Pyro 2019

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
G-s-enz
Posts: 5409
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 205 times
Been thanked: 276 times

Re: Pyro 2019

Post by G-s-enz »

Her har det idet minste kommet noen forslag som kunne vært i nærheta av ei løsning.

Selvsagt ikke bra med fylleblussing men på den andre sida,de som blussa på Romsa virka klink edru. De var iallfall ikke synlig berusa og fyrte på en måte som var helt safe for alle.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Som jeg har sagt før så har jeg ikke oversikt over hva alle på feltet drikker, men at alle som blusser er dritings er feil, selv om det er noe som blir gjentatt så ofte at mange til slutt tror det er sant.

Poenget er uansett at om man har et system som gjør at man kan blusse og bruke røyk uten å straffes, så vil supporterne selv gjøre sitt beste for at det blir gjennomført som avtalt for å ikke miste muligheten til å gjøre det.
Prick
Posts: 21
Joined: Mon Jun 15, 2015 3:09 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pyro 2019

Post by Prick »

Er det egentlig så mange som ønsker bluss på stadion da? Mitt inntrykk er at det strengt tatt bare er en liten del av den harde kjerne med supportere som synes dette er kult. Hvis man for eksempel leser kommentarfelt i aviser (landet rundt) så blir ikke blusserne omtalt med spesielt positive ordlag.
Personlig så oppfatter jeg blussing kun som unødvendig støy, som skaper dårlig sikt og dårlig luft. Stemningsskapende? Vel, jeg tror det skaper mest dårlig stemning og irritasjon blandt folk flest. Det må da finnes bedre og tryggere måter å støtte laget sitt på. Og når klubben i tillegg ganske tydelig sier at de ikke ønsker dette på stadion, så bør man kanskje ta det til seg? Er dette en kamp som er så viktig at man skal gjøre seg større enn klubben?
Larsson
Posts: 1632
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 233 times

Re: Pyro 2019

Post by Larsson »

Bodø Ultras er STØRRE enn klubben.




Ifølge dem selv.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Jeg er ikke en del av Bodø Ultras, og det er ikke sånn at det bare er dem som vil ha bluss. Kommentarfelt i aviser leser jeg sjelden, og de som skriver i kommentarfeltene på fks AN har jo lite å gjøre med hva som foregår på J-feltet.
Prick
Posts: 21
Joined: Mon Jun 15, 2015 3:09 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pyro 2019

Post by Prick »

Men hvis man antar at flesteparten av "vanlige" tilskuere på stadion og klubben ikke ønsker blussing. Hvorfor er det da så viktig å kunne fortsette med det? Poenget mitt var at det virker som det kun er viktig for en veldig liten gruppe av de som er på stadion, og er det da noe som man skal stå på barrikadene for?
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det er viktigere for flere enn mange tror. Debatten rundt det er ulik på de ulike plattformene, men felles for mange som er pro pyro er at man ikke gidder å fronte det. Dette er fordi man i stor grad blir idiotforklart, kalt pyroman, en som ikke fikk leke med fyrstikker i oppveksten, noen som ser på seg selv som større enn klubben osv. Når alle så er jaget bort fra debatten tror folk at de har vunnet den, og at alle er enige med dem.

Selvfølgelig vil Glimt miste store deler av publikum den dagen vi ikke lykkes sportslig lengre, sånn er det for alle klubber. De aller fleste her husker vel godt hvor tom og totalt blottet for stemning Aspmyra var for kun få år siden. Det er viktig å bygge en supporterkultur som varer selv når motgangen kommer, og da mener jeg at man gjør lurt i å høre på de unge supporterne, og la dem få mulighetene til å være supportere og lage stemning på stadion på de samme premissene som resten av landet. Vi som er eldre har en tendens til å alltid tro at vi vet best, og at ting som vi ikke skjønner er skumle, rare og unødvendige. Jeg mener det er lurt å høre på unge supportere fordi det er de som er fremtiden.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Få full bluss på stadion og ølservering da er alle i trygge hender.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Et greit eksempel på noe som er med på å gjøre debatten frustrerende og uinteressant for mange.
Prick
Posts: 21
Joined: Mon Jun 15, 2015 3:09 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pyro 2019

Post by Prick »

Jeg er ikke uenig i det du skriver om viktigheten i å bevare og skape en god supporterkultur, og å høre på yngre krefter. Men hvis vi kan være enige at hovedmålet er å skape god stemning på stadion både blandt vanlige tilskuere og supportergrupperingene så mener jeg at blussing er et feilsteg. Det har alt for mange negative sider for å kunne være en samlende morsom greie.

Da måtte det være bedre å bruke tid og ressurser på noe som er mer samlende som kunne vært morsomt for alle.

I næringslivet prøver man ofte å plassere problemet der det hører hjemme, og for meg virker det som at dette problemet ikke er at det er for dårlig stemning på stadion, men at det blir dårlig stemning blandt supporterne som ikke får lov å blusse.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Det var litt ironi fra min side. Det er klart at det blir en konflikt mellom ihuga indre kjerne i alle klubber kontra en vanlig familie med barn som ønsker et sikket og hyggelig arrangement. Man skal passe seg for at man ikke mister den store flertall av de som spesielt de siste årene i Bodø som gjør at vi har fulle stadioner. Synes det lille og kontrollerte fyrverkeriet før start er smart og elegant. Så er det en del som synes det er fantastisk morsomt å tildekke halve stadion med røykt noen minutter. På cupfinalen ble det en kamp mellom LSK og Brann om hvem som hadde mest bluss og det utartet seg. Nå vet jeg for lite om hvordan dette håndteres i England, Spania og i de store ligaene.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Re: Pyro 2019

Post by Kesseboy »

Dette er en ganske spesiell debatt, ettersom det er så kort veg til idiotforklaring av motstanderne.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Det blir brukt mye overdrivelser når dette diskuteres, og jeg har aldri vært plaget av røyk på Aspmyra. Så er det verdt å tenke på om de stående supporterne på J-feltet vil at hele stadion skal blusse. Svaret på det er vel nei, det er snakk om å få lov til å bruke det på ett av feltene på stadion. Så hvorfor blir så mange så veldig sinte på noe som i stor grad ikke berører dem? Der tror jeg kommunikasjonen til klubben og politiet, og hvordan media omtaler det spiller inn. Uten at vi vet alt som skjedde i svingen til Brann under cupfinalen enda, så fremstår det per nå som veldig lite dramatisk. Likevel fikk én tweet fra Røde Kors frem krigstypene i de fleste redaksjoner, og folk reagerer forutsigbart nok med å bli rasende i kommentarfeltene, til tross for at de ikke vet noe om hva som faktisk skjedde.
OTH
Posts: 2263
Joined: Wed Mar 02, 2005 5:14 pm
Location: Fræna
Has thanked: 148 times
Been thanked: 87 times

Re: Pyro 2019

Post by OTH »

Jeg er verken forkjemper eller stor motstander av bluss, men skal det brukes bluss på tribunen så må det tilrettelegges for det og det må være regler for hvor og når det kan brukes. Når klubben og en liten kjerne står steilt mot hverandre så er det ikke lett å få en løsning.
Skjønner problemet med røyken kan være et problem for enkelte med luftveis problemer.
Om både klubb og supporterklubb setter seg ned og prater og kommer til enighet. Så må det en sterkere indrejustis inn i supporterklubben som tar ansvar og får personer som bryter regelverket bortvist, både når det gjelder blussing utenfor avtale og kasting av gjenstander inn på banen.
Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Prick
Posts: 21
Joined: Mon Jun 15, 2015 3:09 pm
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Pyro 2019

Post by Prick »

Jeg tror grunnen til at blusserne blir idiotforklarte er at det for folk flest er vanskelig å forstå hvorfor det er så viktig for dem å kunne fyre blusset. Vanlige tilskuere er ikke enige i premisset om at bluss skaper god stemning. Det er mye mer stemningsskapende med morsomme sanger.

Det oppleves ikke som en kamp for å få lov til å lage god stemning, men for å få kunne gjøre som de selv vil.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Og det tror jeg er en generasjonsgreie. Det er eldre folk som ikke skjønner hvorfor en yngre generasjon ikke er enige med dem. Om vi skal la det styre retningen tror jeg vi mister mange unge folk. Man trenger ikke skjønne alt i hele verden, og det vi ikke skjønner er ikke nødvendigvis unødvendig og feil. Som jeg har skrevet før er dette en forholdvis ny debatt i Bodø og i Glimt. Om du går på forumene til en del andre klubber hadde de disse diskusjonene for 20 år siden. Ultras er en uting, blussing er livsfarlig osv. Fordi det ikke har vært mye diskutert i Bodø tror mange at det er noe helt nytt, og de skjønner ikke hvorfor ikke bare alt kan være som før i tida.

Edit: et kjapt googlesøk, og jeg har ikke lest alt som står her selv:

https://www.kfl.no/debatt/forum/hovedfo ... til-ultras
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Pyro 2019

Post by dani »

Men ultras er jo en uting. Det er udiskutabelt.

Definisjonen på Ultras er fanatisk supportergruppe som er inspirert av nasjonalistiske og patriotiske tendenser. Ja, de lager liv og stemning, men det roten til det ligger i en egenskapet tilhørighet til hverandre og samholdet, ikke til klubben.

Så er det selvfølgelig positive ting som kommer ut av Ultras miljøene, men det er også positive ting som kommer i kjølvannet av mye rart, uten at det betyr at det er positivt.

Alternative supportergrupperinger er helt fint, men når man ønsker og velger assosieringen med Ultras, så kan man ikke forvente at det negative rundt Ultrasgrupperingene ikke skal hektes på seg.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Dette er fullstendig skivebom
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Pyro 2019

Post by dani »

Det er definisjonen på Ultras som ligger på f.eks wikipedia og andre lignende steder.
At man mener at sin egen ultras gruppering er noe annet er greit. Men om jeg vil lage f.eks et politisk parti og kalle det venstreekstreme nordmenn, så kan jeg ikke forvente at det ikke skal kobles sammen med venstreekstreme holdninger.

Eller for å gjøre debatten nærmere Norge, om jeg lager en interesseorganisasjon for narkotika og kaller den Norsk Narkotikapoliti forening, så kan jeg ikke bli overrasket over at folk tror den har noe med politiet å gjøre.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Som sagt en total skivebom. Personen som har lagt det til på Wikipedia har linket til en artikkel som man ikke får opp lengre, men jeg vil anta den handlet om Irriducibili. Ultras-grupperinger er vel som samfunnet ellers, det finnes alle slags politiske tilhørigheter. Spennende å høre hva Ultrà Sankt Pauli ville tenkt om å bli kalt nasjonalistiske.
dani
Posts: 631
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 28 times
Been thanked: 170 times

Re: Pyro 2019

Post by dani »

Det kunne ikke vært mindre skivebom, men OK.
At det finnes ultras grupperinger som har venstreorienterte verdier i stedet for høyreorienterte endrer jo ingenting?

Ja, grupperingen du linket til er i mot fascisme og har generelt gode verdier. Så finnes det kanskje 10x så mange grupperinger som er like fanatiske, bare at de er høyreekstreme og driver med rasisme, vold og generelle høyreekstreme tendenser. Så hva var poenget ditt?

Du kan jo se på Valencia sine ultras i går for eksempel.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Dette baserer du på noe du nettopp har lest i en Wikipedia-artikkel? Jeg kan gå inn og endre den nå med en gang, om det hjelper. Det er et problem når folk har så veldig sterke meninger om ting man kanskje ikke har satt seg veldig mye inn i. Men igjen er jo dette illustrerende for det som var poenget mitt, rundt Glimt krangles det om ting som er et tilbakelagt stadium i mange andre klubber.
Knuta
Posts: 10028
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 334 times
Been thanked: 449 times

Re: Pyro 2019

Post by Knuta »

Glimt1916 wrote: Mon May 22, 2023 12:17 pm Og det tror jeg er en generasjonsgreie. Det er eldre folk som ikke skjønner hvorfor en yngre generasjon ikke er enige med dem.
Vel litt enkel analyse. Nå trener jeg et junior lag her i Oslo. Gutter fra 15-18. De fleste jeg snakker med synes det med bluss bare er noe tull og tøys og forstår ikke hensikten utenom det å få oppmerksomhet. Men la dem gjerne tenne bluss for min del men ikke begynne å snakke om at dette er noe med generasjoner å gjøre. Tror det med bluss går greit inntil det skjer en stor ulykke, den vil komme før eller senere. Nære på i cupfinalen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Pyro 2019

Post by Glimt1916 »

Kan det være at de sier det de tror du vil høre? Jeg opplever nemlig det totalt motsatte når jeg møter yngre folk. Der jeg bor blusses det på breddefotballkamper, og det virker som det settes veldig pris på det. Det var neppe nære på under cupfinalen. Som ansvarlige i Røde Kors selv sa så hørtes det nok mer alvorlig ut enn det var, men hun oppfordret folk til å bruke hansker neste gang. Det sagt må man selvfølgelig vente å høre alt som kommer frem i ettertid før man sier noe for sikkert.

Bluss har forøvrig vært brukt i Norge i tiår, og nærmere 60 år i Italia.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 733 times
Contact:

Re: Pyro 2019

Post by Sulliken »

dani wrote: Sun May 21, 2023 11:53 pm Det er jo ikke mulig å være 100% sikker når det kommer til blusserne, ettersom de skjuler seg bak en balaklava, men det er jo ganske nærliggende å mene at minst 80-90% av de som blusser er de samme som er med på vors i 1-2-3-4-5 timer før kamp. Så er det adrenalin, størrelse på anledningen osv.
Dette er en påstand som burde dokumenteres. Hvis ikke er det bare ren spekulasjon som kun bidrar til å bygge opp under fordommene mot supportere som ønsker blussing. Supportere som ønsker bluss er ikke en homogen gruppe av pøbler i begynnelsen av 20-årsalderen!
For min del er jeg en familiefar på snart 46 år som har null med ultraskulturen å gjøre, men jeg syns blussing (i kontrollerte former) er fantastisk.

De kampene jeg har vært til stede og det har blitt blusset, har blusserne fremstått som klink edru, og det har blitt gitt beskjed på forhånd at det kom til å bli blussing. Senest nå nylig på Åråsen på semifinalen i cupen.

Så pretty please ikke kom med den "dritings blussere"-retorikken før du faktisk kan slå i bordet med fakta.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Post Reply