Den nye Metal tråden

Ta en pause fra fotballen og kom og fortell en vits. Eller fortell noe helt annet.

Moderators: Larsen, Mod-gruppen.

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Floor Jansen har fått brystkreft. Operert for et par dager siden og prognosene er veldig gode. Hun slipper å måtte fjerne brystet.
Vi ønsker god bedring
https://www.dagbladet.no/kjendis/har-fa ... t/77579692
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Her er et nytt bekjentskap for meg. Seven Spires.
Jeg dreiv med youtube-surfing, og kom inn på en kanal der en operasanger ble utfordret til å å lære seg Metal-Screams. De så en video laget av dama som er vokalist i Seven Spires, der hun forklarer sin egen teknikk. Men hun er faktisk ganske god vokalist med ren stemme også. Likevel. Minner ganske mye om Arch Enemy, Denne låta i allefall. Men jeg likte den:

https://youtu.be/_O7LUgm9JKw

Ren vokal:
https://youtu.be/l10HOohy1Eo
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Westvann
Posts: 36
Joined: Tue May 26, 2020 12:54 pm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Westvann »

Kult dette! Minte meg også om Apehenmeer i kantene. Også disse med kvinnelig frontfigur på vokal (samt i dette tilfellet også gitar).

Mitt all-time favorittband, Scar Symmetry, kom for en uke siden ut med sin første låt etter 9 års venting siden sist release. Bandet slapp låten Scorched Quadrant akkompagnert med en musikkvideo som ikke gjør låten til skamme. Håper den faller i smak for noen her inne, da den var en innertier for undertegnede! 🤟

https://youtu.be/H9yi6jDmezc
Førr evig 💛🖤
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Kesseboy »

Jeg hørte Pitch Black Progress omtrent i stykker, men likte egentlig ikke Holographic Universe så da ramla jeg fra.

Scorched Quadrant var fin, som vanlig er det best om man ikke hører for nøye etter på teksten. Fine harmonier og growling, litt rytmelek, flyspill-gitarsolo. Absolutt hørbart.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by gavharr »

Hørte også mye på Pitch Black Progress, men hørte egentlig aldri på utgivelsene som kom etterpå. Skjønner ikke helt hvorfor egentlig. Kult band!
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8371
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 166 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Boombadila »

Et nytt bekjentskap for min del, selv om de vel er fra tidlig 2010-tall.
I'll Cut You Down- Uncle Acid and the deadbeats
https://www.youtube.com/watch?v=zfNHX5k9N-A
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Hører på den nye plata fra Metallica. Er ikke så hestkukgærnt antar jeg, ihvertfall sammenlignet med mye annet de har lirt av seg de siste 27 årene. Det er ingen band jeg har likt så bra, og blitt så skuffa av som Metallica. Frem til 1996 var de mer eller mindre ufeilbarlige, og så ga de ut Load. Jeg var så stor fan at jeg prøvde og prøvde og prøvde å like den plata, men det var umulig. Etter det snudde jeg helt, og utvikla et slags hatforhold til dem i stedet, frem til jeg bare så dem som helt urelevant og ikke la merke til dem lengre. Men den første låta de slapp fra denne plata var overraskende bra, så her sitter jeg og prøver å gi dem en ny sjanse.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by gavharr »

Tror den som har vært mest fornøyd med de siste Metallica-platene er Dave Mustaine.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Skal sies at jeg falt enda tidligere av Megadeth-toget. Countdown to extinction var den siste plata jeg kjøpte av dem. Hører fortsatt en del på Killing is my business og Rust in peace.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Noterer meg at Niklas Kvaforth har slutta å ta medisinen sin igjen, og har laga en ny Shining-plate. For de som ikke kjenner til han (de fleste, vil jeg tro), så er han en talentfull fyr med ganske store psykiske problemer, som gir ut noe av den mest misantropiske metalen man kan oppdrive. Den første videoen fra plata ligger i sensurert versjon på youtube, uten at jeg vil linke til den her. Den sees på eget ansvar.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Der ble min nysgjerrighet peaket.

*rusle inn på Tuben*

EDIT: Jeg gravde opp den usensurerte videoen og så _hele_
Noget spesielt, skjønner at Tuben ikke er helt happy for den. Men jeg ble nå ikke støtt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Jeg blir heller ikke støtt, men jeg synes hele pakka til Kvaforth er ganske trist. Leste om han for første gang i den svenske boka Blod, eld, död for mange år siden, og det er en fyr som sliter med mangt.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Tons of Rock dag 2.

Dag 1, onsdag jobbet jeg frivillig i VIP-baren, og fikk egentlig ikke med meg så mye.. annet enn Axl's sure toner.... (det ble betydelig bedre sent i settet dems, dog)

I dag var egentlig Nightwish det man så frem til, men Floor Jansen ble syk, og de måtte avlyse. og standin ble .... badabadish.... Madrugada...... sukk... Joda. de har mange bra låter og er fra Nordnorge og alt det der. Men jeg så dem i allefall 5 ganger på Samfunnet på Mørkved back in the day. Og den *gråte-ned-i-vinglassene"-musikken demmes passer IKKE på høylys dag på en Rock og Metal fest. Man de hadde en massiv folkemengde framfor scena de også.

Dagens høydepunkt var Powerwolf. De satt som et skudd!fengende riff, dobbelpedaler som fikk bautasdassene 400m meter unna til å riste (no kidding), en vokalist som ikke mistet en eneste tone, og var en ekte "Stage General" og fikk med publikum på alt.

Clutch var også arti. Ikke helt min greie, men å se halvpensjonister rocke løs på scena er aldri feil :-D

Mayhem spilte veldig kort, og jeg fikk med meg bare et par tre låter, så da jeg kom i grooven for littt norsk svartmetal, så var de ferdig.

Fikk med meg bare en låt av Behemoth, så måtte vi faktisk dra. (fordi derfor). Jeg gledet meg også til å telle litt *assholes in the room" med Volbeat, men fordi vi måtte dra tidlig fikk jeg ikke med meg dem.

I morra skal jeg treffe en fast J-feltmedlem som var Capo på cupfinalen i fjor for dag 3 på TONS. Det blir fett!

Dagens Tskjorteobservasjon: Helt svart med tekst i TONS font: "Tons Of Cock"
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Tons of cock er en festival som ble avholdt på Enga pub i fjor. Dessverre kræsja den med hjemmekampene mot PSV og Viking, så jeg fikk ikke dratt, men jeg tipper det blir en TOC i høst/vinter også.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Dag 3 og 4 av TONS:
Fredag:
Absolutt ALT bleknet i forhold til PANTERA. Definitivt høydepunktet for festivalen for min del Den beste konsetren jeg har vært på siden... Jeg vet ikke når. Jeg havnet midt i Mosh Piten og det gikk ganske villt for seg. Jeg holdt ut i den gryta i ca 20 min får gamlefar måtte tre bittelitt til side. Men fremdeles rett foran scena. (Dumme uttalelser fra Phil som er beklaget er rekke ganger legger jeg til side).
TNT gjorde TNT-ting.
Gojira hadde også en fet konsert.
Ghost gidder jeg ikke å skrive om, fordi jeg rett og slett ikke liker dem. Konserten på Ekeberg endret ikke mitt syn på det.
Erlend Osnes hadde en ti min gig med underbuksehumor i Ølfestivalteltet, og der fikk man hilset på Bådin-gutta også.
Jeg ville også se Spiritbox, men de ble satt opp samtidig som pantera, og det er egentlig synd for både bandet og publikum. Spiritbox er bra, altså! Men min første Panteraskive kjøpte jeg i 1994, så da er prioriteringen grei. Og jeg er ikke den eneste som tenkte sånn.

Fredagens Øyeblikk: Mannen som crowdsurfet i rullestol!!! (på Tons Of Rock sin fb side i innlegget om Pantera, så er det avbildet)


Lørdag. Mitt 2 skift som frivillig i VIP-baren, og der får man egentlig med seg bare det som skjer på hovedscenen. Da jeg kom opp på slette gikk In Flames på, og jeg kom plutselig på hvorfor jeg hørte en del på de back in the day.
Iggy Pop: Aldri vært noe fan, med dæven han gamlefar holder koke. 76-åringen rocket villt og hemningsløst.

Så ble det stille på hovedscenen mens Wardruna spilte Vampire Stage og og Hammerfall på Moonlight stage. De scenene står litt i mot hverandre, så Wardruna+Hammerfall ble en interessant ny mix :lol:

Festivalen ble avsluttet med et helvettes kjør i fra Kvelertak. Da var det stille i baren, så da fikk man med seg nesten hele greia. Det noterte jeg meg at de fikk dannet circle pit. Så arti ut det også.

Lørdagens øyeblikk: Tappe 4 øl til Johan Golden... (no big deal egentlig, men det skjer ikke så mye inne på VIP-området).

Til slutt
Post Festival Depresjon er real. Skal prøve å lande mentalt med litt fotball i dag.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Har sett en del videoer av Pantera på denne turneen, og det er godt å se at Phil er edru, og at han leverer på vokalen. Så er det jo selvfølgelig litt rart å se han så rolig på scena når man tenker tilbake til 90- og 00-tallet, men det er ryggskaden som gjør det, og da må det bare bli sånn. Så dem på Rockefeller i 2000, det var rått.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

For noen dager siden fylte Metallicas Kill Em' All 40 år. En helt enorm plate, som var startskuddet for det vi i dag kjenner som thrash metal. Senere samme år kom debuten til Slayer. Jeg var for ung der og da, men 1983 var et bra år for metal.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Floor Jansen fra Nightwish og Hannes Van Dahl fra Sabaton annonserte i dag at de tok i mot sin 2 datter, Lucy. Gratulerer så mye!

https://twitter.com/FloorJansen_/status ... vZuyg&s=19
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Gikk glipp av Babymetal i går. Greit nok, den siste skiva var ikke noe særlig.

Tons Of Rock neste år begynner å se bra ut med Judas Priest, Metallica, Tool, Seigmen, Satyricon, Opeth og (uforståelig for meg) Greta van Fleet.

Det blir Tons på meg i 2024 også. Det blir det.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15755
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1077 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Kesseboy »

2004-meg ville ha sikla over tanken på Tool og Opeth samme helg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16537
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 731 times
Contact:

Re: Den nye Metal tråden

Post by Sulliken »

Jeg skal nok en gang jobbe frivillig på Tons Of Rock i 2024. Det er kjempemorsomt, 2 små skift a 6,5 timer og man får et festivalpass til 4200,- ikke ille timespris.

Men jeg skulle kjøpe et onsdagspass til madammen i Julegave. But nooooo. Utsolgt på typ 5 min. Fikk ikke billett selv om jeg stod i kø på slaget 1000 da salget åpnet.

Så er det en fyr som vil ha over 4300 for et osdagspass på Ticketswap :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Da kjøper man et 4 dagers pass til 4200 i stedet...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by gavharr »

Debutalbumet til det nye progmetalbandet Temic er vel verdt å sjekke ut. 2 av 4 medlemmer er i tillegg nordmenn.

https://youtu.be/y1p_JkjTR4E?si=IdUOuO8Ke6YwFoPj
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

De siste dagene har jeg hørt mye på Nervosa, et brasiliansk thrash-band som er et nytt bekjentskap for meg, selv om de har holdt på siden 2010.

https://youtu.be/oP9nI9cNREU?si=x58Z7YXoyKc2d7_v

https://youtu.be/_GgUoAN0NGQ?si=yOJ0YoX2yIe7-h-h
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Glimt1916 »

Vredehammer fra Mo i Rana har sluppet en ny låt fra det kommende albumet: https://youtu.be/c1DauPHqFME?si=IehE_WJ-OKPTpQhh

Vredehammer er i stor grad en enmannsprosjekt for Per Valla, som også spiller i det Mo i Rana-baserte Black metal-bandet Elite.
User avatar
Westvann
Posts: 36
Joined: Tue May 26, 2020 12:54 pm
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Den nye Metal tråden

Post by Westvann »

Fyfaen. Dette var blodfett! Kan ser ut til at nytt album er på vei, og en god diskografi å sjekke ut.


Takk for tipset 🤘
Førr evig 💛🖤
Post Reply