Økonomitråd for Glimt og Norsk Fotball - 2023 og fremover

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
dani
Been thanked: 2 times

Økonomitråd for Glimt og Norsk Fotball - 2023 og fremover

Post by dani »

Drister meg til å lage en ny tråd som jeg gjerne vil at skal omhandle økonomi. Både vår egen, men også norsk fotball generelt.
Har lest meg litt opp i det siste, og de økonomiske utsiktene til norsk fotball med den nye medieavtalen som trer i kraft i 2023 er ganske solide.

https://www.eliteserien.no/om-eliteseri ... n-fra-2023

Først, har vi en historisk pott. Dette er 150 millioner som skal deles etter historiske resultater fra 1-32 mellom eliteserien og 1 div. Av disse, er 121 millioner satt av til eliteserien. Man kan maksimalt få 16.7%, eller ca 20.207 millioner.
Forstår det sånn at man må nesten vinne eliteserien 6 år på rad for å få den summen, da det står at man får sin relative andel.

Ellers er premiepengene for eliteserien gått opp. Vinneren av 2023 vil få ca 28 millioner, mot 26 millioner i fjor.
Sisteplass får 11.8 millioner mot 8.7 i fjor.

I tillegg får man penger for akademiklassifikasjon, totalt opp mot 4.8 MNOK, og det er også en kommersiell pott på 30 millioner som skal fordeles, men her er ikke nøkkelen klar, men den skal belønne de mest kommersielt attraktive klubbene.

Skulle man altså vinne sesongen i 2023, så vil man få over 40 MNOK i premiepenger, ca 5 millioner til akademiet, og sannsynligvis 5 millioner ish fra den kommersielle potten.

Dette er ganske mye mer enn ved den forrige medieavtalen.

Det kjipe er jo at vi som supportere betaler. 399 i måneden for TV2 sin dekning, mens på Discovery kom vi vel unna med 129,- pr måned om jeg ikke husker feil, pluss at Glimt sine kamper gikk jo nesten alltid på TVNorge eller tilsvarende.
Novi
Has thanked: 433 times
Been thanked: 593 times

Re: Økonomitråd for Glimt og Norsk Fotball - 2023 og fremover

Post by Novi »

Vi har også nytt godt av relativt lave lønninger og billige spillere nasjonalt, sett opp mot inntjeningen i Europa. Lenge var jo 5-6 mill et stort kjøp, mens man får en slik sum bare for og finne én kamp i Europa. Det gapet blir mindre når vi ser det brukes mer på spillerkjøp og lønningene går opp. Eller at større del av Europa-pengene går til spillerne.

Det ser lovende ut som du sier, og jeg tror det er veldig viktig at vi ser flere store salg av spillere fra Norge til Europa, OG at disse spillerne viser samme kvalitet i ny klubb. Det at Tengstedt kunne selges for over 100 mill etter å ikke ha vist noe som helst i Europa er for meg helt spinnvilt, men forsåvidt et prov på Eliteserien's standing, kanskje.
Una mas cerveza.
dani
Been thanked: 2 times

Post by dani »

Ja, jeg tror helt klart at Eliteserien får mer oppmerskomhet enn tidligere, spesielt mtp at både Haaland og Ødegaard har spilt i den norske ligaen, og spiser nå opp PL.

Samtidig så må det sies at Tengstedt har virkelig sett ut som en million dollar. Du kan si mye om f.eks både Kasper Junker og Botheim, men måten Tengstedt har spilt spiss på er minst 3 hyller over det våre superspisser tidligere har gjort.

Et annet moment som må nevnes, er at det ser fortsatt ut som at Eliteserien får 2 lag i CL og at førsteplassen får direkte playoff, som altså gir nærmere 100 millioner garantert. Så det er potensielt 150 millioner i sikret inntekt ved seier, og minimum EL gruppespill.

Og ja, du har helt rett. Ca 5 millioner for Hugo Vetlesen ble sett på som et enormt kjøp, og også ganske risikabelt. Nå er 5 millioner en ung satsingsspiller for oss, virker det nesten som.

Må si jeg liker det, samtidig så er det alltid en liten styggen på ryggen som henger over meg. Jeg som de fleste av dere andre har lidd oss igjennom alt fra 22 gruppen til tiggerbrev, kakesalg og det ene og det andre. Det ville vært døden for klubben om vi havner tilbake der, selv om jeg ikke har noen som helst tro på det, mtp våre 10 år i Grønn Sone hos NFF, og det før suksessen vår kom for fullt.
Pondus
Has thanked: 75 times
Been thanked: 172 times

Post by Pondus »

Nei, regner med at tiggerbrev og kronerulling er en saga blott for Glimt i fremtiden. Å ta tæring etter næring bør ligge i ryggmargen og en kultur i seg selv med tanke på hva klubben har opplevd når økonomien var på felgen. Alle signaler fra ledelsen og økonomiansvarlig tilsier nøktern holdning til penger. Om denne klubben blir en "champagne og canap'e - klubb" så må vi supportere stå opp og si ifra, men det er for mange sindige folk i klubben at dette bør ikke være et problem.

Så skal det sies at glimt kom i en "nesten konk" situasjon i 2010. Da er det viktig å understreke at Glimt var ikke den eneste klubben i Norge som hadde problemer. Norsk klubbfotball hadde levd langt over evne i mange år før det kollapset for mange klubber. Spillelønningene hang jo ikke på greip i forhold til mange klubbers inntjening på denne tiden. TIL om jeg husker riktig hadde enorme problemer etter overforbruk. I tillegg var jo dette i kjølvannet av finanskrisen 2008. Vi har klart å snu det, men det har tatt tid. TiL har ikke det.....
Post Reply