Spillertråd: Patrick Berg

Moderators: Sulliken, Larsen

Post Reply
Knuta
Posts: 10043
Joined: Mon Mar 29, 2004 10:03 am
Location: Oslo
Has thanked: 337 times
Been thanked: 452 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Knuta »

Patrick må lære seg å slå cornere, ellers så må noen andre gjøre det. Nå er det nok for min del.
User avatar
Nordlys
Posts: 3472
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 597 times
Been thanked: 661 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Nordlys »

Vetti er også bedre der og kan være et mulig bytte når spillet ikke flyter som i dag, men han er jo skadet inn i evigheten.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Janco
Posts: 573
Joined: Tue Mar 23, 2004 11:49 am
Location: Bodø
Has thanked: 106 times
Been thanked: 38 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Janco »

Noen som vet om han er langt unna?
(uten sitering av siste innlegg ;) )
User avatar
Nordlys
Posts: 3472
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 597 times
Been thanked: 661 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Nordlys »

Image

https://www.aftenbladet.no/sport/i/MoWp ... glimt-berg

Artikkel fra Aftenbladet om hvordan Markus Solbakken scorer høyere på de fleste offensive parametre enn Patrick. Selvfølgelig en sak som brukes i oppladningen til mandagen, men det setter likevel fingeren på en kjepphest jeg har:

Patrick burde få inn en fullverdig konkurrent for å utvikle seg på disse tingene. Han er ES beste defensive midtbanespiller med god margin, men det finnes flere sentrale midtbanespillere som kan diktere kampene bedre enn han og jeg savner forbedring der. Man så det senest i cupkampen mot Mosjøen. Den assisten Sjøvold hadde til Zugelj i førsteomgang hadde ikke Berg slått.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Thomas Andersen
Posts: 461
Joined: Wed Mar 26, 2008 1:31 pm
Location: Oslo
Has thanked: 44 times
Been thanked: 25 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Thomas Andersen »

Du har jo svaret i eget innlegg.Sjøvold er konkurrenten.

(Ja, man kan få inn en større profil, mer erfaren spiller, men Glimt-faktoren (6-9 med innføring i spillestil) gjør at Sjøvold er foran mange eventuelle nykommere.)
Gult er kult!
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Kesseboy »

Nordlys wrote: Sat May 27, 2023 4:40 pm Patrick (...) er ES beste defensive midtbanespiller med god margin
Jeg er uenig. Han mangler tilstedeværelse i og foran egen boks. Det skjer jevnlig at Glimt slipper inn mål der PB står rett i nærheten og ser på. Det er flere i ES som er bedre defensivt enn ham.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
User avatar
Nordlys
Posts: 3472
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 597 times
Been thanked: 661 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Nordlys »

Da er spørsmålet: Hva er han best på? Rask gjenvinning?
Forumets mest middelmådige ekspert.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by mortsto »

Han er en svært god ballvinner, noe som er viktig for et Glimt som står høyt og spiller med stor risiko. Ikke en type som rydder godt unna i boksen, men med gode returløp, så skaper han ofte problemer hvor han forstyrrer, eller bare tar ballen fra motstandere som forsøker å kontre. Veldig mange lag gjør sitt for å markere ham ut i det offensive spillet, og klarer det litt for ofte. Men å si at det er flere som er bedre enn han i eliteserien? Patrick har 15 landskamper, nesten alle som Glimtspiller.
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Los-Loco »

Ikke helt enkelt å sammenlikne nøyaktig. Og ikke har jeg god nok kontroll på alle andre midtbanespillere til å kunne sammenlikne en-til-en.

Derimot er det jo mulig å si noe om Patricks styrker og svakheter, sett fra en tilskuerplass.

Som ballvinner og ballholder er han i en egen klasse. Det er mange som er gode på å takle, men Patrick springer opp folk og bare tar fra dem ballen. Det er sånt man ser i aldersbestemt fotball hvor forskjellen på spillerne kan være enorm. Innsatsen i defensive løp er på topp. Og har han først fått ballen, er det ikke ofte han mister den. Med sin plassering på midten bidrar han derfor til trygghet i laget - det er som regel et spillbart punkt nesten uansett hvor man er. Men dette vet jo motstanderne, og derfor får han jo gjerne en annen oppmerksomhet fra motstanderlaget enn mange andre midtbanespillere, og det gjør jo arbeidsforholdene vanskelige. De som har gjort hjemmeleksene vet jo at når Glimt er på sitt beste så spiller også Berg en viktig rolle. Tar man han ut av kampen, blir pasningsmønsteret til Glimt mer komplisert/omstendelig.

Han er jo normalt også veldig pasningssikker. Har ikke noe tall å vise til, mulig det finnes bak betalingsmuren hos Stavanger Aftenblad? Men man legger kanskje mer merke til det de gangene han slår ei feilpasning, siden vi er så vant til at han treffer? Uansett - som flere er inne på skulle man gjerne sett at flere av disse presise pasningene hadde vært stikkere i bakrom.

Tror også han som kaptein bidrar mye. Hans analyse av førsteomgangene når han blir intervjuet når laget går til pause er som regel veldig presise, og han fungerer helt sikkert som en god backing for Knutsen i garderobepraten.

Så er han dessverre overraskende ræva på å slå cornere. Ikke hans feil at han er satt som fast cornerlegger, den kjeften får Knutsen ta, men likevel; når han nå først har den oppgaven kunne man forvente at han i alle fall klarer å løfte ballen fram dit spillerne står. Som andre har nevnt kunne han vært bedre defensivt i egen boks. Men han er jo ikke akkurat bygd som en midtstopper så det er kanskje noe der...

Vi vet jo at han kan skyte ganske bra, men synes kanskje han både har ganske lav suksessprosent på skuddene sine, og de kommer litt for sjelden. Og med suksessprosent mener jeg ikke nødvendigvis at det skal bli mål, men at det i det minste blir et kvalifisert forsøk ut av det, og ikke en ball på tribunen.

Men altså - det er egentlig en ganske sær øvelse dette å skulle finne svakheter hos Patrick Berg. Det store bildet er jo at vi har en sentral midtbane på 25 år, med 35 aldersbestemte landslagskamper, 16 A-landslagskamper (and counting), over 200 a-lagskamper og en antatt markedsverdi på tett oppunder 50 millioner kroner. Og han hadde uten diskusjon gått rett inn på laget hos samtlige av våre eliteseriekonkurrenter. Det er faktisk ganske surrealistisk!
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by mortsto »

Enorm i dag! :glimt
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Posts: 10786
Joined: Sun Apr 17, 2005 1:45 pm
Has thanked: 2300 times
Been thanked: 383 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by liverglimt »

Han har vel lest her og blitt inspirert! 🤣
@liverglimt
User avatar
Boombadila
Moderator
Moderator
Posts: 8382
Joined: Wed Mar 26, 2008 11:32 am
Has thanked: 38 times
Been thanked: 171 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Boombadila »

Sitat Patrick etter kampen: Jeg har jo en god skuddfot, selv om det ikke alltid ser slik ut...
No one knows the reason for all this, but it is probably quantum
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Glenn P »

Berg > Solbakken.

Da legger vi den død 8)

men for all del, hadde ikke sagt nei til Solbakken om han hadde kommet gratis..
ingen87
Posts: 7096
Joined: Thu Mar 27, 2008 10:22 am
Location: Saltdal
Has thanked: 127 times
Been thanked: 185 times
Contact:

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by ingen87 »

Solbakken knuser Patrick i øvelsen syting.
Førr Evig!
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1289
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Buster »

Den fremste egenskapen til Patrick er etter min mening at han leser spillet flere trekk framover, og gjør valg ut fra dette. Det kan nesten virke som om han forutser hva medspillere og motspillere vil gjøre. (Vi har sett den samme egenskapen hos Berg-familien i tidligere generasjoner)

Defensivt:
Det kan nesten se ut som magi når han gang på gang dukker opp akkurat der hvor ballen havner og vinner den tilbake.

Offensivt:
Det kan se litt rart ut når han ikke slår en åpenbar pasning framover, men slår ballen andre veien.

Jeg er helt overbevist om at begge deler kommer av at han analyserer hva som vil skje videre i flere trekk, og agerer ut fra det. De siste kampene syns jeg vi i økende grad ser Patrick slå gjennombrudd fremover når muligheten er der. Vi har til og med sett noen pasninger som er slått med større sjanse for feilpasning. Skuddet mot Viking er jo også et eksempel på at vår kjære kaptein skyter fra en avstand med relativt høy feilprosent. Jeg vil hylle at han tar noen flere sjanser offensivt. Defensivt har vi allerede den beste spilleren i Norge.

Solbakken er bra han, men ikke på nivå med Patrick.
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
User avatar
Nordlys
Posts: 3472
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 597 times
Been thanked: 661 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Nordlys »

Jeg har jo en liten hangup på det offensive hos Patrick selv om jeg ser tegn til bedring denne sesongen. Og da tenker jeg på spillet utenom de to suserne han har hatt da jeg vil se de med litt mer regelmessighet før jeg går god for at det er noe han har utviklet og ikke en luckstreak. (Han trenger ikke å score på masse langskudd fremover altså, bare utfordre keeper med avslutningene med jamne mellomrom.)

Derfor vil jeg benytte sjansen til å påpeke at jeg synes han gjennomgående er mer kreativ og god offensivt på landslaget enn for Glimt. Mot Kypros i går så jeg f. eks at han brukte begge bein til å spille opp indreløperne i mellomrom, han vendte selv opp i trange situasjoner og var generelt mer skapende enn han som oftest er i Glimt. Hvorfor er det sånn? Er det bare en følelse jeg har eller har andre lagt merke til det samme?

Begynner å lure på om det er taktiske instrukser som gjør det.
Forumets mest middelmådige ekspert.
User avatar
Kesseboy
Posts: 15799
Joined: Mon Aug 30, 2004 12:14 pm
Location: Bodø
Has thanked: 1212 times
Been thanked: 1100 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Kesseboy »

Det har vel med spillopplegget å gjøre? Landslaget ønsker å være betraktelig mer direkte enn hva Glimt pleier å være, for eksempel.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Glenn P »

Ja Glimt ønsker jo å få så mye bevegelse i motstanderne som mulig, da er det sideveis fra Berg som gjelder, gjerne via midtstopperne. Er jo elleville tall på hvor mange pasninger den trioen har seg i mellom ut mot backene
User avatar
Nordlys
Posts: 3472
Joined: Wed Feb 02, 2022 9:39 pm
Has thanked: 597 times
Been thanked: 661 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Nordlys »

Det jeg stusser over er når nettopp den sidedyttinga ender opp med å gjøre angrepsspillet litt stakato. Tror et enda mer dynamisk spill mellom trianglet på midten samt litt flere crossere/bakromsballer på Pelle og Mvuka/Zugelj kunne gjort seg for å ikke gjøre spillet for forutsigbart. Særlig Pelle kan jo gå på løp når ballen er hos stopperne eller Patrick ørten ganger ila. en kamp og kanskje bli slått på en gang om han er heldig.
Forumets mest middelmådige ekspert.
Glenn P
Posts: 2834
Joined: Wed May 21, 2008 12:51 pm
Location: Oslo
Has thanked: 28 times
Been thanked: 211 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Glenn P »

Tror planen er å få motstanderne til å måtte flytte seg sideveis til de blir ufoukserte, så da kan man bruke rommene som oppstår. Men nå er ikke jeg noen fotballstrateg. Ser absolutt bra ut å triangle seg fram til motstanders femmeter i gammel "Arsenal-stil", men mot parkerte lag er det så og si umulig. Så tenker altså at Berg følger Knutsens kampplan. At det funker mot Kypros handler mye om at det er en nasjon som har veldig få spillere i toppligaer.
User avatar
Buster
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Vinner av Norsk-tab.konk.2004
Posts: 1289
Joined: Wed Mar 10, 2004 9:53 am
Location: Kristiansund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 177 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Buster »

Flere som ser hvor vannvittig god vår kaptein er.
https://www.an.no/roser-glimt-stjernen ... 4-1781609
Livet er ikke bare en fest, det er også en dans på roser.
mortsto
Posts: 7415
Joined: Tue Mar 23, 2004 3:55 pm
Has thanked: 156 times
Been thanked: 467 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by mortsto »

Som artikkelen sier, kommer jo dette til å føre til at større klubber igjen kommer på banen. Så spørs det om Patrick synes trygghet og familieliv kombinert med å vinne titler og spille e-cup for Glimt er så godt at han ikke ivrer etter å prøve seg i utlandet igjen. Kanskje er han ikke god nok for en topp 5-liga, og synes et europeisk mellomsjikt ikke er attraktivt nok?
MhepA
Moderator
Moderator
Posts: 10476
Joined: Thu Sep 15, 2005 6:15 pm
Has thanked: 6 times
Been thanked: 176 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by MhepA »

Kan man selge Patrick til Arsenal for 100 mill er jo det en god deal.
En gang Glimt, alltid GLIMT!
User avatar
Glimtsupporter
Posts: 521
Joined: Thu Feb 26, 2004 4:41 pm
Location: Bodø
Has thanked: 22 times
Been thanked: 28 times

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Glimtsupporter »

Patrick får gode skussmål fra Ståle Solbakken, og vil selv lære mer av Martin Ødegaard.

https://www.vg.no/sport/i/aboMe4/staale ... -oedegaard
User avatar
Los-Loco
Posts: 7343
Joined: Thu Feb 26, 2004 9:27 am
Location: Bodø
Has thanked: 465 times
Been thanked: 899 times
Contact:

Re: Spillertråd: Patrick Berg

Post by Los-Loco »

Hvordan avsløre seg selv som ung journalist:

"Patrick Berg er sønnen til Ørjan Berg, som hadde stor suksess som spiller i Rosenborg og Bodø/Glimt. Også Ørjans far, Harald «Dutte» Berg, var en markant fotballspiller i Bodø/Glimt. Patricks onkel, Runar Berg, hadde også en meget god karriere."

Skal man først oppsummere Harald Bergs karriere i en setning, så må jeg si som Erna Solberg; jeg hadde nok ikke valgt akkurat de ordene.
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Post Reply