Tribuneliv i Bodø

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Janco
Posts: 576
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 108 times
Been thanked: 39 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Janco »

Men sympati vil de ha 🤔
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Så mye for den planlagte aksjonen fra Ultrasen.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3486
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 602 times
Been thanked: 661 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Nordlys »

https://youtu.be/QKRN71OFm88

Se fra 5:45. Hvis denne klubben vil ta støtten fra tribuna et skritt videre så gir de tilbake på samme måte som LSK-spillerne gjør. Er det rart folk får lyst til å synge seg hes for den spillergruppa der?
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 39 times
Been thanked: 171 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Boombadila »

Sulliken wrote: Tue May 02, 2023 11:41 am Det er stort sett kun i Bodø hvor Gestapo har fotfeste.
Jeg tror jeg skjønner hvor du vil med dette, men det finnes vel bedre måter å forklare seg på?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Glimt1916 »

– Er det noe som er helt alvorlig må vi også ta i bruk vårt reglement. Men i utgangspunktet vil vi ikke følge det som Bodø/Glimt har gjort, sier daglig leder Robert Lauritsen til TV 2.
Hytten frykter likevel ikke at Vålerenga-supportere vil se en lignende straff som ble tatt i bruk i Bodø.

– Vi har en god dialog og klubben er positive til supporterkultur i motsetning til andre steder i landet, sier Hytten.
https://www.tv2.no/sport/raser-trist-og ... /15707554/
madbertha
Posts: 377
Joined: Sun Apr 24, 2005 5:26 pm
Location: Stavanger
Been thanked: 2 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by madbertha »

Noen som har bilder av TIFO fra Glimt-RBK?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Los-Loco »

Veldig bra twittertråd om hva man BURDE bruke storskjermene på kamp til. Gode poenger her. Hvis folk skal lokkes fra sofa til stadion, så gi dem i det minste de tingene de har i sofaen som KAN gis på stadion.

https://twitter.com/khusdal/status/1658 ... ziwp2chAhg
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Liker veldig dårlig den type "nøytral" journalistikk som VG og journalist Christensen driver med her. Tilsynelatende nøytralt framstilt i teksten, men illustrert med en smilende og smørblid Espeseth som håper på alkoholservering, og et bilde av Hagen hvor han ser ut som en mørkemann fra de tristeste krokene av Sørlandet. Man må være oppmerksom for å fange opp den type påvirkning, men underbevisstheten vår gjør det automatisk, og sympatien for standpunktene havner naturligvis lettest hos den som ser smilende og trivelig ut.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Posts: 7104
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by ingen87 »

Som ambassadør for organisasjonen "Idrett uten alkohol" har han vel strengt talt ikke mulighet til å si noe annet.
Førr Evig!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Sulliken »

Hagen er jo totalt avholdsmann. Noe som seg hør og bør for en toppidrettsutøver. Men jeg sliter fremdeles med at folk med "bedre moral" enn meg skal få bestemme over mine valg.

Så lenge det er snakk om adskildte områder med klar 18-årsgrense og kun før kamp og i pausen, og at alle sjenkeregler ellers følges, så ser jeg ingen problemer med at man kan få seg ei øl i pausen.
Kun moralisme.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote: Tue May 16, 2023 9:10 am Men jeg sliter fremdeles med at folk med "bedre moral" enn meg skal få bestemme over mine valg.
Tror du velger litt feil vinkling på problematikken. Dette handler ikke om moralisme. Det er ingen som forsøker å påvirke dine valg, om du vil drikke og hvor mye får være din sak, og det tror jeg både Hagen og alle andre er enige i. Det dette handler om, er regler for hvordan vi skal forholde oss når vi samler mange mennesker på én plass. Ikke helt ulikt blussdebatten forresten. Hva den enkelte gjør og foretar seg er den enkeltes valg, inntil det punkt hvor den enkeltes handlinger og valg påvirker andre mennesker. Fra det øyeblikket blir det et felles anliggende, og vi må ha regler som er godt begrunnet, mulig å forstå og forholde seg til.

Sånn er det med alkohol også. Jeg driter i hvem som drikker hva. Men i det øyeblikket vi skal være i en setting hvor folk skal stå godt innenfor det jeg normalt definerer som mine intimgrenser i +2 timer, så vil jeg definitivt velge edrue personer å dele den kvadratmeteren med hvis jeg har et valg. Og den meningen forsterkes ganger 10 om jeg skal ha med barn.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta
Posts: 10048
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Hvor ble dem av?

Post by Knuta »

Jeg er ikke avholdsmann, men ta en tur innom en pub før og etter kamp og la de 2 timene en kamp varer være alkoholfrie. Har vært på kamper i Danmark hvor Brøndby og FCK tilhenger pisser på alle mulige steder i pausen etter å ha fått i seg noen plastbeger med lunkent øl. Ikke noe å hige etter. Håper virkelig vi slipper dette i Norge.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Sulliken »

Los-Loco wrote: Tue May 16, 2023 9:22 am Hva den enkelte gjør og foretar seg er den enkeltes valg, inntil det punkt hvor den enkeltes handlinger og valg påvirker andre mennesker.
Du fikk med deg den biten om avgrensede områder med 18-års grense, kun i pausen og ellers håndheving av skjenkereglene, ja?

Vil legge til at på sist LSK-kamp kjørte jeg og liverglimt nedover, og vi stilte oss litt utenfor "heksegryta" pga det ( i allefall min begrunnelse), og når jeg en sjelden gang har med barn,så stiller vi oss også et stykke utenfor. Nettopp fordi at jeg helst ikke vil være i klynga med berusede mennesker. Igjen. Mitt valg.

Jeg var på konsert på Spektrum med Sabaton, Babymetal og Lordi for et par uker siden. Massevis av barn til stede (med verge), men i sånne settinger er det plutselig ikke noe problem at voksne gjester kan nyte alkohol. Da jeg skulle stille meg i kø for å komme inn, (kl1830) stod politiet og huket inn en alt for dritings fyr som tydeligvis hadde krangla med vakta. Men det hindrer ikke publikum til å ta med barn. (Jeg kjørte den kvelden også, btw). Men er det en ball involvert i underholdningen er for øl i pausen av en eller annen grunn helt uakseptabelt.

Og jo. Det er moralisme.

Og Knuta. Hva danskene gjør er ganske irrelevant. Der er det full skjenking hele tiden.

(Når jeg er ferdig på jobb flytter jeg innleggene her til riktig tråd)
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Jeg fant ingen bedre tråd enn denne å flytte alkoholdebatten til. Men tenker denne tråden funker.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
dani
Posts: 664
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 188 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by dani »

Problemet med en debatt som dette, er at folk diskuterer forskjellige ting, og alle tror at deres poeng er det viktigste. Noen diskuterer at man ikke trenger alkohol de 2 timene kampen foregår, andre diskuterer at alkohol allerede er i salg i de 2 timene kampen foregår, mens noen diskuterer at økonomien i klubben blir bedre om man kan selge alkohol.

Min mening er at det er kun moralisme som hindrer alkoholsalg. I teorien så vil det være ingen endring på stadion om "alle" får lov å kjøpe alkohol, så lenge vi har det som et tilbud til VIP'en. Jeg har selv hatt noen sesonger oppe i Sportsbar konseptet til Glimt, hvor man kan kjøpe så mye drikke man vil, og appåtil levere en lapp med en "pausebestilling" som er klar på bordet ditt når du kommer inn fra plassen din utenfor.

Så hva blir endringen om andre også får lov å drikke alkohol? Nei selvfølgelig ingenting.
Sportsbaren var full av barn den også, for å si det sånn, uten at det var noen hindring. Med VIP billett fra UEFA fikk man til og med et armbånd som gjorde at drikke var gratis, slik at man bestilte 2 og 2 pils, bare for å slippe å stå i kø.
Eller cupfinalen i fjor i en av losjene. Flommet over av øl og vin.

Om man lager et avgrenset område, hvor alkoholservering er skjermet og kun er tillatt inne i det gitte området, så vil det ikke føre til noen andre problemer enn hva VIP salget allerede gjør idag.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Hvor ble dem av?

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote: Tue May 16, 2023 10:39 amDu fikk med deg den biten om avgrensede områder med 18-års grense, kun i pausen og ellers håndheving av skjenkereglene, ja?
Absolutt, men hvor godt du enn skjermer et slikt område, kommer man ikke utenom at det bidrar til mer berusede mennesker på tribunene.
Sulliken wrote: Tue May 16, 2023 10:39 am Jeg var på konsert på Spektrum med Sabaton, Babymetal og Lordi for et par uker siden. Massevis av barn til stede (med verge), men i sånne settinger er det plutselig ikke noe problem at voksne gjester kan nyte alkohol.
Problemstillingen er egentlig akkurat den samme der. Men med én forskjell: i konsertsammenhenger har man hatt alkoholservering stort sett hele tiden. Å fjerne det vil innebære en endring. Tilsvarende som at idrettsarrangementene har vært alkoholfrie, og å innføre alkohol vil innebære en endring. Det er alltid en motstand når noe skal endres, og endringer bør alltid være gjennomtenkte. For at de skal være nettopp dette, er det derfor viktig med en fri debatt hvor ulike stemmer blir hørt.

Når du stempler meningsmotstandere som utøvere av moralisme, bedriver du selv en type hersketeknikk som jeg har svært liten sans for. For det første fordi jeg ikke er noen fan av hersketeknikker generelt, og for det andre fordi du alt for enkelt slipper unna med å skulle saklig begrunne dine egne standpunkter, fordi du kan avfeie meningsmotstanderes argumenter og synspunkter som moralisme - ergo ikke verdig å bruke energi på. Effekten av dette (i worst case) er at personer med andre meninger enn deg om temaet vegrer seg for å ytre seg, for ikke å bli oppfattet som moralister. Den frie debatten hemmes, hvilket i seg selv er et tap, men kan også føre til at man ender opp med feil beslutning fordi det beslutningsgrunnlaget debatten skulle være ikke var fri. Og det bør man unngå, etter min ydmyke mening.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16611
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 996 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sulliken »

Det med hersketeknikk er jeg helt uenig i. Min helt ærlige subjektive oppfatning er at folk som "stiller seg over" andre pga andres valg, og vil gå rundt å forby ting de ikke liker, ja de er moralister. Gjør det meg politisk ukorrekt, lever jeg helt fint med det.
Men dette er en vill avsporing.

De som ønsker å ta noen øl før kamp på pub, buss, etc, de drikker de ølene sine før kamp uansett. Og de er på stadion uansett. Beruset. Meg inkludert en rekke ganger (men ikke alltid) Den ene ølla man vil rekke i pausen vil ha ca null effekt på folks beruselse.
Hvis en person er så beruset at den pauseølla gjør at det tipper over, ja da skulle ikke den personen kommet inn i utgangspunktet. Ref han fyren som ble taua av politiet kl 1830 før en konsert pga fyll.

Poenget er at man må være realistisk. Det er ikke sånn at hvis man får en øl i pausen, så blir alle på feltet plutselig dritings til 2 omg. Det gir bare ingen mening.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Wendigo
Posts: 1503
Joined: Wed Oct 01, 2008 5:03 pm
Has thanked: 238 times
Been thanked: 115 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Wendigo »

Å kalle det moralisme kan være hersketeknikk, men det må ikke være det. Slik jeg ser det har det mye med om man faktisk søker å slippe unna saklig begrunnelse osv. Siden Sulliken faktisk har lagt frem sine argumenter m.m. synes jeg (subjektivt nok) at det er innafor. På samme måte som det å kalle noe for hersketeknikk kan være en hersketeknikk, men det må ikke være det. Disse tingene har både med harde fakta å gjøre, men også hvordan forskjellige mennesker opplever ting forskjellig.

Så den gode løsningen er å innse at dette faktisk i stor grad handler om moralisme for Sulliken, mens det samtidig i liten grad handler om moralisme for Los Loco. I det spennet er det lett at metadiskusjoner skader debatten. Da bør vi heller alle lytte med velvilje og diskutere sak.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
Glimt1916
Posts: 5639
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 435 times
Been thanked: 443 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Glimt1916 »

Som Dani skriver har det vært alkoholservering på Aspmyra lenge, men kun om du er en "very important person", aka, har penger eller kjenner de rette folkene. Mange som drar på kamp drikker ekstra mye for at det skal vare i tre timer på stadion. Ser ikke bort fra at snittpromillen hadde gått ned om man i stedet kunne kjøpt en øl der, men men, det skal avgjøres av folk som har lite peiling på hva virkeligheten er, så det ender nok med å dytte barn og den gode gamle "idrett og alkohol passer ikke sammen" foran seg.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Los-Loco »

Sulliken wrote: Tue May 16, 2023 11:56 am De som ønsker å ta noen øl før kamp på pub, buss, etc, de drikker de ølene sine før kamp uansett. Og de er på stadion uansett. Beruset Meg inkludert en rekke ganger (men ikke alltid) Den ene ølla man vil rekke i pausen vil ha ca null effekt på folks beruselse.
Hvis en person er så beruset at den pauseølla gjør at det tipper over, ja da skulle ikke den personen kommet inn i utgangspunktet. Ref han fyren som ble taua av politiet kl 1830 før en konsert pga fyll.

Poenget er at man må være realistisk. Det er ikke sånn at hvis man får en øl i pausen, så blir alle på feltet plutselig dritings til 2 omg. Det gir bare ingen mening.
Jeg er helt enig i at man må være realistisk. Og da er det helt riktig som du sier at ikke ALLE på feltet blir dritings. Det har heller ingen påstått. Så kan man prøve den samme realismen på eksempelet over - den ene som likevel BLIR dritings av ei øl til, blir han stansa i døra? Det skjer sikkert noen ganger, ja. Men jeg tror vi begge har vært tilstede på nok arrangementer hvor det serveres alkohol til å kunne si at den type "sikkerhet" som etableres av ei dørvakt som skal vurdere påseilethet ved inngang er ganske langt fra vanntett. Vaktene på myra (og andre idrettsarrangementer) er heller ikke profesjonelle dørvakter, men frivillige som etter beste evne skal forsøke å sluse inn hundrevis av mennesker på kort tid på sin inngang. Den silingen man får til der er i beste fall tilfeldig.

Det er få arenaer igjen i samfunnet som er alkoholfrie. En del mennesker er ekskluderte fra å delta i aktiviteter hvor det serveres alkohol. Om ikke annet for disses del bør vi verne om de alkoholfrie sonene som er igjen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
dani
Posts: 664
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 188 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by dani »

Så er jo poenget igjen da @los-loco at Aspmyra på ingen måte er alkoholfritt.
Sportsbaren serverer øl og vin 1.5 time før kamp, i pausen, og noen ganger etter kamp. Disse går ut på den samme tribunen som J-feltet.

I tillegg så er det ca 200-500 personer som drar på sportsbaren og Bådin før hver kamp, i tillegg til de som eventuelt drikker andre plasser.

Det blir som røyking på flyet før i tiden. Bare lov å gjøre bak tøygardinen som på ingen måte er lufttett. Ja, det hjalp veldig mye for barn som satt forran tøygardina. Røykfritt fly!
Sniken
Posts: 799
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sniken »

Hvorfor later enkelte debattanter her som om Aspmyra i dag er et alkoholfritt område? Og i samme slengen beskylder andre for å drive med hersketeknikker og liknende?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7355
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 472 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Los-Loco »

Har aldri forsvart at det skal serveres alkohol for VIP-ene. Jeg bare kjøper ikke logikken i at "fordi de får, så må også alle andre få". Det sitter noen tusen mennesker på SNN også, som ikke har direkteaksess til verken bar eller VIP-losjer. For dem, og tusenvis av andre på andre idrettsarenaer (som jo også er en del av denne debatten) er fotballkamper et alkoholfritt arrangement i praksis. Og jeg vil ikke dra den motsatt heller: "Når ikke VI får, så bør heller ikke DE få!" Da bøyer man i så fall diskusjonen i retning av slik moralisme som Sulliken påpeker. For meg handler det som nevnt over at man blir trødd sammen med fremmede folk nesten nærmere enn jeg slipper kona. Det er ubehagelig nok, om de ikke skal være passelig påseilt i tillegg.

Og Sniken: det regnes også som en hersketeknikk å omtale meningsmotstandere i ubestemt form. Just sayin'... :wink:
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Sniken
Posts: 799
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by Sniken »

Los-Loco wrote: Tue May 16, 2023 1:45 pm Har aldri forsvart at det skal serveres alkohol for VIP-ene.
Dette handler ikke om VIP'er. Og det vet du.
dani
Posts: 664
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 188 times

Re: Tribuneliv i Bodø

Post by dani »

Om alkohol hadde kommet på Aspmyra, så ville vel fortsatt SNN vært alkoholfritt. Det er vel absolutt ingen plass hverken på, eller rundt SNN det er rom for å sette opp en alkoholavdeling.

Man måtte tatt i bruk lokalene "inni" Diadora (?) tribunen, evt lage en inngjerding utenfor stadion, hvor det eneste inngangspartiet ville vært ned trappen i midten på tribunen.

Det kunne KANSKJE gått og bruke den store porten som ligger til høyre for hovedinngangen til SNN, men jeg tror dette er rømningsvei og ambulanse inngang, så SNN ville med stor sannsynlighet forblitt alkoholfritt.
Post Reply