Generell Fotballprat

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Med familie.. Kona fikk noe drikke kastet etter seg, mens datra gråt. Det virker som om det ikke er noen grense for disse romerne. Og hvor lenge tillater UEFA dette?
Førr Evig!
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Glimt1916 »

User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Og karmaprisen går til ... https://www.bbc.com/sport/football/65804465
French club Ajaccio has "strongly condemned" the "deplorable incident" which saw a boy with brain cancer abused by fans at Saturday's Ligue 1 match at home to Marseille.

Eight-year-old Kenzo, a Marseille fan, was invited to the game to meet the Marseille players.

But he and his family were "shamefully abused" and jostled in their box.

(...)

Speaking to local newspaper Corse Matin, Kenzo's mother said his father was attacked and Kenzo's head hit a railing, while his shirt was ripped off and burnt, and they spat in the family's food.However, a member of fans group Orsi Ribelli says only the father was hit.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
helsvhe
Posts: 1497
Joined: Sat Aug 15, 2009 6:08 pm
Location: Oslo
Has thanked: 326 times
Been thanked: 81 times

Re: Generell Fotballprat

Post by helsvhe »

Veldig bra gjort av Rohit Saggi, tror dette gir bedre uttelling en å utestenge vedkommene fra alle resten av kampene i år.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/BWnvn ... tig-og-bra
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Glimt1916 »

Flott gjort. Har fått ny respekt for Saggi etter å ha sett hvordan han har taklet denne saken.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Dette var jo helt strålende.

Når det gjelder kommunikasjonen på øret mellom dommerne, så skjønner jeg at de kanskje ikke vil ha den kringkasta hele tida, men det hadde vært interessant å få høre mer av den, gjerne etter kamper, for å kunne forklare situasjoner osv.

Tenk hvis rettighetshaver TV2 kunne hyra inn en kompetent dommer, som kunne ha brukt TV-bilder, VAR-bilder og dommernes kommunikasjon til å analysere noen beslutninger, på samme måte som vi ser eksperter analysere spillsituasjoner?
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

https://josimarfootball.com/2023/06/16/20-000-reasons/
Molde i CAS. Fofanas overgang er en småstygg sak, som også omfatter vår venn (?) Atta Aneke.

Leser man litt mer på Josimar, blir man fort deprimert. De som ikke har lest den før, anbefales å lese denne: https://josimarfootball.com/2019/12/16/ ... e-fortune/
Stikkord er Solskjær, Jim Solbakken, et norsk-eid investeringsselskap i Luxembourg, og et Rune Hauge-styrt selskap på Guernsey ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Hvilket lag blir det første norske laget til å ta et markert steg bort fra formasjon og rigid struktur?

https://youtu.be/UqIzAmSadd0
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Nordlys »

Har tenkt et par ganger at det der kunne vært et kult motsvar til 5-3-2-taktikken vi møter hele tiden. Men det krever veeldig bra teknikk på alle spillerne. Vi er kanskje ikke helt der enda selv om vi nærmer oss for hvert kjøp som går.

Tror TIL med Helstrup kan finne på noe sånt. Han er ganske nytenkende av seg.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Sleit litt med å finne relevant forum for dette..

Men her er en meget bra kronikk om øl/ikke øl og fotball:

https://olportalen.no/debatt/om-fotball ... t0UAjjAgJI
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Los-Loco »

Kanskje ikke så overraskende er jeg ikke spesielt enig i at det er en god kronikk.

Det poenget jeg kan gi kronikkforfatteren er at det er en asymmetri i at det nektes øl-salg til supportere mens VIP-er får servert. Det er imidlertid kun et prinsipielt poeng. For realiteten er at det er ganske stor forskjell på de to gruppene. Rølp på VIP-tribunen er grensende til ikke-eksisterende, og publikummet der er så oversiktlig at vaktene har null problem med å identifisere og eskortere ut eventuelle problem-individer.

Kronikkforfatteren hevder at de som er imot ølservering på tribunene mangler kunnskap om servering på stadionene. Vel, jeg skal ikke skryte på meg noen ekspertkompetanse, men har vært på to av bortekampene de siste par årene med ølservering; den første kampen i Roma og siste kampen mot Zalgiris. Kanskje ikke all verdens empiri å slå i bordet med, men likevel ingen tvil om at alkoholsalget var en negativ bidragsyter til min kampopplevelse. Og jeg er verken barn eller alkoholiker. Argumentet om at servering på tribunen vil medføre at folk ikke trenger å drikke så mye på forhånd står seg i alle fall ikke - her var folk temmelig godt i farta lenge før ankomst stadion. Det satt faktisk folk på Gardermoen før klokken 7 på morgenen kampdagen med en 0,7er på bordet. Noen som helst begrensning fordi man kunne kjøpe øl på stadion var i alle fall ikke mulig å spore hos de jeg observerte.

Så kan man tenke at det får nå andre stå for selv, det er voksne folk som må få bestemme selv. Ja, åpenbart. Men det er jo da alltid individer som drar det for langt, og som med det ødelegger en del for andre. I Roma fikk dette først og fremst utløp ved ølkasting. Ja, det er stas å feire, men å bli dusjet med øl gjentatte ganger, særlig om du ikke drikker selv, har begrenset underholdningsverdi. I Litauen var det betydelig færre folk, og ølkasting var ikke en utfordring der. Derimot opplevdes det kjipt at de gule på tribunen aldri klarte å levere noe trøkk av betydning, fordi litt for mange var for påseilet til å treffe en eneste rein tone. Nå er det riktig nok ikke en målsetting at supportere skal høres ut som Domkoret, men det går en nedre grense for hva som er mulig å synge med på når spriket i tonearter blir for stort.

Så, det finnes flere argumenter mot øl-salg enn barn og alkoholikere; det finnes også en gruppe mennesker (her altså inkludert meg selv) som ikke synes det er så stas når alkoholkonsumet rundt en når ubehagelige høyder. Og før man blir beskyldt for moralisme igjen; jeg driter strengt tatt i hva andre måtte foreta seg av valg generelt, men de valgene de gjør som påvirker mitt liv forbeholder jeg meg en rett til å ha en mening om. Så enn så lenge er jeg happy med dagens ordning - ølsalg på tribunen klarer vi oss fint uten.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Generell Fotballprat

Post by MhepA »

Jeg savner altomfotball. Tv2.no/livesport er forferdelig, og ikke minst i uleselig dark mode.

Kan noen hjelpe meg med å finne en fullverdig erstatter? Med god oversikt flere år tilbake i tid, med statistikk osv.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5570
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 167 times
Been thanked: 322 times

Re: Generell Fotballprat

Post by poteten »

Nifs!!!!
Kritisk
mortsto
Posts: 7368
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 151 times
Been thanked: 443 times

Re: Generell Fotballprat

Post by mortsto »

NIFS er nok beste løsning ja. Finner det meste der, men er bygd opp litt forskjellig fra altomfotball.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Er det noen egna måte å finne gamle spillerstaller hos Nifs? Jeg klarer det bare sånn delvis.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Det vokser og gror, i Tromsø også.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/l35br ... rd-kritikk
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5591
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 422 times
Been thanked: 433 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Glimt1916 »

Etter å ha slått seg på brystet og gnålt om den fantastiske supporterkulturen oppi Murmansk i årevis så er det morsomt å se at det blir så mye bråk i byen det at det ender i VG når de til slutt får en alternativ gruppering. Velkommen etter.
User avatar
Novi
Posts: 11466
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Novi »

Kanskje de henter tilbake August Mikkelsen også, så kan de skrive i avisa om hvor dårlige deres eksporter er. Så er sirkelen komplett, liksom.
Una mas cerveza.
Multatuli
Posts: 518
Joined: Sun Aug 29, 2021 11:06 am
Has thanked: 207 times
Been thanked: 230 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Multatuli »

For the real football fans

Final youth world cup
Boca Juniors u20 - AZ u19

Tonight 21.00

https://www.uefa.com/under20intercontin ... az-alkmaa/
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

https://bodonu.no/domte-glimt-i-april-n ... i-fengsel/

Det er snakk om Svein Oddvar Moen, som er dømt til 120 dagers fengsel (fremgår ikke om ubetinget eller betinget) for grovt (uaktsomt) skattesvik. Det presiseres at påtalemyndigheten ikke legger til grunn at han har gjort dette bevisst, men det er fortsatt streng straff.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
ingen87
Posts: 7042
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 114 times
Been thanked: 155 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by ingen87 »

Er det penger han har mottatt fra Kjell Inge Røkke?
Førr Evig!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1078 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Kesseboy »

Det er vel mye Saudi. Usikker på om det er bedre eller verre ...
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16538
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 732 times
Contact:

Re: Generell Fotballprat

Post by Sulliken »

Jeg ser at KFUM Oslo vant 4 min på overtid borte mot ULF i dag. Noe som gjør at de ligger på direkte opprykk. Kongsvinger har to poeng opp til Kåffa med en kamp mindre spilt. Kongsvinger er i rævva form for tiden med 2 tap og 2 U de fire siste kampene, og skal møte KBK hjemme. Blir fort U der.
6 poeng bak KÅffa ligger Start som også er i ymse form.

Det hadde unektelig vært kult hvis KFUM og VIF hadde byttet plass i ligasystemet.. Så kan Svensken prate så mye han vil om fotballens næringskjede og slikt...
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
User avatar
Nordlys
Posts: 3367
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 566 times
Been thanked: 645 times

Re: Generell Fotballprat

Post by Nordlys »

Det beste hadde jo vært om det var Skeid som greide å rykke opp. Nordre Åsen er en nydelig, liten fotballstadion og den hadde sikkert blitt godt besøkt i Eliteserien. Kåffas bane på Ekeberg er ikke like fin.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Post Reply