Eliteserien 2026

Moderator: Larsen

Post Reply
tjongs
Has thanked: 244 times
Been thanked: 438 times

Re: Eliteserien 2026

Post by tjongs »

Tipper at Berg og sannsynligvis Bjørkan blir tatt ut, dessverre. De har vært så jevnlig med i troppen over lang tid. Andre kandidater som kunne vært aktuelle har nok spilt seg ut av diskusjonen. Blir litt pest og kolera, eller Laban og Smash om man vil. Spiller spillerne våre bra må vi avgi de til landslaget, spiller de dårlig slipper vi det men da spiller de dårlig :roll:
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
Pando
Has thanked: 85 times
Been thanked: 68 times

Post by Pando »

geirminator wrote: Tue May 05, 2026 8:42 am Alfredsson, ikke uventet, sparket. Spent på hva Helstrup tenker om en evt. henvendelse. Finnes kanskje ikke noe bedre øyeblikk å overta RBK på enn dette?
Det blir Horneland, overbevist om det. Men om det er det beste valget?
G-s-enz
Has thanked: 358 times
Been thanked: 550 times

Post by G-s-enz »

Går mange rykter om det så tipper det ja. Da kan de bli skumle på sikt.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!

Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
geirminator
Has thanked: 68 times
Been thanked: 164 times

Post by geirminator »

Hvorfor skulle Horneland ønske å dra tilbake dit? Han har vel også uttalt at det er uaktuelt med noe annet enn trenerjobber i utlandet for han.
Og nå påberoper jeg meg retten til å være enda mer dritsur i lang tid fremover.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 4175 times
Been thanked: 1008 times

Post by liverglimt »

https://www.nrk.no/sport/alfred-johanss ... 1.17871422

Nrk melder Tettey, så får vi se hvem som tar det permanent.
tjongs

Post by tjongs »

Deila er ferdig i Israel og kan vel fort være en kandidat også, selv om han fikk en liten knekk med avskjeden nå.
FormelFrode
Has thanked: 5 times
Been thanked: 37 times

Post by FormelFrode »

At Alfred fikk sitte i jobben så lenge er på grunn av et styre som hadde for mye ære og prestisje i den ansettelsen. Han hadde 1/2 god sesong. Han var ferdig når han parkerte bussen borte mot Brann for 1 år siden og klarte å rane med seg ett poeng, Glimt hadde lekestue med samme bussen rett etterpå. Personlig litt trist for at ikke Alfred kunne få fortsette utviklingen ned i Obos.

Ellers så har jeg en liten refleksjon angående tålmodighet med trenere i Eliteserien. Lag med store ressurser, som Viking, Rosenborg, Brann, Molde og også Glimt nå kan ikke være bekjent av at laget famler i bunnen av tabellen og leverer resultater som RBK har vist i det siste. Altfor mye prat om tålmodighet og hvor «hyggelig» eller «snill» Alfred var som person. Ganske irrelevant i forhold til selve jobben og prestasjon. Jeg synest ikke Kjetil Knutsen alltid fremstår som den mest trivelige eller joviale fyren, men han er kompromissløs i forhold til det han skal skape med laget. Og lykkes.
Mandela
Has thanked: 136 times
Been thanked: 171 times

Post by Mandela »

Med den formen Viking har mener jeg at man må oppnå 68 poeng for å vinne serien. Det vil si at man kan maks avgi 22 poeng totalt. Glimt har rotet bort 5 unødvendige poeng allerede i tillegg til 3 mot Viking hvor de var sjanseløse. Mulighet til gull er fortsatt tilstede men da må blemmer som mot Molde stoppes. Så må stallen brukes fornuftig med ett tett kampprogram etter VM. Der ligger Glimt sin utfordring nemlig å endre litt på hvordan stallen benyttes. Gjøres ikke det vinner man ikke serien.
FormelFrode

Post by FormelFrode »

Spørsmål, om Glimt får to spillere uttatt til VM kan de be om å utsette siste runde før VM pausen. Er ganske sannsynlig at det skjer, i Bjørkan og Berg.

Med en meget full kalender i høst, og ikke usannsynlig at Berg uansett er borte etter VM, bør Glimt ikke utsette kampen, men spille den før VM, selv med disse to utilgjengelige?
Mandela

Post by Mandela »

Nå ble den flyttet tilbake fra 31 til 29 nettopp fordi den kan spilles selv med uttak til VM.
Pando

Post by Pando »

geirminator wrote: Tue May 05, 2026 9:14 am Hvorfor skulle Horneland ønske å dra tilbake dit? Han har vel også uttalt at det er uaktuelt med noe annet enn trenerjobber i utlandet for han.
Stemmer! (selv om jeg tror han overvurderer sin markedsverdi hvis kun utlandet er aktuelt for ham). Og: han skal jo være såkalt ekspertkommentator for NRK under fotball-VM i sommer, da passer det vel dårlig :)
mortsto
Has thanked: 178 times
Been thanked: 579 times

Post by mortsto »

Mandela wrote: Tue May 05, 2026 11:24 am Nå ble den flyttet tilbake fra 31 til 29 nettopp fordi den kan spilles selv med uttak til VM.
Landslaget spiller mot Sverige mandag 1.juni. Slik jeg skjønner det kan/vil RBK-kampen utsettes om minimum to spillere fra Glimt tas ut. Og grunnen til at Glimtkampen ble byttet tilbake til fredag tror jeg har å gjøre med at eliteseriespillerne skal ha ferie fra den søndagen.
tjongs

Post by tjongs »

Hvis Glimt har et valg tror jeg det er lurt å spille den kampen uavhengig av evt landslagsuttak. Frykter konsekvensene det kan få hvis vi bare skal fortsette å dytte problemene foran oss.
Mandela

Post by Mandela »

Nå går det vel kanskje å være litt fleksibel og alle i Glimt spiller kampen og de som er tatt ut joiner landslaget den 30, 2 dager før landslaget spiller treningskamp. Det har vært gjort før hvor norske spillere i PL har ankommet en samling senere enn andre. Ved stadig å utsette kamper og med Europa spill i høst er det først og fremst Glimt det går ut over. Derfor spill kampen.
Last edited by Mandela on Tue May 05, 2026 1:42 pm, edited 1 time in total.
FormelFrode

Post by FormelFrode »

CL finalen går 31. og denne vil ha med minst en sentral landslagsspiller og de er unntatt.
Slik jeg forstår gjelder det ett unntak for spillere for denne finalen. Men når det gjelder Ødegård og Sørlorh så er nok Ståle såpass sikker på hvile roller de skal ha i laget at det nok går fint. Berg og Bjørkan kan bli kalt inn som landslaget har krav på.
Glimt kan da selv fremme krav om å utsette kampen 29. Om begge er tatt ut.
Mandela

Post by Mandela »

FormelFrode wrote: Tue May 05, 2026 1:38 pm
Glimt kan da selv fremme krav om å utsette kampen 29. Om begge er tatt ut.
Håper de ikke gjør det.
OTH
Has thanked: 296 times
Been thanked: 194 times

Post by OTH »

Romsdaling med Glimt Hjerte
Trofast i medgang og motgang
Mandela

Post by Mandela »

Det som Bakke skriver er jo riktig. VIF har store ambisjoner om å være topp i Norge og spille i Europa. Han mener at klubben ikke gjør det de skal gjøre med klubbdriften for å oppnå dette. Mellom linjene leser jeg at her er ledelsen og treneren på kollisjonskurs og styret sier rett ut at Bakke har fått sparken. Hvem blir neste trener som får sparken?. Går Bakke rett til RBK?.
mortsto
Has thanked: 178 times
Been thanked: 579 times

Post by mortsto »

Skal bli veldig interessant å se trenerkabalen etter VM. Tror ikke Bakke er ønsket av supportere i Trondheim ihvertfall. Men jeg ser få realistiske alternativ som vil skape begeistring i byen. Så synes jeg det er ganske rart å sparke Bakke etter sju runder, når de ligger to poeng bak den faste sjuendeplassen.
ingen87
Has thanked: 371 times
Been thanked: 597 times

Post by ingen87 »

Ser Moesgaard lanseres som en mulig erstatter. Blir ikke overrasket om det skjer. En lokal trener som har gått gradene i Enga før han ble hovedtrener i KFUM. Han har skaffet seg erfaring som hovedtrener på øverste nivå. Dette må jo være en lavthengende frukt. Jeg tror det i så fall blir opp til Moesgaard og hans lojalitet til spillergruppa.
Førr Evig!
Pando

Post by Pando »

mortsto wrote: Wed May 06, 2026 9:29 am Skal bli veldig interessant å se trenerkabalen etter VM. Tror ikke Bakke er ønsket av supportere i Trondheim ihvertfall. Men jeg ser få realistiske alternativ som vil skape begeistring i byen. Så synes jeg det er ganske rart å sparke Bakke etter sju runder, når de ligger to poeng bak den faste sjuendeplassen.
Enig i det siste der. Selvbildet (og vyene) på Valle er, som alltid, endel større enn realitetene gir grunnlag for.
ingen87

Post by ingen87 »

Ja, selvbildet er litt oppblåst. Jeg vil gi mye av skylden til media, som hauser Vålerenga fryktelig opp. De var store på 80-tallet, og hadde noen gode år på midten av 00-tallet. Ellers har de vært en middelhavsfarer, og har flere nedrykk enn Glimt på den tida jeg har fulgt norsk fotball. Riktignok har vi spilt flere sesonger på nivå 2 (OBOS og Adecco), men de har flere nedrykk siden starten av 90-tallet. Media liker likevel å fremstille de som et lag som skal kjempe om medaljene selv om det bare har skjedd fem ganger på de siste 36 årene, hvorav fire var mellom 2004 og 2010.

Tilskuerne er også relativt selektive. I fjor hadde de fra 8000 tilskuere mot Strømsgodset til utsolgt (16556) mot Brann og Rosenborg. Altså 8000 på kamp i Oslo, vitner ikke om ekstrem popularitet i egen by heller.
Førr Evig!
Mandela

Post by Mandela »

Kjenner jeg svensken i VIF som styrer skuta så blir det ikke Moesgaard. Han ønsker å slå på stortromma og har Trøim med sine millioner i bakhånda. Håper at Solskjær tar over. En trener som er litt utgått på dato. Det vil passe konkurrentene utmerket. Med Moesgaard som trener blir de skumle.
Mandela

Post by Mandela »

Tør vi håpe på et lite mirakel på Ekebergsletta i dag. Det ville vel passet perfekt for denne helga.
ingen87

Post by ingen87 »

Snakket med en på bussen tilbake til Kirkeristen igår som skulle til Ekebergsletta. Hadde vært artig om mange gule tok turen. Selv landa jeg nettopp i Bodø.
Førr Evig!
Post Reply