Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimt1916
Posts: 5640
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glimt1916 »

Jeg svarte på innlegget over mitt opprinnelige.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by tjongs »

:LFC Så det nå, og jeg er enig i at investorer ikke skal styre driften av klubben, bare så det er klart. Uten at jeg synes det er grunnlag for å legge ned NordlandsGlimt.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Kesseboy »

Det gir vel like mye forretningsstrategisk mening å kjøpe seg fri fra ytre påvirkning når man har råd til det, som å holde fast på ei tidligere krykke i tilfelle den en gang skulle trengs.

Når det er sagt kjenner jeg ikke at det vekker noe stort engasjement hos meg, så lenge NG driver i henhold til føringene fra NFF — som vel strider mot UEFAs tolkninger, men det kan vi komme tilbake til en anna gang.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2837
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Glenn P »

Litt morsomt at DNB eier 11,5% av Nordlandsglimt, så sponser Sparebank1 :D
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Til Baalman i j-feltet som er sitert på følgende i Bodø Nu; - Selv er jeg usikker på hva de mente med at VAR måtte være i Norge, så jeg syns det er synd at vi har kommet hit, sier han.

Det de mente var at norsk fotball, og dommere i sær, sakker akterut uten VAR. Norske dommere kommer aldri til å dømme i Europa igjen før man har VAR i Norge. Og vet dere hva sa som skjer når norske dommere får internasjonale kamper? De blir bedre. Som igjen gagner norsk fotball. Ikke bare litt som med Bodø/Glimt siste par-tre år, men AKKURAT som Glimt siste par-tre år.
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by tjongs »

VAR-toget gikk fra stasjonen for flere år siden, dessverre. Personlig hadde jeg helst sett at vi slapp VAR i det store og det hele, men når det først er innført i resten av verden blir det kun en taper hvis vi skal stritte imot i Norge. Den taperen er norsk fotball.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
mortsto
Posts: 7420
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by mortsto »

På den ene sida:
-Det virker å være et stadig større fokus på det @Kesseboy nevner. Korrupsjon, tredjepartseiere, uklare pengestrømmer, og et forsøk på å regulere dette. Jeg merker oftere og oftere at Nordlandsglimt nevnes i samme åndedrag som andre mer tvilsomme foretak. Inntrykket mitt er at historien om hvordan penger går inn og ut av selskapet synes å endre seg. Noen plasser leser jeg at fordelingsnøkkelen 60/40 både gjelder ved kjøp og salg. Andre plasser står det at Nordlandsglimt står for hele summen ved kjøp. Det er et halvår siden denne artikkelen.
https://www.an.no/rode-tall-for-nordlan ... -4-1642604
Hvis kassa nå er tom og Glimt stadig går bort fra dette 60/40-prinsippet for å skaffe seg spillerne de trenger, så er det kanskje noe som taler for avvikling?
-Enkelte i Nordlandsglimt har blandet seg borti sportslige avgjørelser tidligere. Det synes jeg er en uting.

På den andre sida:
-Det er ingen ting som tyder på at Nordlandsglimt de siste årene har blandet seg borti noe som helst. Glimt har avslått spillerbud som har fått "alle andre" til å riste på hodet. Hvis noen i Nordlandsglimt har hatt sterke meninger, har det i hvert fall ikke kommet ut.
-Ting går så jævlig bra for tida. Kanskje vi bare fortsetter i samme sportet?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Er det ingen som tror på det ledelsen sier og det som står i tilsvaret til Tymis forslag? Det at Nordlandsglimt har ingenting å si når det kommer til klubbdrift og kjøp og salg av spillere?
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Posts: 2582
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by tjongs »

Jo, det er jo nettopp det mange, og forhåpentligvos flertallet på årsmøtet, tror.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Det er jo det som er hele poenget mitt: Tymi og de øvrige som istemmer hans synspunkter vet jo best!!!! Og bedre enn de som sitter inne i klubben! Hvem vil vel tro på en ledelse som har bygd en klubb som går 71 mill i overskudd og hatt rakettfart inn i norsk fotball de siste årene? Ledelsen i Glimt har jo NULL troverdighet og vet helt åpenbart ikke hva de driver med
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Når det gjelder sportslige avgjørelser så tror jeg for øyeblikket at ikke engang ledelsen eller styret i Glimt har så mye de skulle sagt, (selvfølgelig satt litt på spissen). Langt mindre Nordlandsglimt. Sett utenfra så virker det for min del som at Kjetil Knutsen og hans nærmeste medspillere bestemmer det meste når det gjelder sport.

Jeg tror de som er med i Nordlandsglimt først og fremst er det fordi de oppriktig er venner av Glimt. Bodø Energi for eksempel, har vært sponsor i Glimt i gud vet hvor lenge. Og så ønsker de sikkert for egen del å bli identifisert som Glimt-venner.

Hva som er poenget med Nordlandsglimt for øyeblikket er ikke lett og se for oss utenforstående, men siden ledelse og styre i Glimt ønsker å beholde den strukturen som er har i allefall ikke jeg noe problem med å respektere det.

Medlemmer av klubben skal selvsagt alltid ta opp problematiske ting med klubben og også stemme imot på saker der man mener klubben er på feil vei. Men medlemmene bør også velge sine kamper med omhu. Jeg mener Nordlandsglimt ikke er en slik sak for øyeblikket. Det kan kanskje forandre seg i fremtiden, men så lenge Glimt ønsker det og NFF synes denne strukturen er greit så bør ikke medlemmene på nåværende tidspunkt heller ha noe problem med det.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Kesseboy
Posts: 15810
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1101 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Kesseboy »

Larsson wrote: Thu Mar 02, 2023 9:33 am Tymi og de øvrige som istemmer hans synspunkter vet jo best!!!! Og bedre enn de som sitter inne i klubben!
Noen vil kanskje mene at et meningsmangfold er en styrke for et klubbdemokrati.

Tror nok ikke NG blir nedlagt av dette.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Ikke nedlagt, men kan få nok stemmer til at «rikingene» tenker seg om to ganger neste gang de må hjelpe Glimt ut av pengeknipe. Hadde det ikke vært for SG (og veldig mange andre) hadde Glimt kavet rundt i 2. divisjon. Under noen omstendigheter ville man ikke kunne være skuffet over at man ikke klarte å slå den polske seriemesteren over to kamper.

Jeg er for demokrati og meningsmangfold, men det er litt som tjongs/Garrincha er inne på: Man må velge hvilke kamper man skal ta. Blir man kronisk kontrær er det ingen som gidder å høre på deg når du FAKTISK har et poeng.
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Uttrykket Nyttig Idiot eksisterer jo av en grunn.
Tror ikke poenget ditt blir bedre av 4 utropstegn. Kanskje om du prøver på 7 så er du inne på noe? :D

La oss prøve å ta det i en rekkefølge som gir mening.
1. NG ble opprettet for å redde klubben, men primært for å skaffe penger til spillerlogistikk.
NG ble opprettet med 25MNOK, som ble tilført Glimt som klubb.
NG består av ganske mange eiere, totalt er det 35 aksjeposter. Alle aksjepostene eies av AS, utenom 4 poster som er privatpersoner.

2. NG består av totalt 7711 aksjer. Det kreves altså totalt 3856 aksjer for å ha aksjemajoritet. Det er flere privatpersoner (igjennom sine AS) som ikke akkurat trenger å være særlig aktiv for å innhente aksjemajoritet.

3. Ingen tror at NG bestemmer hvem Glimt skal kjøpe, selge eller har noen annen innflytelse på det sportslige. Det har aldri vært et tema, og kommer aldri til å bli et tema.

4. Mye skjer i et AS over 10-12 år. Det er stor sannsynlighet at noen av aksjepostene har blitt solgt, eller må selges. Dette kan være pga konkurs, dårlig økonomi, press fra bank osv. F.eks har DNB en aksjepost på 11.9% og er tredje største aksjoner. Tror vi de har mest lyst å være investor i et finansinstrument for Glimt, som er sponset av Sparebank1, eller tror vi at de ønsker avkastning på investeringen?

5. Når NG skulle bli avviklet i 2015, så ble det uttalt fra Arne Juell at de var nært å innhente penger til at alle fikk pengene sine tilbake. Noe mer konkret enn det vet vi ikke, men han uttalte også at Målet med investeringen var at alle skulle få pengene sine tilbake. Dette kan leses her: https://www.an.no/glimt/nordlandsglimt- ... 5-4-120203

6. Det er lite poeng i å tilskrive Andreas Tymi en rolle som han ikke har. Han sender ikke inn dette forslaget som en representant fra Bystyret. Han er et medlem av klubben, på samme linje som meg, deg (?) og andre som har stemmerett på årsmøtet. Når vi omtaler f.eks Inge-Henning Andersen, så omtaler vi han som styreleder i Glimt. Ikke eiendomshai, investor eller regionsjef i Advansia.
Vi kan ikke bare cherry-picke titler til folk etter hva som passer argumentasjon vår.

Tymi har jobbet som lærer, assistent og miljøarbeider ved siden av å være bystyremedlem. Det er ikke spesielt godt betalt å være i bystyret, og spesielt ikke når du har en sivil jobb i tillegg. Når man kan kombinere det med annen politisk jobb, så er det noe annet.
Jeg vet ikke helt når Tymi fikk fast jobb som sekretær hos Rødt Nordland, men det er ikke spesielt lenge siden.

At Tymi har ekstreme meninger på enkelte områder får så være, og personlig synes jeg han er en dust som uttalte seg negativt om Glimts reise til Spania for å score et billig poeng. Men det endrer ikke at han stiller som et likeverdig medlem i årsmøtet, og dette forslaget er altså sendt inn fra et medlem, ikke noen i bystyret.

7. Årsaken til at NG bør legges ned er i utgangspunktet veldig enkel. Så lenge klubb og NG drives slik de gjør, så vil de alltid være avhengig av hverandre. Om NG og Glimt havner i en konflikt, så har vi en utfordring med at vi har 31 MNOK utestående hos NG. Dette gjør at de har leverage over klubben, enten vi vil eller ikke. Selvfølgelig er det et teoretisk scenario, men hvorfor ønsker vi å være i en slik posisjon når det ikke er nødvendig?

I tillegg til dette, så er det 100% opplest og vedtatt at NFF og NTF sin oppfattelse av regelverket rundt TPO er IKKE i tråd med hva FIFA/UEFA ønsket. Det er, så vidt jeg vet, kun i Norge det opereres med TPO'er som eier 100% av spillerstallen, og FIFA/UEFA er ikke begeistret. I det øyeblikket denne modellen blir misbrukt, enten i Norge eller andre plasser, så vil det komme krav om avvikling. Dette vet klubben, dette vet NFF og det vet AS'ene. Men de lever i smutthulet og håper det blir værende åpent her.

Om f.eks Molde + Noro saken går videre hos CAS og FIFA, så kan det skje allerede her.
For de som ikke er innsatt i saken, så har Noro en lignende rolle som NG, men de har ikke økonomisk interesse i hele stallen, men kun i enkeltspillere. De har valgt å tolke regelverket slik at så lenge Noro + Molde avtalen oppstod før 2015, så har de lov til å velge selv hvilke spillere de skal ha økonmiske interesser i, selv om det er langt unna hva FIFA og UEFA mener.

Her bør vi håpe at problemstillingen blir belyst, for det er jo i praksis det samme som TPO som ble brukt på f.eks Mascherano og Tevez, som igjen førte til forbud mot TPO'er.


Så til slutt, så har jeg en vennlig oppfordring.
Hva om vi ikke trenger å være så agressive og angripe folk for at de har forskjellig syn. Trenger vi å bli fortalt av moderatorer og andre at "spekulasjoner er dumme" og "vi bør stole på våre erfarne fotballledere"?
Det siste vi trenger er at forumet skal bli slik som alle facebooksidene til Engmark, hvor det kun er lov å diskutere ting innenfor rammeverket som blir satt av de som starter gruppen.

Bare i Bodø, så har vi næringslivsledere som har tatt selvmord pga spillegalskap og underslag. Næringslivsledere som har havnet i fengsel for juks, og Næringslivsledere som driver selskaper hvor kulturen er helt ødelagt og turnoveren på de ansatte er over 200%. Selvfølgelig er det mange dyktige og ordentlige næringslivsledere i byen, men det er naivt å tro at alle er snille, hyggelige og kun vil det beste for klubben.

Jeg har personlig blitt oppringt av en av eierne av NG. Vedkommende truet meg, arbeidsgiver og familie. Jeg har lydfil av telefonsamtalen og et møte gjennomført med vedkommende, hvor det kommer rimelig mye grums frem. Lydfilene har blitt sendt til flere, blant annet Josimar og AN, men jeg har selv valgt å si at dette ikke skal publiseres, da jeg er ekstremt lite interessert i å være i en konflikt med vedkommende.

Men dette er sannheten av hvilke mennesker som finnes der ute. Og de er i NG, Glimt og NFF. Det er realiteten vi må forholde oss til.
Og da er min stemme soleklart på avvikling av NG, for å holde klubben så selvstendig og uhildet som mulig.

PS: Hver aksje i NG kostet 3242 NOK ved opprettelse av selskapet. Er villig til å vedde på at om man vil selge sin aksjepost i NG, så får man mer enn 3242 for aksjen i 2023.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Hadde Glimt vært selvstendig og uhildet i 2009/2010 så hadde vel klubben gått konkurs.

Jeg kan bare snakke for egen del og det jeg tror selvfølgelig ikke at alle næringslivsledere er mors beste barn eller at de er ufeilbarlige. Men jeg klarer bare ikke se at noen av aksjonærene i Nordlandsglimt skal overta virksomheten å kuppe klubben hvis det er det du mener kan skje. Jeg respekterer din mening Dani, men jeg synes du ser litt for mange eventuelle scenarioer som jeg tror er ekstremt urealistiske.

At du er blitt truet av en person i Nordlandsglimt er jo selvsagt ikke bra i det hele tatt. Jeg aner ikke hva det dreide seg om, men har dette egentlig noe relevans i forhold til om Nordlandsglimt skal avvikles eller bestå?

Jeg er på alder med et par i styret i Bodø/Glimt, inkludert styreleder. Spesielt én av de har jeg ekstremt lite sansen for personlig - jeg synes vedkommende er en skikkelig drittsekk.

Men legger jeg det personlige vekk så må jo også jeg innse at det styret vi har hatt noen år nå og den ledelsen vi har i Glimt, så har de jo gjort en veldig god jobb. De har ikke vært perfekte men det er det heller ingen som er. Så i min bok så tenker jeg at jeg stoler på deres vurderinger i saken om Nordlandsglimt.

Hvis FIFA/UEFA på et tidspunkt eventuelt krever at Nordlandsglimt må avvikles så må det da avvikles.

Når det gjelder debatten i denne tråden så synes forøvrig jeg ikke at den på noen måte har gått over streken fra noen av debattantene.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Larsson »

Hvis ikke det jeg har skrevet i denne tråden er innenfor må enten du eller jeg slutte på dette forumet, dani. Det jeg skriver må være greit.

Jeg er ikke dummere enn at jeg skjønner også at Tymi ikke representerer Rødt eller bystyret forøvrig når han kommer med forslag.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Spennende debatt 😀
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Debatt på høyt nivå! Ikke ofte jeg leser lange innlegg, men det fra dani er god lesning og topp 10 for forumet.

Velger og ikke mene noe her ettersom jeg har svært lite innsikt (ikke alltid jeg velger den ruta, si!), men argumentet med at "det går bra så vi trenger ikke tvile på dem" står ikke helt på egne føtter. Enron gikk også heidundranes bra. Det er åpenbart gjort en god jobb på flere områder i Glimt så viktig at man gir tillit der det fortjenes, men NG-spørsmålet er likevel betimelig. Om Tymi's forslag skaper en nødvendig debatt om dette så er jo det positivt.
Una mas cerveza.
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Prøvde forsåvidt å poste et innlegg til, men det har ikke blitt registrert.

Jeg synes ingen har gått over en linje, og det er ingen av innleggene som alene det er noe galt med. Men jeg synes det er en uting å være agressiv med utallige utropstegn, eller å skrive noe etterfulgt av ...
Det hele blir bare teit og byr ikke opp til en god debatt.

Ellers så er jeg enig i at ingen tror at du er så dum at det er bystyret som sender forslaget. Alikevel så er det jo du som følte et behov for å trekke inn Tymi sin rolle i forbindelse med forslaget hans. Uten at jeg kjenner han, så vil jeg tro at rollen du valgte å gi han er den han innehar minst, bruker minst tid på, og som betaler minst av alle hans roller i Bodø.

Og egentlig er Novi sin oppsummering veldig treffende for hva jeg mener. Jeg synes ikke vi skal beholde et eksternt finanseringselement i klubben om vi ikke trenger det. Da holder det ikke at det har fungert. Det fungerer med alt frem til det ikke fungerer. Det gjelder trenere, taktikk, styreleder osv.

Og jeg burde også vært mer presis. Jeg har ikke blitt truet av noen i NG for noe privat. Jeg skrev noe (sant) om en av de personene som eier en aksjepost i NG i et diskusjonsforum. Vedkommende leste det, ringte til tidligere arbeidsgiver, nåværende arbeidsgiver og familie, hvor h*n ønsket å "rapportere et meget alvorlig forhold" som kunne få "enorme konsekvenser" for meg og min arbeidsgiver.

Når jeg fikk snakket med vedkommende, så var det trusler direkte rettet mot meg og min arbeidsgiver, som gikk på at vi ville miste masse kunder og omsetning om jeg ikke sa unnskyld til vedkommende på facebook.

At det jeg hadde sagt var sant, hadde lite med saken å gjøre i h*ns øyne.

Jeg valgte å møtes på midten - om jeg skrev unnskyldningen på FB, så skulle vedkommende ringe til alle h*n hadde ringt og si beklager, og at h*n tok feil.
Det ble enden på den visa, men det var åpenbart ikke hyggelig, og det er åpenbart at vedkommende gjorde det for å kvele en debatt rundt h*ns rolle i Glimt.

Dette var i kjølvannet av årsmøtet 2021 med alle episoder som hadde skjedd under årsmøtet.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Jeg heller i mot at ledelsen kan mye mer rundt dette en det jeg kan, og jeg har ingen forutsetninger for å mene at NG er feil vei å gå. Jeg tenker det er en grei garantist å ha i bakhånd hvis det skulle være behov i fremtiden. Hadde det blitt tatt ut store utbytter i fra NG, så hadde jeg nok også hellet mot å avvikle. Men de er klar på at det ikke blir tatt ut utbytte, og at pengene i NG kanaliseres tilbake til Glimt. Glimt sitter på alle spillerlisenser, og NG har ingen beslutningsmyndighet i kjøp/salg av spillere.

Foreløpig har det vært en vinnende formel, så hvorfor avvikle?

Så hvis det kommer andre krav fra UEFA, så krysser vi den broen når vi kommer dit.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Novi »

Diskusjonen er jo naturlig. Selv om det har fungert til nå, må man på årsmøte ta valg mtp hva som er best fremover i tid. Man kan ta smarte avgjørelser nå rundt avvikling uten at det blir mer dramatikk rundt det, eller så kan man vente til et av tidligere nevnte scenario slår inn og man får større problemer og hanskes med.

Er tross alt en helt annen størrelse på organisasjonen Glimt i dag enn da NG ble stiftet, og når muligheten til personlig berikelse er der viser historien at enkelte velger og handle deretter. Er således nærmest tjenesteforsømmelse av dagens ledelse og styre og IKKE gjøre grep nå for og sikre at så ikke skjer.
Una mas cerveza.
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Jeg er nok også i siste talers leir.
Kall meg naiv, kall meg dommedagsprofet, kall meg hva som helst.

Jeg sover bedre om Glimt har sine 31MNOK på egne bøker, fremfor hos NG.

Jeg vil anta at det er flere og større kontrollfunksjoner i en stor klubb som Glimt, som har både ekstern revisor og interne økonomidirektører, enn hva som er tilfelle hos et AS med null ansatte.

Om det må rusles i noen fjær for å få det til, så lever jeg godt med det.

Så vil jeg også peke på at, selv om jeg synes både styret og Frode T. har gjort en fantastisk jobb med sikkert 99.99% av tingene de har hatt på bordet sitt, så kan det jo også være greit å se at Styret har vært i uttakt med folket på ganske mye de siste årene i årsmøtene.

Alt fra Tom Høgli, Qatar, Pyro, VAR etc.
At styret lander på en innstilling er ikke det samme som at det er det beste for klubben, ei heller at det ligger mye fotballfaglig vurdering bak styrets innstilling.

Vi kan alle huske sure styremedlemmer for at de ikke fikk viljen sin, eller sure styremedlemmer når hun som var tilstede i 2021 måtte si at Jo, folket har rett - spillere og ansatte har ikke stemmerett på årsmøtet.

Det betyr jo ikke at styret ville klubben vondt, men at de er som oss andre, mennesker som tar feil av og til, og som må rette oss etter flertallets ønsker.
User avatar
Garrincha
Posts: 3782
Joined: Mon Apr 09, 2012 3:51 pm
Location: Narvik
Has thanked: 148 times
Been thanked: 150 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Garrincha »

Dani, jeg er nok rimelig sikker på hvem du snakker om ang de forferdelige truslene du og dine ble utsatt for. Jeg tar et forbehold om at jeg er på villspor. Slike ting skal aldri skje, og jeg synes det er helt sykt. Dessverre er det mange med makt/penger eller begge deler som tror de kan tillate seg slike ting.

Det er en grunn til at mange kyniske mennesker ender opp med makt og penger. Jeg har ingen respekt for det.

Men jeg forstår også hvilke mekanismer man på en måte bare må innfinne seg med. Det blir nødvendigvis en balansegang mellom hva som hadde vært ideelt og hva som er realistisk.

Fotballklubber er avhengig av næringslivet generelt. Næringslivet er ikke avhengig av fotballklubber generelt.

I og med at jeg ikke skjønner helt motivene til Glimt for å beholde Nordlandsglimt så regner jeg med at dette dreier seg om relasjoner klubben ser en verdi å ta vare på. Og hvis de mener det er rett så tenker jeg at det er greit - inntil videre.
Badou Ndiaye: "I still hate Tromsø".
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16613
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 997 times
Been thanked: 782 times
Contact:

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by Sulliken »

Det er en ting jeg stusser VELDIG på. Det var et av spørsmålene på det åpne møtet om hva Styret syntes om den økene mistilliten på grasrota. Frode T Inge-Henning stod der som noen helt ærlige spørsmålstegn. Og jeg tenkte også bare HÆ?!

dani. Jeg er for VAR, og har etterlyst videodømming siden typ 2009. Det er mange supportere, i tillegg til nesten alle klubbene i Norge som er for VAR. Så å ta det som et argument på at Styret er i utakt med "folket" er i mine øyne skivebom.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dani
Posts: 666
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 192 times

Re: Årsmøte Bodø/Glimt 2023

Post by dani »

Jeg tar ikke styret på noen emner. Jeg poengterer at "Styrets innstilling" til innsendte saker regelmessig ikke er det folket ønsker. Og når jeg sier folket, så mener jeg flertallet av medlemmene i klubben vår. Det er jo bare å telle antall saker hvor innstillingen til styret ikke blir fulgt.

Jeg er også for VAR, og mener det er helt idiotisk om man er i mot.

Om Frode og IHA er ikke har fått med seg at det er mange supportere som er kritiske, så får det stå for deres egen regning. Det viser vel bare hvor langt det er fra Jørgen Hattemaker til Kong Salomon. Men det har veldig lite med årsmøtet å gjøre, spør du meg.

Men et par kjappe eksempler på hva supportere er kritiske til, vil jo være f.eks Utvidelse av J-feltet til K. Billettfordeling til e-cup. Den infamøse "det blir ikke utsolgt på bortefeltet i London, så dette blir ikke et problem"
Utestengelse av supportere, som får straffen redusert av et årsmøte.

Personlig, så er ikke dette saker som jeg engasjerer meg noe sterkt i, da jeg mener at det alltid vil være forskjellige drakrefter mellom supportere og de som står for daglig drift. Det er naturlig. Supportere ønsker fri hippie stil, og ledelsen ønsker dressgående publikummere som alle går på VIP'en og legger igjen tjukt av penger. Satt på spissen.
Post Reply