan, Røde Stjerne, Olympiakos, Basel, Young Boys, Slavia Praha og Dinamo Zagreb.

C) For å være et godkjent lag i kriterium B) må klubben i minimum 3/5 siste årene ha deltatt i gruppespillet i Europa League eller Champions League.


Eksempel på lag som er godkjent: Everton, Real Sociedad, Shakhtar Donetsk og Olympiakos.
Eksempel på noen overganger som er godkjent: Jonas Svensson (AZ), Chidera Ejuke (Heerenveen), Jens Petter Hauge (AC Milan) og Erling Braut Haaland (Salzburg).

Eksempel på lag som ikke er godkjent: Coventry, Elche, Olimpik Donetsk og Larissa.
Eksempel på noen overganger som ikke er godkjent: Leo Østigaard (Coventry), Geir Andre Herrem (Kalmar FF), Thomas Amang (Gimnastic)

Hva tenker folk? Den enkleste måten er vel bare å undersøke hver og en overgang og se om den er åpenbar eller ikke.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Re: Norske eksporter

Post by J I P »

For Glimt sine eksporter så har vi denne tråden i "Engelskforumet"
viewtopic.php?f=24&t=10650
som igjen linker til en artikkel på glimt.no som er oppdatert til og med 2019
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Norske eksporter

Post by mortsto »

Dette høres virkelig ut som et overskuddsprosjekt. Og her får du nok en variabel du kan leke deg med, nemlig nivå to i de største ligaene.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Norske eksporter

Post by MhepA »

Når man først har en oversikt over overganger så tror jeg at man på en god ettermiddag klarer å importere alle i et excel-ark. Men jeg trenger hjelp til å finne en liste over alle overganger fra Eliteserien til utlandet. Der er kanskje andre bedre enn meg.

Nivå to vil det nok være uenigheter med meg i, men jeg definerer det ikke som utenlandsproff hvis du går til et middels Ligue 2-lag slik som Vieux Sané gjorde. Ja, han fikk sikkert mer lønn og en større fanskare, men bedre fotballag? Neh..

Det vil helt sikkert være noen svakheter med oversikten, men det kan jo rettes på etterhvert. F.eks.: Var Ødegaard egentlig utenlandsproff når han ble solgt, all den tid han spilte for Castilla? Jeg er åpen for diskusjon, men jeg tar klubben til grunn for overgangen, og ha et visst skjønn. Generelt vil jeg si at 15-16 åringer som selges til store klubber for å bli med akademiet ikke bør telles, men så er Ødegaard et spesielt tilfelle.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Norske eksporter

Post by Knuta »

Ja ja noe må vi holde på med når det ikke er mer spenning i årets eliteserie. Sånn går nu dagan.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Norske eksporter

Post by mortsto »

Men hvis du vil se om det er hold i RBKs uttalelser er det jo likevel noen snubletråder.
-Jeg får mer proff-følelse hos spillere som selges til Bornemouth eller Hamburg enn Hartberg i Østerrike eller Kortrijk i Belgia.
-Vil definisjonen av utstillingsvindu bestandig bety overgang til bedre klubb? For mange vil det være viktig med bedre lønn enn å selges til en stor klubb. Tipper Junker eller Zinck kan tidoble lønna i en topp championship-klubb som pr dd ikke er bedre enn Glimt.
-Ibba-overgangen. Perfekt og innbringende for klubb og spiller. Men ikke etter denne definisjonen.

Hva med å heller forsøke å rangere eller verdisette salgene de siste ti årene feks? Hva sitter klubb og spiller igjen med? Strengt tatt kan du bare sammenligne Glimt og RBK?
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Norske eksporter

Post by poteten »

Siste 10 salg RBK og siste 10 salg Glimt bør vel strengt tatt være nok for å se om det er hold i Dorsins uttalelser? :P
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Re: Norske eksporter

Post by liverglimt »

Enig med siste taler. Det er de siste årene som Glimt har utviklet seg til å bli ett selgende lag og ikke lag som er takknemlig for at noen vifter med sjekkhefet så vi får penger til kanskje å dekke underskuddet. :)
@liverglimt
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Norske eksporter

Post by mortsto »

Tenker poteten har rett. Siste ti salg sier noe om attraktiviteten pr dd som Dorsin ikke skjønner. Siste ti år er vi dømt til å tape.
Post Reply