Glimt-akademiet
Moderator: Sulliken
-
- Sted: Saltdal
- Has thanked: 157 times
- Been thanked: 252 times
- Kontakt:
Re: Glimt-akademiet
I mangel av Eliteserie-kamp, ser jeg denne på Direktesport. Sjeldent svakt B-lag? Eneste lyspunktet er Ingilæ som også var god sist mot Steinkjer.
Vi er heldige som ikke ligger under mer til pause.
Vi er heldige som ikke ligger under mer til pause.
Førr Evig!
-
- Kontakt:
Og så brent straffespark av Sondre Urås (tror jeg det var..).
Brukbar straffe, men meget god redning.
Brukbar straffe, men meget god redning.
Førr Evig!
-
- Kontakt:
Fint mål av Alexander Hagen 2-1..
Og så setter han sitt andre mens jeg skrev! 2-2! Fint forarbeid men stor keepertabbe, av keeperen som ble byttet inn på 2-0. Skuddet fra svært skrå vinkel blir skutt rett på keeper, som fomler den inn i nærmeste.
Og så setter han sitt andre mens jeg skrev! 2-2! Fint forarbeid men stor keepertabbe, av keeperen som ble byttet inn på 2-0. Skuddet fra svært skrå vinkel blir skutt rett på keeper, som fomler den inn i nærmeste.
Førr Evig!
-
- Kontakt:
Og mens jeg var ute i geitfjøset så har Glimt 2 snudd kampen!
Kampen er slutt! Vi vant med er skikkelig svakt B-lag
Kampen er slutt! Vi vant med er skikkelig svakt B-lag
Førr Evig!
Dette er det som er B-laget vårt. Minus Pedersen, van der Spa og Kubr som er lånt ut. Bra avslutning på sesongen da!
Woohoo. Her har det vært hektisk aktivitet siden denne tråden skiftet forumkategori.
Uansett. Stian Theting som har vært akademisjef går inn i trenerteamet til damelaget i deres første sesong i gult. Det betyr at stillingen vil være ledig fra nyttår. Så gjenstår det å se om man finner en erstatter internt eller om noen hentes inn utenfra. Personlig synes jeg stabssammensetningen i akademiet er vel nepotistisk for tiden så håper vi kan finne en sterk leder utenfra som kan se på akademidriften med litt nye briller. Vi har flest fast ansatte i hele Norge og bør få til litt mer enn vi gjør om dagen spørr du meg.
Resultatene i år:
Norsk Tipping-ligaen avd. 5 (3. divisjon herrer):
Bodø/Glimt 2 - 10. plass av 14 lag. 3 poeng over nedrykk.
OBOS Nasjonal G19 CL avd. C:
1. HamKam 13 poeng
2. Lillestrøm 10 poeng
3. Tromsø 10 poeng
4. Bodø/Glimt 1 poeng
Videre i B-sluttspillet tapte vi 5-1 sammenlagt mot Sogndal og røk ut.
NM G19:
1. runde: Kløfta - Bodø/Glimt 1-4
2. runde: Bodø/Glimt - Rana FK 1-2
OBOS Nasjonal G17 - 1. divisjon:
9. plass av 10 lag. 13 poeng på 18 kamper. 29 poeng bak VIF på 1. plass. 4 poeng foran TIL på siste.
G16 NM-kvalifisering:
Tap i runde 4 i kvalifisering fra Nordland. 0-4 mot Rana. Før det slo de Grand 11-1 og Innstranda 2-1.
OBOS Nasjonal G15 år Gruppe A vår:
4. plass av 5 lag. 8 poeng på 8 kamper. Gruppe med: Stabæk 17p, Tromsø 14p, Skeid 14p og Kongsvinger 3p.
OBOS Nasjonal G15 år Gruppe D høst
5. plass av 5 lag med 7 poeng på 8 kamper. Gruppe med (i rangert rekkefølge): Mjøndalen 16p, Lillestrøm 16p, Åsane 9p, Sandefjord 9p
Lokalt var det ikke et eneste Glimt-lag som vant sin serie eller ble kretsmester mellom G13 og G17 (som var den eldste gutteserien Glimt stilte lag i).
Uansett. Stian Theting som har vært akademisjef går inn i trenerteamet til damelaget i deres første sesong i gult. Det betyr at stillingen vil være ledig fra nyttår. Så gjenstår det å se om man finner en erstatter internt eller om noen hentes inn utenfra. Personlig synes jeg stabssammensetningen i akademiet er vel nepotistisk for tiden så håper vi kan finne en sterk leder utenfra som kan se på akademidriften med litt nye briller. Vi har flest fast ansatte i hele Norge og bør få til litt mer enn vi gjør om dagen spørr du meg.
Resultatene i år:
Norsk Tipping-ligaen avd. 5 (3. divisjon herrer):
Bodø/Glimt 2 - 10. plass av 14 lag. 3 poeng over nedrykk.
OBOS Nasjonal G19 CL avd. C:
1. HamKam 13 poeng
2. Lillestrøm 10 poeng
3. Tromsø 10 poeng
4. Bodø/Glimt 1 poeng
Videre i B-sluttspillet tapte vi 5-1 sammenlagt mot Sogndal og røk ut.
NM G19:
1. runde: Kløfta - Bodø/Glimt 1-4
2. runde: Bodø/Glimt - Rana FK 1-2
OBOS Nasjonal G17 - 1. divisjon:
9. plass av 10 lag. 13 poeng på 18 kamper. 29 poeng bak VIF på 1. plass. 4 poeng foran TIL på siste.
G16 NM-kvalifisering:
Tap i runde 4 i kvalifisering fra Nordland. 0-4 mot Rana. Før det slo de Grand 11-1 og Innstranda 2-1.
OBOS Nasjonal G15 år Gruppe A vår:
4. plass av 5 lag. 8 poeng på 8 kamper. Gruppe med: Stabæk 17p, Tromsø 14p, Skeid 14p og Kongsvinger 3p.
OBOS Nasjonal G15 år Gruppe D høst
5. plass av 5 lag med 7 poeng på 8 kamper. Gruppe med (i rangert rekkefølge): Mjøndalen 16p, Lillestrøm 16p, Åsane 9p, Sandefjord 9p
Lokalt var det ikke et eneste Glimt-lag som vant sin serie eller ble kretsmester mellom G13 og G17 (som var den eldste gutteserien Glimt stilte lag i).
-
- Sted: Målselv
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 335 times
Helt enig i at vi trenger noen utenfra! Med mindre vi klarer å lure Thomas Aakvik tilbake til klubben,trackrekorden hans hos oss er enorm.
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!
Jeg er han som nevnte at vi burde skaffe oss en speider i annenhvert innlegg!
-
Sist jeg sjekka var han utviklingssjef for de yngre i Grand
I'm still here cus my love came to stay,Remember that even though the weather is grey today!
FCK henter 15 år gamle gutter fra Norge til sitt akademi. Jeg synes ikke vi skal være like ekstreme da jeg mener det er for tidlig. Men å hente noen av landets største 16-årige talenter når de skal begynne på videregående burde vi nok gjøre mer av om vi skal ha noe realistisk sjanse for å få okei påfyll fra eget akademi.
Jeg synes Glimt burde:
- Samle alle de beste 16-åringene i Nord-Norge i akademiet
- Hente inn noen virkelig store talenter nasjonalt i 16-årsalderen
- Rekruttere afrikanske talenter fra de er 18 år gamle til akademiet for å supplere
Kvalifiserer Glimt seg for CL neste sommer må G19-laget være med i Youth League. De kommer til å bli så alvorlig pissa på der. Rana slo dem i år...
For fremtiden så må også akademiet følge etter om vi skal kunne konkurrere fast med de beste danske klubbene
Jeg synes Glimt burde:
- Samle alle de beste 16-åringene i Nord-Norge i akademiet
- Hente inn noen virkelig store talenter nasjonalt i 16-årsalderen
- Rekruttere afrikanske talenter fra de er 18 år gamle til akademiet for å supplere
Kvalifiserer Glimt seg for CL neste sommer må G19-laget være med i Youth League. De kommer til å bli så alvorlig pissa på der. Rana slo dem i år...
For fremtiden så må også akademiet følge etter om vi skal kunne konkurrere fast med de beste danske klubbene
Glimt har tre spillere med i uttakene til Equinor Talentleir for 15- og 16-åringer. Det er:
Eryk Lukaszka (G16)
Hindrin Chooly (G16 Skyggelandslag)
Oskar Nilsson (G15)
I tillegg er følgende fra Nordland tatt ut:
Omar Abdulnaser Aljenki - Kabelvåg (G15)
Isak Dahle-Johansen - Bossmo & Ytteren (G15 Skygge)
Håkon Esperøe - Kabelvåg (G15 Skygge)
Så ser man jo også at det er en spiller i Finnmark som Glimt nesten blir nødt til å rekruttere. 15 år gamle Patrick Salmi Berg fra Kirkenes på G15-skyggelandslag!
Eryk Lukaszka (G16)
Hindrin Chooly (G16 Skyggelandslag)
Oskar Nilsson (G15)
I tillegg er følgende fra Nordland tatt ut:
Omar Abdulnaser Aljenki - Kabelvåg (G15)
Isak Dahle-Johansen - Bossmo & Ytteren (G15 Skygge)
Håkon Esperøe - Kabelvåg (G15 Skygge)
Så ser man jo også at det er en spiller i Finnmark som Glimt nesten blir nødt til å rekruttere. 15 år gamle Patrick Salmi Berg fra Kirkenes på G15-skyggelandslag!
-
- Site Admin
- Has thanked: 2809 times
- Been thanked: 521 times
Re: Generelt om Glimt
Vi har mange etablerte og det er vel og bra, men den yngste er født i år 2000.
Molde har Mathias Løvik (03), Emil Breivik (00) og Niklas Ødegaard (04) på vei opp. I tillegg Gustav Nyheim (06) som er et lovende talent + Johan Bakke (04) (sønn av Eirik Bakke) som de hentet fra Sogndal for noen år siden.
Det er fullt mulig å gjøre en bedre jobb enn den som gjøres nå. Det har Glimt klart med mye mindre midler til rådighet tidligere. Ser du kullene 96-01 så har vi OBOS-/Eliteserie-spillere minimum i hvert kull. I 96 har vi to (Normann/Konradsen), 97 én (Berg), 98 én (Bjørkan), 99 fire (JPH, Amundsen, Øyvann, van der Spa), 00 én (Evjen) og 01 tre (Andersen, Skau, R. Hauge)
Etter det har vi Schjelderup 04 og Mats Pedersen 05, Ingilæ 07 + to keepere that's it. Andre eliteserieklubber begynner nå å få inn spillere født 06/07 i sine A-staller. Så de seks kullene fra 96-01 utviklet 12 toppspillere (8 Bodø-gutter) mens det kan se ut som 02-07 kanskje utvikler fem eller seks (tre Bodø-gutter). Det er ingen positiv utvikling.
Molde har Mathias Løvik (03), Emil Breivik (00) og Niklas Ødegaard (04) på vei opp. I tillegg Gustav Nyheim (06) som er et lovende talent + Johan Bakke (04) (sønn av Eirik Bakke) som de hentet fra Sogndal for noen år siden.
Det er fullt mulig å gjøre en bedre jobb enn den som gjøres nå. Det har Glimt klart med mye mindre midler til rådighet tidligere. Ser du kullene 96-01 så har vi OBOS-/Eliteserie-spillere minimum i hvert kull. I 96 har vi to (Normann/Konradsen), 97 én (Berg), 98 én (Bjørkan), 99 fire (JPH, Amundsen, Øyvann, van der Spa), 00 én (Evjen) og 01 tre (Andersen, Skau, R. Hauge)
Etter det har vi Schjelderup 04 og Mats Pedersen 05, Ingilæ 07 + to keepere that's it. Andre eliteserieklubber begynner nå å få inn spillere født 06/07 i sine A-staller. Så de seks kullene fra 96-01 utviklet 12 toppspillere (8 Bodø-gutter) mens det kan se ut som 02-07 kanskje utvikler fem eller seks (tre Bodø-gutter). Det er ingen positiv utvikling.
-
- Site Admin
Såvidt meg bekjent har vi kjøpt inn talenter siden det ikke har kommet flere opp. Nå har noen valgt å gå til andre klubber og noen har vært vurdert for dårlige til å være med videre.
Hvis vi hadde klart å utvikle 2-3 eliteseriespillere hvert år så ville vi vært en eksepsjonell klubb men da kan vi ikke forvente CL eller seriemesterskap hvert år. Det trenges mer enn bare ungdommelig pågangsmot.
Hvis vi hadde klart å utvikle 2-3 eliteseriespillere hvert år så ville vi vært en eksepsjonell klubb men da kan vi ikke forvente CL eller seriemesterskap hvert år. Det trenges mer enn bare ungdommelig pågangsmot.
@liverglimt
- Gvandreassen
- Has thanked: 645 times
- Been thanked: 245 times
Hvis utgangspunktet er at akademiet til Glimt er et særs godt et, med mange trenere og bra fasiliteter - som er inntrykket jeg i hvert fall har fått; kan problemet være rekrutteringen rundt i fylket/landsdelen? Hvor gode er de til å trekke til seg yngre spillere nedover i alder?
Gult er kult. Grunnen er åpenbar.
Det er ikke det at de absolutt må inn og spille, men det er vel heller at det må komme opp noe. Hvis ikke er pengebruken helt uforsvarlig for ungdomsfotball. Det må være en tydelig målsetting om å klare og produsere spillere som er nyttige for A-laget i en eller annen form utover å være absolutt nødreserve på trening når halve stallen er skadet og Junkeren har sendt sine fire beste.
Som sagt; 13 fulltidsstillinger er jo penger man kan bruke på veldig matnyttige ting. Akkurat nå er akademiet et pengesluk uten noen større hensikt kan det virke som.
Som sagt; 13 fulltidsstillinger er jo penger man kan bruke på veldig matnyttige ting. Akkurat nå er akademiet et pengesluk uten noen større hensikt kan det virke som.
-
- Sted: Oslo
- Has thanked: 377 times
- Been thanked: 529 times
Akademiet til Glimt baserer seg på unge spillere som har foreldre med tykk lommebok. Jeg mener fortsatt at de fleste lovende spillerene i Nordland ikke havner i akademiet til Glimt. I England henter klubbene talenter som de nær sagt plukker opp fra gata. Dermed får akademiene der en helt annen betydning enn i Bodø.
Sist redigert av Knuta den tir mar 26, 2024 12:46 pm, redigert 1 gang totalt.
-
Kan forøvrig se en stor nedgang i antall talenter når NTG ble involvert. Tror ikke det var en spesielt smart avgjørelse.
-
- Site Admin
Tenker vi flytter denne der hvor den hører hjemme, i akademitråden.
@liverglimt
-
Leser enkelte kommenterer på Twitter at det fortsatt murres i akademiet. Her må jo den største forbedringa i Glimt skje!
-
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 492 times
I fjor havnet Glimt 2 i "trønderligaen". I år er det motstandere fra Nord-Norge samt Østlandet. Noen som vet hvorfor dette nivået mikses slik hele tiden? Er det for å sikre at avdelingene er jevngode, eller er det andre praktiske årsaker?
Det handler om reise. Vil tro det ble så mange trønderlag blant årets 3. divisjonslag at det ikke ble plass til alle Nordlands-lagene i samme avdeling. Derfor splittes man ved Saltfjellet med Rana og Mosjøen i trønder-avdelingen mens alle fra Bodø og nordover havner i en kombinert avdeling med lag som befinner seg nærme Gardermoen
-
Tap 5-0 mot Ham-Kam 2 no riktignok ett ganske svekka lag siden flere skal være med mot Brønnøysund.