Fremtidige trenerkandidater

Moderators: Sulliken, Larsen

Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Larsson »

Det er et punkt du tilsynelatende undervurderer sterkt, Nordlys. Og det er at når du er trener i en fotballklubb er du noe langt mer enn fagmann som kan 4-3-3 og har reflekterte tanker om du vil ha brede eller trange indreløpere i oppspillsfasen. Ulrik sa det jo selv til VG for noen år siden: KK har nesten ikke lært han noe som helst om fotball! Som trener i en Eliteserieklubb er du lederen for 20-25 ansatte og skal drive politikk med de øvrige kreftene i klubben. Da hjelper det å ha vært spillerutvikler i en av landets største klubber over flere år. Da ser du kreftene som jobber mot hverandre fra innsiden og vil i langt større grad kunne gjøre gode vurderinger opp mot alle beslutninger som må tas i løpet av ei treningsuke. Og da er det ikke arbeidet på feltet jeg tenker på, men alt utenom. Der har Kildal null å vise til.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

KK ble hentet av Bjørkan fordi hans filosofi og menneskelighet passet perfekt til Glimtsystemet. Bjørkan viste hva Glimt fikk. Hvilke trenere som er aktuelle i 2025 er det egentlig bare tull og tøys å drive å spekulere i.
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Glimt1916 »

Å spekulere er nå engang mye av det man gjør på et fotballforum. Nå skal Celtic også ha ny manager, så det er vel bare et tidsspørsmål før det blir noen rykter der også. Jeg håper nå uansett at det blir avklart før spillerne ender med å bruke energi på det.
Ville Lehtinen
Posts: 3418
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 57 times
Contact:

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Ville Lehtinen »

Celticfansen på Twitter virker ihvertfall å være veldig gira på KK.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Larsson: Du trekker inn Kildal hele tiden når jeg har forsøkt å gjøre det klart at han er lovende og kan bli aktuell på sikt flere ganger.

Klart det må være lederegenskaper hos en ny trener, men vedkommende må ikke ha lassevis av erfaring fra store klubber for å mestre det. I små klubber blir det gjerne mer arbeid på hovedtreneren heller enn mindre. For der er det knapt noen administrasjon å snakke om. Det er nyanser.

Hele poenget mitt er at Glimt må fortsette å være Glimt og se etter potensiale og ikke hvilket navn du har slik som VIF gjør. For det er oppskriften på stagnasjon.
Forumets mest middelmådige ekspert.
dani
Posts: 670
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 193 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by dani »

Debatten er helt teoretisk, så alle navn er gode navn.

Når KK en gang drar i fra Glimt, så er det uansett slik at neste trener vil være en trener som er mindre merittert, mindre klar og har mange usikkerhetsmomenter.

Personlig ser ikke jeg at det skal være noe bedre å ha trent eliteserien i 5-6 år og ikke hatt noe suksess, enn om man skulle ha trent 3-4 divisjon og hatt suksess.

Jeg ville heller valgt Kildal enn de fleste andre i eliteserien. Av gode trenere der, som jeg kunne likt å se i Glimt er Bakke, Horneland og Gaute Helstrup. Kanskje Billborn. Men heldigvis må vi foreløpig ikke velge, og godt er det.

Resten er ganske uinteressante, og samtlige er uansett et steg ned på stigen for Glimt sin del, men det er realiteten når du har den beste fra før av.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by poteten »

Bakke, Horneland, Billborn og Helstrup er alle trenere som spiller med 3 bak. Enten i 3-4-3 eller 3-5-2-varianter. Det er mye mulig det er attraktivt, men per dags dato har ikke vi tropp som gir de trenerne den arbeidsformen som de foretrekker. Om de tvinges inn i 4-3-3, så får vi jo bare en reprise av tiden da 442-Dag Oppjordsmoen skulle spille 4-3-3 med Glimt. Husker dere den tiden?

For Glimt handler det først og fremst om å finne en 4-3-3-trener som er moderne. Her kan man fint se til Nederland og Belgia for gode løsninger. Først og fremst skal man ikke undervurdere Ronny Deila.

Andre 4-3-3-trenere er for eksempel Per M. Høgmo (min favoritt om jeg legger vekk det absurde landslagsgreiene).

I tillegg skal vi huske på at det er jo Bjørkan som er katalysatoren i Glimts "nye" 433 med høyt press, aggressiv gjenvinning og ballbesittelse. Ikke nødvendigvis Knudsen...
Kritisk
User avatar
Los-Loco
Posts: 7363
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 479 times
Been thanked: 914 times
Contact:

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Los-Loco »

Hvor mange eksempler finnes det i historien på klubber som har prestert godt og langt over evne under en trener, mistet ham, og fått en ny som har klart å videreføre suksessen?
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by poteten »

Trond Sollied i 1998 da han overtok for Eggen.

Utover det; kommer ikke på noen.
Kritisk
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by G-s-enz »

Ref formasjon osv,Helstrup spilte 4-3-3 med TUIL. Han velger nok utifra stallen han har til rådighet.

Det finnes nok endel eksempler på å videreføre suksess i både Ajax,Celtic,Barca,Real Madrid. Fellesnevneren er nok at de er store favoritter i sin liga fra før.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5661
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 184 times
Been thanked: 361 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by poteten »

Helstrup spilte 4-3-3 helt til han begynte å innføre 3-5-2 i TUIL:
Kritisk
Larsson
Posts: 1635
Joined: Tue Nov 17, 2015 10:59 am
Has thanked: 8 times
Been thanked: 236 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Larsson »

En fellesnevner for Ajax, Celtic, Barca, Real Madrid er at de har en kultur i veggene. Personer forsvinner, men kulturen består. Det er den de ser ut til å ha klart å rasere i Trondheim nå. Gledelig nok snakker KK mye om kulturen. Det gjør meg egentlig sterk i troen på at det vil være et OK liv også etter KK. Jeg har ikke noe tro på at det er et luftslott man har bygd opp i Bodø. Bevisstheten rundt kulturbygging har - sett utenfra - vært bra. Men som jeg har skrevet siden 2020; dess lengre du klarer å holde koken, dess lengre vil det fungere i etterkant.

Men det skal kun to overgangsvindu eller to brønnpissere til for å rive byggverket ned. Jeg håper at kulturen klarer å nedkjempe disse før det motsatte.
G-s-enz
Posts: 5434
Joined: Mon Nov 08, 2004 9:53 am
Location: Målselv
Has thanked: 212 times
Been thanked: 281 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by G-s-enz »

Enig,med andre ord blir neste trenervalg veldig viktig. Tenk hvor gift det hadde vært med Rekdal inn i Glimtkulturen der prestasjon er fokuset.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
User avatar
Novi
Posts: 11505
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 621 times
Been thanked: 824 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Novi »

Jepp. Så balanse mellom tung erfaring (ofte med typer som vil krever mer plass og mulighet til og gjøre det på sin måte) og mer uerfarne folk som passer inn i "vårres måte". Man vil selvsagt ha sistnevnte, samtidig som at den personen er klar til og ta over et lag som egentlig syns Europa League er rette nivå, Conference Leage litt for lavt, og med ambisjoner om CL.
Una mas cerveza.
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Sniken »

Los-Loco wrote: Mon Jun 05, 2023 3:35 pm Hvor mange eksempler finnes det i historien på klubber som har prestert godt og langt over evne under en trener, mistet ham, og fått en ny som har klart å videreføre suksessen?
Bob Paisley etter Bill Shankly i Liverpool er kanskje det mest ekstreme tilfellet i så måte. Men da er vi tilbake i gamle dager.
Knuta
Posts: 10058
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 339 times
Been thanked: 453 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Knuta »

Skal vi opprette en tråd hver gang en klubb ønsker KK?. Tilsvarende tråd med samme navn ble opprettet 9 desember 2021, da panikken var stor hos en del forum deltakere.
Første innlegg i tråden 9 desember 2021
[b]Hvem kan vi tenke oss blir Glimt sin neste trener når klubben velger eller blir tvunget til å finne en ny trener eller et nytt trenerteam?
Vi kan ikke erstatte alle posisjoner internt og det kan være fornuftig å få inn nye impulser også.[/b]

Fornøyelig å lese alle innlegg fra den gang.
dani
Posts: 670
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 32 times
Been thanked: 193 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by dani »

Ja, sjokkerende nok er forum ferskvare, og man diskuterer tidsaktuelle temaer basert på nyheter og hendelser rundt Glimt. :D
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10805
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2315 times
Been thanked: 385 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by liverglimt »

Los-Loco wrote: Mon Jun 05, 2023 3:35 pm Hvor mange eksempler finnes det i historien på klubber som har prestert godt og langt over evne under en trener, mistet ham, og fått en ny som har klart å videreføre suksessen?
Liverpool fra Bill Shankley til Kenny Dalgliesh. 4 stk totalt. Alle flasket opp i klubben under forrige leder. Så det er nok internt vi må lete. Husk at KK var assistent til AB i ett år før han ble sjef. Så intern opplæring viser seg å være gull.
@liverglimt
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5714
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by gavharr »

Om KK mot all formodning skulle forsvinne snarlig, så ønsker jeg meg Christian Johnsen som trener i Glimt. Når jeg ser ham prate om kampbilder i pause eller etter kamp, så minner han meg KK. Han trente tidligere Raufoss og gjorde det ut ifra forutsetninger ganske så godt.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

Nordlys wrote: Sun Jun 04, 2023 7:23 pm Christian Johnsen, tidligere Raufoss
...ser ut til å bli hovedtrener i Aalesund. Rotete fotballklubb, men skal bli interessant å følge. Noen gode sesonger der så kan han være en spennende kandidat den dagen KK gir seg (som heldigvis ikke ser ut til å være med det første!)
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16626
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 998 times
Been thanked: 786 times
Contact:

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Sulliken »

Kan vi ikke bare legge denne død? KK skal ingen steder.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5649
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 441 times
Been thanked: 443 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Glimt1916 »

I den nye episoden av studio Glimt sier Freddy at Southampton har fulgt KK i over ett år.

Edit: denne skulle i tråden om KK, men får ikke til å slette den...
mortsto
Posts: 7429
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 157 times
Been thanked: 467 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by mortsto »

Må gjerne parkere denne for min del. Det blir for irriterende om en skal kveppe til hver gang denne ligger øverst, så er det bare noe om at ett eller annet trenertalent i teorien kan bli aktuell om X antall år. Jeg er vel ikke den eneste som er litt skvetten når det gjelder dette temaet.
User avatar
Nordlys
Posts: 3508
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 605 times
Been thanked: 662 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Nordlys »

https://open.spotify.com/episode/56slCT ... 60a1db481a

Veldig interessant podcast om Tromsø og om filosofien til Gaute Helstrup. Veldig spennende å høre på hans tanker om det taktiske. Forklarer enkelt og godt om kompliserte ting på samme måte som KK. Sjelden å høre slikt fra norske trenere.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Sniken
Posts: 800
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 130 times
Been thanked: 196 times

Re: Fremtidige trenerkandidater

Post by Sniken »

Skal bli bra bekmørkt i Tromsø dersom Helstrup blir KKs erstatter i Glimt.
Post Reply