Generelt om Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5789
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 201 times
Been thanked: 394 times

Re: Generelt om Glimt

Post by poteten »

Det er Champions League i banter. Episk.
Kritisk
User avatar
Novi
Posts: 11613
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 645 times
Been thanked: 848 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Novi »

Mulig jeg er for gammel eller ikke gammel nok, menne....banter?
Una mas cerveza.
User avatar
poteten
Moderator
Moderator
Posts: 5789
Joined: Fri Apr 08, 2005 6:20 pm
Location: Trondheim
Has thanked: 201 times
Been thanked: 394 times

Re: Generelt om Glimt

Post by poteten »

Gjøn med erkerival. Herunder TIL.
Kritisk
mortsto
Posts: 7490
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 161 times
Been thanked: 474 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

https://kommunikasjon.ntb.no/presseme ... 69&lang=no

Selv om jeg jo har hørt denne historie gjentatte ganger, så frister det litt å kjøpe denne.
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Om noen leser den vil jeg gjerne høre hva dere synes. Ser han har skrevet boka til Lundekvam, og den la jeg faktisk for få timer siden i en stor bunke leste bøker som skal gis bort. Husker den som ok.

Ser forøvrig at iTromsø sitt hovedoppslag nå er at Helstrup, Gundersen og Mikkelsen ikke vil snakke med Tromsømedier.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16769
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 1012 times
Been thanked: 814 times
Contact:

Re: Generelt om Glimt

Post by Sulliken »

1. Den boka vil jeg lese.

2. Stian Høgland meldte på X-Twitter at An også har fått nei fra Glimt flere ganger, og at Glimts Tromsø-gutter ikke ville helle bensin på bålet:

https://x.com/stianhogland/status/1787954807753634080
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Ja det er jo en ikke-sak, men altså toppsak i iTromsø, og også egen sak i Nordlys. For deres del håper jeg de i klubben klarer å bruke mindre energi på Glimt enn resten av byen der oppe.
User avatar
Nordlys
Posts: 3802
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 658 times
Been thanked: 714 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Nordlys »

Glimt får gjøre som de vil, men jeg synes det er sært å gjøre seg selv så viktig at man ikke velger å stille til intervju enten om det er spillerne/trenerne selv som velger det eller om det er en overordnet beskjed fra klubbsiden. Ja, det blir kanskje litt ekstra støy før kampen, men vi bor ikke i Istanbul eller Buenos Aires heller. Lagene tjener jo også på publisiteten.

Gjennomfør intervjuet, skru av sosiale medier og rett fokus på kampen.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Sniken
Posts: 847
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 148 times
Been thanked: 208 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Sniken »

Gjøre seg selv viktig? Glimts tromsøgutter kjenner journalistene i Tromsø godt. De vet det vil bli fete overskrifter nesten uansett hva de sier i de intervjuene. Nå må journalistene i Tromsø mekke sine overskrifter på egenhånd, mens de kan trene og gjøre det de skal. Så kan de ta en prat etter kampen, om kampen. Ryddig og fint. Dette er jo heller ikke snakk om noen form for boikott. De vil bare ikke bruke tid på disse intervjuene i denne perioden med to kamper på fem dager.
User avatar
Nordlys
Posts: 3802
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 658 times
Been thanked: 714 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Nordlys »

Jeg vet bare at det er ikke første gang at media opplever Glimt som lite tilgjengelige. Ikke bare i denne saken.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Sniken
Posts: 847
Joined: Thu Mar 08, 2018 6:00 pm
Has thanked: 148 times
Been thanked: 208 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Sniken »

Jepp, og det er fint.
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Som en hovedregel er det fint med en åpenhetskultur, og det er det verdt å ta vare på. Men jeg lurer på om media ikke innerst inne skjønner hvorfor det av og til blir som dette. For det første blir trykket mer og mer massivt, samtidig som man er avhengig av å fokusere energien på det sportslige, og for det andre føler man at media er vanskelige å stole på, at vinklingen allerede er bestemt på forhånd og at man jakter på noe som kan brukes til den vinklingen. Ikke ulikt som når AN for første gang noensinne ville være til stede på årsmøtet til J-feltet og fikk nei. Snakker du med journalister vil de riste på hodet av at kommunikasjonsrådgivere har blitt så vanlige med årene, mens de later som at de ikke skjønner at måten media opptrer på har hatt noe med den saken å gjøre.
mortsto
Posts: 7490
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 161 times
Been thanked: 474 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Enig med Nordlys her. Grunnen til at disse kampene er noe eget er fyringa før og etter. Nå har denne kampen solgt seg selv, men jeg synes likevel klubbene kan bidra til rammene rundt. Her kunne klubben ha sagt at de begrenser tilgjengelighet i dagene før selve kampen, men kunne frigjort feks Gundersen og Helstrup til et intervju i dag. Det er vel ikke sånn at de to hadde blitt veldig forstyrret i oppladningen mot KBK om de hadde gitt to halvtimer til Nordlys og iTromsø.

Om noe fører dette til mer utenomsportslig støy, og kan sette en slags merkelig presedens. Joda, vi skjønner tema og vinkling, men Helstrup og Gundersen har svart diplomatisk på dette før, og kan gjøre det igjen. Så får avisene skrive det de vil.

Vil trekke frem Reka og RBK da de skulle stå æresvakt mot Molde. De nekta, det ble tre dagers utenomsportslig og forstyrrende shitstorm inn mot kamp, og de fremsto bare som ekstra stakkarslige. Jeg tipper også her at det vil komme flere saker om at Glimt nekter å stille inn mot kampen. Her gjelder det for Glimt å ikke melde seg helt ut, men å kunne bidra til oppladningen på en måte de synes er ok.
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Nå er det ikke sikkert at det er Glimt som sier nei her. Mikkelsen er vel med i Studio Glimt i dag?

Edit og litt off topic: den æresvakt-greia er jo noe for seg selv. Har aldri vært vanlig i Norge, og synes det er helt greit at man ikke vil gjøre det.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10999
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2412 times
Been thanked: 415 times

Re: Generelt om Glimt

Post by liverglimt »

I cupkampen mellom Glimt og LSK så gjorde LSK seg totalt utilgjengelig i pausen. Det er noe TV2 har med i medieavtalen at de skal stille med en eller flere til intervju i pausen. Hvorfor ble det ikke bråk om dette? Nei, det var "bare" AN som hadde ansvaret på vegne av TV2 til å produsere innhold og kommentar til kampen.

Helt fint at Glimt og andre klubber kontrollerer trykket på spillere og apparatet rundt. De har tross alt en jobb å gjøre. Det blir intervju i forkant av kampen av de utvalgte som klubbene velger.

Dette er helt vanlig i Europa som så mange er så flinke med å fortelle når det går ene veien. Når vi tar etter andre veien så blir det feil? Våkn opp da folk, vi vil jo ikke ha utslitte og ukonsentrerte spillere.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15997
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1262 times
Been thanked: 1182 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Kesseboy »

Nå har vel trykket vært ekstremt, og ekstremt personlig, på kanskje spesielt Gundersen og Mikkelsen. Helt greit at de skjermes, spør du meg.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Jeg synes ikke vi skal se mot de store ligaene i Europa når det gjelder tilgang for media, det er definitivt ikke en utvikling jeg ville likt å se i Norge. Når jeg i dag leste den saken om hvordan Haaland fikk stoppet et mildt kritisk intervju i TV2 så blir jeg minnet på hvorfor jeg har gitt opp PL. Men man kan selvfølgelig velge å styre unna ting man mistenker at det vil bli mye bråk og misforståelser rundt.
mortsto
Posts: 7490
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 161 times
Been thanked: 474 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

liverglimt wrote: Wed May 08, 2024 10:23 am Våkn opp da folk, vi vil jo ikke ha utslitte og ukonsentrerte spillere.
Mitt utgangspunkt er at det blir mindre støy og slitasje om klubben velger en litt annen retning enn et konsekvent nei. Gundersen ble intervjuet av Tv2 for to dager siden om situasjonen i TIL, og svarte korrekt og diplomatisk. Om han hadde gjort det samme i en kort seanse med Tromsøavisene en uke før kamp, så hadde det neppe ha gjort noe fra eller til for ham.
Å sammenligne det med at LSK ikke gadd prioritere AN i en pause-sak er litt rart. Jeg synes både spillere og trenere alltid skal bruke de 15 minuttene mellom omgangene på best mulig måte, og det er ikke å tørrprate med verken TV2 eller AN.
Mariasha
Posts: 2738
Joined: Mon Feb 23, 2004 7:29 pm
Location: Oslo
Has thanked: 76 times
Been thanked: 55 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Mariasha »

Men tror du Tromsø-mediene ville produsert samme vinklede sak som TV2, etter det oppstyret som har vært i vinter? Det er vel sikkert det som er mye av problemet – det er nesten dømt til å skape mer oppstyr uansett hva som skjer, og på denne måten blir det klaging fra Tromsø-media, men sannsynligvis på en måte som er lettere å håndtere enn om det skulle gått rett på uttalelser fra spillerne.
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Uten at jeg vet det for sikkert så tipper jeg spillerne ikke ser på den halvtimen de setter av til intervjuet som det som vil forstyrre oppladningen, men evt konsekvenser av vinklingen på intervjuet, som kan føre til mye større mediatrykk inn mot kampen. Regner med at de snakker med alle som vil det når kampen er ferdigspilt.
dani
Posts: 687
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 33 times
Been thanked: 199 times

Re: Generelt om Glimt

Post by dani »

Storm i vannglass. Medieforespørsler får man året rundt. Mange sies ja til, noen sies nei til. KK har stilt opp i -1- dybdeintervju med TV2 på 7 år som hovedtrener, og 1 podcast.

At man sier nei til et medie som ikke er objektivt før en derbykamp er bare rett og rimelig. Eneste grunnen til at Nordlys vil intervjue disse er jo pga deres bakgrunn som TIL spillere, og dermed fyre opp. Det er jo ikke sånn at Nordlys har spurt om å få intervjue Ulrik Saltnes før hvert oppgjør dem i mellom, så det er jo åpenbart hvorfor de ønsker å intervjue de det gjelder.
mortsto
Posts: 7490
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 161 times
Been thanked: 474 times

Re: Generelt om Glimt

Post by mortsto »

Det kan godt hende at Tromsø-mediene hadde klart å spinne dette på en måte vi ikke kan forutse, men jeg tviler. Nå kan vi jo håpe at det blir med allerede publiserte saker i litt furtne Tromsø-aviser. I verste fall slår dette ut i full Streisand effekt, hvor Tv2 hiver seg på og hvor Gundersen og co, må stå og svare på hvorfor de ikke vil snakke med enkelte aviser.
dani
Posts: 687
Joined: Tue Jun 03, 2008 9:40 am
Has thanked: 33 times
Been thanked: 199 times

Re: Generelt om Glimt

Post by dani »

mortsto wrote: Tue May 07, 2024 11:24 pm https://kommunikasjon.ntb.no/presseme ... 69&lang=no

Selv om jeg jo har hørt denne historie gjentatte ganger, så frister det litt å kjøpe denne.
Den boka må nok kjøpes. Fikk meg til å tenke på boken til Aasmund Bjørkan som skulle komme i 2021. Ser at denne har planlagt lansering i august i år, så får vi se om vi noen gang får tak i den boken også.

https://www.bokkilden.no/fotball/mirake ... d=26851203
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10999
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2412 times
Been thanked: 415 times

Re: Generelt om Glimt

Post by liverglimt »

Det er ikke tiden det tar, men skal en ha intervju så skal flere og da baller alt på seg. Andre ber om replikk og plutselig så er en fjær til ti høns.

KK gir intervjuer stort sett ukentlig, å si at han har gjort ett dybdeintervju og en podkast i løpet av 7 år viser liten forståelse for hva som diskuteres.
@liverglimt
Glimt1916
Posts: 5709
Joined: Sat May 21, 2005 11:45 am
Has thanked: 455 times
Been thanked: 466 times

Re: Generelt om Glimt

Post by Glimt1916 »

Men det stemmer jo at han har gitt ett dybdeintervju og vært på én podcast? De korte intervjuene på feltet og i mixed zone rundt kamper er vel i stor grad noe han må gjøre pga rettighetshaver? Helt ok tilnærming altså, jeg klager ikke, men han unngår oppmerksomhet når han kan.
Post Reply