Bjørkan ikke god nok for Glimt

Moderators: Sulliken, Larsen

Locked
Lasse
Posts: 52
Joined: Thu Mar 11, 2004 11:27 pm
Location: Bodø

Bjørkan ikke god nok for Glimt

Post by Lasse »

Kommer sikkert til og provosere en del av de mest harbarka supportene,men personlig synes jeg ikke Bjørkan holder mål for Norsk tippeliga.
I dag på treningskampen hadde han en god prestasjon.(vel og merke seg at jeg ikke så hele kampen,så hva han gjorde når jeg ikke var der kan jeg ikke si noe om.)Han HADDE fart men den har nå de fleste forsvarsspillere tatt han igjen på og det lille han har av teknikk holder ikke.Jeg har bestandig likt måten hans og spille og han har alltid vært en den av den gode glimt kjernen som har bygd opp laget, men i fjor og i år har han begynt og vise at han begynner og bli gammel.Tror nok derfor Åssa danser siste dans denne sesongen.
GLIMT RULER
Ha en fabelaktig dag:)
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

det irriterer meg kraftig at jeg ikke fikk sett kampen...vanskelig å få til når man bor i Trondheim.

Men den godeste bjørkan var da god på slutten av sesongen ifjor...

Men hvem var det som satt inn målene for Glimt?
Lasse
Posts: 52
Joined: Thu Mar 11, 2004 11:27 pm
Location: Bodø

Post by Lasse »

Andree Hansen,Christian Berg (nydelig skudd).Og siste fikk jeg faktisk ikke med meg hvem som scora.Så ikke hele kampen.
Ha en fabelaktig dag:)
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

Post by Espen »

Jeg klarte faktisk å forsove meg til kampen, så fikk heller ikke sett den :\
kjipt!
Espen Sedeniussen
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

Espen wrote:Jeg klarte faktisk å forsove meg til kampen, så fikk heller ikke sett den :\
kjipt!
Hmmm..alvorlig skrape i lakken dette Espen...supporter som forsover seg til kamp..makan :lol:
Espen
Posts: 325
Joined: Fri Feb 20, 2004 10:52 pm
Location: Bodø

Post by Espen »

Hehe larsen :p
Hadde vært på russefest dagen før, uten søvn.. så skulle jeg legge meg nedpå litt før kamp vettu :p Og da var det gjort :)
Espen Sedeniussen
Sewerbird
Posts: 371
Joined: Sat Feb 21, 2004 12:08 am
Location: Bodø

Post by Sewerbird »

Bjørkan er fortsatt en kvalitetspiller forhold til norsk serie. Men liker ikke at han er blitt å pysete i duellene. Litt daff til tider også. Men det kommer vel seg nå når sesongen starter, forhåpentligvis.
Trapattoni
Posts: 7211
Joined: Tue Mar 16, 2004 4:14 pm
Location: Bodø
Been thanked: 1 time

Post by Trapattoni »

Bjørkan hadde en nedtur de siste sesongene han var i Glimt for han dro til Oslo. Ifjor hadde jo Bjørkan en meget god sesong, faktisk sin beste på mange år. Han tok vel seg selv i nakken, i likhet med veldig mange andre spillere. Får håpe de fortsetter med det også i år.

Bjørkan spilte fast på et lag som tok to sølvmedaljer forrige sesong. Da blir det feil at man på bakgrunn av en treningskamp på vinteren sier at han ikke holder Tippeliganivå. Skal vi legge kampen mot Aalesund til grunn, så holdt vel strengt tatt ingen Tippeliganivå?
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Bjørkan for gammel - eller moden for omskolering?

Post by Los-Loco »

Har tidligere hevdet at Bjørkan kanskje var begynnt å bli for gråhåret til å spille ving, men i fjor gjorde han slike meninger til skamme. Det er likevel et uomtvistelig faktum at han ikke innehar den helt ekstreme farten lenger, som gjorde han til en av norges farligste vinger.


Derfor forslaget om omskolering til back. Bjørkan har spilt ving lenge nok til å kunne alle tricks, og han har rutinen som skal til for å være med å danne en trygg forsvarsrekke. Dessuten har han jo sine offensive kvaliteter i behold, og men en slik løsning tror jeg at vi ville fått den mest offensive høyrebacken norge har sett siden Ola Haldorsens glansdager!

Men når dette er sagt; min menig vil alltid være at Bjørkan skal spille der hvor Øystein Gåre mener han til en hver tid er best!!

Los-Loco har talt!
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Post by Buster »

Vel talt Los-Loco. Det var en fryd å se Bjørkan i fjor når han herjet med venstrebackene til motstanderen. Det må nå nevnes at vi har en høyreback som vil bli norges beste om noen år. Litt mer rutine, så vil Kristoffer spille skjorta av Basma.
Ziggy Stardust
Posts: 12
Joined: Wed Feb 25, 2004 9:02 am
Location: Bodø

Post by Ziggy Stardust »

Bjørkan som back??!
Greit nok at enkelte mener at han har offensive kvaliteter, men for en back er vel det defensive det viktigste? Mannen er jo livredd for dueller. Og, har han noensinne foretatt en takling? Jeg kan ikke huske å ha vært vitne til det.
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Re: Bjørkan for gammel - eller moden for omskolering?

Post by Merete »

Los-Loco wrote: Det er likevel et uomtvistelig faktum at han ikke innehar den helt ekstreme farten lenger, som gjorde han til en av norges farligste vinger.
Merkelig tidspunkt nå å komme med denne kritikken mot Bjørkan. Han hadde jo en sensasjonelt god sesong i fjor. Litt lavere fart kan av erfarne folk lett kompenseres med kløkt og plasseringsevne. Tror Bjørkan blir viktig i år også - og minnes med glede hans glimrende kamp borte mot Molde i fjor. Brilijant vingspill :D Omskolering til beck? :shock: Nei... tror ikke det!
User avatar
Los-Loco
Posts: 7293
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 442 times
Been thanked: 877 times
Contact:

Post by Los-Loco »

Jeg kritiserer ikke Bjørkan, tvert imot berømmer jeg ham for å ha gjort mine antakelser fra ifjor til skamme om at han kanskje begynnte å trekke på åra. Det må likevel være lov til å konstatere fakta; at han ikke er like rask som han var en gang i tida. Og ja; han kompenserer for farta med rutinen. Men jeg synes likevel tanken om å benytte ham som back er god, kanskje bortsett fra det faktum som helt korrekt påpekes her av Buster; vi har allerede et av Norges største talenter på den plassen!


Bjørkan har alltid vært en av mine favorittspillere på Glimt! Jeg har stor sans for spillere som skjønner at fotball er show, og at det er tilskuerne fotballen er til for! Spesielt husker (og hyller) jeg han for hans legendariske kommentar til TV-reporteren som etter en kamp hvor Glimt hadde både scoret og sluppet inn mange mål spurte hva han "skulle gjøre med forsvaret hvis de fortsatte å slippe inn like mange mål". Bjørkan svarte at "Næi, da må æ bærre spreng bak i forsvaret og brækk begge beina på dæm!" Kongekommentar!!



Los-Loco har talt!
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Los-Loco wrote:Jeg kritiserer ikke Bjørkan, tvert imot berømmer jeg ham for å ha gjort mine antakelser fra ifjor til skamme om at han kanskje begynnte å trekke på åra.
Sorry! Kritikken mot Bjørkan er fremmet i denne tråden, men ikke av deg - Los-Loco :wink:
jeg har derimot fortsatt ingen tro på at det ligger noen gevinst i å omskolere Bjørkan til forsvarsspiller. Tror det ville være et langt lerret å bleke; fyren er ikke bygd for det. Store strikere kan nok omskoleres til midtstoppere - i noen tilfeller, men...
Stjerna
Posts: 36
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:46 am
Location: Vestbyen - så klart...

Post by Stjerna »

Bjørkan er utvilsomt en spiller vi kan diskutere og argumentere for og i moti alle retninger. Han har utvilsomt litt av hurtigheten som han en gang ble så kjent for, tross av at han begynner å dra på åra. Men jeg mener at det til tider skorter litt på Bjørkan sin spilleforståelse. Skal Glimt klare å benytte hans hurtighet må den benyttes med baller i bakrommet mot lag som står høyt på banen / i kontringsfasen. Når glimt spiller mot etablert forsvar er ikke Bjørkan den klasserspilleren han er når motstanderen har ballen, Glimt bryter og får en kontring, en tidlig ball i bakrommet på høyresiden, Bjørkan fosser i fra, legger pent inn og stig putter!!!

Slik som jeg oppfattet Bjørkan i fjor, så fungerer han best og er kanskje best i eliteserien, når Glimt kontrer og han får tidlige baller fra Runar. Jeg ber dere legge merke til dette i kommende sesong. Spiller Glimt mot etablert forsvar, så sliter vår gode venn på høyresiden. Han er ikke god nok en mot en og får ikke benyttet farten sin godt nok. Altså han klarer ikke å passere motstander alene.

Som jeg skrev innledningsvis så skorter det til tider på Bjørkans spilleforståelse, med det mener jeg at han ofte ødelegger bakrom for seg selv og indreløperen som skal spille han igjennom på høyresiden. Han starter løpene sine feil og skjærer alt for ofte for tidlig inn og på den måten ødelegger muligheten for baller i bakrommet. Ja, han spilte en del bra kamper i fjor, men i mine øyne ikke mangee nok. Han burde med litt bedre timing komme til flere muligheter og dermed Glimt til flere sjanser.
Dette kan rett og slett komme av at han jobber mye hjemover når vi ikke har ballen. Han er jo som kjent ikke kondisløven blant de gule.

Jeg håper at Gåre får justert disse tingene ila treningskampene, slik at vi får se Åssa dancing i år også, men jeg gleder meg til Ludde og Trond olsen herjer på hver sin kant, det kan bli virkelig LEKESTUE!!
User avatar
Merete
Posts: 371
Joined: Mon Feb 23, 2004 4:50 pm
Location: Lillestrøm

Post by Merete »

Stjerna wrote:Spiller Glimt mot etablert forsvar, så sliter vår gode venn på høyresiden.
Takk for interessant innlegg! Jeg er stort sett enig i resonnementet ditt, men er det ikke slik at hele laget sliter mot etablert forsvar? Hjemme-borte statistikken indikerer dette. Ålesund-kampen (hjemme) er vel et sinnsykt eksempel på dette. Vingspillet var slik du skriver, men enda mer oppsiktsvekkende var det å se midtbanespillerne. De missa enhver pasning og ble rett og slett sure og oppgitte. Kan for eksempel ikke huske å ha sett Andre Hansen så dårlig som i nettopp denne kampen.

Jeg tror den viktigste årsaken til disse problemene er lagets spillestil - kontringene. Har med interesse sett at Gåre eksperimenterer med alternative formasjoner som er aktuelle å bruke mot lag som er kompakte i spillestillen (statistikken mot LSK!!!).
User avatar
Masinga
Posts: 2065
Joined: Mon Feb 23, 2004 10:58 pm
Location: Oslo

Post by Masinga »

Jeg tror definitivt ikke det er en god idè å begynne å omskolere Bjørkan til back! Jeg vil bare påpeke at konkurranse om plassene på laget virker utelukkende positivt og skjerpende! Ludde puster Bjørkan i nakken. Den dagen Bjørkan presterer dårlig, vil Ludde "stjele" plassen hans på høyresiden. Det var mye derfor Bjørkan spilte så godt i fjor. Jeg frykter mer den dagen Ludde forsvinner. Vil Bjørkan senke prestasjonene da?
Masinga
User avatar
Nokia
Posts: 3759
Joined: Sun Feb 22, 2004 2:54 pm
Location: Bodø

Post by Nokia »

Bjørkan er an spiller man både kan elske og mislike i samme kamp. Foran fjorårets sesong så var det ikke bare jeg men svært mange som satte ??? tegn på hans deltagelse i laget. Men Vi måtte ALLE svelge ordene. Lik det elle ikke....men han var svært delaktig i og skaffe glimt både cup finale og sølv . Dette så også Adm og ga han ny kontrakt.

Så lenge han leverer på banen slik som ifjor så er det ingen som kan ta fra han plassen. 8) 8) 8) :twisted:
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Basert på det han viste i treningskampen mot Stabæk, så mener jeg at han helt klart fortjener plassen på laget.
Lasse
Posts: 52
Joined: Thu Mar 11, 2004 11:27 pm
Location: Bodø

Re: Bjørkan ikke god nok for Glimt

Post by Lasse »

Lasse wrote:Kommer sikkert til og provosere en del av de mest harbarka supportene,men personlig synes jeg ikke Bjørkan holder mål for Norsk tippeliga.
Et lite notat jeg skrev i begynnelsen av sesongen.
Ha en fabelaktig dag:)
User avatar
Vegard
Posts: 2898
Joined: Sun Apr 04, 2004 5:22 pm
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times
Contact:

Post by Vegard »

Blir ikke provosert :wink: Men jeg mener du tar helt feil. Bjørkan har 4 mål i år, det sier vel sitt når Stig har 2, Trond har 1 og Trond Fredrik har 1. At spissene sliter med å score er ikke en manns feil. I tillegg tror jeg ingen glimtspiller gjennom tidene har skaffet Glimt så mange straffespark som Aassa.
User avatar
Novi
Posts: 11467
Joined: Thu Apr 01, 2004 4:56 pm
Location: Dallas, TX
Has thanked: 606 times
Been thanked: 800 times

Post by Novi »

Vet ikke helt jeg....begynner å skjemmes over nummeret på trøya mi mot slutten av kamper slik som i går. Enda værre på cup-kampen. Han gidder faktisk ALDRI å virkelig løpe etter ballen. Når han omsider får den, utfordrer han ikke og prøver å komme seg til dødlinja...han skjærer bare inn og legger en trang passning inn i midten som selvsagt blir et håpløst skudd eller innlegg. Han har forsåvidt spilt greit nok før i år, men bør bli vurdert benkplass mot VIF. Så fremt Ludde, Olsen og Stig kan spille. Og nå ser det vel ikke ut som at Ludde blir... :cry:
Una mas cerveza.
User avatar
gavharr
Moderator
Moderator
Posts: 5713
Joined: Tue Apr 14, 2009 8:39 pm
Location: Oslo
Has thanked: 280 times
Been thanked: 225 times

Re: Bjørkan ikke god nok for Glimt

Post by gavharr »

:roll: :roll: :roll:
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Ville Lehtinen
Posts: 3417
Joined: Sun Aug 28, 2005 2:42 pm
Location: Oslo/Steigen
Has thanked: 42 times
Been thanked: 56 times
Contact:

Re: Bjørkan ikke god nok for Glimt

Post by Ville Lehtinen »

Forumarkeologi?
Locked