Generell Fotballprat
- Kesseboy
- Sted: Bodø
- Has thanked: 1276 times
- Been thanked: 1227 times
Re: Generell Fotballprat
Må feires!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
-
- Site Admin
- Has thanked: 2748 times
- Been thanked: 499 times
- Sulliken
- Moderator
- Sted: Kløfta
- Has thanked: 1055 times
- Been thanked: 880 times
- Kontakt:
Stefan Stranberg legger opp pga Blodpropp etter en operasjon.
Greit at han som spiller aldri var noen favoritt, men dette er noe helt annet.
God Bedring
https://www.vg.no/sport/fotball/i/Kn0dm ... legger-opp
Greit at han som spiller aldri var noen favoritt, men dette er noe helt annet.
God Bedring
https://www.vg.no/sport/fotball/i/Kn0dm ... legger-opp
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
-
- Has thanked: 455 times
- Been thanked: 466 times
Skuffende naivt av Klaveness: https://www.eurosport.no/fotball/tv-2-n ... tory.shtml
En sunn skepsis er nok et greit utgangspunkt når man skal jobbe i de miljøene hun nå gjør. Selv hennes egen organisasjon er ikke fremmed for å lyve og manipulere litt for å få det som de vil.
En sunn skepsis er nok et greit utgangspunkt når man skal jobbe i de miljøene hun nå gjør. Selv hennes egen organisasjon er ikke fremmed for å lyve og manipulere litt for å få det som de vil.
-
Blått kort og VAR. Så mange forbedringer, gleder meg til fortsettelsen
https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16755443
https://www.nrk.no/sport/sportsnyheter- ... 1.16755443
- Sulliken
- Moderator
- Kontakt:
Blått kort skal testes ut
Jeg syns idéen er spennende. 10 min utvisning for enkelte forseelser.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/GMpLj ... laatt-kort
Jeg syns idéen er spennende. 10 min utvisning for enkelte forseelser.
https://www.vg.no/sport/fotball/i/GMpLj ... laatt-kort
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
- Novi
- Sted: Dallas, TX
- Has thanked: 729 times
- Been thanked: 934 times
Umiddelbar reaksjon er skepsis, og at dette blir for stor forandring ut fra hvordan spillet er i dag. Ser også ut til at dette skal gjelde en ny type forseelser, så da får man en enda større regelverk (og flere gråsoner) og håndtere for dommerne. Det vil også ha rimelig stor betydning for spillet - 10 minutter er mye i fotball, men i motsetning til vanlig utvisning vil man ikke her typisk legge om spillet i stor grad for kun 10 minutter.
Spent på hva resultatet blir etter testing i lavere divisjoner. Kanskje er det et større problem der med forseelser mot dommer etc. enn hva som er tilfelle i PL.
Spent på hva resultatet blir etter testing i lavere divisjoner. Kanskje er det et større problem der med forseelser mot dommer etc. enn hva som er tilfelle i PL.
Una mas cerveza.
-
- Sted: Saltdal
- Has thanked: 157 times
- Been thanked: 252 times
- Kontakt:
Jeg er spent på hvilket lag Jose Mourinho ender opp i, som kommer til å tilpasse spillerstilen til disse reglene til det fulle, og som ender opp med å vinne Champions League i 2025 (kanskje litt mer realistisk med 2026..)
Førr Evig!
-
- Has thanked: 260 times
- Been thanked: 138 times
Jeg er for at sabotasje skal straffes hardere, men hovedproblemet med sabotasje er jo at det ikke gis gule kort som det skal idag. Kanskje få det til å virke etter intensjonen først?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
-Douglas Adams-
- Sulliken
- Moderator
- Kontakt:
Dwt å ta et gult for å f.eks stoppe en kontring gir ingen umiddelbare konsekvenser annet enn det gule.
Men hvis man får 10 min av banen i tillegg til kort for en slik forseelse, så kan det jo tenkes at man ikke setter inn den taklingen?
Edit:
Skepsis i England
https://www.vg.no/sport/fotball/i/l36x3 ... ort-utsatt
Men hvis man får 10 min av banen i tillegg til kort for en slik forseelse, så kan det jo tenkes at man ikke setter inn den taklingen?
Edit:
Skepsis i England
https://www.vg.no/sport/fotball/i/l36x3 ... ort-utsatt
-Faris Moumbagna
-Faris Moumbagna
-
- Has thanked: 260 times
- Been thanked: 138 times
Enig i det Sulliken, men mener det er ett større problem at dommerne ikke gir nok gule for dette. Og jeg tviler sterkt på at større konsekvenser av kortet vil øke frekvensen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
-Douglas Adams-
-Douglas Adams-
- Boombadila
- Moderator
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 179 times
Ellers i samfunnet mener man jo at strafferammen bør opp, så kanskje fjerne gule kort og gå rett på rødt er veien å gå?
Ikke vet jeg, men jeg liker at de i hvert fall har lyst til å prøve noe nytt.
Ikke vet jeg, men jeg liker at de i hvert fall har lyst til å prøve noe nytt.
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
-
Jeg mener også at dommerne allerede har de verktøyene de trenger for å ta tak i dette, og hovedproblemet er at de ikke bruker dem konsekvent. Jeg tviler på at det tjener fotballen å innføre et enda mer komplisert regelverk når dommerne allerede sliter, og mens VAR enda ikke er i nærheten av å fungere tilfredsstillende. Jeg mistenker også at om et lag må spille 10 mot 11 i ti minutter så fører det bare til en kjedeligere kamp der laget med utvisningen bare vil ligge lavt og drøye tiden til de blir fulltallig igjen.
Når jeg diskuterte dette med en kompis før i dag sa han "har det egentlig kommet noen regelendringer de siste 30 årene som vi kan si har forbedret fotballen?" Jeg foreslo forbudet mot at keeperen kan plukke opp tilbakespill, og han sa "det er 32 år siden". Andre ting jeg kommer på er å slå hardere ned på høye og stygge taklinger, og taklinger bakfra. Utover det er det lite jeg kommer på.
Edit: ser Klopp sier det samme, det blir flere regler og flere muligheter til å feile, og vi ender med de samme diskusjonene: skulle det egentlig vært rødt eller gul og ikke blått osv. Skinner litt gjennom helt på slutten at han er litt lei av regelendringer
https://youtu.be/_Ymrq3-g3l8?si=9TSzA52RGQv5gjWs
Når jeg diskuterte dette med en kompis før i dag sa han "har det egentlig kommet noen regelendringer de siste 30 årene som vi kan si har forbedret fotballen?" Jeg foreslo forbudet mot at keeperen kan plukke opp tilbakespill, og han sa "det er 32 år siden". Andre ting jeg kommer på er å slå hardere ned på høye og stygge taklinger, og taklinger bakfra. Utover det er det lite jeg kommer på.
Edit: ser Klopp sier det samme, det blir flere regler og flere muligheter til å feile, og vi ender med de samme diskusjonene: skulle det egentlig vært rødt eller gul og ikke blått osv. Skinner litt gjennom helt på slutten at han er litt lei av regelendringer
https://youtu.be/_Ymrq3-g3l8?si=9TSzA52RGQv5gjWs
-
- Kontakt:
Enig.
Jeg synes innføringa av sekssekundsregelen er et utmerket eksempel. En veldig konkret regel: Keeper har ikke lov til å holde ballen mer enn seks sekunder. Ganske enkelt hva? Hvor lenge kan en keeper holde ballen? Når ser man at dommere blåser på dette?
Selv etter at NFF gikk ut og sa at de skulle bli strengere på dette i 2022, kan keepere fremdeles holde ballen opp mot 20 sekunder.
Jeg synes innføringa av sekssekundsregelen er et utmerket eksempel. En veldig konkret regel: Keeper har ikke lov til å holde ballen mer enn seks sekunder. Ganske enkelt hva? Hvor lenge kan en keeper holde ballen? Når ser man at dommere blåser på dette?
Selv etter at NFF gikk ut og sa at de skulle bli strengere på dette i 2022, kan keepere fremdeles holde ballen opp mot 20 sekunder.
Førr Evig!
- Kesseboy
Sabotasjen er jo en innebygget del av spillet. Selv om vi sier vi hater kyniske feil, så er det jo med på å skape dramaet.
Litt ukarakteristisk av meg å si det kanskje, men jeg synes man prøver å ta fotballen i en sånn kosemose-gulledulle-retning der alt skal se ut som 100% fair play hele tida (og bakmenna tjener bøttevis med penger).
Litt ukarakteristisk av meg å si det kanskje, men jeg synes man prøver å ta fotballen i en sånn kosemose-gulledulle-retning der alt skal se ut som 100% fair play hele tida (og bakmenna tjener bøttevis med penger).
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
-
- Kontakt:
Sist jeg så den praktisert var mellom Liverpool og Bordeux i 2015. Mignolet ble avblåst og Bordeux scora på indirekte frispark.
Jeg så og en jentekamp på Alstad grusbane like etter regelen ble innført. Da ble det praktisert tre ganger i samme kamp. Det var nydelig
Jeg så og en jentekamp på Alstad grusbane like etter regelen ble innført. Da ble det praktisert tre ganger i samme kamp. Det var nydelig
Førr Evig!
-
I situasjonen med Mignolet var det vel forsåvidt greit at det ble dømt. Synes mer synd på Myhre der han ble veldig tidlig avblåst selv om han ikke hadde noen fordel av å holde på ballen. Det er sånn jeg husker det ihvertfall, muligens noe farget av at jeg ikke var veldig nøytral
-
- Site Admin
- Has thanked: 2748 times
- Been thanked: 499 times
– Jeg savner jo mitt eget engasjement. Men jeg klarer ikke å få det frem.
Start sliter heftig. Kan ikke annet enn å ønske dem lykke til og håpe at engasjementet snur!
Start sliter heftig. Kan ikke annet enn å ønske dem lykke til og håpe at engasjementet snur!
@liverglimt
-
Mannen som takket nei til nettopp Start varte kun 50 dager i ny jobb: https://www.vg.no/sport/i/zEdEv4/ntb-ma ... r-50-dager
- Boombadila
- Moderator
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 179 times
For de av dere som irriterer dere over at keeperen holder ballen lenge.
IFAB skal nå teste ut en ny versjon av regelen.
Kort fortalt: Tiden økes fra 6 til 8 sekunder. Forskjellen skal visstnok være at dommeren skal begynne en nedtelling etter tre sekunder, og automatisk gi frispark/corner når han har telt opp til 8 sekunder.
Hva tror dere?
IFAB skal nå teste ut en ny versjon av regelen.
Kort fortalt: Tiden økes fra 6 til 8 sekunder. Forskjellen skal visstnok være at dommeren skal begynne en nedtelling etter tre sekunder, og automatisk gi frispark/corner når han har telt opp til 8 sekunder.
Hva tror dere?
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
- Kesseboy
Tror det når jeg ser det.
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
-
- Kontakt:
Jeg tror at corner fremfor indirekte frispark senker terskelen for å blåse på dette.
Litt som at jeg mener at "trege kast" burde regnes som feilkast og ikke gult kort for uthaling av tid. Da blir dette tatt dobbelt så ofte som i dag, minst. I tillegg kan det svi mer for det "uthalende" laget å miste ballen, fremfor å få et gult kort på en back som spiller 32 minutter i løpet av en sesong.
Men som Kesseboy tror jeg ikke det før jeg ser det..
Litt som at jeg mener at "trege kast" burde regnes som feilkast og ikke gult kort for uthaling av tid. Da blir dette tatt dobbelt så ofte som i dag, minst. I tillegg kan det svi mer for det "uthalende" laget å miste ballen, fremfor å få et gult kort på en back som spiller 32 minutter i løpet av en sesong.
Men som Kesseboy tror jeg ikke det før jeg ser det..
Førr Evig!