Eliteserien 2026

Moderator: Larsen

Post Reply
Los-Loco
Moderator
Moderator
Has thanked: 1026 times
Been thanked: 1754 times

Re: Eliteserien 2026

Post by Los-Loco »

poteten wrote: Tue Apr 07, 2026 8:34 am Kanskje vi skulle hatt en egen nostalgi-tråd? Siden dette ikke har spesielt mye med Eliteserien å gjøre? :)
Lett å spore av når noen kommer med «apropos» eller gamle referanser. Vi er jo en del gamle gubber her, ikke spesielt vanskelig å be hvis noen kommer med ting pre 2010. :rock

Anyway; for å holde oss til topic: psykologisk viktig seier for Viking i går. Viktig, fordi det skaper en falsk trygghet hos dem om at gde likevel ikke er shait i år, og fordi det hindrer at Glimt skal tenke at det blir easy match til helgen mot et lag som ikke evner å få ballen i mål.

Angående Tripic så får jeg litt sånn «Israel og USA»-følelse med ham. «Alle» ser at han er en usportslig kjiping. Men ingen av de som er i posisjon til å gjøre noe med det tar noe grep.

Ellers så tror jeg Glimt får en flying seriestart. Satser på et odds-tog de fem første rundene, og setter gevinsten fra Kristiansund-kampen i neste kamp osv. Så får vi se om det kan bli et hyggelig bidrag til reisebudsjettet når Europakampene starter igjen.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
ingen87
Has thanked: 325 times
Been thanked: 532 times

Post by ingen87 »

Poenget var egentlig bare at man må tjue år bakover siden sist vi kan huske at en keeper fikk gult kort for uthaling så tidlig i kampen.

Jeg håper at dette er et tegn på at dommerne legger seg på en ny linje i år.
Førr Evig!
Boombadila
Has thanked: 53 times
Been thanked: 400 times

Post by Boombadila »

Los-Loco wrote: Tue Apr 07, 2026 9:17 am
poteten wrote: Tue Apr 07, 2026 8:34 am Kanskje vi skulle hatt en egen nostalgi-tråd? Siden dette ikke har spesielt mye med Eliteserien å gjøre? :)
Lett å spore av når noen kommer med «apropos» eller gamle referanser. Vi er jo en del gamle gubber her, ikke spesielt vanskelig å be hvis noen kommer med ting pre 2010. :rock
Hver gang jeg ser Randal Brenes bli nevnt: Quanta costa cerveza!

Vi er jo strengt tatt GGGG, Gretne gamle Glimt-gubber, så nostalgitråd kan jo helt klart være på sin plass!
“She was beautiful, but she was beautiful in the way a forest fire was beautiful: something to be admired from a distance, not up close.”
Los-Loco
Moderator
Moderator

Post by Los-Loco »

Gretten kan du være sjøl! 8)
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
helsvhe
Has thanked: 649 times
Been thanked: 167 times

Post by helsvhe »

Jeg likte de fleste av nye reglene som har kommet til VM. Jeg tor vi da får nesten slutte det med å drøyetid ved innkast og utspill, 10 sekunder på å komme seg av banen ved bytte, kun kapteien kan prate med dommeren og at om en spiller blir skadet (lgger seg ned) og det blir stopp i spillet må spillere av banen og vente et minutt før han kan komme innpå igjen.

https://www.nrk.no/fotballvm2026/nrk-si ... 1.17838036
Boombadila
Has thanked: 53 times
Been thanked: 400 times

Post by Boombadila »

Alfred har styrets tillit. Sparket innen fredag?

https://www.nrk.no/trondelag/mener-alfr ... 1.17837019
“She was beautiful, but she was beautiful in the way a forest fire was beautiful: something to be admired from a distance, not up close.”
helsvhe
Has thanked: 649 times
Been thanked: 167 times

Post by helsvhe »

https://www.tv2.no/sport/rosenborg-far- ... /18733874/
Og alle de som klager på at Glimt-kampene ble flyttet på grunn av CL. En show-kamp mot et engelsk lag og de får flyttet en kamp, det er vel to tre hakk værre.
ingen87
Has thanked: 325 times
Been thanked: 532 times

Post by ingen87 »

Haha dette er jo hysterisk morsomt (ikke for de FFK-supporterne som har kjøpt reise)!!

Så mye bitching fra den leiren da våre kamper ble flyttet, til fordel for Champions League-sluttspill. Og så flyttes en av deres kamper fordi de skal spille SHOWKAMP mot RESERVENE til Manchester United. Det er vakkert!
Førr Evig!
Los-Loco
Moderator
Moderator

Post by Los-Loco »

RBK-supporterne var vel ikke de verste, var de det? Hadde inntrykk at de fleste der tross alt er gamle nok til å huske at RBK har vært i den situasjonen mange ganger, og de har ambisjoner om å komme dit igjen, så da er det greit å ikke pælme for mye stein i glasshus. Mener det var mest gnål fra Viking og LSK-leiren, men jeg har jo tidligere i dag konstatert pre-demens så tar alle forbehold om at jeg husker feil (nok en gang).
Gvandreassen
Has thanked: 832 times
Been thanked: 366 times

Post by Gvandreassen »

9 poeng bak Tromsø, men to kamper mindre spilt. Fire poeng på tre kamper. Var vi overdrevent heldige i Europa? Bør trenerteamet søke utvidet kompetanse på angrepsspillet?

Jeg tror ikke vi vinner ligaen i år. Jeg tror heller ikke vi er bankers på en andreplass. Topp fire er det beste jeg tør håpe på, hvis dette er sånn vi skal spille borte.
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Mandela
Has thanked: 110 times
Been thanked: 141 times

Post by Mandela »

Alt for tidlig å snakke om gull, sølv etc. la det gå 3-4 kamper og så tar vi en status etter 16 mai kampen. Frykter imidlertid LSK borte.
Los-Loco
Moderator
Moderator

Post by Los-Loco »

Det er lett å gå i kjelleren etter to sånne kamper, og jeg ser flere som avskriver Glimt som gullkandidat, ja enda til som medaljekandidat i år. Men la oss oppsummere:

Sesongen i fjor ga oss sølv, ett poeng bak Viking. Jeg tror vi alle kan være enige om at Viking hadde noe i nærheten av "the perfect strike" i fjor, og at det skal veldig mye til for dem (eller noe annet lag) å gjenta en slik sesong. Hvis Glimt kopierer sin egen fjorårssesong vil vi definitivt være en gullkandidat, og i alle fall være garantert medalje. Og det laget som eventuelt slår oss fortjener gullet sitt. Med andre ord; sesongen i fjor er en grei sammenlikning for årets poengfangst, for å vurdere hvordan vi ligger an:

Vi har tatt 3 poeng bort mot KBK. I fjor tok vi 1.
Vi har tatt 0 poeng borte mot Viking. I fjor tok vi 3. Hvilket var en snodighet, siden vi tapte med samme sifre hjemme. Får vi mer "normale" resultater mot dem i år så vinner vi hjemmekampen, og er dermed square på poengfangst mot Viking målt mot fjoråret.
Vi har tatt 1 poeng borte mot Sarpsborg 08. I fjor tok vi 3. Men på samme måte som Viking var fjorårets kamper mot Sarpsborg 08 litt rare, vi gruste dem borte men tapte hjemme.

Med andre ord: Hvis Glimt vinner de tre hjemmekampene mot disse tre lagene, så vil vi ligge 3 poeng foran fjoråret poengskjema! Vi tapte gullet med bare ett poeng i fjor, remind you, så 3 poeng MER enn i fjor burde være mer enn nok til å konstatere en skikkelig knallsesong.

Så med andre ord, ingen som helst grunn til å henge med hodet på grunn av poengfangsten enn så lenge, det er 27 kamper igjen.

Derimot er det selvsagt til bekymring at Glimt ikke helt ser ut til å knekke koden på det mentale. Men er det ETT lag i Norge som burde være rustet til å riste en slik sesongåpning av seg og komme seg på vinnersporet igjen, så er det Bodø/Glimt. Vi har Norges udiskutabelt beste trener, som har menneskelig relasjon og kommunikasjon som sin hovedstyrke. Vi har Norges beste mentalcoach i klubben. Vi har en spillergruppe som VET at de kan. Vi har ressurser i bøtter og spann til å hente inn det som måtte være nødvendig. Så er jeg bekymret? Nei. Er jeg sur, skuffet og litt forbannet etter de to siste kampene? Ja, så definitivt, og det er lov. Ikke minst fordi siste kamp gjorde et ufint innhogg i det som var et ganske så pent oddsen-overskudd i år. Men det går fint, jeg spiller aldri for mer enn det jeg har råd til å tape, og som vist ovenfor; Glimt har heller ikke tapt mer enn de har råd til. Så langt.

Nå venter Aalesund i årets første hjemmekamp. Aalesund har ikke slått Glimt i serien siden 2016 - det året rykket Glimt ned så Aalesund var ikke det eneste laget som slo Glimt det året, for å si det forsiktig. De tok oss imidlertid i cupen i fjor, i en kamp som kunne minne foruroligende om kampen mot Sarpsborg i går. Men det bør gi en grei ekstra motivasjon til å slå tilbake nå. Aalesund står med 2 poeng etter fire kamper; tap hjemme mot LSK og Fredrikstad, og uavgjort borte mot Start og uavgjort hjemme mot KFUM. Ingen imponerende sesongstart for dem heller, så vi snakker et lag som Glimt skal slå 10 av 10 ganger hjemme. Det er hvis vi begynner å gi bort poeng på hjemmebane i sånne kamper at man kan snakke om at gullsjansene ryker.

Enn så lenge ligger vi faktisk greit an til å gjenerobre eliteserietronen!
geirminator
Has thanked: 62 times
Been thanked: 150 times

Post by geirminator »

Hvis Viking skal gå igjennom 2026 uten noen formdupp eller downperioder, som de gjorde i 2025, så kommer de til å cruise frem til nytt seriegull. Vi får se.
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
Los-Loco
Moderator
Moderator

Post by Los-Loco »

Hvis Viking klarer dét, da skal vi som gode sportsmenn bøye oss i støv og hatt og gratulere dem. Men sannsynligheten for at det skjer, er ekstremt liten. Her er hvorfor:

1. Å gjenskape suksess er mye vanskeligere enn å skape suksess. Det er en grunn til at det bare er noen få lag i Norge som har maktet å ta to seriegull på rad. Årsakene til dette er mange og komplekse, men noen av faktorene som spiller inn er at andre lag er forberedt på en helt annen måte; nå spiller de mot seriemesteren, ikke mot et random eliteserielag. Forventningspresset fra omgivelsene er noe helt annet, og vi vet veldig godt at en veldig stor del av fotballspillet sitter mellom ørene. Europa-kampene kommer også inn som en "forstyrrende" del for en fersk seriemester, som kanskje ikke er vant til verken den kampbelastningen eller den konsentrasjonsforstyrrelsen det utgjør.

2. Fjorårets Viking-sesong var ekstrem, med en sluttpoengsum som bare er overgått noen få ganger de siste årene. De kan meget vel gjøre en god sesong, men en reprise av det der skjer ikke. Kun én gang i historien har et lag klart mer enn 142 poeng over to sesonger, og det var Glimt i 2020-2021. Og det var IKKE på grunn av en god oppfølgingssesong, det var ene og alene på grunn av en helt crazy sesong i 2020 som vi vel alle er enige om ikke kan være målestandard for noe som helst.

3. Uavhengig av seriemesterskap og europaspill er formdupper i løpet av en sesong mer regel enn unntak for absolutt alle fotballag. Det er så mange faktorer som påvirker resultatet av en fotballkamp, som skader, spillersalg, sykdom i troppen, karantener, utenomsportslig bråk osv osv. Disse faktorene må alle lag forholde seg til hele tiden, og over to sesonger synker sannsynligheten ned mot null for at et lag ikke skal få en "opphopning" av slike faktorer på én gang som påfører dem noen uventede poengtap på rad.

Nå skal det jo nevnes at det er jo slett ikke sikkert at Viking trenger å repetere fjoråret helt uten formdupp for å vinne; eliteserien har vært vunnet med under 60 poeng også, så hvor godt vinneren trenger å gjøre det er selvsagt avhengig av hvor godt det nest beste laget gjør det.

Uansett, Viking får vi ikke gjort noe som helst med med unntak av den gjenstående hjemmekampen som selvsagt må vinnes. Klarer de å repetere fjoråret på tross av det jeg har nevnt over så skal jeg være den første til å gratulere.
gavharr
Has thanked: 311 times
Been thanked: 246 times

Post by gavharr »

Det blir ekstremt interessant å se hvordan Europacup-spill vil påvirke Tromsø og Viking i år. Hvis Tromsø har lyst til å maksimere sine sjanser for seriegull, så burde de kanskje vurdere å ryke med vilje i kvaliken. Det er nesten så jeg lurer på om Viking gjorde det i fjor.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 4106 times
Been thanked: 987 times

Post by liverglimt »

Mandela
Has thanked: 110 times
Been thanked: 141 times

Post by Mandela »

Hjelpeløse Brann. Men så snudde det.
Crazy horse
Has thanked: 389 times
Been thanked: 442 times

Post by Crazy horse »

Ikke langvarig. Viking tilbake i ledelsen. Jeg liker det så jævlig dårlig.
Fotball er nesten alltid morsomt
Crazy horse
Has thanked: 389 times
Been thanked: 442 times

Post by Crazy horse »

Virker som alt går inn for Viking. 2 mål på 0.81 i xG. Nå har Brann ett mål på 0.18 xG.
Fotball er nesten alltid morsomt
Post Reply