Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glimterfrem »

dani wrote: Wed May 24, 2023 1:32 pm Synes heller ikke det er noe galt med seedingen. At lag som spiller regelmessig i Europa, og faktisk av og til vinner kamper, skal selvfølgelig hjelpe dem med seeding ovenfor lag som sjeldent er i Europa.

Det er 5 året på rad laget som nevnes skal spille Europakvalikk, mens Kalmar har såvidt jeg kan se aldri spilt i Europa? Finner ikke noe om de på internett iallefall.

Da hjelper det ikke at vi synes Kalmar er bedre enn Gzira eller Europa.
Jo, men det jeg har problemer med er at hvis man tar Europa FC som et eksempel, fra Gibraltar, så har de deltatt jevnt og trutt i Europa-kvalikk de siste 10 årene, men har kun én eneste gang kommet seg forbi Q1. De ryker ut i Q1 stort sett hver eneste gang. Jeg er for at klubber skal opparbeide seg poeng basert på prestasjoner, men noen klubber vinner jo ikke kamper i det hele tatt. De møter opp i Q1 og taper. Jeg vet ikke helt hvordan jeg tenker man kan endre seeding-systemet.

Men noen her sier at det er "et fett" om vi møter et lag fra Sverige eller et lag fra Gibraltar? Hvis du får valget mellom å trekke Odd eller Sprint/Jeløy i Cupen så håper du jo selvfølgelig på sistnevnte. Å trekke et lag fra Malta eller Gibraltar er en free win for de fleste lag i kvalikken. Det skader ikke, når så mye står på spill i både penger og ranking-poeng.
Larsson
Posts: 1634
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 234 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Larsson »

Skal du ha utvikling, må du legge til rette for det. Et lag fra Gibraltar har mikroskopiske sjanser til å komme seg til et gruppespill, men de har 0% sannsynlighet hvis ikke de får muligheten. Følger du tankegangen langt nok sitter du med Super League forbeholdt kun de største klubbene.
dani
Posts: 660
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 187 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by dani »

Selvfølgelig ville jeg valgt det dårligste laget som motstander hele veien til et gruppespill.

Samtidig, så er det kun Glimts egne prestasjoner som vil stå i veien for om de går videre, uansett om de møter FC Europa eller Kalmar. Og det sier man ikke for å være cocky eller noe som helst, men det handler om metodikk over tid, tropp, trener og satsingen som Glimt pr nå gjør.

Det er veldig få lag i hele UECL kvalikken Glimt ikke ville vært favoritt mot over 2 kamper, og det finnes ingen useedede lag som Glimt ikke er favoritt mot over 2 kamper. Det er bare realiteten, uansett hvor sykt det er å både si det, og tenke det.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by MhepA »

Glenn P wrote: Wed May 24, 2023 3:08 pm Kommer ikke helt over hvor dårlig Glimt gjorde det.. 3.000p. Lech Poznań klarte 14.000p, så de hadde egentlig en lik sesong som Glimt hadde året før. Så kanskje det ikke er så dumt å spille Conference, såfremt man ikke dummer seg loddrett ut som Molde gjorde.

Nå er Norge heldige at det er Glimt og RBK i Conf Q2, da de har egne koeffisenter, så er seedet. RBK har vel sjans å være på den seeda siden om de tar seg videre. Brann kommer inn med lav seed, så vil møte lag på Glimts "side", tror det blir det samme om de ryker fra en evt EL.kvalik
Brann vil møte tøffere motstand, Molde vil gå Champions path i tillegg, så de bør ha grei skuring å komme seg til minst ECL.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glenn P »

Ja jeg sa vel tidlig i fjor at om Glimt ikke havna i Conferece League, var det en liten skandale. Med seeding er veien bra, men kun Glimt og Molde som har seeding for å ha en grei reise, så nå får resten begynne å samle litt de òg.
User avatar
Nordlys
Posts: 3481
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 601 times
Been thanked: 661 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Nordlys »

Image

Image
Spørs om det blir så lett å kvalifisere seg til gruppespill. Dette er foreløpig seedingliste for playoff om alle de best seedete lagene klarer å kvalifisere seg for playoff. Glimt er for øyeblikket useedet og kan møte en haug av meget gode fotballag.

Ikke mye skrot på useedet halvdel heller akkurat...

Bildene er hentet fra denne twittertråden!
Forumets mest middelmådige ekspert.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

Surt at det er så kort vei opp. Så er det jo hele ni lag som en «regner med» kvalifiserer seg. Så fortsatt mulig å havne på rettsida.
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glenn P »

Ser ut som man kan legge litt penger i madrassen iløpet av denne høsten ja...
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10478
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by MhepA »

Stor sjanse for at noen av de ryker på veien også. Det er det vi må satse på. Trenger bare at tre lag ryker. Aston Villa, Monaco, Frankfurt og Juventus kommer inn i play-off så dem er bankers. Så får vi håpe noen av de andre snubler på veien og naturligvis at Glimt ikke snubler.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Glenn P
Posts: 2836
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glenn P »

Men det er vel sånn at de de taper mot overtar seedingen, så har ikke såååå mye å si om de beste lagene ryker.
Harstadsfinest
Posts: 83
Joined: Sun Jan 22, 2023 1:20 pm
Has thanked: 42 times
Been thanked: 21 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Harstadsfinest »

Så det er så og si garantert at Glimt er useedet i playoff?
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Sulliken »

MhepA wrote: Mon May 29, 2023 9:33 pm Stor sjanse for at noen av de ryker på veien også. Det er det vi må satse på. Trenger bare at tre lag ryker. Aston Villa, Monaco, Frankfurt og Juventus kommer inn i play-off så dem er bankers. Så får vi håpe noen av de andre snubler på veien og naturligvis at Glimt ikke snubler.
fotcalc svarer meg her på akkurat det:
https://twitter.com/Sullovic/status/166 ... 85186?s=20

@Harstadfinest. Jepp. Ganske så sikkert.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimterfrem
Posts: 818
Joined: Tue Jan 12, 2021 3:17 pm
Has thanked: 21 times
Been thanked: 118 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Glimterfrem »

Vet ikke helt hva jeg forventet, men å se Juventus, Frankfurt, Club Brugge, Basel, Dynamo Kyiv og andre klubber som jevnlig er i CL, i den Conference-seedingen, var det ikke i hvert fall. Litt for vant til å se oss i "Champions Path" vel. Kommer til å bli en enorm oppgave å klare gruppespill. Vi får bare håpe vi er griseheldige med trekningen. Grei forskjell på å trekke Cluj eller Juventus..

Vi er jo veldig nære å være på "seeding"-siden. Kan vi bli flyttet dit? Isåfall, hvordan? EDIT: Så nettopp kommentaren til Sulliken..
dani
Posts: 660
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 31 times
Been thanked: 187 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by dani »

Så om jeg forstår det riktig, så må 2 av Brugge, Basel, Panatiniakos, Gent, Basakehir, Fenerbache, Cluj, PAOK, Maccabi Tel aviv, eller Viktoria Plzen ryke i Q1-Q2?

Ser tungt ut.
mortsto
Posts: 7419
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by mortsto »

Vi kan jo håpe at noen av storlagene prioriterer turneringen lavt slik at de enten ryker ut i Q2, eller at de slås ut av mindre lag i Q3. Men vi bør ha flaks og ikke minst være veldig gode. Så har vi også bare tre av fem mulige e-cupsesonger hvor vi har plukket poeng. Godt vi kan ri på poengene fra 21/22 noen kvalifiseringer til.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Sulliken »

@dani. sjekk linken jeg postet 4 innlegg opp. Det må ryke flere
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Novi
Posts: 11501
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 620 times
Been thanked: 823 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Novi »

Tar gjerne en til italiensk skalp! Den Gamle Dame, velkommen skal du være :)
Una mas cerveza.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7352
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 471 times
Been thanked: 911 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Los-Loco »

Spiller gjerne mot Juventus, men helst ikke i en utslagskamp. Vi har vel historisk ganske bedriten statistikk mot italienske lag i utslagskamper.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Nordlys
Posts: 3481
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 601 times
Been thanked: 661 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Nordlys »

Siden vi hadde maksimalt gullhår med trekninga i kvaliken i fjor så får vi vel sikkert Luzern eller Viborg i andre runde og Hajduk Split i tredje bare for å ryke mot et europeisk topplag i playoff.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1289
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Buster »

Hvis jeg har forstått dette riktig er det fortsatt en mulighet for å havne på "seedet" side i play off.
I Tyrkia og Romania er det ennå ikke avgjort hvem som skal inn.
Basaksehir og Cluj ligger an til å ta plassen nå, men hvis utfordrerne tar plassen vil de bli "seedet" bak Glimt.

Hvis ett av disse lagene mister plassen vil jo Aston Villa ta plassen, og da blir det jo bare enda en vanskelig motstander vi kan trekke.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Knuta »

Brann i UECl. Roma tapte fortjent på straffe.Da smerter det mindre at Glimt ikke vant cupen. Oppførselen til trenerne og benken til Roma er en skandale.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16606
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 995 times
Been thanked: 780 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Sulliken »

At ikke halve benken, spillere, trenere og fysioer til Roma ble utvist i går er en føkkings skandale!
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Kesseboy
Posts: 15807
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1214 times
Been thanked: 1101 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Kesseboy »

Og Mourinho? Kasta sølvmedaljen sin på tribuna og snakker etter kampen om hvor urettferdig tapet var.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7102
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 193 times
Contact:

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by ingen87 »

Den siste ekstraomgangen i går, er noe av det jævligste jeg har sett av fotball. Kanskje de to verste anti-fotballagene i Europa som møttes. Det var grusomt å se på. Mourinhos Roma klarte faktisk å få Sevilla til å fremstå som de mest sympatiske. Det gjorde min tweet fra semifinalen til Sevilla til skamme:
https://twitter.com/ingen87/status/1659 ... M-j-A&s=19

Selv rakk jeg kun ekstraomgangene, og hvis resten av kampen var i nærheten så destruktiv er jeg glad jeg slapp å se samtlige minutter.
Førr Evig!
Knuta
Posts: 10046
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 338 times
Been thanked: 453 times

Re: Bodø/Glimt i Europa 2023/2024 + De andre norske

Post by Knuta »

Ja hvis Juventus får 1 poeng mer enn Roma i siste kamp til helga, kan vi risikere å møte Roma i playoff i UECL. Men jeg mener Uefa må snart begynne å se på Roma sin oppførsel og utestenge laget f.eks 1 år fra Europa. Man kan bare ikke holde på slik uten noen form for straff.
Post Reply