Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Hva tenker man egentlig om Sørli og Solbakken som førstevalgene på kantene, med Lindahl og Tounekti som gode erstattere, og hva med Pernambuko? Pernambuko kan spille på alle plasser i angrepet, sier Bjørkan, men KK forteller også at de jobber for å finne en ny spiss. Da blir det vel en kant for mye? Tounekti hadde lyst på å prøve lykken i nederlandsk toppserie: "Jeg har fortalt Glimt at jeg har lyst til å reise, og at det er et fint steg for meg.". Da var det 5 millioner fra Groningen. Med uttak til landslag øker vel prisen på Tounekti, og han får vel også mer lyst til å reise. Selger B/G for 10 mill.?
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Meningsløst å selge et av de største talentene man har som kanskje etter 1-2 år er verdt 50-60 mill. Har vel nesten aldri sett en spiller men så fin nærteknikk og ballbehandling i Norge før. Her sitter Glimt på en juvel, og jeg tror nok denne gang ecke at du spøker litt. Om man har kanter som konkurrerer så er vel det bra. Er det så at man mener at vi tenger flere spisser som skal konkurrere men at kantspillere ikke skal konkurrere på samme måte?.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Vanligvis har B/G dobbeldekning på alle plasser, så også på kantene (i tillegg Hauge og Swaleh). Så henter de inn en femte? Det gir alltid mindre plass/spilletid.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Hauge og Swaleh er det vel planlagt utleie til Obos og topp 2.div. Så egentlig er det 4 spillere som konkurrerer om kanten. Skader, karanterer osv forteller meg at alle 4 får mye spilletid. Å kvitte seg med en 18 åring som er i Tunisia's landslag stall er jo meningsløst. Hentet vi gutten fra TUIL kun for å peke nese til TIL eller har vi en større plan for talentet.
ecke
Posts: 2626
Joined: Tue Mar 25, 2008 10:06 pm
Has thanked: 2 times
Been thanked: 145 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by ecke »

Knuta wrote: Fri Apr 02, 2021 3:15 pm Skader, karanterer osv forteller meg at alle 4 får mye spilletid.
Det var den 5 som ble spørsmålstegnet? :)
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Må nesten få testet Buko litt før man gjør noe med Tounekti. Hvis han er god og vi henter en spiss, så tror jeg et rimelig salg av Tounekti med en saftig videresalgs % ville vært en god løsning for alle parter.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Det er spilleren og talentet Tounekti vi må ta vare på. Tenk på hvordan han er om en 2-3 år. Ikke snakk om at han skal selges.
User avatar
Vix
Posts: 744
Joined: Thu Aug 20, 2015 9:48 am
Location: Vigevano
Has thanked: 121 times
Been thanked: 119 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Vix »

Hvis Pernambuco blir satset på som ving og gjør det bra er det vel Lindahl som er nummer 5 sånn som det ser ut nå. Med mindre Knutsen allerede kan avskrive at Tounekti blir god nok på den defensive biten, som vel er området han uttalte for et par uker siden at han har mye å gå på.
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Mener fortsatt at Tounekti må dyrkes frem de 2 neste årene. Har enormt potensiale som han har vist både nasjonalt og internasjonalt(greit, ikke verdens motstand, men..). Nå er han kommet på Tunisia sitt landslag i tillegg. Han har kontrakt ut 2023. Glimt er i en drømmeposisjon til å dyrke frem et enormt talent. Vi husker alle hva som skjedde med JPH. Det.kan gå raskt. Enesye som bekymrer meg er agenten hans. Virker som å være samme opplegget som Junker sin. Pera kan slik jeg forstår spille spiss. Vi har så sykt mye talent i klubben nå synes jeg. Vi vet at mange spillere er aktuelle for utenlandske klubber. Da må fokuset også være å "sikre våre verdier" slik at vi ikke opplever en overgang som Zinck igjen. Sportslig fokus og utvikling, selvfølgelig, men fotball er også business. Så håper jeg at noen av disse talentene som knytter seg til klubben blir kontinuitetsbærere i fremtiden. Kan oppnås ved at glimt får såpass god økonomi slik at enkelte spillere faktisk finner det attraktivt å ha sin karriere i glimt. Det er faktisk andre faktorer enn lønn som styrer dette også.
User avatar
tomath
Posts: 3134
Joined: Sun Aug 28, 2005 5:42 pm
Has thanked: 92 times
Been thanked: 152 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by tomath »

ecke wrote: Thu Apr 01, 2021 9:41 am Nå er Molde, RBK og Bodø/Glimt ute etter spiss. Hvem vinner?
Da er RBK i mål med Guillermo Molins som spilte for S08 i fjor. Uten at jeg nødvendigvis vil utrope dem til vinnere, han gjorde vel ikke så mye ut av seg for S08, selv om han kom med ganske høye forventninger?
"If you just talk, I find that your mouth comes out with stuff" - Karl Pilkington
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Ser Molins blir møtt med stort sett skuldertrekk og negativitet hos RBK-fansen. Dette er jo en korttidsløsning med lav risiko, ala Pernambuco, så det sier litt om forventninger og krav når mange fans allerede nå fastslår at han ikke er god nok til reservebenken en gang.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Hvor mye kan man legge i en ny spiss tro?
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

Siste Salvesen-bud var på mellom fem og ti millioner ifølge avisene. Økonomien er ytterligere styrket etter salg av Junker. Vill gjetting blir dermed ti millioner for Den Rette Spilleren så fremst lønnskravene ikke er voldsomt mye høyere enn det de best betalte har i dag.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by MhepA »

Kommer nok an på hvor vi ligger på tabellen når neste utenlandske overgangsvindu åpner. Ser i bunn og grunn ikke helt hvorfor vi skal punge ut så mye som 10 mill, med mindre det er en helt åpenbar forsterkning, og de klubbene har vi ikke penger til å hente fra. Vi kan verken konkurrere på lønn eller mest sannsynlig møte dem på overgangskravet, som sannsynligvis blir høyere enn 10 mill.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Pondus
Posts: 1733
Joined: Mon Jan 04, 2021 7:07 pm
Has thanked: 79 times
Been thanked: 188 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Pondus »

Dette er en komplisert problemstilling. Risikoen er jo at vi må betale en dyrere pris om vi fremstår som litt desperate. Håper at brasilianeren er klar så snart som mulig og spilles inn i troppen. Hvor er det mest sannsynlig at vi kan hente spillere fra. Land?
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Glimterfrem »

Å punge ut 10 millioner for en spiss er svært risikabelt for en klubb som Glimt. Personlig ser jeg heller at vi låner(med opsjon) en spiss så vi har god dekning, og gir Botheim en sjanse. Vi har jo også Pernambunco som kan spille spiss visstnok. Selv om vi er seriemestere så er veien kort ned i sumpen igjen dersom vi kaster bort alle pengene på sjansespill. Å hente inn en spiss på så kort varsel er risikabelt. Bruk heller god tid til å speide en perfekt erstatter.
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Larsson »

Molins er også et bilde på hvor vanskelig det kan bli å finne spiss for Glimt før seriestart. At RBK, med mer penger og omdømme enn Glimt, må ta til takke med en 31 år gammel svenske på free transfer totalt ute av form legger ikke mine forventninger til Bjørkan & co spesielt høyt.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Har alltid forventninger til Bjørkan og co, men tror det er lurt på nåværende tidspunkt å ha litt is i magen. Vi har en god stall. Ser at mange er direkte forundret over siste 'kjøp' av RBK. Glimt har 3 dager igjen av karantenen og starter opp igjen på mandag. Gleder meg veldig til første treningskamp, så spørs det når det blir.
Playmaker
Posts: 890
Joined: Thu Sep 05, 2013 6:50 pm
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Playmaker »

Spissplassen er for svekket til jeg vil kalle stallen god. Det ødelegger helheten for min del. Vi går altså i år uten Boniface og Junker, men har hentet inn Botheim. Og vi skal i CL-kvalikk. Det er ikke holdbart, og det tror jeg trenerteamet også er ganske klare på.

Pernambuco har jeg ikke voldsomme forventninger til. Jeg blir overrasket om han leverer store greier. Det vil i hvert fall ta lang tid for han å tilpasse seg. Han spilte altså for et lag som tapte 6-1 mot færøyske Klaksvik i EL-kvalik. Et lag som hadde et spisspar med HamKam-reject Ole Midtskogen og Florø-flopp Patrik Johannessen på topp. Resultatet gjenspeilte nok ikke kampen under et, men jeg synes det er skremmende. Like skremmende er det kanskje at treneren hans på den tiden i Tbilisi gikk fra 6-1 tap mot Klaksvik i september til hovedtrenerjobb i Watford i desember.

Vi får be Zinckernagel høre med sjefen om Pernambuco er noe til spiller!
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Svensken med et godt alternativ.
Ohi på utgående kontrakt.
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Novi »

Playmaker wrote: Thu Apr 08, 2021 11:35 am Spissplassen er for svekket til jeg vil kalle stallen god. Det ødelegger helheten for min del. Vi går altså i år uten Boniface og Junker, men har hentet inn Botheim. Og vi skal i CL-kvalikk. Det er ikke holdbart, og det tror jeg trenerteamet også er ganske klare på.
Absolutt! Pernambuco er et sjansespill, har jo ikke sett fyren live. Han er ikke tiltenkt noe annet enn å vise seg frem på trening, og signere lang kontrakt om det er noe der og hente. Tenker nok ikke at det vil være store bidraget på banen hvertfall første halvdel av sesongen.

Tipper det hentes kvalitet i sommer. 5-8 mill har vi råd til og hente spiss for. Det er peanuts om man snakker CL-penger.
Una mas cerveza.
JHA
Posts: 950
Joined: Wed Jan 23, 2019 1:52 pm
Has thanked: 103 times
Been thanked: 141 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by JHA »

Har full tillit til at de som styrer har full kontroll på hva som er tilgjengelig og gjør sitt beste. De ønsket Junker før han dro til Stabæk, så de vet hva som passer inn.

Så hører jeg stadig smårykter om noe som skal være en klassespiller fra utlandet, noe man skulle prøve hente i sommervinduet med tanke på Junker exit, men håper å få inn tidligere nå. Ingen aning angående hva man anser som klassespiller, men jeg er spent som faen. Aldri sjekket så mye på nett etter ny informasjon før :D
"It seemed like Solbakken was on a MotoGP bike and our defenders were on a bicycle"
User avatar
Gvandreassen
Posts: 2821
Joined: Thu May 26, 2011 3:03 pm
Has thanked: 432 times
Been thanked: 148 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Gvandreassen »

Oioi, noen som vet noe om en potensiell klassespiller inn? Ecke?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by Knuta »

Enig JHA. I 2019 spilte vi vel så og si hele sesongen uten en typisk spiss. Brukte Philip mye i den posisjonen og Evjen og Layouni på kantene. Gikk ganske bra, så vidt jeg husker ble det sølv. Nå har vi foreløpig 3 spissvalg. Botheim,Pernambuco og Moberg. I tillegg mener jeg at flere aktuelle vingspillere også kan ta den rollen. La nå brasilianeren i hvert fall få et forsøk før vi trekker konklusjoner. Jeg mener ikke at vi ikke skal forsterke, men da må være en kvalitetspiss som jeg foreløpig ikke ser så mange av, måtte eventuelt være Mwada i Godset.
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Forsterke lagettråden

Post by mortsto »

"Nå har vi foreløpig 3 spissvalg. Botheim,Pernambuco og Moberg."

Dette høres ikke ut som en klubb som kvalifiserer seg til gruppespill i CL eller EL. Og i intervjuet med Boniface ble det fastslått at han ikke er på banen før i 2022. Skjønner det er vrient å få inn gode spillere, men håper det jobbes kontinuerlig.
Post Reply