VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

Huff.. Håper de får luket bort slike barnesykdommer fort som fy.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glenn P
Posts: 2843
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 214 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glenn P »

Vel, når man ser så mye rart i Premier League og andre, så er det håpet som å tro at Junkeren skal komme seg til cupfinale i 2024. Det blir et helt jævlig VAR-år, bare å senke forventningene til katastofalt. Men bra for Gauseth og de der som prater drit.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15821
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1215 times
Been thanked: 1103 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Kesseboy »

Ett problem med VAR, både i PL, hos UEFA og hos FIFA, er at det med VAR plutselig har oppstått et dobbelt sett med regler. Liten hands? Ikke "obvious error", VAR rører den ikke. Åh, ble det mål 14 trekk etter handsen? Nei, da må vi visst annullere for den forseelsen vi egentlig ikke skulle behandle.

Det har blitt en slags ide at mål skal være moralsk feilfri, og løsninga er ett sett med regler for situasjoner som ikke ender med mål, og et annet sett for situasjonene som gjør det.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Jeg håpte på det beste når VAR ble innført, til tross for at det som vanlig skjedde etter en tvilsom behandling og kommunikasjon fra klubbene og NFF. Nå har jeg som mange andre fått nok. Når noe fungerer så dårlig etter ti år med testing og syv år med bruk i offisielle kamper, så er det ekstremt vanskelig å la seg berolige med at vi bare må gi det mer tid. VAR bidrar lite, irriterer mye, og er veldig dyrt. Og dyrere vil det nok bli når NFF skal prøve å forbedre det fremover. Man kunne skrevet at norsk fotball trenger en omkamp om man vil ha VAR, men siden det aldri var noen reell kamp der medlemmene i klubbene fikk si sitt så blir det jo feil bruk av utrykket.

Jeg mener man burde skrape VAR og bruke de betydelige summene det koster på å styrke dommerstanden i stedet.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by poteten »

VAR er positivt for fotballen. Bare tanken på hvor mange som ville unngått rødt kort uten VAR i år er nok for meg.

Dessuten er ikke problemet at vi har VAR i Norge. Problemet er at det er brukt for lite penger på kameraer og mållinjeteknologi. Jeg ble litt sjokkert over at vi valgte en First Price-løsning.

Når dette ordner seg, så er det helt ok. VAR har bedret fotballkvalitet og gitt et nytt sett med følelsesregister...
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Det er den pengegaloppen jeg frykter. Hva vi endte på vet jeg ikke, men tilbake i 2021 ble den årlige prisen til systemet vi nå bruker kalkulert til 12-18 millioner i året. Jeg regner med dette øker etterhvert som man innser at det systemet ikke fungerer tilfredsstillende. Nå vet jeg ikke hva VAR koster årlig i PL, siden ingen virker veldig ivrig på å opplyse om det, men selv om de definitivt ikke har en first price-utgave så ender de med rare avgjørelser like ofte som før.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by poteten »

Kan ikke si meg enig i at det er like ofte som før, nei.

Det koster nok mer enn 25 millioner for å få et godt system. Det må bare til. Resten av Europa har det og skal vi venne oss til det, må det inn.

Og igjen; spillerne er mye mindre idiot på bana nå enn før.
Kritisk
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Kjipt om klubbene må betale flere millioner i året hver for noe som noen bare har funnet ut må til. I PL er det eierne av klubbene som betaler dette, og det får de nå bare fortsette med siden ingen kan si dem mot. I Norge kan medlemmer av klubbene takke nei til denne utgiften, som de har gjort i Sverige.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

Jeg er egentlig møkk lei hele diskusjonen. Ja. "VAR er kommet for å bli"-argumentet er slitent, og det som ofte blir mest angrepet av de "militante" VAR-motstanderne.
Poenget er at det synker ikke inn hos dem at de er i et massivt mindretall. De aller fleste stadiongjengere er for var.
Jeg så en (uformell) undersøkelse som viste at 80% av folk som faktisk går på stadion er for VAR. Det gjenspeiler seg også i medlemsmassen til klubbene rundt i landet. På Glimts årsmøte sist da forslaget om at Glimt skulle jobbe for at VAR skulle kuttes ut kom opp, ble det av et massivt flertall som ønsket VAR velkommen. Så jo. VAR er kommet for å bli. Get over it.


Når DET er sagt, så er det veldig stort forbedringspotesnial, sånn for å si det forsiktig. Jeg er enig med Poteten over her, at når de får målkamere (neppe mållinjeteknologi, men kamera), og flere automatiserte kameraer på arenaene, så blir dommernes oppgave lettere.

Når det gjelder tolkningen av de forskjellige situasjonene, så er ikke VAR i seg selv problemet, men dommere som har ulikt syn fra hverandre på ting. DER må det jobbes, slik at dommerstanden faktisk har en felles forståelse over regelboka.

2 kjappe VARsituasjoner som folk krangler som fillene fyker på:

Bredes annullerte mål. Det er faktisk en korrekt annullering, når man faktisk leser reglene om hands i scoringsituasjon. Det at Bakenga for Stabæk hadde en enda klarere hands som scoringen ikke ble annullert på, endrer ikke det. Feilen ble ikke gjort på SR bank Arena, men på Nadderud. "2 wrongs doesn't make a right".

Straffen til Godset mot Sarp. Uten VAR hadde det ikke vært en VAR-diskusjon om den i det hele tatt. Og VAR skal inn å korrigere "Clear and obvious mistakes". Den er kanskje en smule billig, men aldri en åpenbar feildømt straffe, all den tid at det er den angripende spiller som fører ballen som blir felt innafor 16. Det ER kontakt.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

Glimt1916 wrote: Tue Aug 15, 2023 10:56 am I Norge kan medlemmer av klubbene takke nei til denne utgiften, som de har gjort i Sverige.

Og vi ser jo hvor strålende svensk forball gjør det i Europa for tiden. VAR og VAR-pauser blir en del av spillet, og de klubbene som skal ut i Europa må være mentalt rutinert og vant med svigningene det kan få følelsesmessig (typ annullert mål, etc).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Som jeg har skrevet før så klarer jeg overhodet ikke se noen forbindelse mellom VAR og hvordan svenske lag gjør det sportslig. For meg fremstår det som en ganske søkt problemstilling.
tjongs
Posts: 2583
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:17 pm
Location: Bodø
Has thanked: 98 times
Been thanked: 184 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by tjongs »

Jeg mener fortsatt det er meningsløst å ønske VAR bort i Norge, uansett hvor dårlig det fungerer. VAR bort i det store og hele- ja takk- men så lenge det brukes "overalt" ellers, så blir det bare å gå baklengs inn i fremtiden å være mot akkurat i vår lille tue.

Bruke penger på skolering av dommere er fint det, men akkurat som spillere trenger dommere utfordringer og erfaringer for å utvikle seg, og da er det dumt å begrense dem til utelukkende dømming i Norge, som vil bli resultatet hvis vi skal drifte på en annen måte enn resten av Europa.

Så å fjerne VAR utelukkende i Norge, nei takk. Har egentlig inntrykk av at supportere i Norge også er ganske delt på dette, selv om mange av de som er mest engasjert i "supporterpolitikk" er mot, og motstanden fremstår muligens mer markant enn den reellt er. Men å bruke stemmen sin er jo måten demokratiet fungerer på, så det er jo greit.
En motstand mot VAR generelt derimot, den skal jeg støtte helhjertet.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

@Glimt 1916
Selvfølgelig har det noe å si. Spesielt på sikt, når svenske lag ikke har den mentale rutinen til å takle VAR-situasjoner på samme måte som de lagene som får VAR-situasjoner på ukentlig basis.
Vi har jo skrytt over hvor bra Glimt har jobbet mentalt, og at det mentale er en stor del av fotballen. Men det mentale skal plutselig ikke bety noe i VAR-situasjoner? Come on!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Hvor kommer det egentlig fra at dommere må bruke VAR i hjemlig serie for å få dømme internasjonalt? Hvorfor får svenske dommere gjøre det om det var tilfelle?

Motstand mot VAR generelt er jeg for, men så er det nå via sine lokale klubber man kan starte en sånn motstand.
Last edited by Glimt1916 on Tue Aug 15, 2023 11:23 am, edited 1 time in total.
dani
Posts: 673
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 193 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by dani »

Sulliken wrote: Tue Aug 15, 2023 11:03 am
Glimt1916 wrote: Tue Aug 15, 2023 10:56 am I Norge kan medlemmer av klubbene takke nei til denne utgiften, som de har gjort i Sverige.

Og vi ser jo hvor strålende svensk forball gjør det i Europa for tiden. VAR og VAR-pauser blir en del av spillet, og de klubbene som skal ut i Europa må være mentalt rutinert og vant med svigningene det kan få følelsesmessig (typ annullert mål, etc).
Man kan si mye om VAR og svensk fotball, men de 3 lagene fra Sverige som er ute av UEFA turneringene har ikke hatt VAR i sine kamper.

Det ene laget har hatt VAR er fortsatt med i Europa.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Sulliken wrote: Tue Aug 15, 2023 11:16 am @Glimt 1916
Selvfølgelig har det noe å si. Spesielt på sikt, når svenske lag ikke har den mentale rutinen til å takle VAR-situasjoner på samme måte som de lagene som får VAR-situasjoner på ukentlig basis.
Vi har jo skrytt over hvor bra Glimt har jobbet mentalt, og at det mentale er en stor del av fotballen. Men det mentale skal plutselig ikke bety noe i VAR-situasjoner? Come on!
Du mener de 17 serierundene vi har gjennomført med VAR er en del av grunnen til at Norge presterer bedre sportslig i Europa enn Sverige? Jeg gjør ikke det.
Knuta
Posts: 10059
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Knuta »

Alt tyder på at VAR innføres i Sverige 2024. Det at norske supporter grupper er lydløs i 15 minutter i en kamp er jo bare svada. Tror de virkelig at det har noen som helst betydning?. V-stil i hopp og fristil i langrenn er kommet for å bli. Det samme med VAR. Det som det bør fokuseres på er å gjøre VAR til et enda bedre produkt.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

Skulle tro 10+ år burde ha hjulpet til nå.

Edit: Har du forresten noe dokumentasjon på at alt tyder på at VAR blir innført i Sverige i 2024?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Los-Loco »

Veldig enig med Sulliken. Å kjempe mot VAR er som Don Quijotes kamp mot vindmøllene. Ikke er den reell og ikke kan den vinnes.

Ser veldig mange snakker om å forbedre VAR med mållinjeteknologi. Men har det egentlig vært mange (noen i det hele tatt?) VAR-situasjoner i år hvor spørsmålet har vært uklart om ballen har vært inne eller ikke? Kan huske et par, men de tror jeg ble helt rett med de kameraene de har.

Flere kamera og mer rutine hos dommerne vil åpenbart hjelpe. Denne tidsgrensen som NFF vil innføre vil også hjelpe. Når man må diskutere en situasjon i mange minutter, så er den jo uansett utenfor definisjonen av "klar og åpenbar feil", så da er det like greit å la den ligge.

Skal man ta opp noen kamper i fotball, så er det heller å få til regelendringer på regler som er både lite hensiktsmessige og umulige å forstå. Som for eksempel handsen til Brede Moe. Handsreglene er altså ulike for angriper og for forsvarer. Hvis Brede hadde vært i forsvar, fått ballen i handa på den måten helt inntil kroppen, før han klarerte, så ville det ikke vært hands. Men fordi han angriper, så er det hands uansett når han scorer rett etter at den har vært i handa. Det er jo bare overhodet ingen logikk i dette, og gjør bare fotballen vanskeligere tilgjengelig for publikum.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Glimt1916 »

At det å kjempe mot VAR er vanskelig, og kanskje aldri vil lykkes er sant. At det ikke er en reell kamp er ikke sant. Så lenge man har demokratiske prosesser i Norsk fotball så kan man kjempe for saker man bryr seg om, men ja, det er vanskelig.

Og når det gjelder Sverige så er det vel lenge siden det svenske fotballforbundet gjorde det klart at det ikke blir VAR i Allsvenskan i 2024. Det er derfor jeg etterspør dokumentasjon på at dette har endret seg siden da.
dani
Posts: 673
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 193 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by dani »

at VAR ikke kan kjempes i mot er bare sprøyt. Det er like feil og dumt å si, som at "VAR er kommet for å bli"
Problemet med alle slike kamper handler om mobiliseringen.

Jeg har personlig hatt en gjennomgang av alle årsmøtene til Norske fotballklubber, og i 8 av 16 klubber er antall stemmeberettigede deltagere på årsmøtene ute.

Hos f.eks TIL, Godset, Stabæk, Haugesund og Odd til sammen, så var det 110 stemmeberettigede deltagere på årsmøtene for 2022 totalt.

Utfordringen ligger i at motstanderne er "bohemer" som gjerne er supportere nettopp for at de ønsker å flykte fra demokratiske kjedelige årsmøter/valgprosesser.

Det vil kreve en endring i organiseringen og en endring i gjennomføringen. Men det er absolutt mulig, om de ønsker. Om man får med 5% av supporterklubbene til å melde seg inn, så har de et massivt flertall i samtlige klubber - og da er det såpass simpelt som å stemme nei på årsmøte 2024, så vil klubben måtte ta det videre til NTF, så vil da VAR avvikles enten i 2024 eller 2025.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by poteten »

Jeg bare er ikke enig i at VAR skal fjernes. Mer VAR, takk!
Kritisk
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by liverglimt »

Enig, mer VAR! TAKK!
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: VAR eller ikke VAR, det VAR spørsmålet.

Post by Sulliken »

Det du glemmer, dani, er at det er mange av oss som er med i supporterklubber som er for VAR. Så hvis motstanderne vil mobilisere inn til årsmøtene til de forskjellige klubbene, så vil jo den andre siden også gjøre det. Action->Reaction

Det er selvfølgelig deres demokratiske rett å prøve på å endre klubbens offisielle syn på VAR. Men jeg er helt sikker på at det vil mislykkes neste årsmøte også.
Etter det kan man jo spørre seg: Hvor lenge skal man bruke energi på det som etter alt å dømme er en lost cause?

Litt off topic, men likevel ikke. Det er litt "opplest og vedtatt" at alle som er for bluss er mot VAR (supporterklubbene), og det legges merke til blant alle andre som er glad i fotball også, men som er for VAR, og mot bluss. Og da er på en måte stempelet som "uansvarlige bohemer" delt ut.

For min del, Ja takk til begge deler, som jeg har skrevet en rekke ganger tidligere.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply