Spillertråd: Runar Espejord (2022-)
- Kesseboy
- Has thanked: 1276 times
- Been thanked: 1227 times
Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-)
Espejord snakker frustrert ut til Bodø Nu om sin tredje svake kamp mot gamleklubben. Jeg tror ikke det handler særlig mye om ham, laget har svikta som helhet i alle tre.
Men jeg har lyst til å peke på noe litt morsomt. Det kan være jeg som ser noe jeg vil se, men, Espejord virker å ha det som broren min kaller «Mertesacker-genet»: Hver gang han får ballen skjer det noe med resten av laget. Det er som om de slipper ned skuldrene og gjør gode valg og bevegelser. Han sprer trygghet og ro, selv når han ikke lykkes noe særlig. Men når han da brukes så lite, blir den effekten liten. Jeg skulle ønske han ble mer involvert i spillet, framfor å sniffe bakre stolpe hele tida. Spesielt mot lag som lukker seg så mye som motstanderne vi møter i Eliteserien, gir det lite mening for meg å gjemme unna en såpass teknisk spiller med så gode avslutningsferdigheter, inn mellom stoppere, der han får lite ballkontakt og få avslutningsmuligheter (fordi sørvisen blir omtrent umulig).
Holder Espejord seg i kampform framover hevder jeg vi ikke trenger noen ny spiss før Faris eventuelt drar.
Men jeg har lyst til å peke på noe litt morsomt. Det kan være jeg som ser noe jeg vil se, men, Espejord virker å ha det som broren min kaller «Mertesacker-genet»: Hver gang han får ballen skjer det noe med resten av laget. Det er som om de slipper ned skuldrene og gjør gode valg og bevegelser. Han sprer trygghet og ro, selv når han ikke lykkes noe særlig. Men når han da brukes så lite, blir den effekten liten. Jeg skulle ønske han ble mer involvert i spillet, framfor å sniffe bakre stolpe hele tida. Spesielt mot lag som lukker seg så mye som motstanderne vi møter i Eliteserien, gir det lite mening for meg å gjemme unna en såpass teknisk spiller med så gode avslutningsferdigheter, inn mellom stoppere, der han får lite ballkontakt og få avslutningsmuligheter (fordi sørvisen blir omtrent umulig).
Holder Espejord seg i kampform framover hevder jeg vi ikke trenger noen ny spiss før Faris eventuelt drar.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.
Glimtfølelsen.
Glimtfølelsen.
- Los-Loco
- Has thanked: 939 times
- Been thanked: 1613 times
Den Mertesacker-effekten tror jeg du må være helt alene om å se. Har aldri lagt merke til at han sprer trygghet og ro. Og heller aldri har jeg sett ham gjøre ting som skulle gi laget grunnlag for det.
Jeg har et veldig amvibalent forhold til Espejord. På den ene siden har han en ganske god statistikk. 12 mål på 27 kamper i fjor er ikke så aller verst, men tar man med at han spilte en hel kamp i bare 2 av de 27 så blir det straks mer imponerende. (På den andre siden igjen; hvis en god del av byttene kom fordi kroppen hans ikke tåler fulle 90, så er jo ikke det særlig positivt).
Samtidig hadde han et latterlig høyt antall sjanser han brente, for ikke å snakke om situasjoner som ikke nådde opp som sjanser på statistikken fordi han kronisk var feilplassert med rundt en meter. Hans evne til å "være på rett sted til rett tid" er bent fram ganske elendig. Noen "superinnbytter" er han heller ikke; kun ett av de 12 målene i fjor kom som innbytter, de øvrige 11 kom i kamper han startet. Så hvis rollen hans skal være andrevalg på spissplass bak Faris, er jeg ikke overbevist.
Min mening er at han er for ustabil, både som spiller når han er frisk og ikke minst fordi han er såpass skadeutsatt som han er.
Jeg har et veldig amvibalent forhold til Espejord. På den ene siden har han en ganske god statistikk. 12 mål på 27 kamper i fjor er ikke så aller verst, men tar man med at han spilte en hel kamp i bare 2 av de 27 så blir det straks mer imponerende. (På den andre siden igjen; hvis en god del av byttene kom fordi kroppen hans ikke tåler fulle 90, så er jo ikke det særlig positivt).
Samtidig hadde han et latterlig høyt antall sjanser han brente, for ikke å snakke om situasjoner som ikke nådde opp som sjanser på statistikken fordi han kronisk var feilplassert med rundt en meter. Hans evne til å "være på rett sted til rett tid" er bent fram ganske elendig. Noen "superinnbytter" er han heller ikke; kun ett av de 12 målene i fjor kom som innbytter, de øvrige 11 kom i kamper han startet. Så hvis rollen hans skal være andrevalg på spissplass bak Faris, er jeg ikke overbevist.
Min mening er at han er for ustabil, både som spiller når han er frisk og ikke minst fordi han er såpass skadeutsatt som han er.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
- Los-Loco
Etter gårdagens kamp fikk jeg svaret på hvorfor jeg får lyst på ost når jeg ser på Espejord. Mannen er jo laget av kjeks.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
- Mr Bean
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 56 times
Synd og si det , men han har porselensbein ser det ut for 
GLIS og STOLT av det
YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
YNWA
'If you are first you are first. If you are second you are nothing.'
Bill Shankley :LFC 💙💛
- Los-Loco
Det der er så sykt at det er vanskelig å tro på. Noen må ha gjort noe veldig galt med opptreningen i skadeavbrekket.
Strekken han fikk var ikke engang når han var i full belastning; ganske lav fart på midtbanen og bare minutter etter at han var ferdig oppvarmet. Det sies at han var uheldig, men ærlig talt, kan man si at en lårstrekk av denne typen handler om uhell? Her må både Runar selv og det medisinske støtteapparatet gjøre noen grundige evalueringer, fordi det der skal egentlig ikke gå an.
Strekken han fikk var ikke engang når han var i full belastning; ganske lav fart på midtbanen og bare minutter etter at han var ferdig oppvarmet. Det sies at han var uheldig, men ærlig talt, kan man si at en lårstrekk av denne typen handler om uhell? Her må både Runar selv og det medisinske støtteapparatet gjøre noen grundige evalueringer, fordi det der skal egentlig ikke gå an.
-
AnthonyGregory
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 77 times
Nå er jeg verken lege eller fysio- men har opptreningen av en ankelskade noen effekt på en lårstrekk?
Er ikke dette mest av alt en fysikk som er såpass utsatt for skader at nye skader vil oppstå nærmest kontinuerlig?
Er ikke dette mest av alt en fysikk som er såpass utsatt for skader at nye skader vil oppstå nærmest kontinuerlig?
- Los-Loco
Er heller ikke lege, men vet såpass at ja; hvordan det trenes i skadeperioden har alt å si for også andre muskler og kroppsdeler enn den skadde.
Avhengig av skaden får man ofte ikke trent andre deler av kroppen helt på samme måte og med samme belastning som man blir utsatt for i spill. Et langt skadeavbrekk medfører derfor ofte en kropp som ikke er fullt ut rustet for spill selv om selve skaden er helet. Et godt program for skadeopptrening legger selvsagt opp til optimal og mest mulig virkelighetsnær trening for øvrig muskulatur i tillegg til trening av den skadde delen.
Å trene slik at lårmusklene har vokst, men ikke har nok tøyelighet og dermed blir utsatt for strekk er ingen uvanlig tabbe. For mosjonister. Men man skulle tro at både Espejord selv og teamet rundt var proffe nok til å unngå slikt.
Avhengig av skaden får man ofte ikke trent andre deler av kroppen helt på samme måte og med samme belastning som man blir utsatt for i spill. Et langt skadeavbrekk medfører derfor ofte en kropp som ikke er fullt ut rustet for spill selv om selve skaden er helet. Et godt program for skadeopptrening legger selvsagt opp til optimal og mest mulig virkelighetsnær trening for øvrig muskulatur i tillegg til trening av den skadde delen.
Å trene slik at lårmusklene har vokst, men ikke har nok tøyelighet og dermed blir utsatt for strekk er ingen uvanlig tabbe. For mosjonister. Men man skulle tro at både Espejord selv og teamet rundt var proffe nok til å unngå slikt.
-
Knuta
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 580 times
Stusser også litt på hvilke kriterier det medisinske apparat mener når en spiller er kampklar. Husker med gru da en skadeplaget MÅK kom inn i slutten av en kamp og var Glimts siste bytte. Etter 30 sekunder fikk han strekk og Glimt spilte med 10 mann resten av kampen. KK bare ristet på hodet. Var egentlig Espejord klar fysisk sett?. Tok Glimt en sjanse her fordi de har/hadde et spiss problem?.
- Los-Loco
Man kan selvsagt ikke utelukke at det var Espejord selv som var for heit i hodet her og meldte seg klar før han burde. Etter en heller miserabel sesong for hans del i fjor så er det ikke til å undres over at han ønsket å bruke et evt lite forsprang på Kasper til å ta grep om spissplassen. Han vil jo fort ellers havne på den lite trivelige tredjeplassen, som kun får spilletid ved skader og i en og annen cupkamp.
-
Glimt1916
- Has thanked: 455 times
- Been thanked: 466 times
Espejord innrømmer at han kanskje pushet litt for hardt fordi han ville rekke Ajax-kampene:
https://www.an.no/runar-27-snakker-ut-o ... -4-1913082
https://www.an.no/runar-27-snakker-ut-o ... -4-1913082
– Det er jo fryktelig lett for meg å si med fasit i hånden. Alt føltes greit. Jeg holdt ikke på å «daue» av belastningen. Kroppen responderte som jeg håpet. Men, det kan nok hende jeg har sett bort fra noen små, små signaler underveis, innrømmer 27-åringen nå.
-
ingen87
- Has thanked: 278 times
- Been thanked: 451 times
Da er Runar Espejords tid hos oss forbi. Synd det ble som det ble, men flere varslet risikoen med å hente Espejord.
Debuten mot Celtic vil nok være det som sitter igjen etter han. Det er og en påminnelse om hva vi kunne hatt, om det ikke var for alle skadene.
https://www.glimt.no/nyheter/runar-espe ... ar-opplevd
Debuten mot Celtic vil nok være det som sitter igjen etter han. Det er og en påminnelse om hva vi kunne hatt, om det ikke var for alle skadene.
https://www.glimt.no/nyheter/runar-espe ... ar-opplevd
Last edited by ingen87 on Thu Dec 19, 2024 11:47 am, edited 1 time in total.
Førr Evig!
-
liverglimt
- Site Admin

- Has thanked: 3785 times
- Been thanked: 869 times
-
geirminator
- Has thanked: 52 times
- Been thanked: 115 times
Scoringen på Celtic Park er ett av mine største Glimt-øyeblikk. Takk, Runar. 
Jeg elsker å ta feil. Og neste år venter antakeligvis Bryne.
- Los-Loco
Takk skal du ha, og lykke til videre.
https://www.an.no/eliteserie-trener-om- ... -4-2260932
Har ikke uventet slitt med skader også denne sesongen. Sju kamper og ett mål. Får ikke videre kontrakt, så nå er jeg spent på om han rett og slett finner på noe annet å gjøre.
Har ikke uventet slitt med skader også denne sesongen. Sju kamper og ett mål. Får ikke videre kontrakt, så nå er jeg spent på om han rett og slett finner på noe annet å gjøre.
-
liverglimt
- Site Admin

- Has thanked: 3785 times
- Been thanked: 869 times
Re: Spillertråd: Runar Espejord (2022-25)
Jeg blir overrasket om han ikke legger opp.
E nu bærre mæ 😎