Hvorfor stenges diskusjonene?

Moderators: Sulliken, Larsen

User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1281
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 10 times
Been thanked: 173 times

Hvorfor stenges diskusjonene?

Post by Buster »

Jeg ser at dere som er moderatorer stenger nye diskusjoner fordi andre har diskutert temaet tidligere. Denne praksisen syns jeg dere skal slutte med. Dette forumet er vel ikke bare for brukere som først leser gjennom alle innleggene som tidligere er lagt ut, og så vurderer hvilken diskusjon man skal delta i.

Mange ganger kan det være greit å begynne på nytt med en litt annen vinkling på et tema, eller bare for å slippe å ha 50 sider med jadajada å lese gjennom for å se hva folk har ment tidligere.

Dersom ingen svarer på temaet fordi de har sagt det de vil er det jo en annen sak.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

man må jo ikke lese igjennom hele tråden for å ytre en mening. Jeg synes moderatorene gjør det rett. Hvis ikke blir det bare rot på forumet. Nå er det ryddig, og det er en av tingene som gjør dette forumet bra.
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Enig i dette. Det er litt dårlig å "vi har allerede en tråd om dette" til en helt ny bruker her. Da kan det være at de mister helt lysten til å diskutere. Vet ikke om dette er noe moderatorne kan flytte til den aktuelle tråden istede for å bare stenge?
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Post by liverglimt »

Helt enig, selv om en hvis moderator aktivitet er å foretrekke.

Nå er dette forumet veldig preget av enkelte overaktive som leser alt. De er ekstremt raske med pisken på små skrivefeil og ikke minst når man har vært aktiv å laget en ny diskusjon. Det er nå engang lista de har lagt for dette forumet og da får de nå bare surre videre med sitt. Selv om forumet øker så er det en ting som dreper initiativ og en god diskusjon – overaktive viktigperer som skal hakke på alt...
@liverglimt
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

Vennlig henvisning må man kunne tåle..

Dessuten så står det under retningslinjene..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Klart det blir masse rot med mange tråder av samme sak.
Men det skulle fantes en slags søkemotor der man kunne finne fram til slik uten å bla gjennom alt av tråder.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

Mitt hjem er på Aspmyra wrote:Klart det blir masse rot med mange tråder av samme sak.
Men det skulle fantes en slags søkemotor der man kunne finne fram til slik uten å bla gjennom alt av tråder.
det har jeg faktisk savnet.

Det er ofte jeg er ute etter en spesiell tråd, men har ikke tid eller ork til å lete manuelt..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Mitt hjem er på Aspmyra wrote:Klart det blir masse rot med mange tråder av samme sak.
Men det skulle fantes en slags søkemotor der man kunne finne fram til slik uten å bla gjennom alt av tråder.
Mellom FAQ og Memberlist står det Search rett under glimtforum.net-logoen. Der kan du søke opp trådene med ord eller innhold...
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
J I P
Posts: 15506
Joined: Mon Feb 23, 2004 8:32 am
Location: Oslo
Has thanked: 164 times
Been thanked: 416 times
Contact:

Post by J I P »

Sulliken wrote:
Mitt hjem er på Aspmyra wrote:Klart det blir masse rot med mange tråder av samme sak.
Men det skulle fantes en slags søkemotor der man kunne finne fram til slik uten å bla gjennom alt av tråder.
det har jeg faktisk savnet.

Det er ofte jeg er ute etter en spesiell tråd, men har ikke tid eller ork til å lete manuelt..
Hva med å forsøke denne?
http://glimtforum.net/phpBB2/search.php
*******************
Medlem av FK Bodø/Glimt
Medlem av GLIS
Sesongkort på J
Stående, syngende og ikke like billettlaus i London (heia Arsenal)
******************
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10468
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Post by MhepA »

Men den er alt for slapp og dårlig, rett og slett umulig å bruke.

phpBB2/search.php?mode=results

Her er hva jeg fikk når jeg prøvde å søke på "nye hjemmesider"...

EDIT: det vises ikke hos dere..
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Mitt hjem er på Aspmyra wrote:Men den er alt for slapp og dårlig, rett og slett umulig å bruke.

phpBB2/search.php?mode=results

Her er hva jeg fikk når jeg prøvde å søke på "nye hjemmesider"...

EDIT: det vises ikke hos dere..
Om du skriver hjemmeside, så er første treffet Nye hjemmesider for Glimt...
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Søketråden er ikke dårlig. Den gjør bare det den får beskjed om. Den leter opp alle trådene der det står det du søker etter.
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
Kenneth
Posts: 2634
Joined: Sat Feb 28, 2004 12:17 pm
Location: Bodø

Post by Kenneth »

Men tilbake til temaet.

Jeg mener vi ikke må være sur og grinete for at noen starter en ny tråd. Man forteller dem det på en grei måte sånn at folk ikke rømmer fordi det bare er grinebitere her inne.

:wink:
"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."

-Bill Shankly-
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

Det er det jeg mener.. Med vanlig folkeskikk, kan man si i fra om det meste..
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10717
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2221 times
Been thanked: 366 times

Post by liverglimt »

Det er utrolig at to som er så erfarne og har over 3000 innlegg til sammen ikke har sett at søkefunksjonen takler "and" "or" osv. Det gjør at man får akkurat det man ber om.

Folkeskikk og orden er viktig i ett forum, men ikke å drepe initiativ fra nye medlemmer.

Enkelte ganger er det vanskelig å bedømme hvilken streng det skal under. Da er det lettere å lage en ny.

Stå på for ett aktivt forum og fyll på med masse nye tema.
@liverglimt
User avatar
Kesseboy
Posts: 15757
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1194 times
Been thanked: 1079 times

Post by Kesseboy »

Det er ikke for å være sur og grinete at tråder stenges, det er bare for å holde en viss orden. Jeg synes nå stort sett vi prøver å være hyggelig overfor nykommere, og de som er ferske på forumet må jo også lære seg hvordan vi gjør ting her. Når det gjelder de to trådene, den om overganger og den om glimt.no, så forsvarer jeg stenginga slik:

:!:Overgangstråden lever absolutt sitt eget liv. Den er fryktelig lang, og dermed er det forstått at ikke alle har lest alt. Så, om du kommer med noe som er foreslått før, så er det greit, og vi trenger ikke en til slik nå. Jeg regner imidlertid med at vi lager en ny overgangstråd så fort overgangsvinduet stenges (tilfeldigvis i kveld).
:!:Glimt.no-tråden er ikke spesielt lang, og vi trenger ikke en til tråd om det samme. Den er bare fem sider (EDIT: sju sider, sorry!), og ganske grei å bla fort gjennom.

Så, moralen er: at vi stenger tråden din betyr ikke at vi ikke liker deg!
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Ola
Posts: 151
Joined: Sun Sep 18, 2005 2:00 am

Post by Ola »

Normal folkeskikk og respekt er vel noe som ikke er så dumt når det gjelder dette temaet. Det er enkelte av oss som ikke er inne her og sørger for å ha mellom 2 og 3000 innlegg på et år.

Er vel greit at man ikke har mange tråder med samme tema, men Dalers svar på en tråd her nylig ikke vitner om så mye respekt, men man får en følelse av at enkelte mener de bare kan diktere hva som er riktig og så følge opp med et slikt utsagn: sitat "Dette trenger strengt tatt ikke kommenteres. En venter bare på moderatorer som stenger denne på flekken Disse kan en også forsvinne ned i glemselen med ikke å kommentere (bare et tips til meg selv og andre) " sitat slutt
User avatar
eidurgud
Posts: 9741
Joined: Wed Jun 22, 2005 6:16 pm
Location: Bodø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Post by eidurgud »

De ALLER fleste her inne har da mellom 2 og 3000 innlegg :lol:
User avatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Posts: 16539
Joined: Thu Apr 15, 2004 3:47 pm
Location: Kløfta
Has thanked: 962 times
Been thanked: 735 times
Contact:

Post by Sulliken »

Penget mit er nå at alle nykommere er selvfølgelig velkommen, men når man skal inn på et forum (eller hvor som helst i livet, egentlig), så er det greit å bare kjapt se igjennom kjørereglene.

Dette er kanskje noe som burde ha stått i velkomstmailen (hvis det ikke gjør det).
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
Bateman26
DGH TIFO
DGH TIFO
Posts: 5248
Joined: Mon May 10, 2004 1:22 pm
Location: Bodø

Post by Bateman26 »

mange av brukerne her er kjappe i av avtrekkern når det gjelder og si at dette innlegget blir stengt eller må stenges. Uten og henvise til noen grunn. henviser man til den "rette" tråden blir innlegget strax mere høflig
I have no idea to this day what those two Italian ladies were singing about.
Truth is, I dont want to know.
Some things are best left unsaid.

www.maja-blogg.no
TheClansman
Posts: 136
Joined: Sat Sep 11, 2004 10:15 pm
Location: Bodø
Contact:

Post by TheClansman »

Dette med utviklinga ang. modereringen av forumet er noe jeg har tenkt på ganske lenge, og jeg er faktisk av den oppfattelsen at den linjen som har vært praktisert i det siste dreper litt av lysten til både erfarne og ferske forum-brukere.

Skjønner f.eks. ikke hvorfor man måtte stenge tråden om Brattbakk som kansje var aktuell for glimt igjen pga. at vi hadde en generell tråd om overganger.
TheClansman
Ola
Posts: 151
Joined: Sun Sep 18, 2005 2:00 am

Post by Ola »

Jeg registrerer at i veldig mange tilfeller er det ikke moderatorer som først tar initiativet til stenging, det er "stjernebrukerne" som slenger en eller annen kommentar som f.eks.: " er vel på tide å stenge denne tråden" - dere som er så erfarne får vel bare lete dere inn på den tråden dere selv synes er ok? Ingen krise om noenstarter sin egen tråd - moderatorer er i utgangspunktet til for å sørge for at alminnelig folkeskikk følges, at man ikke henger ut folk, kommer med nedsettende kommentarer osv - å stenge tråder i tide og utide er mer en sensurering enn moderering!
SH
Posts: 1864
Joined: Thu Jul 07, 2005 9:56 am
Location: Tromsø

Post by SH »

Er enig i at det finnes litt for mange "hobbymoderatorer" som leker litt for mye moderator. Er ofte ganske irriterende. La moderatorene gjøre sin jobb, så kan vi diskutere våre meninger.
User avatar
Taskeladdn
Posts: 3489
Joined: Fri Oct 29, 2004 1:24 pm

Post by Taskeladdn »

Er ganske enkelt da.. Opprettes det en tråd som ikke er verd å svare på... Ikke bry dg om å svar på den..Er det verd et svar... kopier det innlegget som er postet.. Og quote det der det hører hjemme med et svar..
User avatar
Larsen
Site Admin
Site Admin
Posts: 7776
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:57 pm
Location: Bodø

Post by Larsen »

TheClansman wrote:Dette med utviklinga ang. modereringen av forumet er noe jeg har tenkt på ganske lenge, og jeg er faktisk av den oppfattelsen at den linjen som har vært praktisert i det siste dreper litt av lysten til både erfarne og ferske forum-brukere.
Dette er ikke en utvikling, slik har det vært praktisert helt fra starten av.
Ola wrote:Jeg registrerer at i veldig mange tilfeller er det ikke moderatorer som først tar initiativet til stenging, det er "stjernebrukerne" som slenger en eller annen kommentar som f.eks.: " er vel på tide å stenge denne tråden" - dere som er så erfarne får vel bare lete dere inn på den tråden dere selv synes er ok?
Dette viser klart hvorfor man bør overlate slikt til moderatorene og det er heller ikke første gangen denne oppfordringen kommer.
Om det er noe man har reagert på så kan man gi uttrykk for dette via PM til en moderator så får denne vurdere om noe bør gjøres, så slipper man reaksjoner som man ser i tråden her.
Ola wrote: moderatorer er i utgangspunktet til for å sørge for at alminnelig folkeskikk følges, at man ikke henger ut folk, kommer med nedsettende kommentarer osv - å stenge tråder i tide og utide er mer en sensurering enn moderering!
På hvilken måte er det sensurering dersom man stenger en tråd? Man nektes jo ikke debatere saken men man forventer at man gjør dette å rett tråd.
Stenging av tråder er definitiv en del av arbeidet til en moderator etter mitt syn, jeg tror grunnen til det ville bli litt mer synlig dersom vi ikke hadde fulgt denne linjen.
Sulliken wrote:Penget mit er nå at alle nykommere er selvfølgelig velkommen, men når man skal inn på et forum (eller hvor som helst i livet, egentlig), så er det greit å bare kjapt se igjennom kjørereglene.

Dette er kanskje noe som burde ha stått i velkomstmailen (hvis det ikke gjør det).

Fra januar i år ble følgende inkludert i velkomstmailen:


Velkommen til glimtforum.net!

glimtforum.net ble i løpet av 2005 det offisielle diskusjonsforumet for fotballklubben Bodø/Glimt. Vi har etterhvert opparbeidet et anseelig antall registrerte medlemmer, selv om langt fra alle er aktive skribenter. Selv om vi ikke har utført noen større undersøkelser rundt det, vet vi at vi har brukere av begge kjønn. Vi har stor aldersspredning på våre brukere, fra de i bunnen av tenårene til de godt voksne og etablerte. Vi har brukere som husker 1963, og vi har brukere som er født på nittitallet. Vi har brukere fra så godt som alle fylker, og har også noen aktive brukere som er supportere for andre lag. Dette gjør glimtforum.net til et noen ganger hektisk diskusjonsforum, men vi er stolte over å kunne si at stemningen stort sett er god på forumet. Det er mange mennesker med forskjellig bakgrunn og forskjellige syn som møtes og bryter meninger, og det er nettopp slik vi vil ha det – et levende og interessant forum. Vi håper at du får like stor glede av forumet som vi har, og håper du har det gøy på glimtforum.net!

Hilsen moderatorteamet


Praktisk informasjon


Fora

For vanlige brukere har vi åtte forskjellige fora, og disse er nærmest selvforklarende. Her er imidlertid en liten oversikt for ordens skyld.

To av disse er i hovedsak for lesing:
-«Viktige saker» er forumet der administrator kommer med viktig og relevant info angående forumet. Nye saker i dette forumet bør leses, men oppslagene er sjeldne.
-«Historikk» er et forum som enn så lenge kun består av tråder med lister over kamper og resultater fra tidligere sesonger.


Seks av foraene er åpne for alle registrerte brukere å skrive i. Vi bruker å gjøre det slik:
-«Bodø/Glimt» er forumet der vi skriver inn ting som har konkret med fotballklubben Bodø/Glimt å gjøre. Temaer som vedrører det sportslige, administrasjonen, spillere, overganger, skader, kamper og så videre plasserer vi her.
-«Bodø/Glimts U-Avdeling» omhandler som du sikkert forstår ungdomsavdelingen i Glimt. Det er også en tråd som brukes til rapporter fra Glimts 2.lags kamper, siden dette langt på vei er et juniorlag.
-«Supporter»-forumet bruker vi til å diskutere supporterrelaterte tema, både i forbindelse med Bodø/Glimt, TIFO, andre klubber og supporterhendelser og -inntrykk fra hele verden.
-«Fotball Generelt» er det åpne fotballforumet. Her diskuteres stort og smått som har med fotball å gjøre, fra Sannes til Zidane, fra Bjørkan til Beckenbauer, fra Aspmyra til Azteka.
-«Smått og stort» er det fullstendig åpne forumet. Det eneste som setter grenser her er norsk lov og normal folkeskikk!
-«Tilbakemelding» bruker vi dersom det er ønskelig å reise debatt vedrørende organisatoriske eller praktiske tema ved glimtforum.net.


Moderatorer

På glimtforum.net har vi en liten gruppe brukere som trekker i trådene, og vi kaller oss moderatorer. Administrator Larsen er forumsjef, mens moderatorer er BørreA, Los-Loco og Kesseboy.

Det er disse du kan henvende seg til dersom du har problemer eller lurer på noe. Det er lettest å få svar av Larsen, Los-Loco og Kesseboy, siden disse er de for tiden mest aktive.

Det er ønskelig at vi på forumet holder oss til de inndelingene som gis av de forskjellige foraene, i tillegg til at vi ønsker at all diskusjon skal skje på en saklig og respektfull måte, selv om vi så klart ønsker sterke meninger og interessante innspill velkommen.

Moderatorene har også ansvaret for å være de slemme gutta. Det er flere ting som kan skje, som vi ønsker å rette på. Dersom en diskusjonstråd sklir fullstendig ut, har moderatorene anledning til å stenge den aktuelle tråden. Dersom en tråd blir plassert i feil forum, har vi anledning til å flytte den til riktig forum. Dersom en moderator kommer over et innlegg som er upassende, for eksempel i språkbruk eller dersom innlegget er rasistisk eller på andre måter diskriminerende, reklame, eller liknende, så har moderatorene anledning til å slette innlegget.

Dersom du opplever at en av dine tråder eller ett av dine innlegg blir stengt, flyttet, eller slettet, så har du krav på en forklaring. Dersom forklaringen ikke gis i tråden (hvis den stenges eller flyttes) eller på en PM (privat melding) dersom et innlegg slettes, så kan du ta kontakt med en moderator for å få en forklaring.

Vi har også en tråd om retningslinjer som det kan være greit å ta en kikk på. Den ligger her: phpBB2/viewtopic.php?t=164


Er du klar for å skrive ditt første innlegg?

Hva bør du vite før du skriver? Dersom du har kikket på retningslinjene er du omtrent klar. Det kan kanskje være greit å klikke litt rundt på forumet først, for å gjøre seg kjent med hvilke tema som diskuteres hvor. Vi minner også om at forumet har en søkefunksjon som gjerne kan brukes.
Forøvrig er jo hele denne tråden feilplassert men siden dette har generert såpass med interesse så lar jeg den stå her foreløpig :wink:
Post Reply