Glimt-akademiet

Forum for Ungdomsavdelingen til B/G.

Moderator: Sulliken

Svar
Multatuli
Has thanked: 242 times
Been thanked: 305 times

Re: Glimt-akademiet

Legg inn av Multatuli »

AZ squad has 29 players
-10 of those players (maybe more) players are young enough to play in 2nd squad
-19 players are too old for 2nd squad.

Every game the coach can let 11+5= 16 players play. Because of 3 competitions (league, conference + cup) there are 2 games allmost every week. So allmost all players too old for the second squad can get playing time every week.

So I dont see the problem. If a player is far away from the first 11 he can still get playing time as substitute. If players come back from an injury they can get playing time in a friendly match or as substiitute in the last part of the game.

The advantage of youth players, playing at a high level against good senior players is huge. AZ winning the youth league (championsleague for u19 players) is proof of this. Most of these players allready played against strong seniors.

Young players of 18 and 19 years who can easily integrate in the first team in league matches or conference league when there are injuries (and AZ had many injuries last season) is also proof. The system works, young players develop faster then players at a lower level, while there are allmost no disadvantages.

AZ earns a lot of money on selling players who trained in the academy and played in the 2nd squad against seniors:
Guus Til - Spartak Moscow 2019 €18
Myron boadu - Monaco 2021 €17
Calvin Stengs - Nice 2021 € 15
Teun Koopmeiners - Atalanta 2021 €14
Owen Wijndal - Ajax 2022 €10
Tijjani Reijnders - AC Milan 2023 €19
Total €93 millions in only 5 years.

And those are only the big transfers from the youth academy. The smaller ones will add probably €20 millions more = total of €113 millions. That is roughly 1323 millions norge krone

And the best generations are playing now in the 2nd team and the u18 youth. Those will be sold for even more money.

And when those players are sold again, AZ gets an extra fee. In total millions of euros. A good youth academy is a goldmine. The oldest youth players playing against good senior players helps.

I really hope Glimt will realize this and upgrade the youth academy and the second team.
Brukeravatar
MhepA
Moderator
Moderator
Has thanked: 7 times
Been thanked: 193 times

Legg inn av MhepA »

Det er vel ganske selvsagt at vi helst burde hatt en naturlig nivåstige ala dette:

- A-laget (Eliteserien)
- Farmerlaget/Junkeren (OBOS-ligaen)
- B-laget (3. divisjon)
- C-laget/Junior (4. divisjon)
En gang Glimt, alltid GLIMT!
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jepp. Og akademilaget burde bygges opp og ikke ned slik at nivået er så høyt at det ikke blir for stort skritt når de beste derfra hospiterer fra A-trening. Synes KK bommer veldig når han stiller spørsmålstegn ved å bruke 17 millioner i året på akademiet. Slår en til derfra så er akademidriften dekket inn for tre-fire år. Og i tillegg får et hundretalls ungdommer i Bodø topp fotballutdanning som noen av dem vil ta med seg videre i breddefotballen og utviklinga av Bodø-fotballen generelt.
Knuta
Sted: Oslo
Has thanked: 377 times
Been thanked: 529 times

Legg inn av Knuta »

Tror nok KK har hentet mye inspirasjon og innspill fra Nils Arne Eggen. Han var også imot akademi og mente at gode spillere i junior alder hadde best utbytte av å spille i lavere divisjoner hvor de hadde tilhørighet og kunne briljere og få den erfaringen. Så kunne RBK hente de til klubben som 19-20 åringer dersom de så potensialet. Jeg synes at akademi satsingen i Bodø og andre klubber stort sett er basert på halvgode spillere som har foreldre med tykk lommebok og mange ganger ikke fanger opp de store talentene.
dani
Has thanked: 33 times
Been thanked: 199 times

Legg inn av dani »

Teoretisk kunne Glimt klart seg uten et akademi, og heller fordelt disse 17 millionene på å hjelpe andre klubber i nærområdet, og sånn sett oppfostret spillere via andre breddeklubber.

Men, så lenge disse klubbene ikke har en god kamparena, så blir det en umulig oppgave å følge opp. I trondheim f.eks, så kan spillerne fint holde til i breddeklubber til de er 18-19 år, og fortsatt få god kampmatching, samtidig som RBK kan følge de tett i trening og kamphverdag. I Bodø så går ikke det. Våre alternativer er Junkeren i 2 div, og Innstranda i 4 divisjon.

I Trondheim så har de 1 obos lag, 3 (?) lag i 2 divisjon, og noe sånt som 5-6 lag i 3 divisjon.

Glimt bør uten tvil fortsette med akademiet, men også i større grad holde alt lokalt. Alle trenerne bør være lokale, og lederne også. Så kan man evt hente inn trenertalenter til å jobbe med 2 laget, samt noen i hybridroller mot A-lag og 2 lag, men at alt som skjer opp til G-18 er 100% lokale mennesker som sannsynligvis blir værende her resten av livet sitt.

Uten at jeg liker personen, så har f.eks Frank Aas som nå er daglig leder i NFF Nordland vært en trenerressurs i Bodø siden jeg holdt på med guttefotball i 2001-2002 eller noe sånt, og lokale mennesker med slik kompetanse bør i større grad brukes av den beste klubben i området.
Knuta

Legg inn av Knuta »

Vel man kan jo også utvide området til Mjølner, Rana og andre 3.div klubber. RBK hentet gode spillere både fra klubber i 3 og 4 div som ikke var i Trondheim regionen. Nå har akademiet fått prøvd seg i flere år og det har faktisk ikke bidratt til noe som helst.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Det flommer over av ekstremt godt utdannede trenerspirer i Europa som veldig gjerne ønsker trenerjobber i andre land for å utvikle seg. Jeg tror det er en stor tabbe å bare basere seg på lokale trenere som bærebjelker i akademiet. Av erfaring så fører det stort sett til utvanning og forenkling av kunnskap som over tid fører til forringelse av "produktet". Det holder ikke å være gammel spiller. Mange av dem har overraskende dårlig forståelse for spillet, men mange skjønner det ikke selv. Sånne er farlige i et akademi. Det finnes ikke noen god fotball-utdanning å ta i Bodø. Derfor må disse rekrutteres utenfra og dele sin kunnskap lokalt.

Slik jeg ser det så er Glimt-akademiet og fagmiljøet Glimt et av Nord-Norges to toppfotballmiljøer. Der finnes penger, tid og ressurser til å bruke tid på og sette seg dypt inn i det fotballfaglige. Det er som et slags fotballens universitet. Og på et universitet er det veldig viktig med utveksling av kunnskap. Så i mitt hode burde man ha høyt utdannete utlendinger på gjennomtrekk for å hele tiden få skråblikk på det vi driver med og utvikle og utdanne lokale trenere parrallelt som kanskje er mer sannsynlige å holde i Glimt eller i lokalfotballen over tid. Flere av trenerne i akademiet nå har jo kurs som kvalifikasjon for å jobbe der. Det er for dårlig i en hundremillionersvirksomhet som Glimts. Det burde settes mye høyere krav til de som er her. Bachelorgrader eller mastergrader, og relevant praksis.

Men å allokkere mer midler til faktisk utdanning og forsterking av andre miljøer i Nordland er jeg veldig for. Glimt profiterer på at flest mulig unge, håpefulle får en best mulig skolering fra tidlig alder. Ikke fordi de skal trenes som toppfotballspillere, men at de trenes av trenere som er bevisste på spillernes modenhetsnivå, behovet for lek og innlæring av grunnleggende fotballtekniske vaner som det er fryktelig vanskelig å lære av seg senere. Det er dumt om et teknisk og fysisk kjempetalent får problemer senere fordi de lærte helt feil mottaks- og orienteringsvaner f. eks. Ved å spre kunnskapen unngår man dette.

Så tror jeg nok at viktigheten av at de fremste spillerne i Nord-Norge samles i et spisset miljø fra de er 15-16 er viktig for deres egne muligheter til utvikling. Det blir for tilfeldig i distriktene.
dani

Legg inn av dani »

Jeg tror talentfulle utenlandske trenere som ønsker erfaring kan være et godt krydder i akademiet gitt at alt fungerer fra før av. Når det ikke gjør det, så er jeg rimelig sikker på at det totalt sett ikke blir positivt.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

I forlengelsen av diskusjonen om styrking av fotballen i regionen så vil jeg bare lime inn en tweet fra i dag av @AndersHorne:

🚀 Hva skjer med Rana FK?

📈Publikumsnitt: 459. 6. høyest i 2. og 3. div.
⚽️58 p. på 25 k.. + 21 poeng fra 2022.
✍️Re-signerer stjerner. Henter talenter
👶🏼Juniorene slo
@Glimt
i NM. Guttelaget suveren KM-vinnere
💰Mål: 16 mill i budsjett. Nå 19 sponsorer inne med 150K eller mer

https://twitter.com/AndersHorne/status/ ... 6190821551
Brukeravatar
Los-Loco
Sted: Bodø
Has thanked: 659 times
Been thanked: 1202 times
Kontakt:

Legg inn av Los-Loco »

Slik jeg tolker Knutsen så har han begrenset tro på at akademiet kan være en reell kilde til nye spillere. På det nivået Glimt er og tar mål av å være framover, så er det ikke rom for å bruke A-lagsplasser som treningsarena. De som skal inn må kunne ta nivået og levere ganske raskt. Og det igjen krever (som regel) at man har fått testet seg med bedre matching enn hva akademiet kan klare å gi. Vi har jo investert i en del unge, lovende spillere de siste årene, men felles for dem alle (med Junkerenspillerne som et hederlig unntak) er jo at de kommer fra klubber på relativt høyt nivå. I alle fall betydelig høyere enn nedrykksstrid i norsk 3.divisjon.

Kanskje er det en bedre talentsatsing å heller bygge opp gode samarbeidsavtaler med klubber som Ranheim, Alta, TUIL og Junkeren, og ha spillere på lån dit. Evt bidra til at de kan kjøpe talenter mot "opsjon" på kjøp senere (usikker på om det er lov forresten).
"Den virkelige faren er ikke at datamaskiner skal begynne å tenke som mennesker, men at mennesker skal begynne å tenke som datamaskiner!" Sydney Harris
Knuta

Legg inn av Knuta »

Enig Los-Loco. Glimt henter inn talenter fra hele landet, til og med fra 3.div. Men ingen fra akademiet de siste årene. Unge spillere som Bassi, Sjøvold, Nosa, Skeide bare for å nevne noen. Når KK egentlig avviser akademiet så blir det nok til at det forsvinner om et år eller 2.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Er det ingen som skjønner at man fjerner fagmiljøet og primus motor for moderne fotballtenkning i lokalfotballen om man fjerner akademiet til Glimt? Det er bare amatørdrift ellers.

Hvis man bare avskriver akademiet fordi det ikke leverer gode nok spillere til A-laget så ødelegger man også fotballutdanningen til unge, nordnorske spillere. Det er ikke bærekraftig med et toppfotballmiljø og ellers bare masse primitive breddeklubber hvor ingen har et fnugg med utdanning og bare trener ungene etter innfall.

Da ødelegger man for utviklinga av nordnorsk fotball. Det er bare Glimt som har pengene til å drive noe seriøst her nord.

KK kan ikke diktere alt klubben står for og gjør. Noen ganger så blir han vel navlebeskuende. Det er ikke bare A-laget til Glimt som er viktig. Han som vil utvikle norsk fotball burde jo forstå at det tengs flere kompetente hoder og det koster penger.
mortsto
Has thanked: 169 times
Been thanked: 492 times

Legg inn av mortsto »

Akademiet fjernes naturligvis ikke. Kjetil Knutsen er The Main Man pr dd, men noen år er det fort noen andre som styrer skuta og har helt andre tanker om hvordan spillere skal utvikles.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Derfor burde klubben være strategistyrt og ikke trenerstyrt (noe den hvertfall har vært.) Trenerstyrte klubber går det dårlig med i lengden.
Brukeravatar
Kesseboy
Has thanked: 1276 times
Been thanked: 1227 times

Legg inn av Kesseboy »

Knuta skrev: man okt 23, 2023 10:52 am Vel man kan jo også utvide området til Mjølner, Rana og andre 3.div klubber. RBK hentet gode spillere både fra klubber i 3 og 4 div som ikke var i Trondheim regionen. Nå har akademiet fått prøvd seg i flere år og det har faktisk ikke bidratt til noe som helst.
Kamparenaen Trøndelag er helt annerledes enn Salten. Du kan utvide intensjonsområdet til hele Helgeland, Lofoten og Vesterålen, men det kommer ikke til å endre på at i Trøndelag finner du flusst av klubber fra 4. div og opp innafor to timers reisetid. Fra Bodø kommer du deg til, hva, Ørnes og Rognan på samme tid?

Det betyr at trønderskespillere kan bo hjemme og spille i en bedre klubb i "nærheten", for ikke å glemme at regionen er mye mer folkerik enn tilsvarende i Salten. Legg på utdanningstilbud osv, så skjønner man kjapt at Trøndelag er egna for en distribuert utviklingsmodell. Det er mange ting som taler for at en sentralisert modell er bedre egna i Bodø.

Nå synes jo jeg uansett at akademimodell ikke bør brukes på spillere før 15-års-alderen, men det er min kjepphest. Min sønn (12 år) spiller på et lag der, såvidt jeg vet, to spillere hospiterer en del hos Glimt. Det virker som en fornuftig modell for meg, å holde dem i barndomsklubbene til de er 14-15 i stedet for å lokke dem inn i et overlegent Glimt-lag som 12-åringer.
Når du forventer det verste. Venter på at det skal skje. Og så skjer det.

Glimtfølelsen.
Brukeravatar
Sulliken
Moderator
Moderator
Sted: Kløfta
Has thanked: 1059 times
Been thanked: 894 times
Kontakt:

Legg inn av Sulliken »

Jeg flyttet hele tråden hit den hører hjemme. Burde egentlig gjort det for 14 forumsider siden..... Kanskje litt sløvt :lol:
The North belongs to Bodø.
-Faris Moumbagna
tjongs
Has thanked: 119 times
Been thanked: 234 times

Legg inn av tjongs »

Jeg har ikke abbonement på Bodø Nu, og har bare lest det Kjetil Knutsen har sagt om akademiet som ble kort beskrevet tidligere i tråden. Er det de uttalelelsene som er sitert der vi tolker hans syn på akademidrift på, eller inneholder artikkelen mer som kan gi kjøtt på beinet? Om ikke, så registrerer jeg iallefall at jeg tolker de få ordene som er sitert ganske annerledes enn noen gjør her.

Forøvrig en interessant diskusjon som jeg ikke har så mye gode svar på selv, men den naturlige begrensningen vi har i beliggenhet gjør seg kanskje enda mer gjeldende i spillerutviklingsarbeid enn i toppsatsingen. Med store avstander og begrenset tilsig av spillere blir det fort litt enten/eller for talenter som skal satses på. Hospitering to kvelder i uka f.eks er vanskelig med mange timers kjørevei.
.......men så ble superlaget født!!!
Dessuten mener jeg at Tromsø bør ødelegges.
dani

Legg inn av dani »

Det er vel jeg som har gjengitt KK, så jeg har prøvd så godt som mulig å ikke omskrive meningen hans, men samtidig ikke drive klipp og lim for å unngå @Liverglimt på nakken :D

Så helt presist blir det nok ikke, og omskrivingen reflekterer helt sikkert hvordan jeg tolket han, og ikke nødvendigvis korrekt.

Jeg tror uansett at godeste Nordlys er inne på fasiten mtp at A-lagstreneren ikke burde ha noe med hverken budsjettet eller strukturen til akademiet å gjøre. Samtidig så tror jeg ikke at vi hadde hatt 17 millioner i budsjett på akademiet om det ikke var for jobben som KK har gjort med A-laget, så det er jo en form for symbiose mellom A-lag og akademi.

Når det er sagt, så er KK sine insentiver og motivasjoner for et akademi ikke det samme som Glimt sine, da den ene har eksistert i 107 år, og den andre har vært tilknyttet klubben i 6. Og før eller siden vil KK forsvinne, om det er at han slutter, blir sparket, blir kjøpt, eller dør, så vil han uansett forsvinne - men det vil ikke klubben.
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg tror ikke 17 millioner på akademiet er mye lavere enn det var før ting tok seg opp for A-laget. Det har nok ligget på stedet hvil siden 2017 tipper jeg. Glimt bruker ingenting på akademiet sammenlignet med klubber A-laget er konkurransedyktige mot. I går vant FCKs akademilag 1-0 mot United på bortebane. Målscorer var en fransk 17-åring. De har også slått Galatasaray og Bayern München så langt i UEFA Youth League.

Glimt havner nok aldri der, men det er trygt sagt oseaner i avstand opp. Skal man få opp gode nok spillere på dette nivået så må man investere deretter og regne med å måtte hente spillere fra andre steder for å få nok kvalitet i akademiet til at toppene kan bli gode nok.

Meråker og Geilo(?) er arnestedene for skitalenter i Norge. Kongsvinger for sykkel. Hvorfor kan ikke Glimt i samarbeid med NTG bygge opp et skoletilbud og en fotballutdanning som gjør at mange gode 16-åringer kommer hit for å utvikle seg videre?
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg synes personlig det er en dårlig idé å ha et eget underforum for Glimts U-lag. Hold alt som gjelder B/G i samme underforum. Jeg (og sikkert) flere med meg bruker forumet på en måte som gjør at jeg ikke får med meg det som skjer i andre underforum hbis jeg ikke aktivt sjekker etter og jeg mener det er synd om diskusjonen rundt et kjerneelement for klubbdrifta som akademiet faktisk er går under radaren fordi det ikke befinner seg på hoveddelen av forumet.

Bare ta en kikk på aktiviteten i denne delen av forumet så skjønner man at det ikke brukes mye tid her.

If it ain't broken, don't fix it.
dani

Legg inn av dani »

Jeg tror 17 millioner er mer enn det ble brukt i 2017 var mitt poeng. Kanskje jeg var uklar her. I 2017 så var A-lagsbudsjettet 42 millioner, og ene og alene basert på det, så tror jeg ikke det fantes 17 millioner til akademiet i 2017.

Men jeg kan selvfølgelig ta feil.

@Sulliken - ja, tråden hører kanskje hjemme her i forhold til forumets opprinnelige struktur, men det vil også føre til lavere aktivitet. Så jeg kan ikke påstå at jeg er enig i valget.
Ved å legge den i en sub-kategori som har mindre visninger og mindre engasjement enn hovedkategorien, så bidrar man til at debatten minskes mener jeg.

Internett når dette forumet kom på tidlig 2000 tallet, og internett i 2023 er 2 vidt forskjellige ting, og jeg mener man bør ta til seg at ting har forandret seg.
liverglimt
Site Admin
Site Admin
Has thanked: 2809 times
Been thanked: 521 times

Legg inn av liverglimt »

Orden er en nødvendighet. Akademi er ungdomsavdeling. Samme som når damene starter så får de egen del på forumet. Husk det er ikke alle som er interessert i alt og da er det greit med spredning. :)
@liverglimt
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg skjønner det, men det er også inkonsekvent moderering. Da må dere fjerne pyro-tråden fra hovedforumet også. Kanskje flytte Glimt-spillere på landslag, Utlånte Glimt-spillere og Hvor ble dem av til Fotball generelt etc.

Jeg liker at ting som er relatert til Bodø/Glimt er samlet på et sted. I dette underforumet er det ingen som kommer til å se innleggene og en diskusjon som debattanter kan ha interessante innspill til blir borte fordi de ikke er klar over debatten. Akademiet er tett sammenvevd med A-laget. Blant annet er det A-lagsspillere som trenger matching som spiller på B-laget.

Dette var ingen god endring. Dere gjemmer bort diskusjonen et sted ingen oppholder seg. Det er 348 innlegg i tråden, 344 av dem ble skrevet på hovedforumet og så flytter dere den bare uten videre forvarsel? Det går ikke.
Multatuli
Has thanked: 242 times
Been thanked: 305 times

Legg inn av Multatuli »

Knuta skrev: man okt 23, 2023 10:24 am Tror nok KK har hentet mye inspirasjon og innspill fra Nils Arne Eggen. Han var også imot akademi og mente at gode spillere i junior alder hadde best utbytte av å spille i lavere divisjoner hvor de hadde tilhørighet og kunne briljere og få den erfaringen. Så kunne RBK hente de til klubben som 19-20 åringer dersom de så potensialet. Jeg synes at akademi satsingen i Bodø og andre klubber stort sett er basert på halvgode spillere som har foreldre med tykk lommebok og mange ganger ikke fanger opp de store talentene.
Feyenoord made the same mistake 8 years ago. They had the chance to get a second team in the 2nd division, but they passed because they wanted to spent the money on the first team. The last few years they regret this as one of their biggest mistakes ever. Allmost all good clubs have a good/outstanding youth academy and their 2nd squad as high as possible. ................Except Glimt :roll:
Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Rosenborg 2
1 Henrik Lidal Jamne
4 Håkon Singsdal Volden
18 Adrian Henrik Kojen
25 Steffen Vilvang Halseth
33 Cheng Gao
7 Isak Jønvik Holmen
8 Tobias Solheim DahlKAPTEIN
28 Magnus Moen
9 Sayed Mohammad Jafari
26 Magnus Moen
27 Sigurd Eikenes Sæveraas
12 Haakon Ingdal Sørum
16 Isak Noteng
23 Sander Nicolai Geving Sommerseth

Bodø/Glimt 2
1 Isak Aron Sjong
2 Eskil Selsbakk
3 Emre Cetin
4 Oliver Bjørnli
19 Johannes Øvretveit Larsen
8 Jakob Øvretveit Larsen
11 Teo Emanuel Hindenes Ingilæ
14 Sturla Sagatun-Kristjansson
10 Alexander Hagen
17 Amani Dieumerci
20 Sondre Konstantin Urås

Noe svakere B-lag som stiller til kamp sammenlignet med hjemme mot Steinkjer sist :LFC
Svar